Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux blijft leuk, met hardware  (gelezen 7093 keer)

Linux blijft leuk, met hardware
« Gepost op: 2018/11/08, 21:49:22 »
Deze wilde ik nog even kwijt uit de tijd dat het forum offline was.

Ik kon een camera kopen. Full HD. 30 fps.
Had alleen een 'klein probleempje' waarover ook veel op internet te vinden is. Hij blijkt gebruik te maken van een 'moeilijke codec'.  =D
Deze werden een paar jaar terug op cd'tje meegeleverd. Competible met w7, en waarschijnlijk ook nog wel met w8.
Maar je moest wel de software van de cd gebruiken, met met andere software correspondeert deze camera erg moeilijk door die betreffende 'moeilijke codec'.
En de software begon achterhaald te worden dus om de videorecorder dan aan de praat te krijgen 'is een hoop moeilijk gedoe' volgens een aantal forums daarover.

Toch maar gekocht voor een paar tientjes (omdat niemand hem wil door het codec gedoe) want daar kun je je geen bult aan vallen, EN ik had al een beetje achterhaald wat dan die 'moeilijke codec' was. Dat bleek de H.264 te zijn.

Nou, plug and play. Werkt OOTB met alle ubuntu video software. Kaaigoeie camera voor een prikkie. I ♥ Linux  =D
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Linux blijft leuk, met hardware
« Reactie #1 Gepost op: 2019/01/24, 12:07:26 »
Hoppaaaa. En weer een lekker oudje (win XP/LE ondersteund) voor een habbekrats gekocht. 5% van de nieuwprijs, terwijl voor dat soort spul 50% van den nieuwprijs van honderden euro's gangbaar is.

Plug and play onder linux en prima werkend.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Linux blijft leuk, met hardware
« Reactie #2 Gepost op: 2019/01/28, 12:14:29 »
laat mij denken aan die trust 120 spacecam (webcam) die alleen een buggy XP driver had. op vista en nieuwer niet aan de praat te krijgen was, en op linux? inpluggen, werkt!

of die 2 HP laptops met gescheurd moederboard. alleen ubuntu draaide er nog op (geen idee hoe!)

Re: Linux blijft leuk, met hardware
« Reactie #3 Gepost op: 2019/01/28, 15:02:26 »
Ja inderdaad, hier is ook een oude webcam weer in gebruik. En een scanner en ook nog een externe cd-writer waar al lang geen drivers meer voor te krijgen zijn. En nog wel wat meer van dat soort spul.
Heerlijk. I ♥ Linux
« Laatst bewerkt op: 2019/01/28, 15:11:50 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline h2o

  • Lid
Re: Linux blijft leuk, met hardware
« Reactie #4 Gepost op: 2019/01/28, 20:39:14 »
Zo heb ik hier een oude flatbadscanner uit de tijd van Win98. Die kan echt niet draaien onder Windows XP en nieuwer. Geen drivers hiervoor en op Debian draait het gewoon. Doet het prima.
Verder een HP Officejet die op ons netwerk niet kan draaien. De server (Windows) ondersteunt dat niet. Draait hier ook gratis op ons Debian netwerk.
« Laatst bewerkt op: 2019/01/28, 20:41:22 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline PKing

  • Lid
Re: Linux blijft leuk, met hardware
« Reactie #5 Gepost op: 2019/01/28, 20:52:04 »
lol jaren een oude Epson gebruikt met een oude HP printer, sinds kort een nieuwe all in one.
Wanneer er hier iemand komt met een kapotte computer, heb ik een goede manier om ze te laten zien wat Linux kan.
Ik heb een laptop HD die ik er werkend uit gehaald heb, die plant ik in een willekeurige computer en hij start meestal gewoon op na wat hikjes:-)
Moet je de mensen zien kijken:-)
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Linux blijft leuk, met hardware
« Reactie #6 Gepost op: 2019/01/28, 21:41:58 »
Maar het leuke is dat naar dat 'onbruikbaar' spul amper vraag is naar het veel grotere aanbod, wat prijsbepalend wordt.  :evil:

Zelfde met laptops. Ze gooien je dood met w7 laptops die geen w10 meer kunnen handlen. Groot aanbod, weinig vraag. Die koop je ook ver onder de honderd euro, of voor 100 een hele goede. Ze vragen vaak wel meer maar dat krijgen ze toch niet dus trekken ze wel bij als ze het niet kwijt raken. :evil:

Doe er je voordeel mee.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline aartje

  • Lid
Re: Linux blijft leuk, met hardware
« Reactie #7 Gepost op: 2019/01/29, 09:45:34 »
Zo heb ik hier een Tomtom die je op geen manier kan updaten op een Linux-computer en
een Hauppage Colossus kaart die ook onder Linux op geen enkele manier aan de praat
te krijgen is, ach, voor mijn bridgeprogramma heb ik ook niets aan Linux.

