Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Automatische updates Ubuntu / Mint  (gelezen 1190 keer)

Automatische updates Ubuntu / Mint
« Gepost op: 2015/11/16, 11:53:11 »
Voor een kennis wil ik Mint op de laptop installeren, maar dan wel fool-proof.
Wat is de beste manier om updates automatisch te installeren?
- yes to all
- originele configbestanden behouden

Ik zag iets over 'unattended-upgrades', maar kom er niet helemaal uit. Hoe stel je dit precies in? Iemand ervaring?
Andere opties?

http://community.linuxmint.com/tutorial/view/1217
https://wiki.ubuntuusers.de/Aktualisierungen/Konfiguration?redirect=no#unattended-upgrades
https://help.ubuntu.com/community/AutomaticSecurityUpdates

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Automatische updates Ubuntu / Mint
« Reactie #1 Gepost op: 2015/11/16, 12:12:15 »
Dat zou ik niet doen.... Te riskant. Updates kunnen het beste altijd bewust worden toegepast. Wegens kans op systeembeschadiging (rotte appels, afsluiten tijdens bijwerken van pakketten, enz.).

Overweeg eens om de updates te installeren via "Werkomgeving delen" (zit standaard in Mint)? Kun je bijvoorbeeld eens per twee weken doen, of zo....

Beter nog: leer je kennis om zelf de updates te installeren.  :)
« Laatst bewerkt op: 2015/11/16, 12:38:48 door Pjotr »

Offline Nero

  • Lid
Re: Automatische updates Ubuntu / Mint
« Reactie #2 Gepost op: 2015/11/16, 13:33:26 »
Beter nog: leer je kennis om zelf de updates te installeren.
Dat zie ik met bv 90+ nog niet direct gebeuren.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Automatische updates Ubuntu / Mint
« Reactie #3 Gepost op: 2015/11/17, 10:56:37 »
Dit scriptje zet ik standaard in /etc/crontab:
apt-get dist-upgrade -qq && apt-get autoremove -qq && apt-get autoclean -qq && apt-get install $(check-language-support -l nl) -qq && apt-get install $(check-language-support -l uk)
Het doet dus niet alleen de updates, maar doet ook aan schoonmaken.

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Automatische updates Ubuntu / Mint
« Reactie #4 Gepost op: 2015/11/17, 18:55:59 »
Ik heb iets vergelijkbaar pas hier ook gevraagd. Het is idd niet aan te raden om automatische updates op een linux systeem te laten uitvoeren. De kans is aanwezig dat jij net je pc uitschakelt op het moment dat hij aan het updaten is. Kans op een corrupt systeem/bestandsverlies is dan aanwezig.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Automatische updates Ubuntu / Mint
« Reactie #5 Gepost op: 2015/11/17, 19:33:31 »
Ik zeg altijd maar zo: een systeembeheerder die bij de computers van zijn werkgever de updates automatisch laat uitvoeren, moet direct worden ontslagen.  =D

Ongeacht het besturingssysteem.....

Offline jan11000

  • Lid
Re: Automatische updates Ubuntu / Mint
« Reactie #6 Gepost op: 2015/11/17, 20:12:25 »
Ik zeg altijd maar zo: een systeembeheerder die bij de computers van zijn werkgever de updates automatisch laat uitvoeren, moet direct worden ontslagen.  =D

Ongeacht het besturingssysteem.....
Alleen jammer dat dit voor gewone gebruikers niet geld.
Beter is om beveiligings updates direct/automatisch te laten uitvoeren.
Dan is de pc beter beschermt tegen grote fouten die snel beveiligd moeten worden.
Je weet wel flash die altijd niet goed beveiligd is(je browser die niet goed beveiligd is), en jij wilt 2 weken wachten, en de gewone gebruiker vergeet te updaten, en zo zijn er regelmatig zeer grote beveiligings problemen, dus eigenlijk een slechte tip.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Automatische updates Ubuntu / Mint
« Reactie #7 Gepost op: 2015/11/17, 20:31:47 »
Ik zeg altijd maar zo: een systeembeheerder die bij de computers van zijn werkgever de updates automatisch laat uitvoeren, moet direct worden ontslagen.  =D

Ongeacht het besturingssysteem.....
Alleen jammer dat dit voor gewone gebruikers niet geld.
Beter is om beveiligings updates direct/automatisch te laten uitvoeren.
Dan is de pc beter beschermt tegen grote fouten die snel beveiligd moeten worden.
Je weet wel flash die altijd niet goed beveiligd is(je browser die niet goed beveiligd is), en jij wilt 2 weken wachten, en de gewone gebruiker vergeet te updaten, en zo zijn er regelmatig zeer grote beveiligings problemen, dus eigenlijk een slechte tip.
Dat is de vraag. De afweging tussen stabiliteit en veiligheid is niet altijd makkelijk....

Je kunt via beheer-op-afstand ook tussentijds ingrijpen, bijvoorbeeld bij een Flash-update die onmiddellijke actie vereist.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Automatische updates Ubuntu / Mint
« Reactie #8 Gepost op: 2015/11/17, 20:53:26 »




Dat is de vraag. De afweging tussen stabiliteit en veiligheid is niet altijd makkelijk....

Je kunt via beheer-op-afstand ook tussentijds ingrijpen, bijvoorbeeld bij een Flash-update die onmiddellijke actie vereist.
Een tussentijds actie is iets wat de meeste gebruikers niet bijhouden, dus die weten niet dat er een probleem is.
Een gebruiker die beveiliging in de gaten houd kan dit wel, maar dat zullen er niet veel zijn.

