Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux x Linux netwerk opzetten  (gelezen 10744 keer)

Linux x Linux netwerk opzetten
« Gepost op: 2016/06/17, 09:11:09 »
@forum,

Hoe zet ik een netwerk op tussen twee computers die elk een apart IP nummer hebben en zijn aangesloten op een router.

Met Samba eea getest maar geen resultaat.

Wat moet ik nu doen?

Ik hoop dat er iemand  voor mij de tips heeft?

SPW (Wim)
« Laatst bewerkt op: 2016/06/23, 19:44:47 door Spidey-Westland »
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Re: Linux x Linux netwerk opzetten
« Reactie #1 Gepost op: 2016/07/06, 18:31:16 »
@ Forum.

Dit heb ik opgelost via PC1 (server) voorzien van "FTP"-server software en op PC2 (client) is FileZilla geinstalleerd.

Nu kan ik zonder probleem documenten en mappen van de client naar de server zetten

(Dit betreft alleen mijn intern netwerk)

groet

SPW (Wim)
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Linux x Linux netwerk opzetten
« Reactie #2 Gepost op: 2016/07/06, 22:22:23 »
Hoi Wim,

Dat kan zo. Ik doe dat zelf via Dropbox. De echte zware data staat dan op een externe USB schijf en niet op Dropbox.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Nero

  • Lid
Re: Linux x Linux netwerk opzetten
« Reactie #3 Gepost op: 2016/07/07, 00:11:14 »
Zet op 1 pc ssh-server en op de andere sshfs. Een kind kan de was doen. 8-)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Linux x Linux netwerk opzetten
« Reactie #4 Gepost op: 2016/07/07, 05:31:00 »
Samba (windows mappen delen) zou moeten werken.
Linux doet ook aan nfs, dit is voor linux een netwerk opzetten.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Linux x Linux netwerk opzetten
« Reactie #5 Gepost op: 2016/07/07, 08:32:40 »
Zet op 1 pc ssh-server en op de andere sshfs. Een kind kan de was doen. 8-)

Hallo Nero en Jan,

Uit interesse en om Wim te helpen die hier al een tijd mee bezig is:

Van de twee mogelijkheden die jullie noemen lijkt me sshfs nog de meest eenvoudige plus dat daar de beveiliging ook puik in orde is. Ik heb ssh lang geleden wel eens uitgeprobeerd. Dat was terminal werk. Maar hoe zet je dat nu op op pc's draaiend op Xubuntu 14.04 via een GUI? Wim gebruikt Mint pc's meen ik.

Ik heb al lopen zoeken. Installeer ik dan openssh-server? En hoe log je dan in op de andere bak? Installeer je daar dan de openssh-client?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Linux x Linux netwerk opzetten
« Reactie #6 Gepost op: 2016/07/07, 09:12:09 »
Bij toeval loop ik in het RSS nieuws vanmorgen tegen dit artikel  aan.

Is het zo simpel? Die openssh-server installeren en PAC?

Ik ben benieuwd! Als dat het is maak ik daar wel een nette Nederlandstalige handleiding voor of zo.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Nero

  • Lid
Re: Linux x Linux netwerk opzetten
« Reactie #7 Gepost op: 2016/07/07, 10:28:27 »
Ik doe het zo:
- op de Raspberry Pi (nas) staat uiteraard openssh-server.
- op de client geef ik volgende opdrachtsshfs <RPi-ip>:/ ~/Public
Dit koppelt de root structuur van de RPi aan op ~/Public. Vervang :/ door bv :/media en je krijgt enkel de /media tree van de RPi.

