Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: toevoegen en verwijderen van bovenste balk rechts  (gelezen 3325 keer)

Offline sosso

  • Lid
toevoegen en verwijderen van bovenste balk rechts
« Gepost op: 2012/08/01, 16:56:32 »
Forum

ik heb ubuntu 12.04 LTS  unity en wil iets toevoegen aan de bovenste balk, hoe?

Met dank sosso

Re: toevoegen en verwijderen van bovenste balk rechts
« Reactie #1 Gepost op: 2012/08/01, 16:58:43 »
Dit gaat niet in Unity. Unity is eigenlijk nauwelijks aan te passen. Als je veel wilt aanpassen, probeer dan eens Xubuntu of Kubuntu, deze zijn veel beter aan te passen.

Offline sosso

  • Lid
Re: toevoegen en verwijderen van bovenste balk rechts
« Reactie #2 Gepost op: 2012/08/01, 17:19:35 »
luckyboy, word ik in mijn dagelijkse bezigheden beperkt als ik de door u voorgestelde systemen gebruik?

sosso

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: toevoegen en verwijderen van bovenste balk rechts
« Reactie #3 Gepost op: 2012/08/01, 17:34:59 »
Wat wil je precies toevoegen aan de bovenste balk?
Voor zover ik weet kunnen alleen indicators en enkele applets toegevoegd worden. geen programma's of andere icoontjes.

Re: toevoegen en verwijderen van bovenste balk rechts
« Reactie #4 Gepost op: 2012/08/01, 17:39:12 »
luckyboy, word ik in mijn dagelijkse bezigheden beperkt als ik de door u voorgestelde systemen gebruik?

sosso
Kort gezegd: nee. Onder de motorkap is er geen verschil tussen de verschillende distributies, xubuntu en kubuntu hebben alleen een andere werkomgeving (xfce en kde). Omdat sommige apps specifiek voor gnome (ubuntu) zijn gemaakt, moet je soms andere apps gebruiken dan die je bij Ubuntu gewent bent. Maar dit zijn (bijna) altijd volwaardige alternatieven.

Offline sosso

  • Lid
Re: toevoegen en verwijderen van bovenste balk rechts
« Reactie #5 Gepost op: 2012/08/01, 20:50:18 »
FORUM,
Ik wilde toevoegen een memo en datum toevoegen

sosso

Re: toevoegen en verwijderen van bovenste balk rechts
« Reactie #6 Gepost op: 2012/08/01, 21:04:32 »
In Unity gaat dat niet, dit kan wel in Gnome Classic, te verkrijgen met het installeren van gnome-fallback Nadeel is dat je geen Unity meer hebt maar meer de oude Gnome omgeving. Je kan wel weer de compiz gebruiken(hoeft niet). Maar ik weet niet of je het zo wilt. Zo ziet het er bij mij uit:
http://imageshack.us/photo/my-images/16/desktopzoveel.png

Ik heb ook de onderste balk verwijdert. De meeste icoontjes rechtsboven zitten tegenwoordig onder een noemer bij het toevoeg scherm.
« Laatst bewerkt op: 2012/08/01, 21:06:50 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: toevoegen en verwijderen van bovenste balk rechts
« Reactie #7 Gepost op: 2012/08/01, 21:18:51 »
Uhm, dat kan wel hoor... Rechtermuisknop op de klok --> Datum- en tijdinstellingen... --> tabblad Klok --> "Het volgende op het paneel tonen: Datum en maand" aanvinken

Re: toevoegen en verwijderen van bovenste balk rechts
« Reactie #8 Gepost op: 2012/08/01, 22:44:52 »
En de memo dan? Of een ander programma?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: toevoegen en verwijderen van bovenste balk rechts
« Reactie #9 Gepost op: 2012/08/02, 10:50:32 »
En de memo dan? Of een ander programma?

Memo kan door indicator-stickies te installeren, andere programma's ook op die manier (indicator is een programma wat zich daar rechtsboven nestelt)

Offline Nollie

  • Lid
Re: toevoegen en verwijderen van bovenste balk rechts
« Reactie #10 Gepost op: 2012/08/02, 12:32:15 »
http://screenlets.org

al gebruik ik het zelf niet
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline sosso

  • Lid
Re: toevoegen en verwijderen van items op de bovenste balk rechts
« Reactie #11 Gepost op: 2012/08/02, 16:03:03 »
Uhm, dat kan wel hoor... Rechtermuisknop op de klok --> Datum- en tijdinstellingen... --> tabblad Klok --> "Het volgende op het paneel tonen: Datum en maand" aanvinken

Door rechts te klikken op de tijd krijg ik een schermpje datum en tijds instellingen maar verder weet ik het niet, tapblad  klok en de rest kan ik niet vinden.

graag advies in J en J taal
sosso

Offline sosso

  • Lid
Re: toevoegen en verwijderen van bovenste balk rechts
« Reactie #12 Gepost op: 2012/08/02, 16:06:12 »
En de memo dan? Of een ander programma?

