Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kan google chrome niet BLIJVEND op default browser zetten in Lubuntu 19.10  (gelezen 985 keer)

Offline vandenr

  • Lid
Hallo , ik kan google chrome niet BLIJVEND op default browser zetten in Lubuntu 19.10 , iemand enig idee hoe dit wél kan ?

Offline nieuwbie

  • Lid
Menu > Voorkeuren > LXQT instellingen > LXQT Configuratiecentrum > LXQT sessie configurator > tabblad Standaardtoepassingen, en dan zou je Chrome moeten kunnen kiezen in /usr/bin.

Dit in 20.04. Overigens vraagt Chrome dat toch al bij installatie?

Edit: hmm, bij mij werkt dat niet. Vreemd.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/22, 11:13:19 door nieuwbie »
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline nieuwbie

  • Lid
Maar ik zou sowieso kiezen voor Xubuntu 18.04. Traditioneel is Lubuntu de lichtste Ubuntuvariant, maar sinds 19.04 is het gebaseerd op LXQt, en dus zwaarder geworden, en nog nauwelijks lichter dan Xubuntu, dat bovendien 'comfortabeler' is.

En als je de lichtste Ubuntuvariant wil, neem dan Bodhi. Zie https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/bodhi.html.

Persoonlijk zie ik het nut / doel van Lubuntu niet meer in.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
En als je de lichtste Ubuntuvariant wil, neem dan Bodhi.
Even iets van spijkers en laag water:
Bodhi is geen Ubuntu variant, maar een distributie gebaseerd op Ubuntu (net als b.v. Mint).
Vragen hierover horen dan ook in Andere Distributies thuis.
Niets ten nadele van Bodhi, want het is een heerlijke distributie en m.i. voor oudere computers de beste. :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline nieuwbie

  • Lid
]Even iets van spijkers en laag water:
Bodhi is geen Ubuntu variant, maar een distributie gebaseerd op Ubuntu (net als b.v. Mint).
Vragen hierover horen dan ook in Andere Distributies thuis.
Niets ten nadele van Bodhi, want het is een heerlijke distributie en m.i. voor oudere computers de beste. :lol:

Excuus, u heeft gelijk. Maar ik wilde de situatie even presenteren voor een beginner, en denk dan niet na over de juiste formulering. Dat zou niet-officiële, maar wel op Ubuntu gebaseerde variant moeten zijn, akkoord?

En ik verwees hem naar een externe website, ik ging hier verder niet over Bodhi babbelen.

Heb jij overigens een idee wat het nut / de functie / het unieke 'verkooppunt´  van Lubuntu nog is? Dat vraag ik me al een tijdje af.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/22, 11:49:17 door nieuwbie »
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline vanadium

  • Lid
Maar ik wilde de situatie even presenteren voor een beginner, en denk dan niet na over de juiste formulering.
Het blijft toch beter zoveel mogelijk een specifieke vraag te beantwoorden. De vraag is hier 100% concreet: In Lubuntu blijft mijn google-chrome browser niet permanent als default browser ingesteld. In deze vraag zie ik geen enkele reden te willen onderstellen dat de OP een andere desktop wil, overigens een zeer ingrijpende ingreep.

@vandenr, ik kan niet specifiek met Lubuntu testen, maar ook de Lubuntu desktop volgt de xdg standaarden. Probeer het eens met volgend commando:
xdg-settings set default-web-browser google-chrome.desktop

Offline vandenr

  • Lid
Dank voor het antwoord , maar ik heb reeds tal van commando's uitgeprobeerd na uitpluizen van de vele Ubuntu fora. Bij het echo $BROWSER commando staat wel degelijk "Google-chrome-stable" als default vermeld en in de settings van LXQT idem dito..... maar toch vraagt Google Chrome telkens bij opstarten indien deze als 'default' browser moet ingesteld worden. Ik zie ook dat ik niet de enige ben met dat 'probleem' . Enfin , alles (buiten dat default gedoe)  werkt zoals gewenst en we zullen wel zien waarschijnlijk wat de toekomst brengt . Die steeds terugkerende 'default browser' vraag is blijkbaar enkel (?) een 'cosmetica' probleempje....  Ik (als linux 'nieuweling') heb echter nog een vraagje , wat betekenen die  + en - tekens links bovenaan een icoon, als ik een icoon op het bureaublad aanklik ? De functie van die + en -  vind ik ook niet direct terug in de ubuntu handleiding/help . De reden waarom ik die Lubuntu  'wil' is omdat ik bij m'n loopband wat muziek en vlot streaming beeld naar een groot scherm wil hebben maar daarvoor slechts een klein Dell portabel PC-ke staan heb.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/22, 17:29:08 door vandenr »

Wat is je andere browser en hoe staat het daar ingesteld?
Bij mij in firefox staat aangevinkt elke keer te controleren of firefox de standaard browser is.
Mogelijk helpt het te kijken of dat bij jouw aan staat en zo ja dat je dat in jouw browser uit vinkt? Omdat het anders elke keer weer terug gewijzigd wordt?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vandenr

  • Lid
Bij Firefox instellingen (algemeen>opstarten)  staat niets aangevinkt , maar die 'olijke' smiley zegt dat Firefox m'n standaard browser is.....
Bij Google Chrome staat bij instellingen de knop die vraagt indien Google Chrome mijn default browser moet worden..... en m'n vinger doet reeds pijn door telkens de kop 'Google Chrome als default instellen' te selecteren..... Ik vind dan helaas nergens terug indien Google Chrome mijn daadwerkelijke standaardbrowser is nadat ik die knop heb geselecteerd....
« Laatst bewerkt op: 2020/02/22, 19:11:32 door vandenr »

Offline vanadium

  • Lid
Bij Google Chrome staat bij instellingen de knop die vraagt indien Google Chrome mijn default browser moet worden..... en m'n vinger doet reeds pijn door telkens de kop 'Google Chrome als default instellen' te selecteren..... Ik vind dan helaas nergens terug indien Google Chrome mijn daadwerkelijke standaardbrowser is nadat ik die knop heb geselecteerd....
Dat merk je dan toch wel vlug genoeg? Als je een URL klikt, en het is Chrome die opent, dan zit je goed.