Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: linksys G router  (gelezen 2950 keer)

Offline joho

  • Lid
linksys G router
« Gepost op: 2008/02/16, 15:43:20 »
ik heb een linksys G router type (wrt54g) met een PCI adapter type (wmp54g) gekocht
krijg hem niet geinstalleerd en kan ook geen drivers vinden
heeft hier iemand meer verstand van hoe je deze adapter moet installeren

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
linksys G router
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/16, 18:33:18 »
wrt54g, die heb ik hier meer op het forum gehoord, volgens mij kun je deze niet configureren in ubuntu, connecten lukt wel. Wat betreft de wmp54g, om hiermee aan de slag te kunnen hebben we de chipset van dat ding nodig. deze kun je zien door het volgende commando in de terminal te typen en de output hier te posten.
lspciZelf heb ik een wpc54g, deze is voor een laptop, had er in het begin moeite met aan de gang te krijgen, maar bij de nieuwe versies gaat het steeds gemakkelijker.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
linksys G router
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/16, 18:35:23 »
Een router hoef je niet te installeren, een draadloos netwerkkaartje wel.

Offline Patch

  • Lid
linksys G router
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/16, 19:41:26 »
Hoezo een router installeren?
Je doet de configuratie toch via een webbrowser? Of mis ik nu iets.
Computing is not about computers any more. It is about living.

Offline Petervdw

  • Lid
linksys G router
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/16, 23:23:38 »
Aan joho
Bij je PCI adapter zit een schijfje (jawel, voor Windows) en daarop kun je onder drivers
misschien de naam van de driver vinden. Als je die adapter aan de gang krijgt, dan kun je naderhand die router wel gaan aansluiten en instellen. Als je met die adapter, dat is vaak de moeilijkheid, de netwerken van je buren "ziet", dan is de rest wel te overzien.
Ga op voorhand nog niet met Ndiswrapper proberen, maar probeer eerst direct onder Ubuntu/Linux iets te bereiken.
Vr.groet, peter

Offline joho

  • Lid
linksys G router
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/17, 16:35:07 »
Citaat van: Ronnie
wrt54g, die heb ik hier meer op het forum gehoord, volgens mij kun je deze niet configureren in ubuntu, connecten lukt wel. Wat betreft de wmp54g, om hiermee aan de slag te kunnen hebben we de chipset van dat ding nodig. deze kun je zien door het volgende commando in de terminal te typen en de output hier te posten.
lspciZelf heb ik een wpc54g, deze is voor een laptop, had er in het begin moeite met aan de gang te krijgen, maar bij de nieuwe versies gaat het steeds gemakkelijker.
beste Ronnie
ik heb (lspci) in de terminal gedaan en heb dit als antwoordt
spci
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation 82810E DC-133 (GMCH) Graphics Memory Controller Hub (rev 03)
00:01.0 VGA compatible controller: Intel Corporation 82810E DC-133 (CGC) Chipset Graphics Controller (rev 03)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801AA PCI Bridge (rev 02)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801AA ISA Bridge (LPC) (rev 02)
00:1f.1 IDE interface: Intel Corporation 82801AA IDE Controller (rev 02)
00:1f.2 USB Controller: Intel Corporation 82801AA USB Controller (rev 02)
00:1f.5 Multimedia audio controller: Intel Corporation 82801AA AC'97 Audio Controller (rev 02)
01:08.0 Network controller: RaLink RT2561/RT61 802.11g PCI
01:09.0 Ethernet controller: 3Com Corporation 3c900 10Mbps Combo [Boomerang]
01:0b.0 Ethernet controller: 3Com Corporation 3c900B-Combo Etherlink XL [Cyclone] (rev 04)
joris@joris-desktop:~$

Offline Petervdw

  • Lid
linksys G router
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/17, 22:06:22 »
Aan joho
In de Wifi doc: https://help.ubuntu.com/community/WifiD staat ergens in het midden van de rij drivers de ralink RT61 beschrijving. Ik denk dat je die moet hebben.
Op de site van ralink>Linux staat Ralink Part Number RT2501PCI/mPCI/CB(RT61; enz, enz) de te downloaden driver.
Opgelet: de naam van de downloadfile is vernieuwd, dat is in de beschrijving nog niet doorgevoerd.
Ter verduidelijking kun je ook op de ontwerpDocumentatie kijken, daar staat de nederlandse beschrijving voor de RT73, een USB driver.
Het lijkt heel wat, maar het meest laat zich door kopieren/plakken tot de juiste driver bewerken.
Succes, en bij vragen: stel ze gerust.
Vr.groet, peter


Kijk voor alle zekerheid ook even op het install. schijfje onder drivers. Daar staat meestal wel een nummer die aan die RT61 refereert.

https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/WirelessCardsSupported
Er staan hier onder linksys 5 of 6 versies. Welke heb jij.

