Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe muziek zetten op mp3 speler  (gelezen 6449 keer)

Hoe muziek zetten op mp3 speler
« Gepost op: 2007/12/12, 09:05:38 »
Hallo,


ik heb een mp3 speler gekregen van mijn vriend, gekocht in de Fnac. Het is een Höher Cubs 138-204-2 Go
Er zit een cd'tje bij dat natuurlijk niet werkt in Ubuntu, ook niet met wine. Dan heb ik met veel moeite VMware kunnnen installeren en daar windows op gezet. Als ik de mp3 speler daarin aankoppel, herkent windows die helemaal niet, er is helemaal niks van te zien.
Ubuntu herkent de speler nu wel. Ik kan er alleen maar muziek op krijgen rechtstreeks van een cd. Muziek kopiëren van mijn muziekmap in mijn home, lukt niet. Ik kan hem wel naar het venster van de mp3 speler kopiëren maar hij komt niet op de speler (geen audio zegt hij). Ook geeft hij Chinese tekens omdat niet alles is ingevuld van informatie over het liedje (artiest, genre, album...) Ik heb dan geprobeerd in Amarok dat allemaal in te vullen maar ik krijg de muziek niet naar de mp3 speler.

Als ik de mp3 speler aankoppel, gaat Rythmbox muziekspeler open. Ik kan daarin echter ook niks veranderen aan de gegevens van artiest, cd, genre...

Ik ben een beetje wanhopig aan 't worden, dit is echt niet plezant. Als ik er muziek op zet rechtstreeks van een cd, kan ik niet lezen van wie het is omdat het Chinese tekens zijn. Ik krijg er ook geen muziek op door gewoon van de map muziek naar een andere te kopiëren.

Ik zie ook dat je in Amarok muziek kan zetten op een cd (burn cd), ik kan daar echter niet op klikken, ook niet als er een cd in de cd-schrijver zit.

Ik hoop echt dat er iemand mij kan helpen, dit is helemaal niet plezant om het cadeau van mijn vriend niet eens goed te kunnen gebruiken.

Alvast enorm bedankt voor de hulp.

Groetjes,

Els

Offline vliegje20

  • Lid
Hoe muziek zetten op mp3 speler
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/12, 09:15:26 »
Zoals ik het met mijn mp3 speler heb is gewoon via nautilus alles kopieren. Alleen lukte dat eerst niet nu heb ik de rechten veranderd en nu lukt het mij.

Hoe muziek zetten op mp3 speler
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/12, 09:20:59 »
Dag vliegje20,


kan je misschien een klein beetje meer uitleg geven? Ik heb nautilus gedownload maar ik weet niet waar ik het moet vinden of hoe dat werkt. Ik ben niet zo 'n grote kenner van de commando 's in linux en programma 's.

Groetjes,

Els

Offline vliegje20

  • Lid
Hoe muziek zetten op mp3 speler
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/12, 10:21:58 »
Nautilus is gewoon je bestandsbeheer in Ubuntu.

in terminal sudo nautilus (pas hier wel mee op dat je niks verwijdert wat niet hoeft)

Ga dan naar bestandssysteem - media - je mp3 speler (is een aparte schijf als het goed is)
Kopieer er dan je muziek naar toe.

Probeer dit eerst even als het lukt dan komt de rest wel

Offline vanadium

  • Lid
Hoe muziek zetten op mp3 speler
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/12, 10:54:08 »
In kan je niet concreet helpen, maar hier staan enkele principes:

http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/hardware/mp3spelers/

Als je geluk hebt, dan gedraagt de mp3 speler zich als een gewone USB stick, zodat je er bestanden op kunt zetten net alsof je dat op een gewone externe schijf doet.

Een andere mogelijkheid is dat je mp3 speler zich aandient als een MTP apparaat, en dan staat in de link ook uitleg hoe je darmee overweg kan.

Als je mp3 geen enkele standaard volgt, dan zal het inderdaad problematisch worden. Dan rest je enkel hopen dat hier iemand met je apparaat ervaring heeft, of het internet afzoeken.

