Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 32-bits-versie of 64-bits?  (gelezen 3784 keer)

Offline livino

  • Lid
32-bits-versie of 64-bits?
« Gepost op: 2008/08/11, 07:42:01 »
Als ik Hardy Heron wil installeren, krijg ik volgens http://computertip.googlepages.com/ubuntuversiekiezen 2 mogelijkheden.

Wat is aan te raden?

Hoe kan ik in Ubuntu controleren of ik 3 of 4 GB Ram heb?

Lieven

32-bits-versie of 64-bits?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/11, 12:15:59 »
er staan een aantal zaken over op het forum, maar als je nog weinig ervaring hebt met linux zou ik in dit geval lekker voor de 32 bit versie gaan dat scheelt je een hoop gerommel met software waar geen 64 bits versies voor zijn.

ram controlleren  kan je doen via de terminal en dan het commando cat /proc/meminfo geven of via gnome naar system -> administration -> system monitor.

daar zitten wel wat haken en ogen aan ubuntu herkend standaard maar 3 gb geloof ik.

32-bits-versie of 64-bits?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/11, 12:52:28 »
Ja 3GB in 32-bit. Maar dat is bij Windows ook zo.

32-bits-versie of 64-bits?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/11, 18:35:40 »
Citaat van: Vistaus
Ja 3GB in 32-bit. Maar dat is bij Windows ook zo.
Ook voor jullie newby's ff wat meer info.....

Windo kan door zijn structuur maar 3,7 Gig (ongeveer) adresseren.

Linux=Ubuntu heeft hier geen last van.

Zowel IN 32 bit als IN 64 bit kan Linux veel meer adresseren.

Dus ook 32 bit kan 8 Gig of 64 Gig adresseren.

Er is verwarring over 32 of 64 door iedereen.....

64 bit begint pas lekker te lopen VANAF 8 Gig.
Wil je het onderste uit de kan trekken zo je minstens 32 Gig of nog liever 64 Gig op je mobo moeten zetten.
Of nog mooier 8 Terrabyte!

3 problemen die je hebt.
* Een consumenten mobo kan niet zoveel geheugen bevatten.
* Heb je zoveel geld om uit te geven aan geheugen.
* Draai je met proggies waardoor je zoveel geheugen nodig hebt.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
32-bits-versie of 64-bits?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/11, 18:51:07 »
Citaat van: Gandyman
Citaat van: Vistaus
Ja 3GB in 32-bit. Maar dat is bij Windows ook zo.
Ook voor jullie newby's ff wat meer info.....

Windo kan door zijn structuur maar 3,7 Gig (ongeveer) adresseren.

Linux=Ubuntu heeft hier geen last van.

Zowel IN 32 bit als IN 64 bit kan Linux veel meer adresseren.

Dus ook 32 bit kan 8 Gig of 64 Gig adresseren.

Er is verwarring over 32 of 64 door iedereen.....

64 bit begint pas lekker te lopen VANAF 8 Gig.
Wil je het onderste uit de kan trekken zo je minstens 32 Gig of nog liever 64 Gig op je mobo moeten zetten.
Of nog mooier 8 Terrabyte!

3 problemen die je hebt.
* Een consumenten mobo kan niet zoveel geheugen bevatten.
* Heb je zoveel geld om uit te geven aan geheugen.
* Draai je met proggies waardoor je zoveel geheugen nodig hebt.
Lees dit eens, Gandyman:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=855511

Tenzij je dus door allerlei hoepels wil springen om een speciaal gecompileerde kernel te gebruiken, heeft 32-bits-Linux dezelfde beperking als 32-bits-Windows, namelijk het "32 bit memory hole".
http://computertip.googlepages.com/ubuntuversiekiezen
(punt 2)

Offline siegi

  • Lid
32-bits-versie of 64-bits?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/11, 18:59:49 »
De server kernel heeft pae. Dus extra een kernel compileren is niet nodig.

