Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu Server + LTSP  (gelezen 5509 keer)

Offline Sanderman

  • Lid
Ubuntu Server + LTSP
« Gepost op: 2010/03/25, 12:47:02 »
Hallo!

Ik ben sinds kort een beetje bezig met Ubuntu Server en Ubuntu LTSP server, dit laatste heb ik de Ubuntu Alternate versie gedownload en vervolgens de LTSP server geinstalleerd. Dit werkte allemaal goed. Nu vroeg ik me af of het ook mogelijk is om eerst Ubuntu Server edition te installeren en op deze server dan de LTSP server. Nu vroeg ik me af of dit mogelijk is. Ik heb al op Google gezocht maar geen antwoord op mijn vraag kunnen vinden.

Kan iemand mij vertellen of dit mogelijk is? Eventueel als het mogeljk is wil ik het op deze manier gaan doen:
http://unixlab.blogspot.com/2009/08/how-to-install-ltsp-on-ubuntu-904.html

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Ubuntu Server + LTSP
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/25, 15:31:52 »
Ruwweg is Ubuntu Server hetzelfde als Ubuntu Desktop, met het verschil dat er bij Server  standaard géén grafische schil wordt geïnstalleerd. Volgens mij heb je deze wel nodig voor LTSP. Je kunt die uiteraard erbij installeren op Server.

Wat je verteld lijkt me wel mogelijk, maar waarom wil je dat?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Sanderman

  • Lid
Re: Ubuntu Server + LTSP
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/25, 15:50:26 »
Bedankt voor je reactie! Ik wil dit graag doen omdat ik eigenlijk wel wat meer wil weten op het gebied van Linux/Unix. Dus ben ik een beetje aan het proberen en experimenteren. Heb de LSTP server al een keer vanaf een desktop editie geïnstalleerd dat werkte, daarom vroeg ik me ook af of dit mogelijk is vanaf een Ubuntu Server. Ik ga het vanavond is proberen en kijken wat het resultaat is.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Ubuntu Server + LTSP
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/25, 16:41:18 »
Veel succes met leren/klooien.
Waarschijnlijk moet je dus nog wel eerst een grafische omgeving installeren op de server om LTSP werkend te krijgen he ;)
Zodoende kun je net zo goed gewoon de desktop installeren (mijn mening)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Ubuntu Server + LTSP
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/25, 16:42:37 »
Oh, en je kunt ook zoiets als VNC gebruiken om remote in te loggen op een grafische omgeving.
LTSP heb ik zelf nooit nodig gehad.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Sanderman

  • Lid
Re: Ubuntu Server + LTSP
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/25, 16:57:03 »
Kan ook, maar heb nog een Asus laptop die ik dan gebruik als "Thin client". Vanavond ook even uitzoeken hoe ik de grafische interface installeer. Eerst even zonder grafische interface installeren proberen, kijken wat het resultaat is.

Offline Sanderman

  • Lid
Re: Ubuntu Server + LTSP
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/25, 22:19:47 »
Het is me niet gelukt, ik kwam al niet verder dan dit:$ sudo apt-get install ltsp-server-standalone
Hij kon het niet vinden. Iemand nog enig idee om dit pakket los te downloaden op een server?

Offline softbart

  • Lid
Re: Ubuntu Server + LTSP
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/25, 23:10:15 »

Offline Sanderman

  • Lid
Re: Ubuntu Server + LTSP
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/26, 09:04:29 »
Beadankt voor je reactie, ik heb dit is even doorgelezen. Het is me inmiddels al gelukt om LTSP te installeren. Ook is het me gelukt om de client te maken. In deze tutorial staat overigens wel dat LTSP een grafische werkomgeving vereist, dus kan ik hierbij aannemen dat dit dus niet gaat werken op een Ubuntu Server?

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Ubuntu Server + LTSP
« Reactie #9 Gepost op: 2010/03/26, 11:58:52 »
lezen aub
Veel succes met leren/klooien.
Waarschijnlijk moet je dus nog wel eerst een grafische omgeving installeren op de server om LTSP werkend te krijgen he ;)
Zodoende kun je net zo goed gewoon de desktop installeren (mijn mening)
Ruwweg is Ubuntu Server hetzelfde als Ubuntu Desktop, met het verschil dat er bij Server  standaard géén grafische schil wordt geïnstalleerd. Volgens mij heb je deze wel nodig voor LTSP. Je kunt die uiteraard erbij installeren op Server.

Wat je verteld lijkt me wel mogelijk, maar waarom wil je dat?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Sanderman

  • Lid
Re: Ubuntu Server + LTSP
« Reactie #10 Gepost op: 2010/03/26, 12:20:52 »
Nee ik begrijp dat dat nodig is. Maar ik was weer zo eigenwijs om het gewoon zonder Grafische interface te doen. Overigens zodra ik die client maak gaat hij wel allemaal onderdelen downloaden. Vanavond nog even een keer voor zitten.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Ubuntu Server + LTSP
« Reactie #11 Gepost op: 2010/03/26, 13:02:05 »
Je vroeg:
....kan ik hierbij aannemen dat dit dus niet gaat werken op een Ubuntu Server?
Het kan dus wel werken op Ubuntu Server ;)

Wat is trouwens je doel? Is het gewoon linux leren/verkennen of wil je ook echt specifiek LTSP leren.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Sanderman

  • Lid
Re: Ubuntu Server + LTSP
« Reactie #12 Gepost op: 2010/03/26, 13:22:24 »
Meer het Linux verkennen een beetje leren. :) Maar vanavond even nog een keer proberen kijken wat het resultaat gaat worden. Heb even een server geïnstalleerd en daarvan ga ik nog even een snapshot maken.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Ubuntu Server + LTSP
« Reactie #13 Gepost op: 2010/03/26, 14:40:24 »
Ik denk dat er leukere, makkelijkere en vooral nuttigere dingen zijn dan LTSP.
En wil je vooral de serverkant leren?
Bijv. zet een Samba Server op om bestanden centraal op te slaan. Je kunt dan met oa Windows er makkelijk bij via verkenner.

Het is maar een voorbeeld, doe met deze tip wat je zelf wilt ;)
suc7 verder.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Sanderman

  • Lid
Re: Ubuntu Server + LTSP
« Reactie #14 Gepost op: 2010/03/26, 15:07:32 »
Ik wil van alles wat leren, op zich is een Samba server ook nog wel een goed idee. Ga ik ook nog is even naar zoeken. Nog andere dingen die wel leuk zijn om een beetje mee te klooien?
« Laatst bewerkt op: 2010/03/26, 15:11:49 door Sanderman »

Re: Ubuntu Server + LTSP
« Reactie #15 Gepost op: 2010/03/26, 15:11:16 »
Citaat
Nog andere dingen die wel leuk zijn om een beetje mee te vogelen?

Je vrouw misschien?  XD

In Belgïe heeft de bovenstaande vraag een "speciale" betekenis vanwege dat laatste woord.  ;)
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Sanderman

  • Lid
Re: Ubuntu Server + LTSP
« Reactie #16 Gepost op: 2010/03/26, 15:12:23 »
Oh ja, ik snap hem al hehe. Ik het even gewijzigd om misverstanden te voorkomen ^^  :evil:

Re: Ubuntu Server + LTSP
« Reactie #17 Gepost op: 2010/03/26, 15:20:32 »
Inplaats van:
Citaat
Nog andere dingen die wel leuk zijn om een beetje mee te vogelen?

kan je beter:
Citaat
Nog andere dingen die wel leuk zijn om een beetje uit te vogelen?

gebruiken, je vraagt hetzelfde, maar de conotatie is anders.  :D
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Ubuntu Server + LTSP
« Reactie #18 Gepost op: 2010/03/26, 15:29:36 »
Citaat
Nog andere dingen die wel leuk zijn om een beetje mee te vogelen?

Je vrouw misschien?  XD
In Belgïe heeft de bovenstaande vraag een "speciale" betekenis vanwege dat laatste woord.  ;)
Haha!

Nou, ik kan wel 100 dingen bedenken, maar misschien moet je wat meer over jezelf vertellen. Wat doe je zoal met computers? En vooral, wat wil je gaan doen?

Wil je websites gaan hosten? Dan zou ik ook eens met LAMP gaan klooien.
Wil je een leuk thuis servertje? Samba, en evt. SSH/SFTP.
Wil je een media centre? Kijk eens naar xbmc.

Misschien vind je nog wat leuks op onze wiki
http://wiki.ubuntu-nl.org/NetwerkenEnServers
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Sanderman

  • Lid
Re: Ubuntu Server + LTSP
« Reactie #19 Gepost op: 2010/03/26, 15:44:26 »
Hmm ik kijk wel even rond op die link die je gaf. Als er nog iets is dan meld ik het wel weer even. ;)