Offline Dave

  • Lid
Hoe muziek zetten op mp3 speler
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/12, 14:52:22 »
zit er geen menu in dat ding om taal op engels te zetten?
en zo te lezen wordt ie gewoon herkent, net als de meesten.
zoals al aangevoerd kan het een kwestie van rechten aanpassen zijn maar kan ook dat er geen ruimte is en het eerst leeg gemaakt moet worden.
(denk ook aan prullebak, verborgen bestanden)

Offline vliegje20

  • Lid
Hoe muziek zetten op mp3 speler
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/12, 15:18:04 »
Dave wat zij volgens mij bedoelt met die chinese tekens heeft dat te maken met de id3 tag. Dat daar de chinese tekens in staan ofzo.

Offline Dave

  • Lid
Hoe muziek zetten op mp3 speler
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/12, 22:22:26 »
ja ik wis die tags altijd eigenlijk. kijk er toch niet naar verder
zou wel wilen weten hoe je er mp3 pro van maakt in linux. hoe kleiner hoer beter.

Offline wiert

  • Lid
Hoe muziek zetten op mp3 speler
« Reactie #8 Gepost op: 2007/12/12, 22:27:28 »
Voor mijn Zen Creative gebruik ik Gnomad2.

Offline Dave

  • Lid
Hoe muziek zetten op mp3 speler
« Reactie #9 Gepost op: 2007/12/12, 23:32:38 »
die kan mp3pro aan?

Offline vanadium

  • Lid
Hoe muziek zetten op mp3 speler
« Reactie #10 Gepost op: 2007/12/13, 11:04:11 »
Elke mp3 speler kan mp3pro afspelen maar ... aan gereduceerde kwaliteit. Om de hogere kwaliteit van het mp3pro formaat te kunnen afspelen, heb je specifieke software nodig. De specifieke specificaties van mp3pro zijn proprietair en het formaat wordt zelfs niet meer ondersteund (http://en.wikipedia.org/wiki/Mp3PRO) Heel ver vandaan blijven dus, van die mp3pro. Het is al erg genoeg dat we met mp3 moeten leven.

Offline emargen

  • Lid
Hoe muziek zetten op mp3 speler
« Reactie #11 Gepost op: 2007/12/13, 23:48:16 »
Ubuntu 7.10 gewoon de standaardplayer Rhythmbox gebruiken voor de uitwisseling met je MP3 speler! Even de plugins aanzetten die je nodig hebt...en alles werkt direct zonder verdere installaties!!

Hoe muziek zetten op mp3 speler
« Reactie #12 Gepost op: 2007/12/14, 08:42:05 »
Dag iedereen,


het is mij eindelijk gelukt om al mijn muziek op de mp3 speler te krijgen met Rythmbox. Het had veel in voordat ik door had hoe het moest.

Als ik de mp3 speler erin steek, komt hij erop als disk, op mijn bureaublad en in de lijst met mappen.

Nu heb ik nog altijd dat Chinese gebroebel op mijn schermke. Bij Artiest, albumen titel staan Chinese tekens en blokjes. Heeft iemand een idee hoe ik dat moet veranderen? Als ik de taal in Engels of Nederlands in stel is het altijd van dat. Nu kan ik natuurlijk nooit weten daardoor wat er aan 't spelen is en dat is wel vervelend. Dus als iemand mij daar nog mee kan helpen, héél graag dan!

Nog een vraagje: hoe kan ik nu weten of het UMS of MTP is? Ik ken daar helemaal niks van.

Voor de rest ben ik er tevreden van. Ik heb nu eindelijk al mijn muziek erop gekregen zonder dat ik eerst met cd 's aan moest beginnen, alleen zou ik enorm graag willen dat ik het in verstaanbare taal kan krijgen in plaats van die maffe tekens.