Wat gandyman zegt over 64 bit pas lekker loopt vanaf 8 gb klopt niet echt.
Je krijgt bij minder geheugen ook al een snelheidsboost. dit bewijzen ook verschillende benchmarks.
Het enige nadeel dat ik aan 64 bit vind is dat je meer geheugen gebruikt door swollen pointers etc.
Maar dit is geen probleem met 2 gb in mijn laptop.

dimitripauwels

  • Gast
32-bits-versie of 64-bits?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/11, 19:15:00 »
ff mijn ervaring

ik heb een vista met 32 bit

tot voor kort had ik idd maar eenb 3,2 of 3,7 gb beschikbaar
sinds kort (ik heb sp1) ziet windows 4 gb


ubuntu draai ik op 64 bit. Ik moet zeggen dat dit draait als een fluitje van een cent. Mijn 4 cpu's worden mooi herkend, het geheugen mooi gebruikt
qua programma's die niet zouden werken, ik heb er tot nu toe nog geen ontdekt!

als je nog twijfelt, ubuntu 64 werkt geweldig goed bij mij! (in tegenstelling tot vista 64 die iedereen afraadt!)

Offline livino

  • Lid
32-bits-versie of 64-bits?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/08/12, 06:56:15 »
Citaat van: karlhungus
ram controlleren  kan je doen via de terminal en dan het commando cat /proc/meminfo geven of via gnome naar system -> administration -> system monitor.
Als ik dit doe heb ik nog 4 tabbladen: systeem - processen - grafieken - bestandssystemen. Het scherm staat automatisch op grafieken en daar lees ik ergens "Wisselgeheugen: 18,6 Mb van 2,8 Gb."

Interpreteer ik het goed als ik hieruit afleid dat mijn pc maar 3 Gb geheugen heeft en ik dus best de 32 bits gebruik?

Lieven

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
32-bits-versie of 64-bits?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/08/12, 11:50:35 »
Citaat van: dimitripauwels
ff mijn ervaring

ik heb een vista met 32 bit

tot voor kort had ik idd maar eenb 3,2 of 3,7 gb beschikbaar
sinds kort (ik heb sp1) ziet windows 4 gb
Windows ziet inderdaad 4 GB, maar kan die niet allemaal gebruiken. De limiet ligt nog steeds op 3,2 of 3,7 GB.
Het is dus alleen een cosmetische "fix", het lost niks op.

32-bits-versie of 64-bits?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/08/12, 12:09:10 »
dat klopt niet helemaal livino.

ubuntu herkend out of the box niet meer dan 2.7 gig (300mb gereserveerd voor de kernel) dus het kan heel goed zijn dat er wel meer in je systeem zit, maar dat het gewoon niet word herkend door het besturingssysteem. om het zeker te weten kan je het beste even een kijkje in de bios van je systeem nemen om erachter te komen hoeveel geheugen erin zit.

zoals pjotr123 al aangeeft als je in een 32 bit versie meer dan 3 gig aan geheugen wil gebruiken moet je zelf een kernel compileren.

Offline siegi

  • Lid
32-bits-versie of 64-bits?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/08/12, 17:30:43 »
Citaat van: karlhungus
zoals pjotr123 al aangeeft als je in een 32 bit versie meer dan 3 gig aan geheugen wil gebruiken moet je zelf een kernel compileren.
Klopt niet lees eerst eens mijn vorige post na.
En wat linovo  zegt over 2.8 gb wisselgeheugen is zijn swap, Dus gewoon de grote van zijn swappartitie. Ik zie alleen niet in waarom die zo groot is. Lijkt me maar verspilde ruimte.

Offline Soul-Sing

  • Lid
32-bits-versie of 64-bits?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/08/12, 18:50:25 »
wat ik begrepen heb is dat de 64 bit versie uitstekend draait. bijna probleemloos. een aantal mensen zijn zeer tevreden en testen de 64 bit versie met veel plezier. (stukje  op digiplace, met een aantal bevindingen van onder andere jos en jan s.): http://www.digiplace.nl/pivot/entry.php?id=972

Offline livino

  • Lid
32-bits-versie of 64-bits?
« Reactie #12 Gepost op: 2008/08/12, 21:15:12 »
Citaat van: siegi
En wat linovo  zegt over 2.8 gb wisselgeheugen is zijn swap, Dus gewoon de grote van zijn swappartitie. Ik zie alleen niet in waarom die zo groot is. Lijkt me maar verspilde ruimte.
Zou kunnen, maar voor de zekerheid heb ik er een afbeelding van gemaakt.



Wordt iemand hier wijzer van?

Lieven

32-bits-versie of 64-bits?
« Reactie #13 Gepost op: 2008/08/12, 21:22:05 »
Ge hebt "maar" 1 giga erin zitten. Wisselgeheugen is uw swap-partitie.

