Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verbingen met NAS  (gelezen 2977 keer)

Offline nono

  • Lid
Verbingen met NAS
« Gepost op: 2013/12/10, 11:33:42 »
Hallo, even voorstellen:
Ik ben nu een paar weken met Ubuntu bezig, ik heb in het verleden al eens een paar keer ubuntu geinstalleerd, maar dat was niet echt een succes.
Mede door het ontbreken van mijn kant, van linux kennis.
Maar het versie 12.04 geef ik het nu een goede kans van slagen een overstap van Windows naar Linux te kunnen maken.
Na installatie werkt bijna alles. ( printer, scanner, audio, duel monitor)

Grootse probleem is dat ik nu nog geen goed software voor facturatie heb kunnen vinden. (die zoek tocht loopt nog)

Dus eerst maar eens wat kleiner probleempjes proberen op te lossen.

Ik heb een NAS ( Zyxel nsa310) waarmee ik verbinding maak, door in fstab de volgende regels op te nemen:

//nsa310/music /media/muziek cifs credentials=/root/.mijncreds,rw,iocharset=utf8,dir_mode=0777,file_mode=0777  0 0
//nsa310/video /media/video cifs credentials=/root/.mijncreds,rw,iocharset=utf8,dir_mode=0777,file_mode=0777  0 0

Daarmee kan ik de NAS wel benaderen, maar de GUI van de nas werkt dan maar half, en is erg traag.
Iets waar ik geen last van heb als ik deze umount.
Ook als ik de GUI van de Nas benader via windows heb ik daar geen last van.

In .mijncreds
staat:
user=naam
password=xxxxxx

Wat zou dit kunnnen zijn???

Offline Gamer

  • Lid
Re: Verbingen met NAS
« Reactie #1 Gepost op: 2013/12/10, 22:13:19 »
@nono Ik weet niet waar je die code voor fstab vandaan hebt. (ik leer ook nog steeds bij)

Maar ik heb mijn nas gedeeld met NFS (linux filesharing)
Zo kan ik ook in mijn programma's direct bestanden openen en opslaan, op mijn nas.

Je zal zelf moeten kiezen wat je wil gaan gebruiken.
want ik ken gigolo niet. Dus ik kan je de voor en nedelen niet vertellen.
« Laatst bewerkt op: 2013/12/10, 22:15:06 door Gamer »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Verbingen met NAS
« Reactie #2 Gepost op: 2013/12/11, 00:30:45 »
Onder Ubuntu kun je zonder hulpprogramma als Gigolo heel simpel verbinding maken. Kies daarvoor in Nautilus, Bestand, Verbinden met server... Deze kun je bookmarken zodat je snel de verbinding weer kunt opbouwen. Probeer dat eens ipv fstab.

Citaat
Daarmee kan ik de NAS wel benaderen, maar de GUI van de nas werkt dan maar half, en is erg traag.
Als je met de 'GUI van NAS' de webinterface bedoeld, is het me niet duidelijk wat dit verband zou kunnen. Beiden zijn namelijk totaal verschillende verbindingen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Verbingen met NAS
« Reactie #3 Gepost op: 2013/12/11, 09:28:13 »
Als je met de 'GUI van NAS' de webinterface bedoeld, is het me niet duidelijk wat dit verband zou kunnen. Beiden zijn namelijk totaal verschillende verbindingen.
Ik begrijp hieruit dat het maken van de cifs verbindingen de NAS blijkbaar sterk belast, zodat de interactie de webinterface sterk vertraagd wordt. Het zou niet mogen zijn, maar blijkbaar loopt het via linux niet even vlot dan wanneer via Windows de verbindingen worden gemaakt.

Probeer inderdaad ook eens de verbinding te maken via Ubuntu bestandsbeheer, dus zonder /etc/fstab. Zet hiertoe commentaartekentjes (#) voor de betreffende regels, dus:

# //nsa310/music /media/muziek cifs credentials=/root/.mijncreds,rw,iocharset=utf8,dir_mode=0777,file_mode=0777  0 0
# //nsa310/video /media/video cifs credentials=/root/.mijncreds,rw,iocharset=utf8,dir_mode=0777,file_mode=0777  0 0

Dan even het systeem herstarten (of beide verbindingen unmounten), en eens via bestandsbeheer verbinding maken. In versie 12.04 krijg je een dialoog waar je server, share enz moet invullen. Dit om eens te zien of die andere manier van verbinding maken eveneens je NAS op dezelfde manier vertraagt.

Offline nono

  • Lid
Re: Verbingen met NAS
« Reactie #4 Gepost op: 2013/12/11, 10:03:10 »
Ik begrijp hieruit dat het maken van de cifs verbindingen de NAS blijkbaar sterk belast, zodat de interactie de webinterface sterk vertraagd wordt. Het zou niet mogen zijn, maar blijkbaar loopt het via linux niet even vlot dan wanneer via Windows de verbindingen worden gemaakt.
Zo mooi kon ik het zelf niet omschrijven. Maar dit is inderdaad het probleem. Vermoedelijk door een programma op de NAS (zyshclient).
Als ik deze umount is na 10a20 minuten alles weer normaal.
Al ik via Nautilus inlog is er niets aan de hand ook via Gigalo (mooi programma, bedankt) gaat alles goed.
Maar ik zou het toch graag op de een of andere manier bij opstarten automatisch mounten.
Zodat ik ook verwijzing in die servermappen op het buroblad kan plaatsen.

Edit: Ik ben al even met NFS aan het stoeien geweest Maar omdat ik een dual boot heb met MS Windows 7 home, werkt dit niet, omdat op de home editie NFS niet wordt ondersteund.

« Laatst bewerkt op: 2013/12/11, 10:13:05 door nono »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Verbingen met NAS
« Reactie #5 Gepost op: 2013/12/11, 10:26:47 »
Maar ik zou het toch graag op de een of andere manier bij opstarten automatisch mounten.
Wat ik doe is met een klein scriptje tijdens het opstarten, de mount doen.

Het scriptje ziet er zo uit:

#!/bin/sh
#
# Dynamically mount Samba-shares with gvfs-mount
#
# Create a start-session with a link to this script: whenever a user logs in,
# this script is executed thus the mount are made
#

# Create a softlink to ~/.gvfs to provide easy access to virtual mounts:
if [ ! -e ~/Server ]
then
  echo "No link found, creating one"
  ln -s ~/.gvfs/ ~/Server
else
  echo "Link found, skipping creating link"
fi

# Define the share
share_name="192.168.0.210/publiek"
echo $share_name

# Wait until there is a connection
while [ 1=1 ]
do
  # Search for the default gateway; if this exists, it is sure there is a
  # network connection
  gateway_ip=$(ip route | grep default | awk '{print $3}')
  if [ -n "$gateway_ip" ]
  then
    break
  else
    # Wait and reloop
    sleep 5
  fi
done

# Mount only if not already mounted
mount_found=$(gvfs-mount -l | grep $share_name)
if [ ! -n "$mount_found" ]
then
  # Do the mount
  gvfs-mount smb://$share_name
fi

Het script doet dus de mount naar de gewenste share (gedefinieerd in share_name); tevens maakt het een linkje naar .gvfs zodat alle gemounte server netjes in de bestandsverkenner getoond worden.

Het script plaats ik in de root van de home-dir. Via opstarttoepassingen verwijs ik dan naar dit script. Als je het wilt toepassen, wijzig dan share_name naar iets wat voor jou geldig is.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Verbingen met NAS
« Reactie #6 Gepost op: 2013/12/11, 13:51:12 »
Het is natuurlijk het proberen waard, maar als gigolo onder de motorkap met een gewone cifs mount werkt, dan zal het probleem van de vertraagde NAS blijven. Wat Markba toont, is hoe je een mount zoals dat via nautilus gebeurt (en blijkbaar geen problemen geeft), kan automatiseren.

Offline nono

  • Lid
Re: Verbingen met NAS
« Reactie #7 Gepost op: 2013/12/13, 05:58:48 »
Omdat ik het idee heb dat het probleem wel eens in de NAS zelf zou kunnen zitten, probeer ik nu ook een oplossing te vionden in een NAS forum.
Ondertussen probeer ik ook uit te zoeken hoe zon script werkt.
Ik heb dat nog niet eerder gebruikt.

Ik het nu maar voorlopig wel alle shares op de NAS gemount via fstab, en Umount alles maar als ik de GUI van de  NAS moet gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 2013/12/13, 06:01:33 door nono »

Offline Gamer

  • Lid
Re: Verbingen met NAS
« Reactie #8 Gepost op: 2013/12/28, 16:03:22 »
Edit: Ik ben al even met NFS aan het stoeien geweest Maar omdat ik een dual boot heb met MS Windows 7 home, werkt dit niet, omdat op de home editie NFS niet wordt ondersteund.

Heb je zoms een wubi installetie gedaan? Ubuntu in windows geinstalleerd, of echt een dual boot. Zodat je tijdens het opstarten moet kiezen tussen windows of ubuntu.
In geval van een wubi inslall. kan ik het mij die traagheid voorstellen. Ik denk namelijk dat je dan 3x inlogt op je nas.
Namelijk een keer met windows, ubuntu, en dan nog een keer met de web interface.
In geval van een echte dual boot, is nfs geen probleem. Je moet dan alleen een extra profiel aanmaken op je nas voor de nfs rechten.