Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: vreemde uitleg  (gelezen 4840 keer)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: vreemde uitleg
« Reactie #25 Gepost op: 2016/06/03, 16:24:09 »
Op een wifi hotspot log je in met één in je telefoon ingestelde wifi-verbinding.
Naam en ww, eenmalig instellen.
Daarmee maakt je telefoon (of andere hardware) wifi verbinding om het internet op te kunnen.
Jij in je meterkast biedt dan ook zo'n ziggo-spot waarop dan ook weer anderen kunnen.
En jij kunt van hun ziggo-spot gebruik maken.
Ter info:
Ziggo is in Zeeland niet groot, en Zeelandnet (eigendom van Delta) doet niets buiten de provincie Zeeland.
Daarom is het mooi, dat Zeelandnet en Ziggo een overeenkomst hebben, met een Ziggo-spot-account kan je in Zeeland bij iedere Zeelandnet-hotspot terecht.
In ruil daarvoor kunnen klanten van Zeelandnet nu inloggen over het hele land, op de hotspots van Ziggo!
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Cme

  • Lid
Re: vreemde uitleg
« Reactie #26 Gepost op: 2016/06/03, 17:04:43 »
'Visitetoegang' kent een router natuurlijk niet =D .
Jawel hoor! Alleen heet dit 'gastaccount' Zie: http://tweakers.net/productreview/107301/netgear-nighthawk-ac1900-smart-wifi-router-%28r7000%29.html
5e alinea:
"Het instellingenscherm van deze router is vrij uitgebreid. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om een gastaccount in te stellen voor gasten. Het voordeel van een dergelijke account is dat de gasten wel op internet kunnen maar dat zij nog steeds zijn afgeschermd van de rest van jouw thuisnetwerk. (ze kunnen dan dus bijv. niet jouw persoonlijke documenten benaderen die ergens op een share staan)
Men kan ouderlijke toezicht instellen indien je niet wilt dat je kinderen op websites komen die niet verantwoord zijn."

Of is dit  onveilig?

Ik vind het ideaal. Zit je bij iemand op visite en huppakee, je hebt wifi (=geen datakosten of verbruik). Niet bij je kennissen dan hebben hun buren of overburen wel een wifi hotspot.
Aha, dus als 'hotspot' wordt uitgeschakeld kan men bij anderen geen gebruik maken van die gratis Hotspot. Is deze Ziggo Hotspot overigens anders dan de 'gratis' Hotspot waar men vaak voor waarschuwt: Pas op! iedereen/anderen kunnen meekijken wat je doet. ?

HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Re: vreemde uitleg
« Reactie #27 Gepost op: 2016/06/04, 13:43:28 »
Ter info:
Ziggo is in Zeeland niet groot, en Zeelandnet (eigendom van Delta) doet niets buiten de provincie Zeeland.
Daarom is het mooi, dat Zeelandnet en Ziggo een overeenkomst hebben, met een Ziggo-spot-account kan je in Zeeland bij iedere Zeelandnet-hotspot terecht.
In ruil daarvoor kunnen klanten van Zeelandnet nu inloggen over het hele land, op de hotspots van Ziggo!

Dat was me bekend. Alleen dat van Zeelandnet is een welkom nieuw weetje wat nog wel van pas gaat komen.

Ja, je moet wel in 'ziggo-territorium' zitten. Op de Veluwe bijvoorbeeld doet het ook niet veel.
Hier kun je een recent overzicht van de dekking zien sinds het samengaan met upc.
https://www.wifispotsuitzetten.nl/uitrol-planning/
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: vreemde uitleg
« Reactie #28 Gepost op: 2016/06/04, 13:48:34 »
Jawel hoor! Alleen heet dit 'gastaccount' Zie: http://tweakers.net/productreview/107301/netgear-nighthawk-ac1900-smart-wifi-router-%28r7000%29.html
5e alinea:
"Het instellingenscherm van deze router is vrij uitgebreid. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om een gastaccount in te stellen voor gasten. Het voordeel van een dergelijke account is dat de gasten wel op internet kunnen maar dat zij nog steeds zijn afgeschermd van de rest van jouw thuisnetwerk. (ze kunnen dan dus bijv. niet jouw persoonlijke documenten benaderen die ergens op een share staan)
Men kan ouderlijke toezicht instellen indien je niet wilt dat je kinderen op websites komen die niet verantwoord zijn."

Of is dit  onveilig?

Ik ga er vanuit dat dat dan niet onveilig is als het zo verkocht wordt.
Dat van die kinderen kan ook op vele andere routers. Hier is het zo ingesteld dat per kind een 'bedtijd' (=geen wifi meer) ingesteld is. Dat is inderdaad allemaal te regelen.

Maar als ik die prijs zo zie kies ik toch voor twee routers die bij elkaar goedkoper zijn dan deze ene.

