Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu wil niet booten en boot repair helpt niet  (gelezen 1991 keer)

Ubuntu wil niet booten en boot repair helpt niet
« Gepost op: 2018/06/27, 22:22:39 »
Hallo,


ik ging Ubuntu 16.04 installeren op de laptop van een vriendin. Die laptop had Windows 8. Er is geen dvd station dus heb ik vanaf een usb stick de installatie gedaan. Maar voordat ik dat kon had ik opgezocht hoe ik in het bios menu moest geraken om de usb stick aan te duiden dat hij daarvan moest opstarten.

Nu heb ik het probleem dat er foutmeldingen komen: er is namelijk geen boot menu en dus kan Linux niet starten. Ik had de partities gemaakt, de installatie van Ubuntu gedaan via de USB stick maar hij kan niet booten.
Wat opgezocht op internet, daar raadden ze Boot repair aan maar dat hielp niet.

Het probleem dat ik heb lijkt op dit:
https://askubuntu.com/questions/760982/grub-installation-failed-ubuntu-16-04-fresh-installation-unable-to-boot-form-us

Als ik hulp zoek kom ik ook veel tegen over Grub installeren, of Grub 2, maar ik weet niet hoe ik daar aan moet geraken. Ik las volgend commando maar dat geeft een foutmelding: sudo grub-install /dev/sda

Kan iemand mij helpen en uitleggen hoe ik wel kan booten? Liefst wat duidelijke uitleg want ik ben geen supergrote kenner van allerlei technische termen en ingewikkelde processen.

Alvast heel vriendelijk bedankt voor de hulp.

Groetjes,

Els

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu wil niet booten en boot repair helpt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2018/06/27, 23:18:22 »
ik ging Ubuntu 16.04 installeren op de laptop van een vriendin. Die laptop had Windows 8.

De Windows partitie - of nog beter, de hele HDD / SSD -  heb je gewist met Gparted in de live sessie van Ubuntu 16.04 ?
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Re: Ubuntu wil niet booten en boot repair helpt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2018/06/28, 05:14:38 »
Ja, nu is alles eraf. Er kan niet opgestart worden omdat er nergens een bootbare schijf is, of hoe moet ik het zeggen. Ik had de partities gemaakt en alle schijven geformatteerd.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Ubuntu wil niet booten en boot repair helpt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2018/06/28, 09:56:32 »
In de BIOS secureboot uitzetten wil nog wel eens helpen...
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Ubuntu wil niet booten en boot repair helpt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2018/06/28, 10:05:10 »
Ja, maar hoe geraak ik in de bios? Ik ben al urenlang allerlei dingen aan het opzoeken en uitproberen en er blijven foutmeldingen komen. Er is nog altijd geen opstartmenu en geen bootbare schijf.

Ik moet het stap voor stap kunnen volgen want zoveel ken ik er niet van.

Re: Ubuntu wil niet booten en boot repair helpt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2018/06/28, 10:21:27 »
Als jet het merk en type van de laptop geeft kunnen we wellicht adviseren welke knop je moet hebben om in de bios te komen.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline ajjp

  • Lid
Re: Ubuntu wil niet booten en boot repair helpt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2018/06/28, 10:29:52 »
Citaat
Ik had de partities gemaakt en alle schijven geformatteerd.
Is het een laptop met meer dan één schijf?
Citaat
..., daar raadden ze Boot repair aan maar dat hielp niet.
Je verzuimt de link te geven naar het rapport van Boot-Repair.
En doen wat maasnet zegt. Veelal is het F2 ingedrukt houden bij opstarten; dat kun je al vast proberen.

Re: Ubuntu wil niet booten en boot repair helpt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2018/06/28, 10:45:09 »
Veelal is het F2 ingedrukt houden bij opstarten
Ook Del, F8, F9 en F10 proberen. Onder F11 zit geregeld ook het boot-menu (booten van schijf, usb, etc.).