Mensen, ik kan het niet laten bij zoveel zelfgenoegzaamheid ......

Offline h2o

  • Lid
Re: Linux blijft leuk, met hardware
« Reactie #8 Gepost op: 2019/01/29, 09:57:42 »
Zo heb ik hier een Tomtom die je op geen manier kan updaten op een Linux-computer
Ik gebruik geen Tomtom, er zijn hiervoor uitstekende alternatieven, bijv. OSMAND wat op een (oude) android telefoon perfect draait.

Zelfgenoegzaamheid ligt inderdaad op de loer, daarin heb je wel gelijk. Dat is een valkuil waarin een groot Amerikaans bedrijf in het westen van dat land in terecht is gekomen.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline aartje

  • Lid
Re: Linux blijft leuk, met hardware
« Reactie #9 Gepost op: 2019/01/29, 10:51:05 »
Zo heb ik hier een Tomtom die je op geen manier kan updaten op een Linux-computer
Ik gebruik geen Tomtom, er zijn hiervoor uitstekende alternatieven, bijv. OSMAND wat op een (oude) android telefoon perfect draait.

Zelfgenoegzaamheid ligt inderdaad op de loer, daarin heb je wel gelijk. Dat is een valkuil waarin een groot Amerikaans bedrijf in het westen van dat land in terecht is gekomen.
Die laatste zin vind ik ook wel wat aanmatigend, ik neem aan dat je daar (pffff) ook weer Microsoft mee
bedoelt. Ik wil verder zeker niet overkomen als fan van dat systeem, maar als anderen dat wel zijn, prima...
 Osmand gebruik ik ook al een jaar of 5 op mijn smartphone en is best makkelijk maar het is in de auto echt niet
te vergelijken met een Tomtom.

Offline peer

  • Lid
Re: Linux blijft leuk, met hardware
« Reactie #10 Gepost op: 2019/01/29, 11:25:20 »
inmiddels zijn er veel meer goede alternatieven voor tomtom op de android.

Offline h2o

  • Lid
Re: Linux blijft leuk, met hardware
« Reactie #11 Gepost op: 2019/01/29, 11:39:53 »
Ik matig mij niks aan, maar een schip op het strand is een baken in zee. Er zijn genoeg bedrijven die in het verleden zich onaantastbaar waanden en nu grote moeite hebben om bij te blijven met de ontwikkelingen.
IBM is ook zo'n voorbeeld.

Verder, kijk hier eens naar: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.navigation.offlinemaps.gps
Ik heb zelf geen auto, maar een van mijn kinderen vind dit een geweldige app.
In de reviews lees je dat een taxichauffeur hier ook tevreden over is. 'Die moet ervan leven' zullen we zeggen.

En ik dacht dat  TT ook voor Android bestaat?
« Laatst bewerkt op: 2019/01/29, 11:45:25 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline PKing

  • Lid
Re: Linux blijft leuk, met hardware
« Reactie #12 Gepost op: 2019/01/29, 16:44:30 »
Zo heb ik hier een Tomtom die je op geen manier kan updaten op een Linux-computer e

Je hebt helemaal gelijk, voor het updaten van een TT heb je gewoon een windows machientje nodig, dat gaat best in VB.
En nee ik ga niet naar android met TT want er zijn genoeg goede ofline apps daarvoor.
En tot dat mijn oude TT one XL het opgeeft blijf ik hem lekker gebruiken.
ik ben wel van mijn bijna gameverslaving af sinds ik Linux draai =D
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Linux blijft leuk, met hardware
« Reactie #13 Gepost op: 2019/01/29, 18:36:26 »
Zo heb ik hier een Tomtom die je op geen manier kan updaten op een Linux-computer en
een Hauppage Colossus kaart die ook onder Linux op geen enkele manier aan de praat
te krijgen is, ach, voor mijn bridgeprogramma heb ik ook niets aan Linux.

