Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Arch Linux  (gelezen 10722 keer)

Arch Linux
« Gepost op: 2008/05/08, 13:01:43 »
Ik ben sinds kort overgestapt van ubuntu naar Arch Linux. Begrijp me niet verkeerd, Ubuntu is geweldig en ik zou ook iedereen ubuntu aanraden tenzij ze er van houden om te prutsen met je computer :)

Arch Linux sprak me erg aan vanwege de rolling release, maar nu ik het gebruik zijn veel meer veel grotere voordelen van archlinux. Om te beginnen hebben we de AUR, de ArchLinux Usercommunity Repository, een repository waar iedereen pakketen kan toevoegen. Dit zorgt er voor dat bijna elk programma in de repository's terug is te vinden. Waar ik met ubuntu nog een aantal extra repository's heb moeten toevoegen heb ik dat bij Arch nog nooit hoeven te doen.

Ook is er de ABS, de ArchLinux Build System, deze gebruikt kleine bestandjes om compileren te vereenvoudigen. Als je ABS installeerd krijg je van alle pakketen in de repository's zo'n bestandje. Hiermee kan je heel eenvoudig elk pakket vanaf de broncode opbouwen, als je dit zou willen.

Het is wel iets ingewikkelder dan Ubuntu, je moet vaker tekstbestandjes aanpassen maar tot nu toe zou ik niet terugwillen naar ubuntu en er is geen nederlandstalig forum :( . Zijn er nog meer Arch Linux gebruikers hier?

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Arch Linux
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/08, 13:58:45 »
Ik gebruik het nog niet maar ik wil het zeker wel eens bekijken! Heb je al specifieke tips misschien, iets waar ik op moet letten?

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Arch Linux
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/08, 14:13:55 »
Ze hebben een hele goede, wel engelse, wiki. Bekijk de Beginners Gids maar eens. Ook zou ik zeker de Installatie Gids doornemen voordat je installeert.

Arch Linux
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/08, 14:16:43 »
Een repo waar iedereen iets kan opzetten? Dus ook gemakkelijk malafiede software verspreiden? Of is er toch ergens een controle over?

Arch Linux
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/08, 14:28:07 »
Dat weet ik niet. Ik weet wel dat je niet automatisch dingen download van de AUR, dat moet je wel echt aangeven. En zoals het met veel open source dingen gaat, als het niet klopt wordt het heel vaak, heel snel, gezien door andere gebruikers (a)

Arch Linux
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/08, 14:28:42 »
Citaat
Om te beginnen hebben we de AUR, de ArchLinux Usercommunity Repository, een repository waar iedereen pakketen kan toevoegen.
Mooie archilles hiel ???
En een uitdaging voor hackers en script kiddies om ervoor te zorgen dat je dingen installeerd die je absoluut niet wilt.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Arch Linux
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/08, 14:32:29 »
Het werkt tot nu toe wel erg goed. En in ubuntu kan je ook een "slechte" repo toevoegen...

//De standaarden waar pakketten aan moeten voldoen

kurosaki_ichigo

  • Gast
Arch Linux
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/08, 15:00:14 »
Bij mijn werkte Arch Linux niet hoor sowieso blijf lievere bij ubuntu.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Arch Linux
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/08, 15:40:22 »
Ik heb lange tijd ArchLinux gebruikt.
Maar het was niet stabiel genoeg (vooral dankzij die rolling releases ;))
en het was veel prutswerk om iets simpel aan de praat te krijgen.
Toegegeven, het heeft zo zijn goede kanten... het is heel kneedbaar en geoptimaliseerd..
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Ruben

  • Lid
Arch Linux
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/08, 16:17:47 »
Ik vind Arch een geweldige distro, lange tijd met veel plezier gebruikt. Het is zeker geen makkelijk OS, maar het is heel leerzaam. Toch prefereer ik Frugalware boven Arch, die hetzelfde pakketbeheer heeft als Arch, alleen met betere grafische interface en het OS is veel makkelijker te installeren en is verder gebaseerd op Slackware.

Speedboy

  • Gast
Arch Linux
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/08, 18:51:54 »
Citaat van: profoX
...
en het was veel prutswerk om iets simpel aan de praat te krijgen.
Toegegeven, het heeft zo zijn goede kanten... het is heel kneedbaar en geoptimaliseerd..
Dat wel ja, je hebt je tijd nodig om het systeem volledig af te stellen naar eigen wensen.  Maar het is allemaal erg leerrijk.  En Yaourt vind ik persoonlijk geweldig! :P  Je kan daarmee mooi kiezen uit welke repos je het pakket wilt installeren. "ga ik voor de geteste versie in de main repo of voor de nieuwe maar minder geteste versie uit aur of unstable" die optie mis ik een beetje in Ubuntu.  Ik gebruik Arch nog niet lang genoeg om te kunnen oordelen over de stabiliteit. Tot nu toe heb ik nog geen enkele crash gehad, maar ik heb ook nog niet zoveel updates binnengekregen om daar echt een oordeel over te vellen. :P  Maar Arch staat tot nu toe in mijn top3 favoriete Linux-lijstje samen met Debian en Ubuntu.