Memo kan door indicator-stickies te installeren, andere programma's ook op die manier (indicator is een programma wat zich daar rechtsboven nestelt)

Graag uitleg simpel over indicator stickies en hoe te installeren?
B.V.D.
sosso

Offline Nollie

  • Lid
Re: toevoegen en verwijderen van items op de bovenste balk rechts
« Reactie #13 Gepost op: 2012/08/02, 16:42:20 »
Uhm, dat kan wel hoor... Rechtermuisknop op de klok --> Datum- en tijdinstellingen... --> tabblad Klok --> "Het volgende op het paneel tonen: Datum en maand" aanvinken

Door rechts te klikken op de tijd krijg ik een schermpje datum en tijds instellingen maar verder weet ik het niet, tapblad  klok en de rest kan ik niet vinden.

graag advies in J en J taal
sosso

Vinkje voor datum tonen. Gewoon even kijken. J&J genoeg ?
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Re: toevoegen en verwijderen van bovenste balk rechts
« Reactie #14 Gepost op: 2012/08/02, 16:58:37 »
Uhm, dat kan wel hoor... Rechtermuisknop op de klok --> Datum- en tijdinstellingen... --> tabblad Klok --> "Het volgende op het paneel tonen: Datum en maand" aanvinken

Door rechts te klikken op de tijd krijg ik een schermpje datum en tijds instellingen maar verder weet ik het niet, tapblad  klok en de rest kan ik niet vinden.

graag advies in J en J taal
sosso

Hoe kan het meer J&J-taal dan wat ik al schreef? Dat is een precieze beschrijving met namen van de elementen en al! ???
Tabblad klok zit gewoon in dat schermpje wat zich opent.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: toevoegen en verwijderen van bovenste balk rechts
« Reactie #15 Gepost op: 2012/08/02, 19:18:22 »
Tabblad klok zit gewoon in dat schermpje wat zich opent.

En omdat plaatjes meer zeggen dan woorden...........  =D

Re: toevoegen en verwijderen van bovenste balk rechts
« Reactie #16 Gepost op: 2012/08/02, 20:27:11 »
Klopt, ik kon zo gauw even geen screenshot maken dus bedankt! Dat is wat ik bedoelde inderdaad :)

Offline sosso

  • Lid
Re: toevoegen en verwijderen van bovenste balk rechts
« Reactie #17 Gepost op: 2012/08/02, 20:52:38 »
Forum, bedankt probleem van datum opgelost.

Nu nog de vraag over het memo,tje

sosso

Offline Nollie

  • Lid
Re: toevoegen en verwijderen van bovenste balk rechts
« Reactie #18 Gepost op: 2012/08/02, 22:13:47 »
antwoord heb je al ; http://screenlets.org

In terminal:         sudo apt-add-repository ppa:screenlets/ppa
                           sudo apt-get update
                           sudo apt-get install screenlets



Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline Nollie

  • Lid
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline Willy4

  • Lid
Re: toevoegen en verwijderen van bovenste balk rechts
« Reactie #20 Gepost op: 2012/08/03, 22:32:46 »
Graag uitleg simpel over indicator stickies en hoe te installeren?
B.V.D.
sosso

Veel indicatoren zijn standaard verborgen. Voordat je extra dingen gaat installeren zul je alles in die bovenbalk eerst zichtbaar moeten maken. Dit kan door je terminal te openen en daar het volgende commando te geven: gsettings set com.canonical.Unity.Panel systray-whitelist "['all']"(In plaats van 'all' kun je ook per indicator het icoontje zichtbaar maken. meer hierover vind je hier: http://www.webupd8.org/2011/04/how-to-re-enable-notification-area.html )

In je softwarecentrum vind je Xpad. Je zou in eerste instantie eens daar naar kunnen kijken. Onder de meest rechtse knop bovenin  vind je de mogelijkheid om Xpad na installatie toe te voegen aan de opstart-toepassingen, dan start je systeem op met een icoontje in je bovenbalk. Minpuntje is wel, dat ie ook gelijk opstart met een open memo, maar als je het niet erg vind om die even dicht te klikken na opstart, hoeft dat geen bezwaar te zijn.

En dan is er Indicator stickynotes. Die kun je installeren door op onderstaande link dubbel te klikken op de .deb file
https://launchpad.net/~umang/+archive/indicator-stickynotes/+packages
Je kan eventueel ook de desbetreffende ppa ook toevoegen aan je softwarebronnen. Deze bevat maar een pakket dus veel kwaad zal dat niet kunnen.
In de terminal kun je daarvoor de volgende commando's invoeren:
sudo apt-get-repository ppa:umang/indicator-stickynotessudo apt-get updatesudo apt-get install indicator-stickynotes
Edit: xpad zonder open memo op laten starten kan door bij opstart-toepasingen het commando sh -c "sleep 3 && xpad -h -N" in te geven.
Voordeel van Xpad is, dat je de memo's ook op kunt slaan, wat blijkbaar niet kan met indicator stickynotes
n.b. Als je bij instellingen niet het thema-lettertype, maar een ander aankiest dan geeft ie ook geen randen.
« Laatst bewerkt op: 2012/08/04, 13:08:12 door Willy4 »
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)