Volledigheidshalve nog bij vermelden dat:
- op mijn router draait dd-wrt, zodat ik name resolving krijg op m'n lokaal netwerk. Ipv <Rpi-ip> geef ik dan gewoon de hostname van de raspberry.
- bij het configureren van de ssh verbinding heb ik de public key van mijn ssh gekopieerd naar de authorized_keys van de RPi. Op die wijze moet ik niet steeds het wachtwoord van de RPi ingeven bij een ssh verbinding of rsync.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Linux x Linux netwerk opzetten
« Reactie #8 Gepost op: 2016/07/07, 11:01:22 »
Hoi Nero,

Dat is inderdaad echt simpel :D ! Dank je wel. Ik ga dat hier maar eens zo opzetten.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Linux x Linux netwerk opzetten
« Reactie #9 Gepost op: 2016/07/07, 12:14:17 »
Samba (windows mappen delen) zou moeten werken.

Ja zo werkt het hier ook al jaren. Wel willen de firewalls nog wel eens hinderen. Zeker de linux firewalls zijn hier fanatiek.  8-)

Probeer het eens met de firewalls uit.
Dan op een/elke pc een speciaal daarvoor aangemaakt map delen (rechtermuisknop deelopties).
En dan in bestandsbeheerder naar Netwerk gaan.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Linux x Linux netwerk opzetten
« Reactie #10 Gepost op: 2016/07/07, 18:20:45 »
Dat sshfs werkt inderdaad geweldig simpel!

Ik geef dat commando op mijn laptop op de eetkamertafel, in mijn geval dit: sshfs "ip van mijn desktop boven":/home/just ~/Openbaar en na het ingeven van mijn wachtwoord staat mijn hele thuismap van die desktop aangekoppeld op de map Openbaar in mijn thuismap. "ip van mijn desktop boven" vervangen door het echte ip adres zoals bijvoorbeeld 192.120.002.111 zonder aanhalingstekens.

Alleen het weer ontkoppelen wilde niet. Later vond ik op Google de opdracht fusermount -u ~/Openbaar en klaar was de boel.

Doe jij dat ontkoppelen ook zo, Nero?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Nero

  • Lid
Re: Linux x Linux netwerk opzetten
« Reactie #11 Gepost op: 2016/07/07, 18:32:03 »
sudo umount ~/Public

Offline softbart

  • Lid
Re: Linux x Linux netwerk opzetten
« Reactie #12 Gepost op: 2016/07/07, 19:45:41 »
@jvecht,

Je dient dan wel lid te zijn van de fuse groep.

groet,

Theo

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Linux x Linux netwerk opzetten
« Reactie #13 Gepost op: 2016/07/07, 22:00:23 »
Ha, gewoon de standaard opdracht om te unmounten dus.

Zo simpel kan het zijn.

Hartelijk dank voor alle aanwijzingen, Nero! Weer wat geleerd.

@softbart: er is niet eens een fuse groep hier in mijn Xubuntu 16.04, laat staan dat ik er lid van ben? Misschien dat het in 14.04 wel moet. Dat ga ik later nog even proberen.

groet,

Just

« Laatst bewerkt op: 2016/07/07, 22:05:32 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Linux x Linux netwerk opzetten
« Reactie #14 Gepost op: 2016/07/08, 09:47:53 »
Deze klus is geklaard. Leuke klus ook. Persoonlijk is het me zo best. Lang geleden heb ik eens een ftp-server opgezet om een jonge kennis te helpen die ICT studeerde en daar niet goed uitkwam.

Wat ik me nog herinnerde van die ftp-server was het ongelooflijke aantal pogingen om in te breken. Nou konden daarvan de vele inbraken met de gebruikersnaam "Administrator" natuurlijk als lachertje de prullenbak in. Verder stonden alle beveiligingen bij mij op het hoogste niveau. Maar geen haar op mijn hoofd die nog zin heeft in het opzetten van een server.

Maar even puur voor de weet: als ik nou in mijn router met NAT weer de openssh-server (en de betreffende poort open zet met portforwarding enzo)  bereikbaar maak van buitenaf op mijn ip-adres van buiten, werkt die sshfs opdracht dan soortgelijk? Zou je dan bijvoorbeeld vanaf de McDonalds in je PC thuis kunnen komen?