Ligt dat dan aan Linux? Of valt dit te scharen onder 'misbruik van' een monopoly-positie?
Wie wil er een auto waar alleen benzine in kan en mag van een enkel voorgeschreven merk en waar je niet bij een ander kunt tanken omdat de auto dan niet rijdt?
Wie wil er nou een tv waarmee je alleen BETAAL-TV kunt kijken en niet naar de reguliere zenders?
« Laatst bewerkt op: 2019/01/29, 18:38:24 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline PKing

  • Lid
Re: Linux blijft leuk, met hardware
« Reactie #14 Gepost op: 2019/01/29, 20:35:04 »
Of het e.e.a. misbruik is waag ik te betwijfelen, en een TT draait in de basis volgens mij ook Linux:-)

Het perfecte OS bestaat niet, en een doorsnee gebruiker zal het worst zijn hoeveel fouten er in de code zitten.
Linux is niet zaligmakend, en veel mensen willen gewoon niet teveel doen met hun OS, alleen maar klikken, en met de meeste linux distros moet je net even wat meer doen.
Maar wanneer je die moeite neemt is het een fijne manier om je computers te laten werken, en het is voor niks:-)
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Linux blijft leuk, met hardware
« Reactie #15 Gepost op: 2019/01/29, 21:42:26 »
"....en met de meeste linux distros moet je net even wat meer anders doen."
Het is even omschakelen in denkwijze. Maar in principe installeren en werken.

Dat TT niet geschikt is voor linux ligt aan TT, niet aan linux. TT kan simpel data aanleveren zodat de community het werkend kan maken onder linux.

En waar dit topic over gaat, als een os dermate wijzigt en niet mee gaat dat op zich goede hardware plots niet meer werkt, terwijl de hardware eigenlijk nog steeds gewoon werkt en onder linux ook nog plug&play ... dan mag je in elk geval ook op dit punt wel zeggen dat Linux hier ook weer een voordeel heeft.

Maar een wedstrijd over 'de beste OS' hoef ik niet. Ik ben blij met Linux. Een ander mag het van mij haten als hij dat wil.
Ik ben blij genoeg dat ik dankzij linux lekker betaalbaar aan "afgeschreven waardeloze want niet meer werkende" hardware kan komen die gewoon prima werkt.
Kijk, een printer koop ik gewoon een nieuwe want die hebben we gewoon nodig. Maar ik ga geen vele honderden euro's uitgeven aan een stukje hardware voor de fun of aan hardware die ik niet zo vaak gebruik, en bij de meeste mensen over enkele jaren ook niet eens meer werkt. Een tientje en misschien een beetje wel. =D
« Laatst bewerkt op: 2019/01/29, 21:45:02 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Theo71

  • Lid
Re: Linux blijft leuk, met hardware
« Reactie #16 Gepost op: 2019/02/10, 23:52:36 »
ik ben wel van mijn bijna gameverslaving af sinds ik Linux draai =D

Meestal komt er weer een andere verslaving voor terug :P
Maar de veronderstelling dat Linux veel minder is in gaming kan al een poosje de prullenbak in.
Naast 'native' spellen, zijn er talloze manieren om veel populaire spellen te laten werken onder linux (Battlefield 1 & 5, The Witcher 3, Overwatch, Fortknight, etc etc.).
Handig software daarvoor is, DXVK (Direct X 10 en 11 naar Vulkan) Wine en Lutris.
En er bestaat zelfs een Russische Forum waarbij er links zijn naar torrents waarbij je o.a.'naar linux omgebouwde spellen' kunt downloaden, uiteraard plaats ik deze link niet, omdat het zich nogal in een grijs gebied bevind. Wanneer je de windows versie van een spel gekocht hebt en je voor de makkelijke weg kiest om het onder linux te laten werken valt zoiets nog te verantwoorden. Maar goed er kan ook misbruik van gemaakt worden.