Aha, dus als 'hotspot' wordt uitgeschakeld kan men bij anderen geen gebruik maken van die gratis Hotspot. Is deze Ziggo Hotspot overigens anders dan de 'gratis' Hotspot waar men vaak voor waarschuwt: Pas op! iedereen/anderen kunnen meekijken wat je doet. ?
Nee juist niet. Je hebt een afgeschermde en dus veilige ziggo verbinding tot je beschikking precies hetzelfde zoals je thuis hebt.

Dat 'pas op voor meekijken' is meer van toepassing op vreemde wifi's die vrij en zonder wachtwoord toegankelijk zijn.
En de wifi op het werk. ;)
« Laatst bewerkt op: 2016/06/04, 13:54:21 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: vreemde uitleg
« Reactie #29 Gepost op: 2016/06/04, 22:04:35 »
@Cme
Toevallig krijg ik net een nieuwsbrief binnen met een overzichtelijke pagina over wifi-spots.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/wifispots/veiligheid/

Kreeg jij die zelf niet als je wel bij ziggo zit?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Cme

  • Lid
Re: vreemde uitleg
« Reactie #30 Gepost op: 2016/06/16, 13:38:40 »
@Cme Toevallig krijg ik net een nieuwsbrief binnen met een overzichtelijke pagina over wifi-spots.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/wifispots/veiligheid/
Kreeg jij die zelf niet als je wel bij ziggo zit?
Ik kijk niet alle mail goed na van Ziggo maar zeer bedankt voor de URL. Ik zit toch nog met een vraag, niet zo zeer over 'veiligheid' maar het aspect 'volgen'. Het schijnt dat bedrijven klanten kunnen volgen via de smartphone in hun bedrijf, waar je stilstaat bv.. Dat vind ik een onwenselijke ontwikkeling. Als ik de mogelijkheid van Wifispots instel op mijn smartphone, zou het dan makkelijker worden om 'gevolgd' te kunnen worden?
Enig idee hieromtrent?
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: vreemde uitleg
« Reactie #31 Gepost op: 2016/06/16, 13:54:11 »
Als ik de mogelijkheid van Wifispots instel op mijn smartphone, zou het dan makkelijker worden om 'gevolgd' te kunnen worden?
Voor Ziggo wel, maar ik denk niet, dat die daar interesse in hebben.
Wat er gebeurt is, dat jouw telefoon voor Wifi zichzelf steeds meldt, en daardoor kan b.v. het MAC adres gebruikt worden als herkenning.
Toevallig stond er vandaag een artikel hierover in Tweakers.net.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Cme

  • Lid
Re: vreemde uitleg
« Reactie #32 Gepost op: 2016/06/17, 16:04:03 »
Toevallig stond er vandaag een artikel hierover in Tweakers.net.
Ron, zeer actueel item op Tweakers. Bedankt. Wie interesse heeft: lees ook de reacties; bv. als bluetooth aanstaat.
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Re: vreemde uitleg
« Reactie #33 Gepost op: 2016/06/18, 12:13:46 »
Het schijnt dat bedrijven klanten kunnen volgen via de smartphone in hun bedrijf, waar je stilstaat bv.. Dat vind ik een onwenselijke ontwikkeling. Als ik de mogelijkheid van Wifispots instel op mijn smartphone, zou het dan makkelijker worden om 'gevolgd' te kunnen worden?

Ik denk juist dat Ziggo-hotspots dat volgen moeilijker zo niet onmogelijk maakt. =D
Die volg-wifi's werken via de lokale wifinetwerken van de ondernemers zelf. Je weet wel, zoals die gratis wifi in winkelcentra. Waar je juist géén gebruik van maakt als je al via ziggo-hotspots verbinding hebt. Dat persoonlijk 'volgen' gebeurd dus vooral op open gratis wifi-netwerken.

Ziggo en volgen. Ziggo 'volgt' je niet in de winkelstraat. Daar heeft Ron het punt al neer gelegd. Ziggo heeft weinig interesse in wat jij bezoekt, en wil vooral kunnen constateren dat je geen 'stoute' dingen doet. En je bent al klant dus jouw globale surfgedrag en inloggegevens gaan toch al over hun servers waar je met gebruik van de wifispot niets nieuws meer aan toe voegt. No issue dus.
Anderen willen in het kader van opsporingsmethoden ziggo-logs juist weer gebruiken als je wél 'stoute' dingen doet. En dat vind ik op zich geen belemmering zolang dat ook maar gebeurd bij degenen die al verdachten zijn (en ze dus niet willekeurige burgers gaan snifferen, wat inmiddels wel gebeurd :| , maar wat doe je daar tegen).