Ik ga er een stukje over schrijven. Leuk en het lijkt me ook wel nuttig.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jan11000

  • Lid
Re: Linux x Linux netwerk opzetten
« Reactie #15 Gepost op: 2016/07/08, 18:52:39 »
Via vreemde /gratis internet aansluitingen inloggen is gevaarlijk.
Elke wachtwoord kan worden opgevangen.
En je weet niet of je echt bij bijv mcdonald zit, kan ook dat je bij iemand met een router ingelogd bent die zich voor doet als de gratis wifi.(hak5 rubber ducky en andere routers die je mee kunt nemen).

ik zou zoeken op vpn, en misschien iets van wisselende wachtwoorden.
En nooit iets van admin funkties via internet toestaan, dus aparte wachtwoord en user, die niks mag.

En google eerst voordat je iets doet, als je dit verkeerd instelt, dan zit iedereen op je pc.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Linux x Linux netwerk opzetten
« Reactie #16 Gepost op: 2016/07/08, 20:50:46 »
Jan,

Dit is ssh! Dit is volledig geëncrypted. Lees zelf even na op de Ubuntuwiki hier: https://help.ubuntu.com/community/SSHFS. Nog voordat sshfs mijn wachtwoord vraagt om in te loggen op mijn remote machine draait ssh al en niemand kan er iets van zien.

Verder komt hier niemand op mijn PC. Lees even ook de eerste twee alinea's van mijn bericht, dan snap je misschien de aard van mijn vraag.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline softbart

  • Lid
Re: Linux x Linux netwerk opzetten
« Reactie #17 Gepost op: 2016/07/08, 23:01:17 »
Deze klus is geklaard. Leuke klus ook. Persoonlijk is het me zo best. Lang geleden heb ik eens een ftp-server opgezet om een jonge kennis te helpen die ICT studeerde en daar niet goed uitkwam.

Wat ik me nog herinnerde van die ftp-server was het ongelooflijke aantal pogingen om in te breken. Nou konden daarvan de vele inbraken met de gebruikersnaam "Administrator" natuurlijk als lachertje de prullenbak in. Verder stonden alle beveiligingen bij mij op het hoogste niveau. Maar geen haar op mijn hoofd die nog zin heeft in het opzetten van een server.

Maar even puur voor de weet: als ik nou in mijn router met NAT weer de openssh-server (en de betreffende poort open zet met portforwarding enzo)  bereikbaar maak van buitenaf op mijn ip-adres van buiten, werkt die sshfs opdracht dan soortgelijk? Zou je dan bijvoorbeeld vanaf de McDonalds in je PC thuis kunnen komen?

Ik ga er een stukje over schrijven. Leuk en het lijkt me ook wel nuttig.

groet,

Just
Ja. En de aanvallen zijn er niet minder om.   :(
Dus is het wel zaak de ssh-server goed te beschermen.  afwijkend portnr, geen passwd, geen root, key + ww. Dit scheelt een hoop gerammel aan de deur.  :)

Dus als je een stukje gaat schrijven zorg dat het waterdicht c.q inbraakvrij is voor de lezers.

groet,
Theo

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Linux x Linux netwerk opzetten
« Reactie #18 Gepost op: 2016/07/09, 08:46:09 »
Hoi Theo,

Je hebt helemaal gelijk als je die server op Internet zou zetten. Dat doe ik echt niet zoals ik al schreef. Ik ga ook in het stuk echt niet verder dan binnen het eigen netwerk en dus achter de router en zijn firewall.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Linux x Linux netwerk opzetten
« Reactie #19 Gepost op: 2016/07/11, 19:50:14 »
@ All,

Ik ben weer een stapje verder.

Maar hoe kan ik de mappen die beginnen met .  (zie bijlage) verbergen. Die moeten helemaal veilig blijven! Hoe?

Op de zg Server zijn die niet zien afhankelijk Ctrl+H. Ze zijn daar uitgeschakeld.

groet

SPW (Wim)
« Laatst bewerkt op: 2016/07/13, 13:32:19 door Spidey-Westland »
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Offline jan11000

  • Lid
Re: Linux x Linux netwerk opzetten
« Reactie #20 Gepost op: 2016/07/12, 08:55:30 »
Jan,

Dit is ssh! Dit is volledig geëncrypted. Lees zelf even na op de Ubuntuwiki hier: https://help.ubuntu.com/community/SSHFS. Nog voordat sshfs mijn wachtwoord vraagt om in te loggen op mijn remote machine draait ssh al en niemand kan er iets van zien.

Verder komt hier niemand op mijn PC. Lees even ook de eerste twee alinea's van mijn bericht, dan snap je misschien de aard van mijn vraag.

groet,

Just
Wat ik weet is dat als je op een vreemde plaats inlogt, of via gratis wifi(kan natuurlijk eugenlijk overal zijn), je daar certificaten gebruikt, de gratis wifi, je certificaat kan afvangen, dus alles van jouw kan zien, want de certificaat naar jouw toe regelt de gratis wifi, de gratis wifi regelt de certificaat ook naar het internet.
Dus al je dit echt wilt doen zoek met google op veilige manieren om dit te doen, want dit kun je snel verkeerd doen, en hackers weten vaak meer.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Linux x Linux netwerk opzetten
« Reactie #21 Gepost op: 2016/07/12, 09:23:57 »
Jan,

Waar jij het over hebt is https, niet ssh. Het maakt voor ssh niet uit of https wel of niet draait. Verder, zoals ik in mijn eerste bericht al schreef en ik je ook nog op attendeerde EN jijzelf nog quote ook, ik zet geen externe toegang op gezien mijn enge ervaringen met een eigen ftp-server.

Lees wat beter door voor je ergens op reageert! Dit is vervelend.

@All: Dat ssh binnen mijn eigen netwerkje thuis bevalt me verder puik.  Ik maak dan een verbinding naar mijn thuismap op de desktop boven, maar ook naar een daar aangekoppelde externe USB schijf is mogelijk. Lekker simpel binnen mijn bestandssysteem bereikbaar. Ik ga daar zo maar eens wat van op papier zetten. Voor mijn eigen geheugen en natuurlijk zeker ook voor anderen.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Linux x Linux netwerk opzetten
« Reactie #22 Gepost op: 2016/08/08, 10:57:40 »
@Forum,

Dit onderwerp sluit ik af.

Heb nu een oplossing gevonden  met op pc1 de Linux server software 16.04  en LM 18 op pc2

De server voorzien van een gebruiker en ook mappen toegevoegd

Met FileZilla kan ik die benaderen en data verzenden en ophalen.

groet,

SPW(Wim)
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Offline KeesS

  • Lid
Re: Linux x Linux netwerk opzetten
« Reactie #23 Gepost op: 2017/08/21, 01:07:53 »
@All: Dat ssh binnen mijn eigen netwerkje thuis bevalt me verder puik.  Ik maak dan een verbinding naar mijn thuismap op de desktop boven, maar ook naar een daar aangekoppelde externe USB schijf is mogelijk. Lekker simpel binnen mijn bestandssysteem bereikbaar. Ik ga daar zo maar eens wat van op papier zetten. Voor mijn eigen geheugen en natuurlijk zeker ook voor anderen.
groet,
Just 

@Just,
ik begrijp dat dit al een oud bericht/onderwerp is, maar ik ben toch nieuwsgierig of het nog gelukt is iets voor Uzelf,  en ons anderen, op papier te zetten.

Het zou voor mijn 'thuisnetwerkje' vermoed ik een heel prettige oplossing zijn.

vrgr,
KeesS.

VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline koelieman

  • Lid
Re: Linux x Linux netwerk opzetten
« Reactie #24 Gepost op: 2017/08/21, 09:16:11 »
Ja Just,  ^-^ ik sluit mij volledig aan bij mijn voorganger keesS.
Interessant project om te volgen.

Groet, koelie.