Groetjes en bedankt al voor alle uitleg en hulp,

Els

Offline emargen

  • Lid
Hoe muziek zetten op mp3 speler
« Reactie #13 Gepost op: 2007/12/14, 09:50:57 »
Het werd al gezegd, die chinese tekens op je scherm komen uit de ID-tags die aan de MP3 gekoppeld zijn. Je kunt de inhoud van deze tags veranderen. Dat kan per bestand (met de rechtermuisknop)....maar da's niet echt handig.  Er zijn diverse mogelijkheden om je MP3 bestanden van de door jouw gewenste informatie te voorzien.

Zelf gebruik ik Easytag! Een heel handig hulpprogramma voor het veranderen en onderhouden van ID-tags! Het prgramma zit standaard al in synaptic!! Dus gewoon installeren in Synaptic. Het programma verschijnt dan in het menu Toepassingen/Audio.

Met easytag kun je alle infogegevens (de zogenaamde Tags) van je MP3 bestanden veranderen!
Suc6 en als er nog vragen zijn...daar is het forum voor!

Hoe muziek zetten op mp3 speler
« Reactie #14 Gepost op: 2007/12/22, 09:09:01 »
Hallo,


ik heb nu met het programam Easytag eindelijk mijn tags allemaal kunnen aanpassen. Nog altijd zijn er 2 grote problemen. Mijn mp3 speler herkent nog altijd geen Nederlands, nog altijd die stomme Chinese tekens bij artiest en album. Ook heb ik de speler al een paar keer leeggemaakt, kijk ik en zie ik dat er nog bijna 2 GB vrij is en na een deel nummers zegt de computer dat er geen vrije ruimte meer is, hoewel de mp3 speler zelf zegt dat er nog meer dan 1GB ruimte is.

Kan er niemand mij helpen? Of heb ik nu zo 'n misbaksel van een mp3 speler gekocht? Ik weet ook niet precies hoe ik de muziek erop moet krijgen. Via Rythmbox zie ik geregeld "onbekende artiest" of "onbekend" staan bij sommige onderdelen van die tags, hoewel ik ze allemaal veranderd en opgeslagen heb. En als ik via Nautilus overzet of gewoon de map van de disk opendoe en van muziek naar die map disk kopieer, zegt hij altijd na een tijdje dat er te weinig ruimte is op de bestemmingslocatie, hoewel er nog ruimte zat is.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.  De mp3 speler is een Höher Cubs 138-204-2 Go. Ik heb de taal ervan op Nederlands gezet maar nog altijd die maffe tekens, ook als ik het op Engels zet is het hetzelfde liedje. Het is een Duits merk heb ik al ondervonden en aangezien ik geen letter Duits versta, snap ik ook niks van de onderwerpen die over deze mp3 geopend zijn op internet.

Alvast vriendelijk bedankt voor de moeite en de hulp.

Groetjes,

Els

Offline emargen

  • Lid
Hoe muziek zetten op mp3 speler
« Reactie #15 Gepost op: 2007/12/22, 14:16:14 »
Je moet nog even verder zoeken en experimenteren! Als je onder de opties van Easytag kijkt zul je zien dat er meerdere types ID3-tags zijn! Jouw MP3 speler zal misschien niet elk typen lezen! Als je dan de ID3-tags wijzigt moet je wel zorgen dat de oude worden overschreven! Als je er niet uitkomt dan lees ik het wel weer....heb er zelf ook even naar moeten zoeken!

Op je MP3 speler komt wellicht ook een mapje .trash te staan! Met de optie verborgen bestanden aan kun je die wellicht vinden en leegmaken! Dat zou mijn eerste optie zijn........

suc6

Hoe muziek zetten op mp3 speler
« Reactie #16 Gepost op: 2007/12/23, 13:03:38 »
Dag emargen,


ik ben eens gaan kijken naar easytag maar ik begrijp niet waar ik die bestanden zou moeten veranderen. Ik ken er echt niks van. Ik heb gekeken bij "Instellingen- voorkeuren" en dan bij alles eens gekeken. Waarschijnlijk moet ik bij "ID3 tag settings" daar iets veranderen maar ik weet niet wat en durf er niet mee experimenteren. Weet jij misschien raad hiermee? Ik heb alles laten staan zoals het staat.

Alvast heel vriendelijk bedankt dat je wil helpen.

