Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Oude Ubuntu en Samba versie (SMB1 probleem)  (gelezen 772 keer)

Offline Mr. M

  • Lid
Oude Ubuntu en Samba versie (SMB1 probleem)
« Gepost op: 2019/01/24, 16:05:16 »
Hallo,

Ik heb ooit jaren geleden een NAS systeem opgezet met een collega die goed met Linux kon werken.
De NAS is een Shuttle K45 met Unbuntu 9.04
Ik heb het systeem jaren niet gebruikt en wilde het weer inzetten, maar ik met mijn Windows 10 systeem er niet meer bij. De bekende melding dat SMB1 protocol niet meer ondersteunt wordt.  Ik heb geprobeerd allerlei aanpassingen te doen in de smb.comf, maar het werkt niet (min protocol = SMB2, etc).
Wellicht het handig de Ubuntu en dan ook Samba te updaten? Het lijkt er nl op dat mijn Samba niet eens met het SMB2 protocol kan werken.
Maar dat werkt niet meer, want ik de krijg de melding via de update manager dat de servers niet meer bestaan.

Ik zit dus nu even in dubio:

Ik wil met zo weinig mogelijk gedoe (ik ben een leek op Linux)  de NAS weer aan de praat hebben, zonder content (files) te verliezen.  Is dat te doen? Of met alles eraf en overnieuw? En wellicht dan een andere NAS? Op dat laatste zit ik niet te wachten.
Kan ik updaten via een usb stick bijvoorbeeld? En gaat Samba dan mee en kan ik dan weer connecten vanaf de W10 machines?

Alvast dank voor jullie reacties

Marten

 

Offline vanadium

  • Lid
Re: Oude Ubuntu en Samba versie (SMB1 probleem)
« Reactie #1 Gepost op: 2019/01/24, 18:14:41 »
Je zal daar toch wel een nieuwere linux moeten opzetten, die ook nieuwere samba protocols ondersteunt. Ubuntu 9.10 is al een zeer oude versie. Die wordt helemaal niet meer ondersteund.

Offline Mr. M

  • Lid
Re: Oude Ubuntu en Samba versie (SMB1 probleem)
« Reactie #2 Gepost op: 2019/01/24, 18:58:07 »
Dank je.
Zoiets als Lubuntu?
Kan ik die dan via een usb stick installeren en wordt de versie 9, incl Samba dan netjes vervangen?

Offline Mr. M

  • Lid
Re: Oude Ubuntu en Samba versie (SMB1 probleem)
« Reactie #3 Gepost op: 2019/01/25, 11:45:16 »
hmm, ik had gehoopt op iets meer reacties om deze leek uit de brand te helpen ;)
Of ben ik te ongeduldig?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Oude Ubuntu en Samba versie (SMB1 probleem)
« Reactie #4 Gepost op: 2019/01/25, 12:05:53 »
Dan zal ik even antwoorden.
9.10 is een antieke versie, die niet meer ge-upgrade kan worden.
Gewoon een backup maken van /home en een hele verse installatie doen.
Dit is (helaas voor jou) de enige mogelijkheid vrees ik.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline wowo

  • Lid
Re: Oude Ubuntu en Samba versie (SMB1 probleem)
« Reactie #5 Gepost op: 2019/01/25, 12:24:15 »
Citaat
Ubuntu 9.04 (Jaunty Jackalope), released on 23 April 2009,[77] was Canonical's tenth release of Ubuntu. Support ended on 23 October 2010.
In 2010 kon toen nog wel geupgrade worden naar een nieuwere versie maar dat kan nu, zoals Ron ook stelde, niet meer. Latere versies van Ubuntu LTS werden veel langer ondersteund.
Ubuntu 18.04 maar liefst 10 jaar tot 2028-04.
Of de NAS Shuttle K45 die ook dateert uit 2009, vandaag de dag nog zal kunnen voldoen aan jouw eisen kan ik niet beoordelen. Een snelheidsmonster qua bestandsoverdrachtssnelheid zal het nooit worden maar, omdat een server Ubuntu versie weinig eisen heeft, waarschijnlijk wel werkbaar.
Omdat je een leek op Linux gebied bent zal je wel wat tijd moeten investeren om je de kennis eigen te maken om de server van de grond af aan opnieuw te installeren.
Vooraf de nodige backups maken, maar dat spreekt als vanzelf.
NB pas op met het zomaar losmaken van een nasschijf en vervolgens deze installeren. Sommige Nassen gaan als je er een schijf inzet meteen beginnen met formatteren waardoor al je gegevens verloren gaan.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline Mr. M

  • Lid
Re: Oude Ubuntu en Samba versie (SMB1 probleem)
« Reactie #6 Gepost op: 2019/01/25, 15:24:50 »
Fantastisch heren. Hartelijk dank.
Ik wil er best tijd in steken, de shuttle is een 2 Gb RAM, 2 G hertz en er zitten 2 500 GB schijven in. T'is puur voor back-up van files en foto's
Maar het is helder: ik moet van scratch beginnen.

Deze vraag had ik nog:

"Zoiets als Lubuntu?
Kan ik die dan via een usb stick installeren en wordt de versie 9, incl Samba dan netjes vervangen?"

Maar dat gaat waarschijnlijk niet. Dus eerst de boel (na back-uppen) formateren en dan verder.
Ik moet ook weer uitzoeken hoe de NAS functionaliteit werkt. Zal daar es op zoeken.
Aan de andere kant nu alles vers moet, kan ik Lubuntu installeren, ding in het netwerk hangen en de schijfruimte gebruiken.

Of .. even een andre gedachte, OpenMediaVault inzetten. (https://www.openmediavault.org/)

« Laatst bewerkt op: 2019/01/25, 15:27:14 door Mr. M »