Met andere woorden ik weet niet of je vrijwillig bijna van je gameverslaving af bent, maar normalerwijze is het overstappen op linux daar zeker geen garantie voor :)


Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Linux blijft leuk, met hardware
« Reactie #17 Gepost op: 2019/02/11, 10:50:41 »
Zo heb ik hier een Tomtom die je op geen manier kan updaten op een Linux-computer en
een Hauppage Colossus kaart die ook onder Linux op geen enkele manier aan de praat
te krijgen is, ach, voor mijn bridgeprogramma heb ik ook niets aan Linux.

Mensen, ik kan het niet laten bij zoveel zelfgenoegzaamheid ......

Voor de Tomtom is er wel een mogelijkheid met Windows in Virtualbox, het is even wat gedoe maar voor de Garmin van mijn vader werkt het in ieder geval!
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/virtualbox.html


Offline aartje

  • Lid
Re: Linux blijft leuk, met hardware
« Reactie #18 Gepost op: 2019/02/11, 11:37:58 »
Zo heb ik hier een Tomtom die je op geen manier kan updaten op een Linux-computer en
een Hauppage Colossus kaart die ook onder Linux op geen enkele manier aan de praat
te krijgen is, ach, voor mijn bridgeprogramma heb ik ook niets aan Linux.

Mensen, ik kan het niet laten bij zoveel zelfgenoegzaamheid ......

Voor de Tomtom is er wel een mogelijkheid met Windows in Virtualbox, het is even wat gedoe maar voor de Garmin van mijn vader werkt het in ieder geval!
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/virtualbox.html
Een TomTom is geen Garmin...... Ik heb al alles geprobeerd met mijn "nieuwe" TomTom en updaten gaat in de fout,
terwijl mijn oude TomTom het wel onder Windows7 in virtualbox deed. Mijn huidige Tomtom doet het wel prima
onder een "echte" (dus niet via Virtualbox) Windows7. Mijn andere USB-apparaten doen het wel allemaal prima.
Met mijn Hauppauge Colossus kaart (HDMI-grabber) is ook niets te beginnen onder Linux en ook niet onder
Windows7 in Virtualbox. Dus ik houd voorlopig nog wel zo'n 70 GB vrij voor Windows7, wat kost dat nou
tegenwoordig en zolang je verder niets met internet (emailen/browsen etc.) doet onder die windows7 en je
achter een firewall zit heb je weinig kans op onveilige situaties.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Linux blijft leuk, met hardware
« Reactie #19 Gepost op: 2019/02/11, 11:44:01 »
Zo heb ik hier een Tomtom die je op geen manier kan updaten op een Linux-computer en
een Hauppage Colossus kaart die ook onder Linux op geen enkele manier aan de praat
te krijgen is, ach, voor mijn bridgeprogramma heb ik ook niets aan Linux.
Mensen, ik kan het niet laten bij zoveel zelfgenoegzaamheid ......
We weten allemaal dat er dingen zijn die niet werken onder Linux omdat de producent het zo gemaakt heeft dat het alleen onder Windows werkt. Wat heeft dat met zelfgenoegzaamheid te maken?
Als het om software gaat, kan dat vaak opgelost worden door het onder VirtualBox te draaien. Dat werkt met TomTom Home, en dat werkt ook met de Logitech Harmony software voor het bijwerken van een Logitech Harmony universele afstandsbediening. Je bridgeprogramma kan mogelijk onder Wine draaien en indien niet ook onder VirtualBox. De Hauppage Colussus zou ondertussen wel degelijk onder Linux moeten werken volgens dit: https://www.kernellabs.com/blog/?page_id=2117

Ik lees ondertussen dat een nieuwere TomTom software kennelijk niet werkt onder VirtualBox en een fysieke Windows vereist. Dat kan eventueel aan de gebruikte Windows-versie liggen. Als je in VirtualBox een W7, W8 of W10 draait zou het wel degelijk moeten werken. En mocht het echt niet werken, is dat eventueel de reden voor een dual boot of een oude computer met Windows erop alleen voor dat doel.
Zelf gebruik ik Windows nog maar voor één doel (buiten mijn werk om, waar ik helaas wel gedwongen word met Windows 10 te werken): het bijwerken van mijn Logitech Harmony universele afstandsbediening. Al het andere doe ik met Linux en die Harmony software draait prima onder VirtualBox met daarin een W7.

