Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Schone instalatie met gutsy beta  (gelezen 1876 keer)

Offline glupper68

  • Lid
Schone instalatie met gutsy beta
« Gepost op: 2007/10/08, 20:15:01 »
Ik heb mijn feisty nu redelijk om zeep geholpen denk ik. Nog steeds geprobeerd de Realtek high definition card geprobeerd aan de gang te helpen maar is niet gelukt. Ik had de laatste drivers van de site van Realtek gehaald en middels  de terminal geprobeerd te instaleren. Lukte dus niet. Na een herstart kwam ik niet verder dan het inlogscherm welke aangaf dat er een installatieprobleem is en binnen 10 seconden afgesloten zou worden. Ik kan geen kant meer op.

Nu ben ik gutsy BETA aan het downloaden en wil deze eens eerst live proberen.

De vraag is eigenlijk simpel, hoe doe je een schone instal onder linux?  Ik wil dus feisty er af hebben en daarna gutsy beta schoon installeren, ik ben echter bang dat GRUB dan overhoop ligt .
Intel Pentium  Core 2 duo 2.66 ghz, geheugen 4 gig, Grafische kaart  NVidia GeForce 7050, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

Ubuntu 11.04

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Schone instalatie met gutsy beta
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/08, 21:44:33 »
Heb je een aparte home map?
Zo ja, dan kan je Gutsy gewoon over je oude systeem installeren. Geef de juiste partitie aan als de home, en zorg dat die niet geformatteerd wordt. Je persoonlijke bestanden raak je zo niet kwijt.

Heb je een dual boot?
Dan moet je na de installatie ook even wat toevoegen aan GRUB, omdat Windows niet automatisch meegenomen wordt.

Offline glupper68

  • Lid
Schone instalatie met gutsy beta
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/08, 22:25:50 »
de instalatie is gelukt, nu nog grub bijwerken, windows start niet opo.
Hoe doe ik dat Johan?
Intel Pentium  Core 2 duo 2.66 ghz, geheugen 4 gig, Grafische kaart  NVidia GeForce 7050, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

Ubuntu 11.04

Schone instalatie met gutsy beta
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/08, 22:28:19 »
Citaat van: Johanvd
Heb je een dual boot?
Dan moet je na de installatie ook even wat toevoegen aan GRUB, omdat Windows niet automatisch meegenomen wordt.
ik heb een dualboot en heb eergisteren een clean install van gutsy gedaan...

gewoon de feisty partitie aangeduid als root en aangevinkt voor formateren, de home partitie als home aangeduid en niet formateren (natuurlijk)...
in het volgende scherm dezelfde gegevens intypen als in feisty...en installeren maar...

1ste keer boot en in de grub stonden gutsy en vista...updates binnengehaald en opnieuw geboot, 2 gutsy kernels en vista...

geen probleem dus (hier althans)...

edit: daar was ik wat laat mee :)

Offline glupper68

  • Lid
Schone instalatie met gutsy beta
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/08, 22:31:02 »
klopt, maar vista start nu niet op bij mij, geeft een boot error
Intel Pentium  Core 2 duo 2.66 ghz, geheugen 4 gig, Grafische kaart  NVidia GeForce 7050, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

Ubuntu 11.04

Schone instalatie met gutsy beta
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/08, 22:33:56 »
ow dan zal ik ook es moeten kijken, want ik zag em er gewoon tusenstaan...



edit: en voila, ik zit nu gewoon in vista...geen problemen dus hier...

Offline glupper68

  • Lid
Schone instalatie met gutsy beta
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/08, 22:43:20 »
heb ik dus weer,  iemand een optie?
Intel Pentium  Core 2 duo 2.66 ghz, geheugen 4 gig, Grafische kaart  NVidia GeForce 7050, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

Ubuntu 11.04

Schone instalatie met gutsy beta
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/08, 23:30:57 »
is het een grub error of denkt ge dat het van windows komt?

wat is de precieze melding?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Schone instalatie met gutsy beta
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/08, 23:52:18 »
Wat voor foutmelding krijg je precies?
Komt de foutmelding van grub of van Windows?
Wat staat er in /boot/grub/menu.lst?
Wat staat er in /boot/grub/device.map?
Wat zegt sudo fdisk -l ?

Normaal gesproken zou helemaal als laatste in menu.lst het volgende moeten staan voor Windows:
title     Windows
rootnoverify (hd1,0)
makeactive
chainloader +1
boot
De locatie is hierin heel belangrijk: (hd1,0) betekent in dit geval de 2e harde schijf, de 1e partitie.
Als Windows op de 1e partitie op de 1e schijf staat, moet je er (hd0,0) van maken.

In device.map staat aangegeven welke schijf de 1e is, met fdisk kan je kijken op welke partitie het staat.

In plaats van rootnoverify kan het noodzakelijk zijn om gewoon root te gebruiken.

Offline glupper68

  • Lid
Schone instalatie met gutsy beta
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/09, 09:34:19 »
de foutmelding kwam van windows, ik heb van alles geprobeerd, ook bovenstaande maar het resultaat bleef het zelfde.
Nu ook onder Gutsy Beta mijn geluid het (nog) niet deed, heb ik de hele schijf leeggemaakt en de rescue disk van windows mar gebruikt.
Ik wacht nu totdat Gutsy de 18e uitkomt voordat ik het nog eens opnieuw probeer. Hopelijk heb ik dan beter nieuws.
Intel Pentium  Core 2 duo 2.66 ghz, geheugen 4 gig, Grafische kaart  NVidia GeForce 7050, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

Ubuntu 11.04

Schone instalatie met gutsy beta
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/09, 13:08:38 »
Verstandig.
Overigens:
een dualboot met Vista gaat nog al eens verkeerd - ligt aan het feit dat Vista een hekel aan concurrentie op dezelfde harde schijf heeft :-)

Offline Dave

  • Lid
Schone instalatie met gutsy beta
« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/09, 16:57:13 »
fysiek gedeelde schijven is het makkelijkste.
de ubuntu schijf als 1e laten starten in bios en op de eerste kabel aansluiten dan gebeurt er niets met het mbr van windows.

JimZ

  • Gast
Schone instalatie met gutsy beta
« Reactie #12 Gepost op: 2007/10/09, 22:03:10 »
Misschien een tip, ik gebruik EasyBCD (zie HIER)

Draait onder Vista en je kunt er heel eenvoudig in een grafische omgeving de bootmanager van Vista mee bewerken.

Toevoegen van een linux distro is een eitje, grub installeren in de bootsector van je linuxpartitie i.p.v. het MBR van de schijf, in EasyBCD naar die partitie verwijzen en klaar is glupper.

En Vista (en ook XP trouwens) vindt het allemaal dik in orde.

Gr,
Jim

Offline glupper68

  • Lid
Schone instalatie met gutsy beta
« Reactie #13 Gepost op: 2007/10/09, 23:23:07 »
bedankt voor jullie reacties, ik hou de tip van Jimz in m'n achterhoofd. Ik wacht echter nog even geduldig(?)  op 18 oktober
Intel Pentium  Core 2 duo 2.66 ghz, geheugen 4 gig, Grafische kaart  NVidia GeForce 7050, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

Ubuntu 11.04

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Schone instalatie met gutsy beta
« Reactie #14 Gepost op: 2007/10/09, 23:29:05 »
Het kan trouwens wel helpen om vanuit Vista de Windowspartitie te verkleinen. Dit schijnt problemen te voorkomen die je met Gparted of andere programma's wel kan krijgen.
Blijkbaar is Vista nóg kieskeuriger als het om partities gaat.