Offline joho

  • Lid
linksys G router
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/18, 22:44:05 »
beste petervdw

ik heb het geprobeerdt
 
$ sudo apt-get install linux-headers build-essential gcc
bash: $: opdracht niet gevonden
$ wget http://www.ralinktech.com.tw/data/RT61_Linux_STA_Drv1.1.0.0.tar.gz
bash: $:  opdracht niet gevonden

en zo heb er nog wel een paar ( opdracht niet gevonden of bestanden of map bestaan niet )
wat doe ik fout kan iemand mij effen uitleggen

groetjes  joris

Offline Petervdw

  • Lid
linksys G router
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/18, 23:26:49 »
Aan joho
Ja, heel vervelend.
Ralink heeft de naam van de site veranderd. Google op ralink en je komt vanzelf thuis.
Ze hebben ook de downloadfiles veranderd van .gz files naar .bz2 files. Dat betekent dat je bij tar xjvf moet gebruiken. Waarom is mij ook niet duidelijk.
Als je nog meer vragen hebt, stel ze gerust.
Vr.groet, peter

Offline joho

  • Lid
linksys G router
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/20, 15:23:56 »
beste  Petervdw

kan iemand uitleggen wat ik moet doen om bij tar xjuf te gebruiken

groetjes  Joris

Offline Petervdw

  • Lid
linksys G router
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/20, 16:31:38 »
Aan joho
Nee, dat kan ik niet uitleggen, misschien iemand anders? Ik leer graag wat bij.
Files met extensie .....tar.gz moet je uitpakken met $ tar xzvf filenaam.tar.gz
Files met extensie .....tar.bz2 moet je uitpakken met ~$ tar xjvf filenaam.tar.bz2.
Ook gevraagd op het forum, want met Linux commando's kan ik slecht uit de voeten.
Let goed op de naam van de downloadfile want die is veranderd in: 2008_0117_enz,enz  zoals je wel gezien zult hebben. Bij de compilatie van de nieuwe driver moet je daar goed op letten. En bij kopieren/plakken alleen de commando's achter het $ teken.
Succes, iets niet duidelijk, vraag gerust.
Vr.groet, peter

Welke versie WMP54g adapter heb jij. Staat op het doosje (stickertje, heel klein?)

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
linksys G router
« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/20, 17:05:00 »
Joris,

Citaat
$ wget http://www.ralinktech.com.tw/data/RT61_ … 0.0.tar.gz
bash: $:  opdracht niet gevonden
Dit wilt zeggen - veronderstel ik - dat hij het commando "wget" niet kent. Dus gaan we dit even installeren: sudo apt-get install wget

Citaat
kan iemand uitleggen wat ik moet doen om bij tar xjuf te gebruiken
Zoals Peter zei, om .tar.gz uit te pakken gebruiken we: tar xzvf bestandsnaam.tar.gz
Als je wilt weten waarvoor xzvf staan, kan je eens typen: tar --help

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline Patch

  • Lid
linksys G router
« Reactie #12 Gepost op: 2008/02/20, 21:15:37 »
Niet om te ontmoedigen: maar ik heb dezelfde hardware nooit lekker aan de praat gekregen.
Ja, ik heb van alles geprobeerd, forum hier forum daar blabla.
Voor ca 18 euro een sweex pcmcia gekocht en klaar! Instant wireless.
Computing is not about computers any more. It is about living.

Offline Petervdw

  • Lid
linksys G router
« Reactie #13 Gepost op: 2008/02/20, 22:02:10 »
Aan Patch
Dank voor je reactie. Ik wilde in eerste instantie die RT61 driverbeschrijving vertalen en er een verhaaltje bij schrijven zoals ik voor de RT73 heb gedaan. Verbeteringen, beproeven, vertaling. Een pronte klus. Hij staat op de ontwerpDocumentatie. Ook een klus om de driver te compileren. Maar de Belkin F5D7050 v3 werkt er prima mee. Ik stond er zelf van te kijken want Linuxcommando's weet ik weinig van. Maar ik werk heel precies en met geduld op twee computers tegelijk. En andere USB adapters doen het ook. Alles waar die driver geschikt voor is.
Maar als ik zo naar die Engelse RT61 driverbeschrijving voor die PCI kaart kijk, zinkt de moed me in de schoenen om die te vertalen, zo'n rommelig verhaal. Ik kan er de samenhang niet in ontdekken. Bovendien heb ik die kaart niet om te simuleren. Als jij nu ook al zegt: mwaa....
Misschien beter even wachten op de volgende versie Ubuntu. Dank voor het advies.

Ik zie nu dat Joho over een PCI kaart begon, terwijl jij het nu over een Pcmcia cardbus hebt. Ik raak langzamerhand ook in de war.

Aan joho
Sorry, Joris, misschien ben ik een beetje te overmoedig geweest door je die RT61 aan te raden. Dat zelf compileren van zo'n driver is al een hele klus, zelfs voor iemand met Linux-ervaring, en als de handleiding dan ook nog fouten bevat en heel rommelig is geschreven, kun je er beter niet aan beginnen. Die fouten en die beschrijving kan ik niks aan doen.
Het advies van Patch lijkt me heel zinvol. Misschien kun je hem naar het type vragen.
Vr.groet, peter

Naar het type vragen heeft niet veel zin, hij heeft het over een Pcmcia kaartje en jij moet een PCI kaartje. Trouwens, ook niet zo duur als ik wel dacht.

Offline joho

  • Lid
linksys G router
« Reactie #14 Gepost op: 2008/02/21, 14:27:27 »
allemaal bedankt voor de moeite
denk om deze pci-kaart weer terug te brengen en een andere te kopen die wel onder ubuntu  7.10 werkt

groetjes joris