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
32-bits-versie of 64-bits?
« Reactie #14 Gepost op: 2008/08/13, 09:27:03 »
Ik merk wel degelijk een snelheidswinst in 64bit ten opzichte van de 32bit versie, maar enkel in applicaties die mijn CPU voor de volle 100% benutten. Het is op dat vlak logisch, want een 64bit Ubuntu kan meer instructies gebruiken van een 64bit CPU dan dat een 32bit Ubuntu dat kan.
Alle programma's en dergelijke werken hier trouwens vlekkeloos, ook flash!

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

32-bits-versie of 64-bits?
« Reactie #15 Gepost op: 2008/08/13, 11:22:34 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: Gandyman
Citaat van: Vistaus
Ja 3GB in 32-bit. Maar dat is bij Windows ook zo.
Ook voor jullie newby's ff wat meer info.....

Windo kan door zijn structuur maar 3,7 Gig (ongeveer) adresseren.

Linux=Ubuntu heeft hier geen last van.

Zowel IN 32 bit als IN 64 bit kan Linux veel meer adresseren.

Dus ook 32 bit kan 8 Gig of 64 Gig adresseren.

Er is verwarring over 32 of 64 door iedereen.....

64 bit begint pas lekker te lopen VANAF 8 Gig.
Wil je het onderste uit de kan trekken zo je minstens 32 Gig of nog liever 64 Gig op je mobo moeten zetten.
Of nog mooier 8 Terrabyte!

3 problemen die je hebt.
* Een consumenten mobo kan niet zoveel geheugen bevatten.
* Heb je zoveel geld om uit te geven aan geheugen.
* Draai je met proggies waardoor je zoveel geheugen nodig hebt.
Lees dit eens, Gandyman:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=855511
Dit is oud nieuws voor me, en haalde ik niet aan omdat normale gebruikers dit nooit gaan doen.

Citaat
Tenzij je dus door allerlei hoepels wil springen om een speciaal gecompileerde kernel te gebruiken, heeft 32-bits-Linux dezelfde beperking als 32-bits-Windows, namelijk het "32 bit memory hole".
Dit verwoord je niet goed pjotr123.

Lees nogmaals de tekst in je 1e link ???

Citaat
By default, the 32bit versions of Ubuntu support up to 4GB of memory however, in practice, if you have 4GB of memory, you will generally only see somewhere between 3GB and 3.5GB. The reason for this is that various devices on your computer need large chunks of the memory address space to work properly and so the system maps them into the highest parts of memory. When that happens on a machine with 4GB of memory and a 32bit kernel, it limits the amount addressable physical memory.
Dus??
Ubuntu-Linux adresseert wel altijd 4 Gig en tegenstelling tot windo.
Echter hierdoor "system maps them into the highest parts of memory" blijft er minder over.

Zet je er weer 1 Gig bij kan je weer wel 4 adresseren voor je proggies.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline livino

  • Lid
32-bits-versie of 64-bits?
« Reactie #16 Gepost op: 2008/08/13, 12:26:23 »
Citaat van: Nunslaughter
Ge hebt "maar" 1 giga erin zitten. Wisselgeheugen is uw swap-partitie.
Klopt het dan wat siegl zegt, dat mijn swap eigenlijk te groot is? En hoe kan ik die eventueel aanpassen bij een installatie van Hardy Heron?

Lieven

Offline mcgyver

  • Lid
32-bits-versie of 64-bits?
« Reactie #17 Gepost op: 2008/08/13, 12:58:19 »
Je kan nu al je swap partitie verkleinen m.b.v. gparted (zit in repositories als je het niet reeds geïnstalleerd hebt. Is het wel geinstalleerd dan staat het onder beheer.

edit: by the way: ik gebruik op 1 pc de 64 bits zonder problemen op de Asus M2A-VM. Heb die nu omgewisseld voor de Gigabyte GA-P35 S3G zonder herinstallatie. Moet gaan onderzoeken of ik nu geen 32-bits installatie moet gaan doen. Ik heb nog geen problemen ontdekt.

Offline livino

  • Lid
32-bits-versie of 64-bits?
« Reactie #18 Gepost op: 2008/08/13, 15:40:26 »
Als ik GParted open, krijg ik dit overzicht



Die dev/sda6 geeft af en toe problemen met het opstarten, in die zin dat hij al lang niet 'gechecked' is en dat er een check wordt geforceerd. Ik heb bij de overstap van windows naar Ubuntu destijds een aparte partitie gecreëerd, met de bedoeling daar linux te draaien, maar ubuntu heeft zelf een eigen partitie gecreëerd, waardoor die dev/sda6 overbodig lijkt.