Groetjes,

Els

Hoe muziek zetten op mp3 speler
« Reactie #17 Gepost op: 2007/12/23, 13:12:45 »
Ik merk dat ik nog een probleem heb. Als ik mijn mp3 speler aankoppel of een cd in mijn cd-romstation steek, herkent mijn computer dat niet meer, je vind dat niet meer terug op het bureaublad en bij de mappen.

Offline Dave

  • Lid
Hoe muziek zetten op mp3 speler
« Reactie #18 Gepost op: 2007/12/23, 16:22:13 »
Citaat van: vanadium
Elke mp3 speler kan mp3pro afspelen maar ... aan gereduceerde kwaliteit. Om de hogere kwaliteit van het mp3pro formaat te kunnen afspelen, heb je specifieke software nodig. De specifieke specificaties van mp3pro zijn proprietair en het formaat wordt zelfs niet meer ondersteund (http://en.wikipedia.org/wiki/Mp3PRO) Heel ver vandaan blijven dus, van die mp3pro. Het is al erg genoeg dat we met mp3 moeten leven.
Weer wat geleerd. Dacht dat pro vooral een verdere compressie was.
Heb alles in pro omgezet staan.
Beter gewoon weer mp3 van maken dus.

Offline vanadium

  • Lid
Hoe muziek zetten op mp3 speler
« Reactie #19 Gepost op: 2007/12/23, 16:45:22 »
Ik verneem in een vroegere post
Citaat
En als ik via Nautilus overzet of gewoon de map van de disk opendoe en van muziek naar die map disk kopieer, zegt hij altijd na een tijdje dat er te weinig ruimte is op de bestemmingslocatie, hoewel er nog ruimte zat is.
Dat laat mij vermoeden dat er ondertussen een probleem is met het bestandssysteem van je mp3, dat nu dermate is dat hij niet meer wil mounten. Kan je eens je mp3 speler aankoppelen, en dan in een terminal het  commando "sudo fdisk -l" typen en de output hier posten? Dan kan ik je (wellicht en hopelijk) zeggen hoe je het bestandsysteem kan herstellen, waaardoor de mp3 speler terug goed herkend zal worden. Uit hetgeen ik hier kan opmaken, gedraagt je mp3 speler zich als een aangekoppelde schijf.

Eerst moet dit probleem terug opgelost worden vooraleer we naar het probleem van de tags kunnen kijken.

@Dave: als je de originele mp3' s niet meer hebt, hou dan maar je mp3pro's. Elke omzetting van geluidsbestanden die met "lossy" compressie werken gaat immers gepaard met kwaliteitsverlies. Je hebt nu al kwaliteitsverlies door je orgiginele mp3s naar mp3pro om te zetten, je zou nog eens kwaliteit verliezen door nu terug naar gewoon mp3 om te zetten. Heb je de originele wel nog, behoud die dan.

Hoe muziek zetten op mp3 speler
« Reactie #20 Gepost op: 2007/12/24, 09:46:41 »
Dag vanadium,


ik heb dat commando eventjes in de terminal gezet, nu kwam er wel direct "disk" op mijn bureaublad te staan maar misschien dat de uitslag van het commando nog iets laat zien.

els@els-desktop:~$ sudo fdisk -l
[sudo] password for els:

Schijf /dev/hda: 80.0 GB, 80026361856 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 9729 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes
Schijf-ID: 0x000a2c64

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/hda1   *           1        1881    15109101   83  Linux
/dev/hda2            7703        9595    15205522+  83  Linux
/dev/hda3            1882        7702    46757182+  83  Linux
/dev/hda4            9596        9729     1076355   82  Linux wisselgeheugen

Partitietabel-items liggen niet in schijfvolgorde.

Schijf /dev/sda: 2092 MB, 2092171264 bytes
8 koppen, 32 sectoren/spoor, 15962 cilinders
Eenheid = cilinders van 256 * 512 = 131072 bytes
Schijf-ID: 0x221e5780

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sda1   *           1       15962     2043120    6  FAT16
els@els-desktop:~$

Wat ik ook niet begrijp is, nu zie ik al mijn muziek van mijn mp3 speler staan in Rythmbox, bij verschillende nummers staat bij artiest "Onbekend" hoewel ik alle tags aangepast heb met Easytag en in dat programma staat het er allemaal netjes zoals ik het ingevuld heb.
Begrijpen wie begrijpen kan, ik niet in elk geval.

