Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Samsung printers: zo installeer je ze!  (gelezen 2731 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Samsung printers: zo installeer je ze!
« Gepost op: 2010/09/08, 21:06:19 »
Het installeren van Samsung-printers is in Linux heel eenvoudig gemaakt, want Samsung heeft een Unified Linux Driver ter beschikking gesteld. Deze werkt prima.

Installeren gaat via de terminal: navigeer naar de submap waarin install.sh staat en doe dan:
sudo sh install.sh
Uitgebreide instructie:
http://sites.google.com/site/computertip/samsungprinters

Gelijk even een vraag: onder Ubuntu en openSUSE krijg ik de printer (Samsung ML-1660) prima aan de praat, maar onder Windows XP lukt het me van geen kanten: Windows blijft jammeren om een ontbrekende usbprint.sys. Dat bestand zou volgens W. op de installatieCD van Windows XP SP3 moeten staan, en die heb ik natuurlijk niet: W. is namelijk voorgeïnstalleerd op het betreffende netboekje (vul hier je favoriete vloeken en scheldwoorden in; ik heb ze allemaal geroepen....).

Iemand die me daarmee kan helpen?
« Laatst bewerkt op: 2010/09/08, 21:09:11 door Pjotr »

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Samsung printers: zo installeer je ze!
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/08, 21:28:51 »
Pjotr

kijk hier ff: http://www.astercomp.com/index-5.html

en kies dan in het rechtse vakje "Download USB print"

Dat is het ontbrekende bestandje.......


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Samsung printers: zo installeer je ze!
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/08, 21:33:24 »
Dank voor het meedenken! Is dat een betrouwbare plek om 't vandaan te plukken? In W. ben ik extra voorzichtig....  :P

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Samsung printers: zo installeer je ze!
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/08, 22:07:12 »
Ik zou het je niet kunnen zeggen... Ik heb gewoon ff gezocht en kwam via een antiek forumbericht ergens, daterend uit 2004, op deze site uit.

Maar... Je kan het toch in Linux downloaden en daar scannen op virussen? Als het schoon blijkt, kopieer je het naar het netboekje.

Heb zelf eigenlijk nooit een virus opgelopen op deze manier. De meeste van die zut komt met mails, "leuke" powerpoints, illegale software en dat soort dingen mee. En dat gebruik ik niet, dus mijn virus-historie in ruim 20 jaar (MS Dos en Windows-) computeren is op de vingers van één hand te tellen.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Samsung printers: zo installeer je ze!
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/08, 23:14:14 »
Op een andere flaptop van me, is nog een partitie met Windows XP Professional (legaal). Voor de grap eens daarmee geprobeerd, en.... zowaar, alle benodigde bestanden, inclusief usbprint.sys, sleurde W. Pro vanzelf binnen. Gauw usbprint.sys gekopieerd naar het netboekje met W. Home, en.... het werkt. Hèhè.

Het blijft me verbazen hoe makkelijk dit gaat in Linux, en hoe moeizaam in W. Je zou andersom verwachten, omdat de fabrikanten vooral op W. mikken. Enfin, eind goed al goed.

Het betreffende netboekje is overigens van een student, die af en toe niet buiten W. kan en dan ook moet kunnen afdrukken. Vandaar.  :)

Offline siegi

  • Lid
Re: Samsung printers: zo installeer je ze!
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/11, 14:44:53 »
Tip, probeer eerst of je printer niet gewoon direct werkt. Een samsung ml1640 (mijn printer) werkt bijv direct out of the box.

Lijst van de ondersteunde printers van samsung
https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupportComponentsPrintersSamsung

EDIT: voor windows moet ik regelmatig zo'n zaken eens op internet zoeken, nadeel is dat je natuurlijk niet weet of ze 100% betrouwbaar zijn.
Maar hier is een link, uitpakken en in de juiste map zetten. (volgens mijn system32)
http://www.dll-files-download.com/U/2008-01-13/16750.html
« Laatst bewerkt op: 2010/09/11, 14:47:26 door siegi »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Samsung printers: zo installeer je ze!
« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/11, 18:49:18 »
Tip, probeer eerst of je printer niet gewoon direct werkt. Een samsung ml1640 (mijn printer) werkt bijv direct out of the box.

Inderdaad. De ML-1660 is blijkbaar net wat te nieuw.... Maar gelukkig levert Samsung prima ondersteuning. Bijna even goed als HP.

@Femke98: je hebt gelijk. Zal er voortaan op letten.  :)