Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Blokkendoos installatie automatisch updaten  (gelezen 1507 keer)

Offline koen_92

  • Lid
Blokkendoos installatie automatisch updaten
« Gepost op: 2009/09/20, 22:24:44 »
Ik moest voor iemand een computer installeren, omdat zijn Windows zwaar vervuild was.
Het maakte niet uit wat ik er op zette, zolang het maar snel werkte en hij kun internetten, msn-en, mailen en af en toe een briefje typen.
Mijn keus is natuurlijk op Ubuntu gevallen :)
Maar omdat zijn pc niet de nieuwste meer is (P3 met 512 MB ram) heb ik besloten om er een blokkendoos installatie van te maken met Ubuntu 8.04 en Xfce.

Dit loopt nu allemaal perfect, op 1 ding na:
Het systeem wordt niet automatisch geupdated en geeft ook geen melding over nieuwe updates.
Ik heb de update-manager en update-notifier geinstalleerd.
De update-notifier wordt bij het starten van Xfce automatisch mee opgestart, maar geeft nooit een melding van nieuwe updates.
Deze melding krijg ik pas nadat ik handmatig 'sudo apt-get update' in een terminal tik. Dan krijg ik van de update-notifier meteen een bericht dat er updates zijn en kan ik ze daarmee meteen installeren.

Hoe krijg ik nu voor elkaar dat de update-notifier zelf zoekt naar updates?
Ik heb trouwens bij de voorkeuren 'check voor updates' op 'Daily' gezet.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Blokkendoos installatie automatisch updaten
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/21, 00:06:45 »
Op zo'n systeem kan je gerust de "volledige" ubuntu zetten. Heb hier zelf een Pen ll 350Mhz met 320MB Ram.
Dus dat kan je alsnog doen.

Voor die automatische update weet ik het niet direct hoe dat komt.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline track

  • Lid
Re: Blokkendoos installatie automatisch updaten
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/21, 01:13:18 »
...
Ik heb trouwens bij de voorkeuren 'check voor updates' op 'Daily' gezet.
En wat heb je in de "softwarebronnen" gezet ?

track

Offline koen_92

  • Lid
Re: Blokkendoos installatie automatisch updaten
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/21, 20:55:03 »
Ik heb alle vinkjes aangezet bij 'Downloadable from the internet'.
Bij Ubuntu updates heb ik Important updates en Recommend updates aangezet (hardy-security en hardy-updates).

Maar ik zet er liever niet de volledige Ubuntu op, die vind ik toch echt te zwaar voor die pc.

Offline track

  • Lid
Re: Blokkendoos installatie automatisch updaten
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/21, 20:58:24 »
Heb je er ook de "Main Server" staan ?

track

Offline koen_92

  • Lid
Re: Blokkendoos installatie automatisch updaten
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/22, 22:01:56 »
Ja die staat er gewoon.
Maar dat vind ik dus zo gek: Een normale Ubuntu controleert wel automatisch op updates en deze blokkendoosversie dus niet, terwijl de instellingen hetzelfde staan.
Hoe kan dat?

Offline track

  • Lid
Re: Blokkendoos installatie automatisch updaten
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/23, 17:18:06 »
De "synaptic" en de "update notifier" zijn verschillende programma's.
Heb je de "update notifier" geïnstalleerd dan ?
En, als je met de "config-editor" onder   "apps > update notifier"  kijkt,
welke sleutels staan er, en welke zijn aangevinkt ?

track

Offline woteb

  • Lid
Re: Blokkendoos installatie automatisch updaten
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/23, 22:58:40 »
Ik doe het met 'het handje', dus handmatig via een scriptje met deze inhoud:

#!/bin/sh
sudo aptitude update && sudo aptitude safe-upgrade && sudo aptitude clean && update-menus && df -h

Je kunt aptitude ook veranderen in: #!/bin/sh
sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade && sudo apt-get autoclean && update-menus && df -h

Je moet wel het programmaatje 'menu' (zonder aanhalingstekens) hebben geïnstalleerd. Zo niet, dan even doen met het commando: sudo apt-get install menu (ook hier geldt: voor apt-get kun je ook aptitude gebruiken).

Als je het scriptje als naam geeft 'bijwerken' en dat uitvoerbaar maakt met het commando sudo chmod +x bijwerken en het kopieert met het commando sudo cp bijwerken /usr/bin dan kun je dat vanuit een terminal uitvoeren met het commando bijwerken
Je kunt het scriptje eventueel met een snelstarter laten uitvoeren.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Blokkendoos installatie automatisch updaten
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/24, 18:58:14 »
Let wel op dat je met dit script en apt-get achter kan gaan lopen met sommige updates.
Als er extra pakketten geïnstalleerd moeten worden, of er moet een pakket verwijderd worden omdat deze wordt vervangen door een nieuw pakket met een andere naam, dan gebeurt dat niet.
Een goed voorbeeld voor zulke pakketten zijn nieuwe kernels.
Dit valt op te lossen door
sudo apt-get dist-upgrade
te draaien als je ziet dat er pakketten achtergehouden worden.
Met aptitude heb je hier geen last van.

Let wel op dat je niet apt-get en aptitude door elkaar gebruikt. Maak je gebruik van Synaptic, de update manager of "sofware toevoegen/verwijderen", dan moet je apt-get blijven gebruiken.

Draai je een testversie van Ubuntu (momenteel Karmic), dan moet je erg uitkijken met apt-get dist-upgrade. Je loopt een erg groot risico dat er pakketten verwijderd worden die je nog wel nodig hebt.
Hetzelfde geldt voor de onvolledige updates via de update manager: niet doen.
Je kan beter even wachten tot alle pakketten in orde zijn. Moet je wel erg lang wachten, kijk dan eerst met apt-get dist-upgrade welke pakketten verwijderd worden en welke er geïnstalleerd worden.

Offline woteb

  • Lid
Re: Blokkendoos installatie automatisch updaten
« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/24, 19:26:29 »
Ik heb ook een dist-upgrade script:

#!/bin/sh
sudo aptitude update && sudo aptitude dist-upgrade && sudo aptitude clean && update-menus && df -h && echo ========== && echo klaar!
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Blokkendoos installatie automatisch updaten
« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/24, 20:28:33 »
Ik heb ook een dist-upgrade script:

#!/bin/sh
sudo aptitude update && sudo aptitude dist-upgrade && sudo aptitude clean && update-menus && df -h && echo ========== && echo klaar!
Woteb, hierbij mijn /Thijs/Apt.sh. Update, dist-upgrade en clean heb ik al. Update-menus spreekt voor zichzelf. Wat is df -h?
sudo apt-get autoclean
sudo apt-get clean
sudo apt-get autoremove
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get dist-upgrade

mvg
Thijs

Offline woteb

  • Lid
Re: Blokkendoos installatie automatisch updaten
« Reactie #11 Gepost op: 2009/09/24, 20:59:52 »
df -h laat zien hoeveel schijfruimte er wordt gebruikt. Kun je weglaten als je dat niet persé nodig hebt, of laten staan als je nieuwsgierig bent.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Blokkendoos installatie automatisch updaten
« Reactie #12 Gepost op: 2009/09/24, 21:01:39 »
En ik ben nieuwsgierig. ;)