Dus gewone/meeste gebruikers laat alles direct updaten, dat is veiliger.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Automatische updates Ubuntu / Mint
« Reactie #9 Gepost op: 2015/11/17, 21:10:11 »
Een tussentijds actie is iets wat de meeste gebruikers niet bijhouden, dus die weten niet dat er een probleem is.
Een gebruiker die beveiliging in de gaten houd kan dit wel, maar dat zullen er niet veel zijn.

Dus gewone/meeste gebruikers laat alles direct updaten, dat is veiliger.
Wat ik bedoel is dit:

Stel, je doet beheer-op-afstand bij de computer van je oude tante op Terschelling. Bijvoorbeeld via het handige gereedschapje van Mint, genaamd "Werkomgeving delen".

Je hebt een vaste afspraak met je tante, dat je elke 14 dagen, op een vast tijdstip, de updates binnensleurt voor haar.

Stel,  je merkt op je eigen computer dat er (bijvoorbeeld) een kritieke Flash-update beschikbaar komt, een dag nadat je je tantes computer hebt bijgewerkt. Dan hoef je niet 13 dagen te wachten, want dan kun je altijd even bellen en zeggen dat ze de computer moet aanzetten voor een belangrijke tussentijdse update....

Dat lijkt me eerlijk gezegd handiger dan telkens naar Terschelling te moeten fietsen vanuit Middelburg, omdat tantes computer weer eens onbruikbaar is geworden door een automatische update, die ze heeft onderbroken door de computer uit te zetten.  =D
« Laatst bewerkt op: 2015/11/17, 21:16:55 door Pjotr »

Re: Automatische updates Ubuntu / Mint
« Reactie #10 Gepost op: 2015/11/18, 14:07:54 »
Het kan ook veel simpeler:

-Installeer middels het Softwarecentrum DConf-Editor
-Open DConf-Editor
-Navigeer naar org --> gnome --> settings-daemon --> plugins --> updates en zet een vinkje bij "auto-download-updates"

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Automatische updates Ubuntu / Mint
« Reactie #11 Gepost op: 2015/11/18, 14:19:02 »
Ik heb iets vergelijkbaar pas hier ook gevraagd. Het is idd niet aan te raden om automatische updates op een linux systeem te laten uitvoeren. De kans is aanwezig dat jij net je pc uitschakelt op het moment dat hij aan het updaten is. Kans op een corrupt systeem/bestandsverlies is dan aanwezig.
Ach, van die honderden PC's die wij hebben uitgeleverd met het automatisch update-systeem, komt er sporadisch eentje terug met update-problemen. En zelfs dan is nog maar de vraag of dat ligt aan het uitschakelen van het systeem (Linux is wat dat betreft veel robuuster dan Windows). Bovendien is het meestal erg simpel op te lossen, in een paar minuten.

Wij van De Vrije PC zien dit als een storm in een glas water.
Beter is om beveiligings updates direct/automatisch te laten uitvoeren.
Dan is de pc beter beschermt tegen grote fouten die snel beveiligd moeten worden.
Je weet wel flash die altijd niet goed beveiligd is(je browser die niet goed beveiligd is), en jij wilt 2 weken wachten, en de gewone gebruiker vergeet te updaten, en zo zijn er regelmatig zeer grote beveiligings problemen, dus eigenlijk een slechte tip.
Precies. Een zo veilig en stabiel mogelijk systeem begint met het installeren van de updates. Laat je dat aan de gebruiker over, dan zal dit sub-optimaal zijn. Lees: dan wordt het niet gedaan.

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Automatische updates Ubuntu / Mint
« Reactie #12 Gepost op: 2015/11/19, 13:11:38 »
Ik heb iets vergelijkbaar pas hier ook gevraagd. Het is idd niet aan te raden om automatische updates op een linux systeem te laten uitvoeren. De kans is aanwezig dat jij net je pc uitschakelt op het moment dat hij aan het updaten is. Kans op een corrupt systeem/bestandsverlies is dan aanwezig.
Ach, van die honderden PC's die wij hebben uitgeleverd met het automatisch update-systeem, komt er sporadisch eentje terug met update-problemen. En zelfs dan is nog maar de vraag of dat ligt aan het uitschakelen van het systeem (Linux is wat dat betreft veel robuuster dan Windows). Bovendien is het meestal erg simpel op te lossen, in een paar minuten.

Wij van De Vrije PC zien dit als een storm in een glas water.
Beter is om beveiligings updates direct/automatisch te laten uitvoeren.
Dan is de pc beter beschermt tegen grote fouten die snel beveiligd moeten worden.
Je weet wel flash die altijd niet goed beveiligd is(je browser die niet goed beveiligd is), en jij wilt 2 weken wachten, en de gewone gebruiker vergeet te updaten, en zo zijn er regelmatig zeer grote beveiligings problemen, dus eigenlijk een slechte tip.
Precies. Een zo veilig en stabiel mogelijk systeem begint met het installeren van de updates. Laat je dat aan de gebruiker over, dan zal dit sub-optimaal zijn. Lees: dan wordt het niet gedaan.

Beste Mark, heb je mijn PM gezien in je inbox? Ik zie hem niet in verzonden items staan, terwijl ik zeker weet dat ik hem heb gezonden. Groet Dennis