Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux steunen via je aankopen? Dat kan!  (gelezen 1112 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Linux steunen via je aankopen? Dat kan!
« Gepost op: 2013/01/21, 15:23:29 »
Als je via je aankoopgedrag zelf ook wat wil meehelpen aan de ontwikkeling van Linux, dan vind je daarvoor wat handige aanknopingspunten bij de Linux Foundation.

De Linux Foundation heeft haar leden namelijk vermeld op haar webstek, onderverdeeld (in aflopende volgorde van bijdragegrootte) in Platinum, Gold, en Silver Members:
http://www.linuxfoundation.org/about/members

Als je met je computeraankopen mikt op de Platinum Members, dan heeft dat twee voordelen:
- Je steunt een bedrijf dat financieel relatief veel bijdraagt aan de ontwikkeling van Linux (dus aan de salarissen van Linus Torvalds en andere leden van de kernelploeg, om maar eens wat te noemen);
- Je hebt een nog grotere kans dat je aankoop het direct goed doet in Linux, want je mag verwachten dat de Platinum-leden ook relatief veel aandacht schenken aan stuurprogramma's voor Linux voor hun apparaten.

Uit eigen ervaring kan ik zeggen, dat ik inderdaad maar zelden een probleem heb in Linux met een apparaat van een Platinum-lid. :)

Voor alle duidelijkheid: het ledenlijstje van de Linux Foundation betreft financiële bijdragen en niet bijdragen in regels code voor de Linuxkernel. Ook daar is een lijstje van, en daar staat zelfs Microsoft in (in de top 20)!
« Laatst bewerkt op: 2013/01/21, 15:32:01 door Pjotr »

Re: Linux steunen via je aankopen? Dat kan!
« Reactie #1 Gepost op: 2013/01/21, 20:23:41 »
Mwah, HP steun ik al genoeg omdat ik regelmatig een app koop op webOS en daarvan gaat een klein percentage naar HP en een groot percentage naar de ontwikkelaar. En ook nog af en toe inkt voor de printer.

Maar ik zal wel eens kijken wat ik bij kan dragen aan andere members, dank voor de goede tip! :)

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Linux steunen via je aankopen? Dat kan!
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/23, 11:07:45 »
haha ik heb best veel samsung-spul dus dat zit wel snor.
overigens vind ik t wel vreemd dat samsung platinum-member is maar dat ze op hun site zetten "samsung raad windows 8 aan"
bron: http://www.samsung.com/nl/consumer/pc-peripherals-printer/notebook/
ook is samsung-kies alleen voor windows en mac beschikbaar en niet voor linux....

Re: Linux steunen via je aankopen? Dat kan!
« Reactie #3 Gepost op: 2013/01/23, 11:14:24 »
Hier in ons bedrijf, een deal met HP voor een hoop spullen (servers, laptops, desktops en printers) . Dus een onrechtstreekse bijdrage aan Linux.

Jammer dat Dell minder bijdraagt aan Linux, maar misschien verandert dat nog.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Linux steunen via je aankopen? Dat kan!
« Reactie #4 Gepost op: 2013/01/23, 11:26:36 »
@niekn: Das logisch want Samsung heeft geen Linux PC's dus wat moeten ze dan aanraden? Windows dus. Samsung zit voornamelijk bij de LF vanwege hun Android-foons. En ja, Kies zouden ze inderdaad ook voor Linux geschikt moeten maken maar Kies is niet meer zo nodig tegenwoordig als vroeger. Tenminste, dat begrijp ik ervan (heb zelf geen Samsung).

Re: Linux steunen via je aankopen? Dat kan!
« Reactie #5 Gepost op: 2013/01/23, 13:21:21 »
Mwah... volgens mij moet je deze lijst wel met een korrel zout nemen. Ieder softwarebedrijf die de portemonnee trekt en een donatie doet en ergens vaag iets met open source doet, gebruiikt of ondersteunt kan als ik de voorwaarden zo lees platinum member worden. Als Microsoft platinum member zou willen zijn, dan is dat volgens mij geen enkel probleem, ze voldoen als ze de portemonnee willen trekken aan alle voorwaarden. En of je Linux zou steunen in dat geval door Microsoft producten te kopen durf ik te betwijfelen..

Citaat
Section 3.2 Membership Qualifications. The following shall be the requirements for membership in each membership class:

    (a) Platinum Members. The Platinum Members shall be individuals and entities that engage in or support the production, manufacture, use, sale or standardization of Linux or other open source-based technologies. A Platinum Member shall pay the annual membership dues identified on Schedule A to these Bylaws (the “Membership Dues Schedule”). A Platinum Member shall cease to be a member in the event of its resignation or expulsion from this corporation.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Linux steunen via je aankopen? Dat kan!
« Reactie #6 Gepost op: 2013/01/23, 14:24:10 »
Mwah... volgens mij moet je deze lijst wel met een korrel zout nemen.
En er niet blind op varen. Fijn om te lezen dat de TS vaak goede ervaringen heeft maar (helaas) heb ik meerdere ervaringen met apparaten van leveranciers uit deze lijst (inclusief Platinum Members) die linux niet of minder goed ondersteunen (terwijl er wel of meer ondersteuning is voor Windows).
Jammer dat Dell minder bijdraagt aan Linux, maar misschien verandert dat nog.
Dat kan veranderen: http://tweakers.net/nieuws/86807/gerucht-microsoft-wil-tot-mogelijk-3-miljard-dollar-investeren-in-dell.html
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Linux steunen via je aankopen? Dat kan!
« Reactie #7 Gepost op: 2013/01/23, 16:25:00 »
Met Dell doe ik het kennelijk niet erg goed... Wel weer twee Nokia's in huis.

Re: Linux steunen via je aankopen? Dat kan!
« Reactie #8 Gepost op: 2013/01/23, 16:37:13 »
Dat een bedrijf lid is van de Linux foundation zegt niets over hoe goed ze zijn voor de ontwikkeling van desktop Linux. Intel is wel een mooi voorbeeld. Brengen over het algemeen goede Linuxdrivers uit maar maken ook een architectuur (Haswell) waarvan ze zelf beweren dat het niet met Linux gaat werken. Later werd dat geloof ik wel weer afgezwakt, maar toch. AMD is ook een gold sponsor maar de AMD-videodrivers voor Linux zijn mwah. Google profileert zich ook als Linuxvriend (en een klant van Canonical zelfs), ze sponsoren zelfs de FSF! Echter verzaken ze wel Linuxversies van clients te maken (Google Drive).

Kortom: ik hecht weinig waarde aan die lijst vanuit desktopperspectief ;)

Re: Linux steunen via je aankopen? Dat kan!
« Reactie #9 Gepost op: 2013/01/23, 19:13:06 »
Ik denk dat je beter aan Canonical kunt doneren, dan draag je tenminste direct bij aan de ontwikkeling van de belangrijkste distro voor desktopgebruik.

Re: Linux steunen via je aankopen? Dat kan!
« Reactie #10 Gepost op: 2013/01/23, 20:18:07 »
@erik: Dit topic gaat ook niet over desktop Linux, maar over LINUX. Dat is dus in het algemeen.

En Google's acties kennen we inmiddels wel...

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Linux steunen via je aankopen? Dat kan!
« Reactie #11 Gepost op: 2013/01/24, 08:04:01 »
Dat een bedrijf lid is van de Linux foundation zegt niets over hoe goed ze zijn voor de ontwikkeling van desktop Linux. Intel is wel een mooi voorbeeld. Brengen over het algemeen goede Linuxdrivers uit maar maken ook een architectuur (Haswell) waarvan ze zelf beweren dat het niet met Linux gaat werken. Later werd dat geloof ik wel weer afgezwakt, maar toch. AMD is ook een gold sponsor maar de AMD-videodrivers voor Linux zijn mwah. Google profileert zich ook als Linuxvriend (en een klant van Canonical zelfs), ze sponsoren zelfs de FSF! Echter verzaken ze wel Linuxversies van clients te maken (Google Drive).

Kortom: ik hecht weinig waarde aan die lijst vanuit desktopperspectief ;)
Ditzelfde unheimisch gevoel heb ik ook. Mijn motto is: kijk niet wat ze zeggen maar wat ze doen. En als ik bij HP of Samsung nog steeds verplicht Windows moet afnemen, dan heb ik er niet zo veel aan. En indirect sponsor ik ook nog eens Microsoft, dus.... En waarom staat Lexmark in die lijst, waren dat niet die printers die standaard gewoon NIET met Linux werkten? Nogmaals: praatjes vullen geen gaatjes.

Een goede zaak dat ze de stichting steunen in het belangrijke werk wat ze doen, maar zo lang ze niet duidelijk een stelling nemen vóór Linux, voel ik me niet geneigd iets van die bedrijven af te nemen. Bedrijven die wél ik steun zoals Hettes of LinuxComputers leveren mij computers zónder Windows, maar mét Ubuntu, dat is tenminste duidelijk.
« Laatst bewerkt op: 2013/01/24, 11:27:37 door markba »

Re: Linux steunen via je aankopen? Dat kan!
« Reactie #12 Gepost op: 2013/01/24, 10:54:30 »
Nogmaals, aan alle mensen die niet lezen: het gaat om LINUX, niet om linux desktop. Samsung steunt Android = Linux, HP steunt webOS = Linux en HP steekt enorm veel geld in HPLIP voor de printers op Linux...

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Linux steunen via je aankopen? Dat kan!
« Reactie #13 Gepost op: 2013/01/24, 14:58:02 »
Zo simpel is het gewoon niet. HP is bijv. ook het bedrijf achter deze studie.

Je kan dus beter afgaan op de daadwerkelijke ondersteuning die een bedrijf geeft  dan of ze wel of niet een member zijn van een bepaalde stichting.

Re: Linux steunen via je aankopen? Dat kan!
« Reactie #14 Gepost op: 2013/01/24, 16:57:20 »
Zo simpel is het gewoon niet. HP is bijv. ook het bedrijf achter deze studie.

Je kan dus beter afgaan op de daadwerkelijke ondersteuning die een bedrijf geeft  dan of ze wel of niet een member zijn van een bepaalde stichting.

Het kan me niet schelen wat HP voor studies uitvoert, ik heb mijn eigen redenen genoemd waarom ik vind dat HP wel veel aandacht aan Linux besteed. Ik zei niet dat ze 100% Linux-shamanisten zijn, ik zei alleen op welke punten ze goed geld in Linux steken en met name op printer-gebied doen ze dat nog beter dan de concurrentie ook.