Re: Ubuntu wil niet booten en boot repair helpt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2018/06/28, 10:52:51 »
Ik las volgend commando maar dat geeft een foutmelding: sudo grub-install /dev/sda
Wat was de foutmelding? En na deze opdracht moet je ook een
sudo update-grubdoen.

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu wil niet booten en boot repair helpt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2018/06/28, 14:53:13 »
Ja, nu is alles eraf. Er kan niet opgestart worden omdat er nergens een bootbare schijf is, of hoe moet ik het zeggen. Ik had de partities gemaakt en alle schijven geformatteerd.

Om het je makkelijk te maken:
Start nogmaals de live sessie van Ubuntu 16.04 met de USB-stick en wis met Gparted alle partities: tot je één partitie hebt (aangeduid met unallocated).
Installeer dan Ubuntu en laat het partitioneren aan Ubuntu zelf over (die keuze word je gegeven en staat doorgaans bovenaan).
Als dat gebeurd is zul je na een herstart het normale Ubuntu log-in scherm zien.

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Re: Ubuntu wil niet booten en boot repair helpt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2018/06/28, 21:49:53 »
Sorry voor het late antwoord, juist terug thuis.

Ik heb de suggestie geprobeerd om alle schijven te wissen en Ubuntu de installatie zelf te laten doen en de partities. Telkens lukt de installatie, maar zodra ik de usb stick eruit haal en op enter moet drukken om op te starten, komt er op "No bootable device, hit any key".

Er is dus helemaal nergens een schijf te zien of een bestandssysteem. Enkel als ik de usb stick insteek kan ik van daar uit opstarten, anders kan ik niks doen.

De laptop had Windows 8. Omdat die niet wou opstarten van op de USB stick, had ik opgezocht hoe ik in de BIOS de opstartvolgorde kon wijzigen. Met dat te doen en de usb stick aan te duiden is het misgelopen.

Volgende links heb ik allemaal bekeken en uitgeprobeerd wat ze daar voorstellen:

https://howtoubuntu.org/how-to-repair-restore-reinstall-grub-2-with-a-ubuntu-live-cd

https://askubuntu.com/questions/798590/ubuntu-16-04-cant-install-grub

https://ubuntuforums.org/showthread.php?p=10871917#post10871917

https://sites.google.com/site/computertip/6

De laptop is een Packard Bell Easynote TE

Hij zit tijdens de installatie ook heel dikwijls te zeggen iets met in UEFI modus en dat je dat niet moet toestaan.
En ook dat hij iets vraagt van secure boot niet te doen, maar als ik dat aanvink kan ik niet op Verder klikken en eigenlijk moet je dat vakje wel aanvinken komt er te staan.

Als ik Boot repair probeer lees ik het volgende:

"GPT detected. Please create a BIOS-boot partition > 1MB unformatted file system, bios_grub flag). This can be performed via tools such as Gparted. Then try again."

De volgende foutmelding krijg ik als ik Gparted opendoe: "The driver description says the physical block size is 2048 bytes, but Linux says it is 512 bytes."

Ik hoop dat jullie zo genoeg informatie hebben.

Re: Ubuntu wil niet booten en boot repair helpt niet
« Reactie #11 Gepost op: 2018/06/28, 22:36:36 »
Sorry voor het late antwoord, juist terug thuis.

Ik heb de suggestie geprobeerd om alle schijven te wissen en Ubuntu de installatie zelf te laten doen en de partities. Telkens lukt de installatie, maar zodra ik de usb stick eruit haal en op enter moet drukken om op te starten, komt er op "No bootable device, hit any key".

Er is dus helemaal nergens een schijf te zien of een bestandssysteem. Enkel als ik de usb stick insteek kan ik van daar uit opstarten, anders kan ik niks doen.

De laptop had Windows 8. Omdat die niet wou opstarten van op de USB stick, had ik opgezocht hoe ik in de BIOS de opstartvolgorde kon wijzigen. Met dat te doen en de usb stick aan te duiden is het misgelopen.

