Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu / kubuntu  (gelezen 1879 keer)

kroesss

  • Gast
ubuntu / kubuntu
« Gepost op: 2008/05/24, 22:05:33 »
Hallo allemaal,

Ik heb ondertussen redelijk veel over linux gelezen, en heb de ISO's van Ubuntu 8.04 en Kubuntu 8.04 ondertussen op een cd-tje staan. Ik heb bij beide even in de live-modus door de menutjes heengeklikt, maar echt veel verschil zie ik er niet echt in.

Ik weet dat er op internet heel vaak de vraag wordt gesteld of Gnome beter is als KDE of juist andersom, en ik weet dus ook dat hier geen eenduidig antwoord op is. Daarom wil ik twee vragen stellen in de hoop dat hier wel een eenduidig antwoord op te geven valt:

- Is Gnome of KDE beter geschikt voor overstappers van WinXP, uiteraard graag met uitleg waarom je dat denkt (bijvoorbeeld gebruiksgemak of beschikbaarheid van informatie in geval van problemen).
- Is het mogelijk om Gnome en KDE (dus eigenlijk Ubuntu en Kubuntu) tegelijk te draaien om zodoende ietsje langer met beide te kunnen werken. In de live-versie kom je echt niet verder dan een beetje rondklikken, maar daarmee kom je er volgens mij niet achter welke van de twee mij beter ligt.

Oh ja, ik kreeg zo links en rechts een paar vreemde dingetjes bij de live-versie. Kan het zijn dat niet alles helemaal functioneert zoals het normaal zou doen? Ik kon bijvoorbeeld de desktop effects niet aan zetten en nog een paar dingen...

ubuntu / kubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/24, 22:28:08 »
Dag Kroess,

Welkom  :-)

Allereerst: over Gnome versus KDE is op dit forum enorm veel geschreven. Zoek eens op het forum. Ongetwijfelt zul je een antwoord op je vraag krijgen.

Om een voorschot te geven:
Het feit dat Ubuntu standaard Gnome gebruikt, zou al een reden kunnen zijn om die eerst te gebruiken.
Voor nieuwkomers lijkt me dit ook een aanrader, omdat het wat eenvoudiger in gebruik is.

Maar inderdaad: je kunt ze beiden installeren, naast elkaar. Ik zou dit doen:
- installeer Ubuntu (dus met gnome).
- Het is wel handig om een aparte partitie voor /home te hebben..... Lees je dus eerst goed in, om goed beslagen ten ijs te komen.

- als alles klaar is, open je een terminalvenster (toepassingen/hulpmiddelen/terminalvenster)
- je tikt in (of kopieert en plakt)
"sudo apt-get install kubuntu-desktop" (zonder aanhalingstekens)
- hij vraagt je wachtwoord, je geeft dat (je ziet geen sterretjes, dat hoort zo)
- je wacht tot het allemaal gedaan is
- Na herinstallatie krijg je voortaan bij je inlogscherm de keuze om in te loggen in Gnome of KDE.

ubuntu / kubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/24, 22:38:43 »
Citaat van: kroesss
Oh ja, ik kreeg zo links en rechts een paar vreemde dingetjes bij de live-versie. Kan het zijn dat niet alles helemaal functioneert zoals het normaal zou doen? Ik kon bijvoorbeeld de desktop effects niet aan zetten en nog een paar dingen...
Wat voor PC heb je? Voor de Desktop effects heb soms proprietary drivers nodig.

O ja, mijn voorkeur gaat uit naar Gnome; rustig en overzichtelijk.
Maar zoals Sisosteven al aangeeft, gewoon proberen wat je het beste bevalt. Er zijn ook flink wat leden hier die enthousiaste Kubuntu gebruikers zijn.

kroesss

  • Gast
ubuntu / kubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/24, 23:22:00 »
Bedankt voor de racties!

Ik zal dus beginnen met een installatie van Ubuntu, en wellicht later KDE erbij installeren (ik begrijp dat jullie beide vinden dat Gnome eenvoudiger is, dus wellicht verstandiger). Ik had van mijn zoektocht op internet ook al begrpeen dat het geen exacte wetenschap is, maar meer een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Mijn PC is trouwens een Intel Core2Duo 6400 met 2GB geheugen en een ASUS X1300 Videokaart (ATI). Ik weet niet welke specs je precies zoekt, maar in het geval van de desktop effect lijken dit mij de meest belangrijke.

ubuntu / kubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/25, 02:07:01 »
PC zal niet zo'n probleem zijn. ATI misschien wat lastiger..

ubuntu / kubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/25, 08:15:49 »
Welke live-cd's heb je? 32 of 64 bit?

Ondanks je pc zou ik toch 32 bit aanraden. Die zal toch nog stabieler zijn en bovendien zal de meeste software toch nog 32 bit zijn (waarmee het voordeel van een 64 bit OS dus verdwijnt).

Die ATI is misschien lastig.
Daarvoor ga je de properietaire drivers voor nodig hebben.
Waarschijnlijk krijg je daarvoor ook automatisch een melding, na installatie.
Zo niet, kijk dan in Systeem/Beheer/Hardware drivers  of er zulk een driver beschikbaar is voor uw ATI kaartje (vermoedelijk wel).
Daarmee zal je misschien een beetje effecten kunnen krijgen, maar of het veel zal zijn, betwijfel ik.....

Offline vanadium

  • Lid
ubuntu / kubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/25, 14:03:11 »
Sedert Hardy heb ik standaard effecten met mijn ATI. Het is echter kiezen of delen: met desktopeffecten werken opengl applicaties (Celestia, google earth, sommige spelletjes) niet meer.

ubuntu / kubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/25, 15:12:41 »
Citaat van: sisosteven
- Na herinstallatie krijg je voortaan bij je inlogscherm de keuze om in te loggen in Gnome of KDE.
Niet dus, wel KDE blauw opstartscherm maar daarna gewoon keuze uit XP en Ubuntu. Ik zie wel dat in de menu's verschillende KDE programma's zijn toegevoegd.

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
ubuntu / kubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/25, 15:15:56 »
Citaat van: Livio_Livius
Citaat van: sisosteven
- Na herinstallatie krijg je voortaan bij je inlogscherm de keuze om in te loggen in Gnome of KDE.
Niet dus, wel KDE blauw opstartscherm maar daarna gewoon keuze uit XP en Ubuntu. Ik zie wel dat in de menu's verschillende KDE programma's zijn toegevoegd.
je zit verkeerd denk ik, de keuze voor ubuntu of xp is in het grub scherm.
De keuze tussen de verschillende desktop omgevingen (kde-gnome) maak je bij het inlogscherm voor ubuntu, daar ga je naar opties-sessions-daar kiezen voor kde of gnome (of andere ??)

succes
Idzme
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

ubuntu / kubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/25, 16:25:15 »
Citaat van: Livio_Livius
Citaat van: sisosteven
- Na herinstallatie krijg je voortaan bij je inlogscherm de keuze om in te loggen in Gnome of KDE.
Niet dus, wel KDE blauw opstartscherm maar daarna gewoon keuze uit XP en Ubuntu. Ik zie wel dat in de menu's verschillende KDE programma's zijn toegevoegd.
Je logt kennelijk automatisch in?
Doe ik ook. Dan komt er geen inlogscherm..... en kun je dus niet kiezen tussen kde of gnome.
Zorg dat je niet meer automatisch inlogt:
- Systeem - Beheer - Aanmeldvenster
Dan wachtwoord geven
Dan naar tabblad Beveiliging
Dan het vinkje weghalen bij de eerste optie "Automatische aanmelding gebruiken".
Scherm afsluiten en opnieuw opstarten.


Een tweede mogelijkheid wat je kunt proberen:
Nadat je Ubuntu hebt opgestart Ctrl+Backspace indrukken.
Dan wordt X herstart en wellicht ktrijg je dan een keuze..... Maar dat heb ik niet uitgeprobeerd - is een wilde gok van mij.

ubuntu / kubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/25, 18:43:18 »
Thks, kan dus wel via het inlogscherm opties-sessions-daar kiezen voor kde of gnome e.e.a. wijzigen. Inmiddels dus gedaan. De optie via Systeem - Beheer - Aanmeldvenster en dan automatisch aanmelden stond al uit.

Nog een andere vraag: stel dat ik in de toekomst KDE helemaal wil verwijderen. Hoe doe ik dit dan?

ubuntu / kubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/25, 18:50:48 »
Toch blijft er wat vreemd. Heb opnieuw ingelogd maar blijf dus Kubuntu als opstartscherm zien. Via opties-seesions- blijft vorige sessie aktief. Ook blijven de toegevoegde KDE programmaś zichtbaar in Gnome. Wat doe ik verkeerd?

ubuntu / kubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/25, 19:59:07 »
@ Kroess,

Hoe werkt het bij jou? Kun jij wel gewoon kiezen tussen kde of gnome volgens opgegeven manier? Uiteindelijk is dit jou topic, dus ik ben benieuwd of je geholpen bent en het lukt zoals ik in bericht #2 aangaf.


@ Livio_Livius,

Zie je ook de gnome-progs in KDE? Want volgens mij is dat nu juist het punt: dat hoort zo, dacht ik.
Laat iemand me maar corrigeren als ik het mis heb.

Begrijp ik nu goed, dat je dus wel in gnome kunt komen? Je kunt dus wel kiezen? Wat bedoel je dan met opstartscherm? Als je bedoelt, dat Kubuntu standaard als eerste opstart: dat komt dan, omdat je Kubuntu als eerste hebt geinstalleerd. Waarom is dat eigenlijk een probleem?

Kijk trouwens eens in Synaptic. Zoekterm "kdm". Staat die geinstalleerd? Staat kdm geinstalleerd? Gooi er dan maar af. Dan zoekterm "gdm" en installeer die.

Werkt het nu beter?

kroesss

  • Gast
ubuntu / kubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/26, 08:21:07 »
Ik heb het nog niet geinstalleerd door tijdgebrek, wellicht vanavond. Ik ga beginnen met Gnome, en zodra ik deze helemaal werkend heb ga ik KDE erbij installeren.

Zoals ik in mijn eerste post al aangaf ben ik wel een echte beginner, dus ik weet niet of ik Gnome binnen afzienbare tijd helemaal goed geinstalleerd krijg, maar ik zal jullie op de hoogte houden.

kroesss

  • Gast
ubuntu / kubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/26, 20:36:59 »
Nou, ik heb de stap gezet. Ik heb een partitie van mijn schijf geleegd en verwijderd om Ubuntu te kunnen installeren.

Ik moet zeggen: eitje!
Alles was volgens mij erg duidelijk, zelfs de indeling voor de schijf (ik weet niet of dit een beetje een goede indeling is, 1,7 GB swap, 18 GB / en 50 GB /home).

Na de installatie het moment van de waarheid: de eerste keer opstarten. Kreeg gelijk een dikke 100 updates voor mijn kiezen, alles maar geinstalleerd, en ik kreeg tevens de mogelijkheid om de restricted driver voor mijn ATI-kaartje te installeren. Daarna moest ik opnieuw opstarten, Daarna had ik wel de mogelijk voor de desktop effects! wobbly windows enzo. Uiteraard wilde ik ook de beroemde cube, dus ik zoeken op dit forum en de "Advanced Desktop Settings Manager" geinstalleerd, Voor zover ik kan zien werkt alles!

Mijn kleine probleempjes:
- kan ik num-lock automatisch aan hebben staan bij het aanmelden? In de bios staat dat hij standaard aan moet staan.
- Na de updates geinstalleerd te hebben, staat Ubuntu nu 4 keer in mijn GRUB-lijst: volgens mij met 2 verschillende versie-nummers, en dan de normale opstart en de recovery-opstart. Blijft dit zo, of kan ik dat weer op de normale aantal krijgen?