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Arch Linux
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/08, 22:50:31 »
Zelf heb ik Arch ook een tijd gebruikt totdat ik het niet meer kon gebruiken op mijn laptop vanwege acer wireless restricties. Maar ik vind Arch (en Gentoo ook trouwens) fijner als Ubuntu of suse etc. je hebt gewoon de vrijheid. Alleen al als je Gnome installeert kun je kiezen wat je wel en niet wilt. ;)

Helaas door tijdgebrek en chronische luiheid ben ik nu gebonden aan Ubuntu, maar dat vind ik dan ook weer niet zo erg :D

Veel succes met Arch, ik hoop dat je de ned. communitie ook kunt helpen en kunt vergroten. Dat hebben ze wel nodig geloof ik! En blijf ook nog een beetje hier helpen .... ;)

Arch Linux
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/09, 10:44:58 »
Citaat van: profoX
Ik heb lange tijd ArchLinux gebruikt.
Maar het was niet stabiel genoeg (vooral dankzij die rolling releases ;))
en het was veel prutswerk om iets simpel aan de praat te krijgen.
Toegegeven, het heeft zo zijn goede kanten... het is heel kneedbaar en geoptimaliseerd..
Ik hou van prusten ;)

En inderdaad yaourt is geweldig:)

Offline kihid

  • Lid
Arch Linux
« Reactie #13 Gepost op: 2008/09/20, 18:59:29 »
Als je de zaak mooi grafisch gepimt wilt hebben moet de de repo KDEMod eens bekijken.

http://kdemod.ath.cx/index.html
http://wiki.archlinux.org/index.php/KDEmod
OS: Lubuntu 22.04.2 64 bit  and Mageia 8 64bit Registered Linux User #450631
Never trust an operating system you don't have sources for.

Re: Arch Linux
« Reactie #14 Gepost op: 2009/10/10, 14:04:33 »
Nadat mijn /bin zomaar verdwenen was op Ubuntu heb ik Arch Linux geïnstalleerd op deze laptop.
Ik gebruik nu overal Arch Linux. (server, desktop en laptop ... in totaal 3 bakken dus)  =D
« Laatst bewerkt op: 2009/10/10, 14:06:10 door Pieterjan »
:wq!

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Arch Linux
« Reactie #15 Gepost op: 2009/10/10, 16:43:12 »
hoezo even een topic van een jaar oud bumpen XD

maar mischien moet ik ook maar eens Arch gaan bekijken, nieuwschierig word en mens wel ;)

Re: Arch Linux
« Reactie #16 Gepost op: 2009/10/10, 18:01:50 »
ervaren Linux gebruikers gebruike Arch Linux ook veel voor pro audio werk. Veel en vooral up to date pakketten.

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Arch Linux
« Reactie #17 Gepost op: 2009/10/10, 18:04:24 »
Is inderdaad een mooie/leuke distro, ik ben alleen helaas te veel gehecht aan de debian manier van dingen doen, ook op server gebied dus voor mij is het toch geen fijn alternatief.

apt-get :D

Re: Arch Linux
« Reactie #18 Gepost op: 2009/10/28, 17:29:13 »
Werkt ARCH met yum?

Ik ben een terminalhandleiding aan het vertalen

Offline kel_p

  • Lid
    • www.labordusjes.nl
Re: Arch Linux
« Reactie #19 Gepost op: 2009/10/30, 13:01:49 »
Hardware: Asus P5QC, Intel Core 2 Quad Q8200, 4Gb DDR3, 3x1Tb HD, GeForce 9500 GT
Powered by: Arch(64)

http://ubuntuforums.org/member.php?u=44758
http://www.labordusjes.nl

Offline Ramana

  • Lid
Re: Arch Linux
« Reactie #20 Gepost op: 2009/11/03, 17:53:57 »
en het kan ook makkelijk met Chakra! Mooie arch livecd met installer en KDEmod. Is noch alpha3, maar werkt prima!

Offline dryezz

  • Lid
Re: Arch Linux
« Reactie #21 Gepost op: 2014/06/13, 04:08:29 »
Ik gebruik nu al 3 jaar arch linux .
Vindt dit de beste distro. Je installeert alleen maar wat je wilt en niks meer of minder. Ik gebruik arch linux met LXD & openbox. Indien je moeite hebt om arch te installeren probeer eerst eens archbang, dit is een live-cd en installeert archlinux met openbox als windows manager en doet de basis al zelf zoals patitionering en basis installatie. Voor de rest gebruik je dezelfde commando zoals archlinux en pacman ....
 

Re: Arch Linux
« Reactie #22 Gepost op: 2014/06/13, 11:56:33 »
Ik gebruik zelf Antergos en mijn ouders ook. Zeer makkelijk te installeren (net zo makkelijk als Ubuntu), maar toch de kracht van Arch onder de motorkap en niet teveel software out-of-the-box dus vrij clean.