Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST: OpenOffice 3.2 start zeer traag bij eerste dubbelklik op document  (gelezen 2899 keer)

Offline Bloom

  • Lid
Het verbaast me dat ik hier nog niets over gelezen heb. OpenOffice.org 3.2 start namelijk zeer traag op als je de eerste keer dubbelklikt op een document. Eenmaal dat hij open is, gaat elk nieuw gedubbelklikt document binnen de seconde over tot een OOo-venster. Alleen bij het eerste toont hij tussen een halve tot een volle minuut het OOo-logo terwijl er absoluut niets gebeurt: geen diskactiviteit, geen cpu-activiteit.

Reden van het probleem: OOo probeert de computernaam in het netwerk via DNS te resolven. Daarbij probeert hij ook de volledig verkeerde constructie computernaam.(none) uit. En omdat hij alle mogelijke domeinnaamcombinaties daarmee uitprobeert, zit hij voor ieder van deze combinaties te wachten op een time-out. Dat leidt dus tot in totaal ruim een halve tot een hele minuut (afhankelijk van pc tot pc).

Oplossing: Voeg de foutieve naamcombinatie die OOo wil uitproberen toe aan je localhost-lijst.
gksudo gedit /etc/hostsDit start normaal met:
127.0.0.1          localhost
127.0.1.1          computernaam
...
waarbij "computernaam" de door jou gekozen naam van je pc of notebook is.
Voeg onder deze inschrijving de volgende regel toe:
127.0.0.1          computernaam localhost computernaam.(none)
Bewaar dit. Als je nu op een document dubbelklikt terwijl OOo nog niet geladen is, zal hij nu binnen de seconde klaar zijn voor het werk!
Die naam met '.(none)' erachter is in feite een syntaxisfout: er mogen immers geen dergelijke tekens in domeinnamen voorkomen. Maar omdat OOo ze probeert op te vragen, verliest hij voor iedere combinatie die hij uitprobeert tijd en allemaal samen is dat dus ergerlijk lang. Joost mag trouwens weten waarom een kantoorsuite überhaupt een DNS-resolving moet uitvoeren, maar hij doet het dus. En door de foutieve benaming aan onze hosts-file toe te voegen, stellen we hem tevreden zonder al die time-outs.
Als je er dus last van hebt, is dit de oplossing!

Offline Tom

  • Lid
Binnen de twee sec start hij op (docu) zonder  het bovenstaande te doen. :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Bloom

  • Lid
Bij mij was dat dus niet zo: hij bleef tientallen seconden met het logo wachten en het hogerstaande loste het op omwille van de redenen die ik opgaf. Waarom OOo het bij sommige pc's kennelijk wel goed doet, weet ik niet. Als je het probleem niet hebt hoef je natuurlijk ook niets te veranderen aan je hosts-file, dat spreekt vanzelf.

Binnen de twee sec start hij op (docu) zonder  het bovenstaande te doen. :D

Perfect!! Heb me krom gezocht waar het langzame openen van een document vandaan kwam,en nu binnen een seconde,bedankt!!

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Java uitzetten in openoffice
helpt ook om de opstart te versnellen
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline Alver1

  • Lid
Hallo, ik heb het truukje ook toegepast en nu opent oOo als de gesmeerde bliksem. Voorheen was dat vrij langzaam zonder echt storend te zijn. Dit is duidelijk beter. Bedankt voor de tip.

Alver1

Offline h2o

  • Lid
Al eerder opgemerkt: Java uitzetten
Toevoeging: preload installeren. Scheelt ook een heleboel.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Alver1

  • Lid
Het verbaast me dat ik hier nog niets over gelezen heb. OpenOffice.org 3.2 start namelijk zeer traag op als je de eerste keer dubbelklikt op een document. Eenmaal dat hij open is, gaat elk nieuw gedubbelklikt document binnen de seconde over tot een OOo-venster. Alleen bij het eerste toont hij tussen een halve tot een volle minuut het OOo-logo terwijl er absoluut niets gebeurt: geen diskactiviteit, geen cpu-activiteit.

Reden van het probleem: OOo probeert de computernaam in het netwerk via DNS te resolven. Daarbij probeert hij ook de volledig verkeerde constructie computernaam.(none) uit. En omdat hij alle mogelijke domeinnaamcombinaties daarmee uitprobeert, zit hij voor ieder van deze combinaties te wachten op een time-out. Dat leidt dus tot in totaal ruim een halve tot een hele minuut (afhankelijk van pc tot pc).

Oplossing: Voeg de foutieve naamcombinatie die OOo wil uitproberen toe aan je localhost-lijst.
gksudo gedit /etc/hostsDit start normaal met:
127.0.0.1          localhost
127.0.1.1          computernaam
...
waarbij "computernaam" de door jou gekozen naam van je pc of notebook is.
Voeg onder deze inschrijving de volgende regel toe:
127.0.0.1          computernaam localhost computernaam.(none)
Bewaar dit. Als je nu op een document dubbelklikt terwijl OOo nog niet geladen is, zal hij nu binnen de seconde klaar zijn voor het werk!
Die naam met '.(none)' erachter is in feite een syntaxisfout: er mogen immers geen dergelijke tekens in domeinnamen voorkomen. Maar omdat OOo ze probeert op te vragen, verliest hij voor iedere combinatie die hij uitprobeert tijd en allemaal samen is dat dus ergerlijk lang. Joost mag trouwens weten waarom een kantoorsuite überhaupt een DNS-resolving moet uitvoeren, maar hij doet het dus. En door de foutieve benaming aan onze hosts-file toe te voegen, stellen we hem tevreden zonder al die time-outs.
Als je er dus last van hebt, is dit de oplossing!
Misschien is de vraag hier niet op haar plaats maar ik waag het er toch op: Ik heb OpenOffice.org ook draaiende in Windows 7, bestaat daar ook zo'n handig truukje om het opstarten te versnellen??

Bedankt voor een mogelijk antwoord