Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kernel update zonder Linux-restricted-modules  (gelezen 1067 keer)

Offline Jelle

  • Lid
Kernel update zonder Linux-restricted-modules
« Gepost op: 2007/06/04, 21:45:51 »
Krijg ik net een kernel update aangeboden, wil daarna m'n grafische omgeving niet meer starten.
Even opgestart met de vorige kernel (toch fijn dat die nog even in Grub blijft staan), beperkt ondersteunde stuurprogramma's uitgezet (NVIDIA) en voila, nu doet 'ie het wel.

Blijkt dat de bijbehorende linux-restricted-modules-2.6.20-16 nog niet beschikbaar is.

Het lijkt me toch voor de hand liggen om deze samen met de nieuwe kernel uit te leveren?
Zo vraag je toch om gefrustreerde gebruikers? Een waarschuwing was op z'n minst op z'n plaats geweest.

Toch?

Offline Soul-Sing

  • Lid
Kernel update zonder Linux-restricted-modules
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/04, 21:54:38 »
een persoonlijk probleem, hoeft nog geen generaal probleem te zijn.
zelf had ik geen problemen met de update bijv.
de modules staan bij mij keurig in de synaptic.

Offline woteb

  • Lid
Kernel update zonder Linux-restricted-modules
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/04, 22:46:28 »
Wat je --voorlopig-- kunt doen is in /boot/grub/menu.lst voor de lijnen van de 2.6.20-16 een # plaatsen (sudo gedit /boot/grub/menu.lst) en dan opslaan. Dan komt die 2.6.20-16 niet in beeld met het opstarten (hoewel die wel aanwezig is en bestaat. Wanneer de modules beschikbaar zijn, dan haal je die # voor die lijnen weg en kun je weer met de 2.6.20-16 booten.

met die # bedoel ik dus:

#title      Ubuntu, kernel 2.6.20-16-generic
#root      (hd0,3)
#kernel      /boot/vmlinuz-2.6.20-16-generic root=/dev/hda4 ro splash
#initrd      /boot/initrd.img-2.6.20-16-generic
#quiet
#savedefault

#title      Ubuntu, kernel 2.6.20-16-generic (recovery mode)
#root      (hd0,3)
#kernel      /boot/vmlinuz-2.6.20-16-generic root=/dev/hda4 ro single
#initrd      /boot/initrd.img-2.6.20-16-generic

Wanneer de kernelmodules zijn geïnstalleerd dan de # weghalen zodat je dit krijgt:

title      Ubuntu, kernel 2.6.20-16-generic
root      (hd0,3)
kernel      /boot/vmlinuz-2.6.20-16-generic root=/dev/hda4 ro splash
initrd      /boot/initrd.img-2.6.20-16-generic
quiet
savedefault

title      Ubuntu, kernel 2.6.20-16-generic (recovery mode)
root      (hd0,3)
kernel      /boot/vmlinuz-2.6.20-16-generic root=/dev/hda4 ro single
initrd      /boot/initrd.img-2.6.20-16-generic

Op deze manier heb ik ook eens gewerkt toen er geen nieuwe VMware modules beschikbaar waren.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline woteb

  • Lid
Kernel update zonder Linux-restricted-modules
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/04, 23:25:59 »
Op mijn bovenstaande bericht wil ik nog wat toevoegen.

Gewone updates zal vrijwel altijd probleemloos gaan. Maar met kernel updates moet je wat voorzichter wezen als je aanvullende kernelmodules nodig hebt.
Ik heb geschreven dat je in /boot/grub/menu.lst voor de lijnen van de nieuwste kernel een # kan zetten. Wanneer je niet zeker weet of de kernelmodules zijn geïnstalleerd, dan kun je dat controleren in Synaptic. En wel als volgt:

Bestand ==> geschiedenis.

Synaptic houdt nauwkeurig bij wat er allemaal is gemuteerd. Dus toevoegingen, nieuw installaties, verwijderingen en updates. Wanneer een kernel is geüpdate en er geen aanvullende kernelmodules zijn geïnstalleerd, dan bestaat de kans dat een en ander niet gaat werken.
Vaak kun je dat via Synaptic -ALSNOG- doen. Anders wat geduld oefenen en via mijn methode met die # voor de lijnen in /boot/grub/menu.lst de nieuwe kernel TIJDELIJK uitschakelen en met de oude, beproefde kernel blijven draaien tot de kernelmodules zijn gearriveerd.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Kernel update zonder Linux-restricted-modules
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/04, 23:34:38 »
Goeie tip van Woteb. Het is altijd handig om een reservekernel achter de hand te hebben, zo zie je maar weer.

Meer dan één reservekernel is overigens overbodig: nog oudere kernels verwijder ik altijd via Synaptic (levert zo'n 80 MB schijfruimtewinst op per kernel). In Dapper 6.06 heb je er inmiddels wel vijf of zo... Bij kernelverwijdering via Synaptic, wordt het Automagic deel van de menulijst van Grub, trouwens netjes automatisch ingekort.

Groet, Pjotr.

Offline Jelle

  • Lid
Kernel update zonder Linux-restricted-modules
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/04, 23:47:46 »
Na 'herladen' in Synaptic krijg ik nog 3 nieuwe updates:

De Linux-generic kernel en de restricted modules (common en generic)

Nu zal 't wel weer lukken, denk ik.

Offline woteb

  • Lid
Kernel update zonder Linux-restricted-modules
« Reactie #6 Gepost op: 2007/06/05, 00:00:19 »
Laat het maar weten of het nu wel/niet lukt (doorhalen wat niet van toepassing is).

Succes.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Soul-Sing

  • Lid
Kernel update zonder Linux-restricted-modules
« Reactie #7 Gepost op: 2007/06/05, 08:32:58 »
Citaat van: Jelle
Na 'herladen' in Synaptic krijg ik nog 3 nieuwe updates:

De Linux-generic kernel en de restricted modules (common en generic)

Nu zal 't wel weer lukken, denk ik.
toch vreemd dat je die niet met update manager meekreeg. want dan kunnen er idd problemen ontstaan. (met X)

Offline Jelle

  • Lid
Kernel update zonder Linux-restricted-modules
« Reactie #8 Gepost op: 2007/06/06, 17:05:02 »
Citaat van: woteb
Laat het maar weten of het nu wel/niet lukt (doorhalen wat niet van toepassing is).

Succes.
Dat doorhalen lijkt me wat schadelijk voor m'n beeldscherm ;) maar alles werkt weer. Dat wil zeggen: met de gewone nv driver werkte het sowiezo al en uiteraard doet de Nvidia driver het nu ook gewoon weer.

Maar het is idd vreemd dat ik eerst moest herladen.