De opmerking van Nunslaughter (maar 1 Gig) lijkt niet te kloppen. Of heeft dat weer te maken met ROM- en RAM-geheugen?

Lieven

32-bits-versie of 64-bits?
« Reactie #19 Gepost op: 2008/08/13, 16:00:06 »
Waaraan ziet ge dat deze niet klopt? volgens mij wel hoor. In uw vorige screenshot staat:
gebruikersgeheugen: 1011 mb
wisselgeheugen: 2,8 gb

En nu aan uw gparted screenshot te zien klopt dat ge een swap van 2,8 gb hebt, dus is die 1 gb toch uw ram geheugen.


Ge kunt uw swap partitie trouwens zo laten, blijkbaar hebt ge meer dan genoeg schijfruimte over, dus maakt die 1 giga teveel swap ook niet uit volgens mij.
Maar het ziet er wel maar een rommeltje uit precies (die ntfs partitie en lege ruimte aan het einde).

Offline mcgyver

  • Lid
32-bits-versie of 64-bits?
« Reactie #20 Gepost op: 2008/08/13, 17:54:21 »
Inderdaad een rommeltje. Ik zou een ubuntu kuisvrouw zoeken als ik je was. Nee, serieus, je moet goed nadenken hoe je je installatie wil. Vroeger had ik ook voor alles een aparte partitie. Niet nodig. Mijn hele handel zit nu in my documents op een dataschijf (160 GB). Die my documents is in mappen verdeeld. die bewerk ik zowel vanuit winXP als Ubuntu. Geen opdeling van harde schijven meer (met dank aan Pjotr) geeft teveel ruimte verlies.

Offline livino

  • Lid
32-bits-versie of 64-bits?
« Reactie #21 Gepost op: 2008/08/14, 13:08:03 »
Dat het een rommeltje is, ben ik me bewust van...

Hoe kan ik dat opruimen? Misschien ruim ik best op voor ik Heron installeer? Of maakt dat weinig verschil?

Lieven

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
32-bits-versie of 64-bits?
« Reactie #22 Gepost op: 2008/08/14, 13:10:52 »
De enige (goede) manier is volgens mij om een volledige zuivere installatie te doen van je Ubuntu-systeem. Tijdens de installatie kan je partities wijzigen en verwijderen. Verwijderd dan alle partities die met Ubuntu te maken hebben en maak nieuwe partities aan bv. één partitie voor root (/), één partitie voor je home en dan een swap-partitie van maximaal 1Gb (512Mb is eigenlijk ook al meer dan voldoende).

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Nightcrawler

  • Gast
32-bits-versie of 64-bits?
« Reactie #23 Gepost op: 2008/08/14, 14:23:08 »
Citaat van: leoquant
wat ik begrepen heb is dat de 64 bit versie uitstekend draait. bijna probleemloos. een aantal mensen zijn zeer tevreden en testen de 64 bit versie met veel plezier. (stukje  op digiplace, met een aantal bevindingen van onder andere jos en jan s.): http://www.digiplace.nl/pivot/entry.php?id=972
Ik heb op mijn laptop en pc de 64 bit versie van Kubuntu draaien en dit echt perfect.
In laptop zit twee gig geheugen en kubuntu is een stuk sneller dan vista. In mijn pc zit 4 gig geheugen en daarop gaat het net iets sneller...(duhhh)
De reden waarom ik de 64 bit versie gebruik is omdat je processor veel beter (mis)gebruikt wordt.
De meeste processors zijn namelijk al 64 bit.

Offline livino

  • Lid
32-bits-versie of 64-bits?
« Reactie #24 Gepost op: 2008/08/14, 16:54:28 »
Citaat van: DarkStar
De enige (goede) manier is volgens mij om een volledige zuivere installatie te doen van je Ubuntu-systeem. Tijdens de installatie kan je partities wijzigen en verwijderen. Verwijderd dan alle partities die met Ubuntu te maken hebben en maak nieuwe partities aan bv. één partitie voor root (/), één partitie voor je home en dan een swap-partitie van maximaal 1Gb (512Mb is eigenlijk ook al meer dan voldoende).
Kan dit ook als ik een dual boot wil houden. Dat ik dan eigenlijk de windows-partitie netjes met rust laat en de rest volledig herinstalleer?

Lieven