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Linux blijft leuk, met hardware
« Reactie #20 Gepost op: 2019/02/11, 13:24:30 »
Voor een offline maps, op de telefoon gebruik ik "Magic Earth"  en bevalt mij goed, gewoon met de wifi updaten.   =D

https://www.generalmagic.com/magic-earth/
« Laatst bewerkt op: 2019/02/11, 13:27:16 door Bobbie »
Handige tips voor beginners: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/

Re: Linux blijft leuk, met hardware
« Reactie #21 Gepost op: 2019/02/11, 14:54:39 »
Zo heb ik hier een Tomtom die je op geen manier kan updaten op een Linux-computer en
een Hauppage Colossus kaart die ook onder Linux op geen enkele manier aan de praat
te krijgen is, ach, voor mijn bridgeprogramma heb ik ook niets aan Linux.
Mensen, ik kan het niet laten bij zoveel zelfgenoegzaamheid ......
We weten allemaal dat er dingen zijn die niet werken onder Linux omdat de producent het zo gemaakt heeft dat het alleen onder Windows werkt. Wat heeft dat met zelfgenoegzaamheid te maken?

+1

Beter ga je klagen bij de makers van Tomtom en je bridgeprogramma. Zij zijn degenen die je benadelen door het niet onder linux te laten werken en je naar een andere OS dwingen terwijl je keuzevoorkeur toch blijkbaar uitgaat naar linux (niet zonder reden vermoed ik).

Het is toch krom. Hetzelfde als je een BMW koopt kun je alleen nog bij Shell tanken anders rijdt hij niet.
Of, als je een samsung tv koopt moet je van essent stroom gebruiken anders krijg je geen zenders in beeld.
Dat zou toch ook iedereen vreemd vinden?
Gelukkig zijn er veel (steeds meer) hard- en softwareproducenten die dat wél begrijpen.

Of nog beter, ga gewoon lekker met je vrienden bridgen. =D Niets zo leuk als een gezellige kaartavond en als je daar elke week komt heb je daar tomtom ook niet meer voor nodig.
« Laatst bewerkt op: 2019/02/11, 14:56:49 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jnom

  • Lid
Re: Linux blijft leuk, met hardware
« Reactie #22 Gepost op: 2019/02/11, 15:41:52 »
Citaat van Bloom vandaag 11.44.01
¨We weten allemaal dat er dingen zijn die niet werken onder Linux omdat de producent het zo gemaakt heeft dat het alleen onder Windows werkt. Wat heeft dat met zelfgenoegzaamheid te maken?
Als het om software gaat, kan dat vaak opgelost worden door het onder VirtualBox te draaien. Dat werkt met TomTom Home, en dat werkt ook met de Logitech Harmony software voor het bijwerken van een Logitech Harmony universele afstandsbediening.¨

Voor de Logitech Harmony software bestaat Congruity zie:
https://www.phildev.net/concordance/

Na installatie van Congruity ga naar:

http://members.harmonyremote.com/EasyZapper/ProcessCheckBrowser/CB_InvalidBrowser2.asp?ReturnUrl=%2FEasyZapper%2FNew%2FProcLogin%2FStart.asp%3FBrowserIsChecked%3DTrue&SkinId=Harmony&OS=Win&Locale=nld

Daarna zou je de Harmony afstandsbediening kunnen updaten.
Heb Congruity zelf voor het laats gebruikt onder 16.04 en werkte toen in ieder geval goed.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Linux blijft leuk, met hardware
« Reactie #23 Gepost op: 2019/02/11, 19:14:18 »
Congruity werkt niet met mijn afstandsbediening, dat had ik uiteraard al geprobeerd. Ik heb een Harmony One + model.

Re: Linux blijft leuk, met hardware
« Reactie #24 Gepost op: 2019/05/06, 22:01:20 »
Weer een stuk randapparaat gekocht. Nieuw deze keer.
Onder de os waar het voor gemaakt is werken schijnbaar sommige instellingen iet correct, en dan een hoop gedoe met drivers installeren om het hopelijk goed te krijgen (en nog niet altijd als ik sommigen tekeer hoor gaan). Want op het nternet nogal eens wat over driverproblemen en niet werkende settings door de drivers.

Linux Ubuntu. OOTB plug&play. Alle settings werken. Nergens last van. :D

Het blijft me nog steeds een beetje verbazen dat het elke keer weer zo simpel ook kan. Wat is het toch een leuke OS.  =D
« Laatst bewerkt op: 2019/05/10, 14:18:11 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore