Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: locale computer namen die via DNS op het internet geresolved moeten worden???  (gelezen 986 keer)

Offline hans9

  • Lid
Hi,

Op m'n huis netwerkje met zowel linux als windows machines heb ik het probleem dat de computer (netbios) namen 'de mist in gaan'
Soms gaat e.e.a. even goed maar als 't fout gaat dan zit het ergens in cache en kan ik m'n locale machine niet meer vinden.
voorbeeld.
filesrv moet naar 172.16.20.201
SAMBA is beschikbaar op filesrv en zicht baar vanaf de windows machines.
Printen naar filesrv (CUPS) werkt in beginsel ook.
totdat....
bijv http://filesrv
Dit verzoek wordt naar m'n router gestuurd die gaat kijken bij opendns of deze naam geresolved kan worden naar een IP adres. Dat mislukt uiteraard.
En vervolgens kan ik niet meer via de netbios naam bij m'n servertje komen :(
Alleen nog maar direct via het IP adres.

Nu moet ik dit (FQDN) probleem oplossen voordat ik andere zaken installeer die ook gebruik maken van de computer namen.

Enig idee hoe dit te tackelen. computer naam vertalen naar lokaal IP adres mislukt omdat de naam bij de DNS-server op het internet gezicht wordt.

ter info: M'n DHCP server zit in de router. Op m'n netwerk heb ik geen DNS server draaien (en ik wil deze afhankelijkheid liever ook niet meer op m'n netwerkje hebben).

Hans.

Offline hans9

  • Lid
Klopt DNS en NetBios zijn twee verschillende dingen.
Echter, hoe komt het dan dat de netbios naam geresolved wordt op het internet.
Het lijkt wel of er ergens een relatie tussen IP en (dacht ik) WINS zit.

Kan me vergissen, maar wordt het resolven van de netbios namen niet door het SMB netwerk geregeld?

Hans.


Offline jan11000

  • Lid
In windows en linux de host file aanpassen,
Voorbeeld:
10.16.1.3       backup1000

Dus alle pc's hier vermelden.

Offline hans9

  • Lid
Ok bedankt.

Ziet er naar uit dat dit de oplossing is.

Hans