Volgende links heb ik allemaal bekeken en uitgeprobeerd wat ze daar voorstellen:

https://howtoubuntu.org/how-to-repair-restore-reinstall-grub-2-with-a-ubuntu-live-cd

https://askubuntu.com/questions/798590/ubuntu-16-04-cant-install-grub

https://ubuntuforums.org/showthread.php?p=10871917#post10871917

https://sites.google.com/site/computertip/6

De laptop is een Packard Bell Easynote TE

Hij zit tijdens de installatie ook heel dikwijls te zeggen iets met in UEFI modus en dat je dat niet moet toestaan.
En ook dat hij iets vraagt van secure boot niet te doen, maar als ik dat aanvink kan ik niet op Verder klikken en eigenlijk moet je dat vakje wel aanvinken komt er te staan.

Als ik Boot repair probeer lees ik het volgende:

"GPT detected. Please create a BIOS-boot partition > 1MB unformatted file system, bios_grub flag). This can be performed via tools such as Gparted. Then try again."

De volgende foutmelding krijg ik als ik Gparted opendoe: "The driver description says the physical block size is 2048 bytes, but Linux says it is 512 bytes."

Als ik Boot repair probeer zegt hij
"The boot of your PC is in EFI mode, but no EFI partition was detected. You may want to retry after creating a EFI partition (FAT32, 100-250MB, start of the disk, boot flag".

De uitslag van boot repair is:
http://paste.ubuntu.com/p/Dk5hKBzxVC


Ik hoop dat jullie zo genoeg informatie hebben om een idee te krijgen van wat er scheelt en hoe dat verholpen kan worden.

Offline loti

  • Lid
Re: Ubuntu wil niet booten en boot repair helpt niet
« Reactie #12 Gepost op: 2018/06/28, 22:54:42 »
Het lijkt erop dat de grub tijdens de installatie van Ubuntu op de usb-stick is terecht gekomen.
Probeer Ubuntu eens op te starten met de usb-stick aangesloten,  je moet er dan wel opletten dat je niet vanaf de usb-stick opstart.

Re: Ubuntu wil niet booten en boot repair helpt niet
« Reactie #13 Gepost op: 2018/06/28, 23:09:36 »
Loti: ik zal dat morgen eens proberen, ben nu veel te moe.

Maar als de usb stick niet in de laptop zit start hij al niet op, dan krijg ik direct de melding dat er geen bootable device is. De laptop wil alleen werken als ik de usb stick er in steek en hem via daar laat opstarten. Zonder de usb stick vind hij geen enkele bootable device.

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu wil niet booten en boot repair helpt niet
« Reactie #14 Gepost op: 2018/06/28, 23:11:22 »
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Re: Ubuntu wil niet booten en boot repair helpt niet
« Reactie #15 Gepost op: 2018/06/29, 08:02:42 »
Ik heb geprobeerd om de laptop op te starten met de usb stick aangesloten, maar krijg direct: "No bootable device". Er komen, ook als ik dan druk om Ubuntu uit te proberen zonder installeren, verschillende zinnetjes op van errors, iets met EFI, Problem found. Maar de zinnetjes gaan zo rap dat ik ze niet goed kan lezen.

Er lijkt niks te zijn dat op kan starten, alleen van op de usb stick kan ik iets doen. Maar als ik zo Ubuntu probeer te installeren en de installatie is gelukt en ik haal er de usb stick uit, krijg ik altijd de melding dat er geen bootable device is. Hoe je het ook draait of keert, telkens komt dat zwarte scherm met een blauwe kader "No bootable device found".

Ik zal eventjes zeggen wat ik nu van schijven heb, want gisterenavond had ik de suggestie geprobeerd om alle partities te wissen en aan Ubuntu over te laten om het te installeren:

Er is nu dus:

/dev/sda1 ext4 461,88GB, Flags: boot
/dev/sda2 extended (hier staat een sleutel bij) 3,88GB
Dan zogezegd onderverdeeld van sda2 staat er /dev/sda5 linux-swap 3,88GB
en dan een stukje unallocated, 1.02MB

Die schijven heb ik nu zelf niet gemaakt, dat is van gisterenavond met de installatie dat ik de bovenste optie had genomen, dat Ubuntu zelf alles doet.