Vrees niet. Wij gebruik ziggo hotspots al van begin af aan en het bevalt ons hier allen prima. En we kregen nog nooit een aanbieding voor 'een kop koffie gratis 3 winkels verderop'. =D
Aanvullende tip. Je mag 2 apparaten gelijktijdig gebruik laten maken. Je kunt het dus gewoon op eindeloze apparaten instellen en gebruiken, zolang er maar niet meer dan twee tegelijk internetten. Bij ons hier heeft nagenoeg elke apparaat met wifi die ziggo ingesteld voor de momenten dat het handig en nodig is.
En gebruik het alleen voor insiders. De verantwoordelijkheid van het gebruik ligt wél bij de betreffende klant en je wilt niet dat 'kennissen' op jouw ziggo-wifi-account 'stoute' dingen gaan doen.

Ik zeg LEKKER GEBRUIKEN. Maar wie ben ik.

Ron, zeer actueel item op Tweakers. Bedankt. Wie interesse heeft: lees ook de reacties; bv. als bluetooth aanstaat.

Dat gaat dus over die 'gratis wifi-netwerken in winkelcentra en winkels'. Dit heeft geen betrekking op ziggo-hotspots.

Hier moet ik wel bij vernoemen dat er in mobiele telefoons heel veel app's verkeersstromen-gegevens verzamelen welke verkocht worden. Maar als je dat volledig wilt voorkomen kun je het beste je mobieltje in het kanaal gooien omdat je dan al die mogelijkheden van een smartphone onbruikbaar zijn. Of naar mij opsturen, en dan heb ik nog wel een untraceable 3310 of dergelijke voor je liggen. =D .

En ook dan ben je weer niet untraceable want de mobiele providers kunnen dan zien waar je bent.
O shit, dan kun je de straat niet meer op want door alle camera's en bijvoorbeeld kentekenvolgsystemen overal ben je voortaan niet untraceable.
Shit, dan kun je ook weer niet thuis blijven, want als je nergens heen gaat weten ze weer dat ze je altijd thuis kunnen vinden. Weer niet untraceable.
HELP!!!! =D
« Laatst bewerkt op: 2016/06/18, 12:30:41 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: vreemde uitleg
« Reactie #34 Gepost op: 2016/06/18, 12:34:24 »
Dat gaat dus over die 'gratis wifi-netwerken in winkelcentra en winkels'. Dit heeft geen betrekking op ziggo-hotspots.
Het gemene in winkels is juist, dat je niet ingelogd hoeft te zijn.
Jouw Wifi staat aan, dus kunnen ze je volgen op b.v. je MAC adres, daar hoef je niet voor in te loggen.
Dit systeem werkt vaak ook (erbij) op bluetooth.
Alles dat uitzendt, is tenslotte te volgen............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: vreemde uitleg
« Reactie #35 Gepost op: 2016/06/18, 12:40:17 »
Vliegtuigstand!!  =D

I know Ron. Maar als ze echt je interesses willen verkrijgen zul je toch wel op hun wifi ingelogd moeten gaan surfen en appen.
Ja je bent te volgen. Altijd en overal, met of zonder smartphone.

En wat is het probleem? Vroeger wisten ze ook dat je in de winkelstraat liep en kreeg je ook aanbiedingen. Alleen toen in de vorm van een kortingsbonnetje overhandigd door bijverdienende studenten. Wat is het verschil? (retorische vraag!)

Ik snap je trouwens wel hoor. Je wilt die leuke studentes weer terug in de winkelstraat.  =D
« Laatst bewerkt op: 2016/06/18, 12:46:44 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: vreemde uitleg
« Reactie #36 Gepost op: 2016/06/18, 16:07:44 »
Maar als ze echt je interesses willen verkrijgen zul je toch wel op hun wifi ingelogd moeten gaan surfen en appen.
Nee, het gaat om de loop-volgorde en waar je stil staat.
Op die manier kunnen ze je koop- en interessegedrag volgen.
Wanneer in een winkelstraat een aantal winkels dit doen, dan hebben ze in korte tijd de interesses van jou in beeld.
Ze weten alleen (nog) niet wie je bent............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: vreemde uitleg
« Reactie #37 Gepost op: 2016/06/20, 09:05:45 »
Dat klopt Ron. Maar dat ze niet weten wie je bent is al een hele winst.
Overigens is dit wat ik bedoelde met 'kan ook met camara' en 'vroeger stonden er mensen in de winkelstraat' waarmee hetzelfde gebeurde.
En dat is ook wat ik bedoelde met 'verkeersstromen'.

Voor mij ligt er toch wel de grens bij de persoonlijke informatie.
En mijn bluetooth en gps staan alleen aan indien nodig, en wifi gaat meestal ook gewoon uit (en data aan) als ik de deur uit ga.
Mij 'volgen' ze niet snel op het persoonlijke.  ;) (maar ik realiseer me verd.... goed dat het niet 100% te voorkomen is)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore