Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe Laptop  (gelezen 1414 keer)

Nieuwe Laptop
« Gepost op: 2013/02/23, 10:18:39 »
Ik wil graag een andere laptop aanschaffen. Nu zijn praktisch alle laptops voorzien van windows (W7 of W8).
Nu lees ik op het forum, maar ook elders op internet, dat het niet mogelijk is om ubuntu naast windows te installeren, vanwege UEFI.

Is het zo, dat als je de harde schijf helemaal schoon maakt, inclusief de recovery partities, dat je dan wel zonder problemen Ubuntu kunt installeren.
Windows interesseert me niet, dus dat zou voor mij geen probleem zijn.

Weet iemand hoe dat zit, want ik lees verschillende verhalen, dat het wel mogelijk is, en ook dat het niet mogelijk is. Wat is hier de waarheid?

Offline brent8800

  • Lid
Re: Nieuwe Laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/23, 10:33:27 »
Ik dacht dat sommige uefi uitzetten, en dan konden ze het wel installeren
Ubuntu 14.04 LTS

Re: Nieuwe Laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/23, 10:35:57 »
Ja, ik dacht, maar dat is juist het punt. Ik weet het liever zeker hoe het zit.
Als ik een laptop aanschaf, en het werkt niet, dan ben ik toch mooi in de aap gelogeerd.

Re: Nieuwe Laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/23, 10:38:06 »
Het is wel mogelijk om Ubuntu naast W8 of W7 te installeren. Bij een aantal Samsung laptops zijn er wel problemen, dat ligt aan de fabrikant.
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTEyNDY ook Windows heeft problemen met Samsung http://webwereld.nl/nieuws/113350/ook-windows-struikelt-over-uefi-bootfout-samsung.html Het probleem zit hoofdzakelijk bij de Secure Boot, in Ubuntu 12.10 en 13.04. is dit probleem getackeld.

Als je toch geen Windows wil, kan je wellicht beter naar een laptop zonder Windows kijken. Bijv. http://linuxcomputers.nl/
« Laatst bewerkt op: 2013/02/23, 10:41:04 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Nieuwe Laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2013/02/23, 10:39:55 »
Die speciale linux computers zijn wel een beetje duurder dan b.v. Dell of Medion.

Re: Nieuwe Laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2013/02/23, 15:51:24 »
Idd, is ook afhankelijk van je budget en wensen. Als je even zoekt op internet zijn er wel goedkopere te verkrijgen.
Een laptop met Windows erop en deze verwijderen kan ook. Let dan wel op de garantie voorwaarden.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Nieuwe Laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2013/02/23, 15:56:34 »
Staat het hier niet goed uitgelegd?
https://help.ubuntu.com/community/UEFI

Re: Nieuwe Laptop
« Reactie #7 Gepost op: 2013/02/23, 17:20:59 »
Ja, ik heb dat gelezen. Is een beetje moeilijk allemaal.
Maar als ik weet, dat ik Ubuntu gewoon kan installeren indien alle partities worden verwijderd, inclusief Windows en recovery, dan is het wat mij betreft goed.
Dan gooi ik er gewoon alles vanaf en installeer Ubuntu. Ik heb nog ergens een desktop staan waar Windows 8 op is geïnstalleerd.


Re: Nieuwe Laptop
« Reactie #8 Gepost op: 2013/02/25, 09:36:56 »
Oke, ik heb de laptop bij Aldi gehaald. (Medion Akoya E6232 MD99070)

Er is een DVD met Windows 8 bijgeleverd, en een DVD met allerlei andere software.
Gehele harde schijf (alle partities) verwijderd.  In de Bios was een mogelijkheid van Legacy, Dualboot, UEFI. Gekozen voor Legacy.

Windows 8 via de DVD opnieuw geïnstalleerd. Voordeel hiervan is, dat allerlei extra software nu niet meegeïnstalleerd wordt. Dus een schone Windows 8.
Geen enkel probleem tegengekomen.

Voor mijzelf is Windows niet interessant, maar ik meld het hier maar even, zodat men weet dat er een DVD met Windows 8 meegeleverd wordt. Dus je kunt altijd Windows 8 weer installeren indien je dat wenst.

Daarna Ubuntu geïnstalleerd. Ook hier geen problemen tegengekomen. Alles werkt zoals het werken moet.

Offline morjos

  • Lid
Re: Nieuwe Laptop
« Reactie #9 Gepost op: 2013/02/27, 21:17:36 »
Weet niet of je hier iets aan hebt, maar ik heb in mijn Asus-laptop simpelweg een nieuwe HD gestoken en daarop Ubuntu geïnstalleerd.. Als ik dan voor 1 of andere reden ( GPS updaten bv) Win nodig heb verwissel ik gewoon van HD. Is op 5 minuutjes gepiept en geen gedoe...

Re: Nieuwe Laptop
« Reactie #10 Gepost op: 2013/02/27, 23:07:11 »
Weet niet of je hier iets aan hebt, maar ik heb in mijn Asus-laptop simpelweg een nieuwe HD gestoken en daarop Ubuntu geïnstalleerd.. Als ik dan voor 1 of andere reden ( GPS updaten bv) Win nodig heb verwissel ik gewoon van HD. Is op 5 minuutjes gepiept en geen gedoe...
Nou, dan is een dual boot of virtualbox toch minder gedoe. ;)

Offline morjos

  • Lid
Re: Nieuwe Laptop
« Reactie #11 Gepost op: 2013/03/03, 22:50:42 »
@Thomas : Klopt wat je zegt, maar een dualboot instaleren .....heb ik wel op de PC en ik herinner mij het gezwoeg toen ik daarmee bezig was, heb er een hele zondag op gezeten en via dit forum met de hulp van Pjotr de boel aan de praat gekregen.
6 schroefjes los en vast is toch simpeler (vind ik ). En ik bespaar op schijfruimte.....maar meestal zit mijn Ubuntu HD erin; 1ns om de 2 maand Windows.

Re: Nieuwe Laptop
« Reactie #12 Gepost op: 2013/03/04, 12:47:54 »
Dualboot doe je slechts eenmaal, hoef je niet elke maand te installeren.

Re: Nieuwe Laptop
« Reactie #13 Gepost op: 2013/03/04, 12:58:32 »
Normaliter is het installeren van Ubuntu als dual boot erg eenvoudig, je kan er bij het installeren voor kiezen om Ubuntu naast Windows te installeren, en de rest gebeurt automatisch. Een hele zondag bezig zijn om een dual boot installatie te doen is denk ik echt een uitzondering. ;)