Kan ik in de BIOS de harde schijf van de laptop aanduiden, dat hij van daar op moet opstarten, maar dat ik met het opstarten op een knop kan drukken om van op de usb te starten, dan Linux installeren en dat hij als ik afsluit na de installatie en de stick eruit haal, gaat opstarten vanaf de harde schijf?

Een beetje moeilijk uitgelegd maar hopelijk begrijpen jullie mij. De harde schijf zou in de bios denk ik terug moeten staan als plaats om van op te starten. Maar aangezien daar nu zoveel problemen mee zijn zou ik 1 keer van op de usb stick moeten kunnen opstarten en dan alles installeren. Alleen niet meer dat het van in de bios als opstart de usb staat, want zo zijn de problemen begonnen.
« Laatst bewerkt op: 2018/06/29, 08:12:08 door Els Stevens »

Re: Ubuntu wil niet booten en boot repair helpt niet
« Reactie #16 Gepost op: 2018/06/29, 08:38:08 »
Als ik Boot repair probeer zegt hij
"The boot of your PC is in EFI mode, but no EFI partition was detected. You may want to retry after creating a EFI partition (FAT32, 100-250MB, start of the disk, boot flag".

Gezien de foutmelding mist ie denk ik een EFI partitie.

« Laatst bewerkt op: 2018/06/29, 08:40:00 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Ubuntu wil niet booten en boot repair helpt niet
« Reactie #17 Gepost op: 2018/06/29, 08:43:30 »
Dat zou kunnen, maar hoe maak ik zo 'n partitie? Ik zit echt met de handen in het haar. Wat voor gegevens moet ik dan precies aanduiden voor die partitie, met die flag, en hoe groot moet die zijn?

Ik heb nog nooit gehoord van zo 'n partitie en ken het niet.

Tijdens de installatie vraag hij om programmatuur van derden te installeren. Als ik dat aanduid en aanvink "Turn off secure boot" kan ik niet op de knop Verder drukken, of ik daaronder nu wel of geen paswoord ingeef. Als ik die optie aanvink van programmatuur van derden, krijg ik ook direct een hele uitleg van dat het systeem in UEFI mode word gestart, of is, en dat ik dat moet uitzetten, maar ik zie nergens iets om dat uit te zetten, als ik dan Terug doe en het vak uitvink van de installatie van die programmatuur kan ik wel verder.

Hij is heel gul met foutmeldingen geven.
« Laatst bewerkt op: 2018/06/29, 08:49:05 door Els Stevens »

Offline loti

  • Lid
Re: Ubuntu wil niet booten en boot repair helpt niet
« Reactie #18 Gepost op: 2018/06/29, 09:09:11 »
Weet je zeker of Secure Boot wel uitstaat?

Je kan in de bios onder startup  ook eens de instelling wijzigen in uefi only of legacy only,  beiden even uitproberen.

Re: Ubuntu wil niet booten en boot repair helpt niet
« Reactie #19 Gepost op: 2018/06/29, 09:17:44 »
Die Secure boot staat aan in de BIOS. En er staat bij Boot Mode: UEFI. Ik kan aan die boot mode en aan de Secure boot zelf niks veranderen in de BIOS. Krijg geen mogelijkheid om dat af te zetten.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Ubuntu wil niet booten en boot repair helpt niet
« Reactie #20 Gepost op: 2018/06/29, 09:27:24 »
 3 mogelijkheden niet specifiek in deze volgorde ;

Je dient de installatie USB/DVD ook in UEFI modus op te starten.
In het boot/opstart menu van je PC (afhankelijk van merk/type met Esc of een van de functie toetsen) moet je de USB met vermelding UEFI zien staan.
Eenmaal opgestart verwijder je alle partities van disk, daarna laat je Ubuntu de hele disk gebruiken.
Deze zou dan automatisch de juiste partities moeten aanmaken.

Indien je met bootrepair aan de slag wil moet je op de huidige schijf ruimte vrij maken om de EFI gegevens te kunnen opslaan.
Is er geen ruimte, start Gparted van de installatie USB, verklein een van de partities met 300M (0.3G)
Maak in deze ruimte een nieuwe FAT32 partitie en zet de flags op esp en boot.
Dit kan overal op elke plaats van elke partitie, maar logisch is de eerste partitie aan het begin van de disk te verkleinen en de EFI partitie daar neer te zetten.
Is dit gelukt, dan kun je met bootrepair verder.

Nog een, je zou de PC ook in kunnen stellen in CSM modus (BIOS), de harddisk opnieuw initialiseren als MBR disk (niet groter dan 2T), dan heb je geen UEFI partitie nodig. De installatie media dien je nu NIET als UEFI op te starten.

Genoeg mogelijkheden voor een regenachtige dag :( maar nu eerst naar buiten ;)
« Laatst bewerkt op: 2018/06/29, 09:30:03 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Ubuntu wil niet booten en boot repair helpt niet
« Reactie #21 Gepost op: 2018/06/29, 09:32:10 »
Dank u meneer, ik zal uw mogelijkheden 1 voor 1 uitproberen. Er zal wel ergens het wondermiddel tussen zitten zeker?

Regenachtige dag? Dan woont u op een andere planeet denk ik, hier in België is het volop zon en wordt het 28 graden.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Ubuntu wil niet booten en boot repair helpt niet
« Reactie #22 Gepost op: 2018/06/29, 09:37:16 »
Citaat
Krijg geen mogelijkheid om dat af te zetten.
In BIOS security/beveiliging, zoek naar opstart/boot/bios en geef een paswoord in. (Héél goed onthouden)
Start opnieuw en geef het paswoord in, ga nu naar de BIOS en je kunt wel secureboot uitzetten en eventueel CMS (compatibillity met MBR/legacy boot) aan.

Na deze wijziging kun je het paswoord, indien gewenst, weer verwijderen.
« Laatst bewerkt op: 2018/06/29, 09:42:27 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Ubuntu wil niet booten en boot repair helpt niet
« Reactie #23 Gepost op: 2018/06/29, 09:40:18 »
Citaat
28 graden
Wat ik bedoel je zult het even verder zonder mij moeten doen want ik ga naar buiten ...... 22 graden hier.
En mogelijk zet je de PC even aan de kant om ook de warme frisse lucht op te snuiven  O0

Groet,
Ed
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline ajjp

  • Lid
Re: Ubuntu wil niet booten en boot repair helpt niet
« Reactie #24 Gepost op: 2018/06/29, 10:12:58 »
Citaat
Gezien de foutmelding mist ie denk ik een EFI partitie.
Daar lijkt het zeker op gezien de laatste regel van het Boot-Repair rapport:
Citaat
The boot files of [Ubuntu 16.04.2 LTS] are far from the start of the disk. Your BIOS may not detect them. You may want to retry after creating a /boot partition (EXT4, >200MB, start of the disk). This can be performed via tools such as gParted. Then select this partition via the [Separate /boot partition:] option of [Boot Repair]. (https://help.ubuntu.com/community/BootPartition)
Nu gebeurt dit vaker als mensen hebben gerommeld met de partitie-indeling. Maar jij hebt geschreven dat je hebt gekozen voor de optie schijf wissen en Ubuntu installeren (heb je echt gekozen voor hele schijf gebruiken?). Dan is deze uitslag verbazend, want de automatische installer maakt eigenlijk nooit fouten.
Ik zou starten bij tip 3 van DeBaas, want die GPT-indeling is ook al een keer in een foutmelding voorbij gekomen.