Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wireless FRITZ!Box Fon WLAN 7170 Annex A onder Hardy  (gelezen 4768 keer)

Offline daigu

  • Lid
Wireless FRITZ!Box Fon WLAN 7170 Annex A onder Hardy
« Gepost op: 2010/03/12, 15:23:57 »
Gisteren overgestapt van Ziggo naar XS4ALL. Waar voorheen het (draadloze) internet wel werkte op mijn Ubuntu workstation en niet op alle andere computers (Windows spul), is de situatie nu omgedraaid.

Ik gebruik een Netgear Wireless USB Adapter WG111v2 (deze werkte foutloos met Ziggo). Release 8.04 (Hardy); de 64 bit versie. Kernel Linux 2.6.24-23-generic (ik loop een aantal versies achter vanwege problemen met mijn grafische kaart), Gnome 2.22.3. Geheugen 11.7 GiB en 1002 GiB disk ruimte vrij dus daar zal het wel niet aan liggen.

Ik heb een aantal dingen al uitgeprobeerd:
[1] Onder "Network Settings->General" de "Host name" op "Satori.fritz.box" (Satori is de naam van mijn workstation) gezet.
[2] Onder "Network Settings->DNS" 192.168.178.1 als DNS server opgevoerd.
[3] Onder "Network Settings->Hosts" IP adres 127.0.1.1 als alias "Satori.fritz.box" gegeven,
[4] In dhclient.conf send host-name ingesteld op "Satori.fritz.box"
[5] In dhclient.conf send dhcp-client-identifier ingesteld op 1:MAC ADRES, met het MAC ADRES gelijk aan het HWaddr (hier zijn verschillende opties mogelijk, eth0, eth1, wlan)
[6] In etc/hosts achter 127.0.1.1 Satori.fritz.box ingevuld

Op mijn Netbook heb ik toegang tot de FRITZ!Box. In de Event Log zie ik:

12.03.10 14:56:16 WLAN registration failed: Authorization failed. Name: -, MAC address: [Het HWaddr bij wlan1 volgens ifconfig].

wlan1 Properties:
Roaming mode staat uit
Network name (ESSID): FRITZ!Box Fon WLAN 7170 Annex A
Password type: WPA Personal
Network password: [Mijn WPA sleutel, 16 cijfers]
Connection Settings:
Configuration: Automatic configuration (DHCP)
IP address: blanco/disabled
Subnet mask: blanco/disabled
Gateway address: blanco/disabled

Tab: General
Host name: Satori
Domain name: blanco

Tab: DNS
DNS Servers: 192.168.178.1
Search Domains: blanco

Tab: Hosts
127.0.0.1 localhost
127.0.1.1 Satori
::1 ip6-localhost ip6-loopback
fe00::0 ip6-localnet
ff00::0 ip6-mcastprefix
ff02::1 ip6-allnodes
ff02::2 ip6-allrouters
ff02::3 ip6-allhosts

Wie heeft de oplossing? Wellicht is het een bepaalde combinatie en volgorde van de stappen 1-6? Rebooten? Paar minuten wachten? Andere USB stick?

Re: Wireless FRITZ!Box Fon WLAN 7170 Annex A onder Hardy
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/12, 16:00:04 »
Hoi

Mijn schoonvader heeft ook de fitzbox. (ik niet heb gelukkig een speedtoutch modem gekregen van xs4all)
Ik heb toen oftewel de mac beveiliging uitgezet of het mac adres ingevuld toen werkte hij wel.(wel pas na reboot modem)
Je mac adres kun je vinden door ifconfig in de terminal in te geven.

Offline spekje

  • Lid
Re: Wireless FRITZ!Box Fon WLAN 7170 Annex A onder Hardy
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/12, 19:33:26 »
Hoi,

Ik weet niet in hoeverre je zelf ip-adressen hebt aangepast maar volgens mij kloppen er een aantal dingen anders niet.

Het ip adres van modem is 192.168.178.1 dit zou dus ook de gateway moeten zijn
Subnetmask is meestal 255.255.255.0
en het ip adres van je computer dient te beginnen met 192.168.178.X  je kunt zelf een nummer bij de x neer zetten.

Het lijkt mij dat je bij de dns server de dns servers van xs4all dient in te vullen.
194.109.9.99 evt als je een 2e kan invullen is dat dan 194.109.6.66

Als je in windows het ip-adres handmatig laat invullen is dit in iedergeval nodig.

Maar kun je wel zoeken naar een draadloos verbinding?

Offline tigger

  • Lid
Re: Wireless FRITZ!Box Fon WLAN 7170 Annex A onder Hardy
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/12, 22:05:57 »
Toevallig wpa +wpa2 aanstaan? Ik heb indertijd ook lopen rommelen en heb toen de instellingen op WPA gezet. Werkt alles wel goed als je een kabel aansluit?
LPI-1, NCLA, RHCE, RHCVA

Offline tigger

  • Lid
Re: Wireless FRITZ!Box Fon WLAN 7170 Annex A onder Hardy
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/12, 22:08:22 »
Hoi,

Ik weet niet in hoeverre je zelf ip-adressen hebt aangepast maar volgens mij kloppen er een aantal dingen anders niet.

Het ip adres van modem is 192.168.178.1 dit zou dus ook de gateway moeten zijn
Subnetmask is meestal 255.255.255.0
en het ip adres van je computer dient te beginnen met 192.168.178.X  je kunt zelf een nummer bij de x neer zetten.

Het lijkt mij dat je bij de dns server de dns servers van xs4all dient in te vullen.
194.109.9.99 evt als je een 2e kan invullen is dat dan 194.109.6.66

Als je in windows het ip-adres handmatig laat invullen is dit in iedergeval nodig.

Maar kun je wel zoeken naar een draadloos verbinding?


Ik ben het grotendeels eens met je redenatie, maar de fritzbox is voorzien van een prima caching dns en deze wordt meegegeven met dhcp, je hoeft dus geen ip-adressen van xs4all in te vullen.
Ik gebruik mijn fritzbox 7170 (Duitse versie) al een jaar of 4 naar volle tevredenheid.
LPI-1, NCLA, RHCE, RHCVA

Offline daigu

  • Lid
Re: Wireless FRITZ!Box Fon WLAN 7170 Annex A onder Hardy
« Reactie #5 Gepost op: 2010/04/14, 22:23:07 »
Via de kabel werkte het meteen. Maar dit is geen praktische oplossing.
Het ESSID zou juist ingesteld moeten zijn, want zodra ik via de kabel verbinding heb, kan ik zoeken op alle draadloze netwerken hier in de buurt. En mijn FRITZ Box staat ook in de lijst.
Wat betreft eigen aanpassingen heb ik eigenlijk helemaal niks aangepast. Eventuele wijzigingen zoals het hernoemen van mijn workstation van "Satori" naar "Satori.fritz.box" heb ik altijd weer hersteld.
@Home was plug and play, XS4ALL is meer crash and burn.
Kan het aan mijn wireless usb adapter liggen? Dat is een Netgear WG111v2.

Offline tigger

  • Lid
Re: Wireless FRITZ!Box Fon WLAN 7170 Annex A onder Hardy
« Reactie #6 Gepost op: 2010/04/15, 08:06:46 »
Je USB dongel kan inderdaad een probleem hebben, maar dan zou je eerst eens moeten proberen of het op een ander draadloos netwerk wel werkt.
Werkt ie daar wel, dan zou je hetvolgende kunnen proberen.
Op je fritz alle beveiliging uitzetten, dus geen wpa/wpa2/wep EN geen mac-authenticatie. Probeer dan verbdingin te maken. Werkt dit, zet dan je beveiliging aan. Begin met wep, check het, dan WPA en daarna evt WPA2.
Laat WPA en WPA2 trouwens maar zitten, lees net op de website van Netgear dat je dongel alleen WEP ondersteunt.
http://www.netgear.nl/producten/ft_pdf/wg111v2.pdf

Als je met WEP aan een verbinding hebt kun je evt ook nog je mac-adres-authenticatie aanzetten.
Ik denk dat het probleem zit in het feit dat je WPA probeert terwijl je dongel dat niet ondersteunt
LPI-1, NCLA, RHCE, RHCVA