Groetjes,

Els

Offline emargen

  • Lid
Hoe muziek zetten op mp3 speler
« Reactie #21 Gepost op: 2007/12/24, 13:50:29 »
Onder instellingen voorkeuren kun je inderdaad e.e.a. wijzigen wat betreft die ID3tags! Standaard wordt de ID3V2.4 gebruikt. Je zou kunnen kiezen voor het type ID3V2.3! Zorg dat de optie omzetten van Oude Tags aanstaat!!

Wat betreft de melding de "onbekend". Door Ryhtmbox worden niet alle genres herkend die buiten de ID3V2.3 vallen. Zelfgemaakte genres worden dan als "onbekend" gekwalificeerd!

Probeer het nog maar eens! Overigens je moet wel de opnieuw "getagde" bestanden weer op de MP3-speler plaatsen! Probeer het anders eerst met een paar nummers! Als het werkt doe je de rest ook! Suc6!

Offline vanadium

  • Lid
Hoe muziek zetten op mp3 speler
« Reactie #22 Gepost op: 2007/12/24, 17:13:25 »
Zoals je misschien ondertussen zelf wel herkent, wordt je mp3 speler herkend als /dev/sda, en de partitie waarop je muzuek staat (er is er maar één) is /dev/sda1. Controleer eerst en vooral het bestandssysteem met dosfsck. Hiervoor ontkoppelen we eerst de schijf, dan controleren we met als optie automatische reparatie (-a)

sudo umount /dev/sda1
sudo dosfsck -a /dev/sda1

Laat dat laatste commando enkele keren lopen tot wanneer er geen speciale meldingen meer zijn (dan is namelijk alles OK). Nu kan het (zal het wellicht) gebeuren dat er nu bestanden op je mp3 speler staan met vreemde namen: deze kan je wissen. Dit zal je probleem met vrije ruimte oplossen.

Zorg ervoor dat je de mp3 speler steeds goed afkoppelt met rechtermuisknop - ontkoppelen. Daarnaast raad ik je aan dan nog een tiental seconden te wachten vooraleer de mp3 speler te ontkoppelen. Ik heb zelf een  mp3spelertje, en met dat heb ik het voor dat het bestandssysteem zeer snel beschadigd is.

Hoe muziek zetten op mp3 speler
« Reactie #23 Gepost op: 2007/12/25, 10:33:36 »
Dag iedereen,


olééééé, oléééééééééééééééé, woehoew!!! 't Is eindelijk gelukt! Waauw, ik ben ongelofelijk blij! Nu kan ik mijn vriend zijn cadeautje volop gaan gebruiken. Weg Chinees gebroebel, alles staat er netjes op. Zelfs de nummers waar in Rythmbox bij een aantal onderdelen "Onbekend" staat, staat het er toch netjes in op mijn mp3 speler.

Gigantisch ogelofelijk oneindig megaveel bedankt aan iedereen die mij geholpen heeft met deze uitleg, ik ben oneindig blij en dankbaar daarvoor. Bedankt iedereen.

Groetjes,

Els

Hoe muziek zetten op mp3 speler
« Reactie #24 Gepost op: 2007/12/25, 10:40:48 »
Citaat van: Els1980
olééééé, oléééééééééééééééé, woehoew!!! 't Is eindelijk gelukt! Waauw, ik ben ongelofelijk blij! Nu kan ik mijn vriend zijn cadeautje volop gaan gebruiken. Gigantisch ogelofelijk oneindig megaveel bedankt aan iedereen die mij geholpen heeft met deze uitleg, ik ben oneindig blij en dankbaar daarvoor. Bedankt iedereen.
Een mooier kerstgeschenkske kunt ge U toch niet wensen eh ;)
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience