Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost]2 Samba Servers onder 1 ip en 1 alias  (gelezen 11024 keer)

[Opgelost]2 Samba Servers onder 1 ip en 1 alias
« Gepost op: 2009/05/06, 20:18:34 »
Sinds een tijdje probeer ik failover samba servers te maken, het samba deel werkt perfect alleen zit ik met een probleem.

Ik heb 2 Ubuntu 8.042 Samba Servers, beide servers hebben 2 netwerkkaarten, 1 is voor de sychronisatie, de andere zit via de switch verbonden op het netwerk. op beide servers draait keepalived met succes en als er 1 uitvalt dan wordt het ip overgegeven aan de server die wel online is. zodra ik de server uitzet die het virtuele ip address bevat heb ik geen netwerkverbinding meer met de shares op de samba server terwijl deze dan de bestanden op de andere server beschikbaar zijn. alle rechten zijn goed, de andere server is wel bereikbaar onder zijn hostname alleen niet onder de netbios alias of virtueel ip. Hierdoor begin ik me af te vragen of het eingelijk wel mogelijk is. Hieronder kort de feiten

In de situatie hieronder draaien alle services zoals behoren

1. Beide servers draaien
SERVER1 heeft het vaste ip 192.168.0.5 en het virtuele ip 192.168.0.100
SERVER2 heeft het vaste ip 192.168.0.6.
Alles werkt naar behoren

2. Alleen SERVER2 Draait nog
SERVER1 Gaat valt uit
SERVER2 heeft het vaste ip 192.168.0.6 en het virtuele ip 192.168.0.100
Shares zijn alleen beschikbaar via de hostname en niet via netbios alias of het ip adres 192.168.0.100
Pingen naar 192.168.0.100 werkt wel.

Ik hoop dat jullie hier mee kunnen helpen en misschien een oplossing kunnen bieden. Mochten jullie enige informatie nodig hebben, zeg dat dan even.

Groetjes,
BadBoy4live
« Laatst bewerkt op: 2009/05/11, 18:42:23 door .~|-BadBoy4Live-|~. »


Re: 2 Samba Servers onder 1 ip en 1 alias
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/07, 10:15:37 »
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er geen verstand van heb.. maar soms kan je per ongeluk iets zinnigs zeggen. Volgens mij is er op een netwerk een servertje aanwezig die de ip-adressen beheerd, dwz. ip-adressen koppelt aan hardware kenmerken. Ik kan me zo voorstellen dat het nodig is dat deze server deze koppeling van ipadres en hardware update nadat je server zijn ip-adres wijzigt om het verkeer naar de goede plek door te sturen. Bij uitval van een server heeft deze denk ik niet de mogelijkheid om het ip-adres dat deze geclaimed heeft vrij te geven, dat kan misschien problemen geven als een andere server dit ip-adres gaat claimen. Misschien is het mogelijk een commando te sturen naar deze server om dit af te dwingen op het moment dat de backupserver het overneemt?

Re: 2 Samba Servers onder 1 ip en 1 alias
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/07, 11:43:03 »
Wat jij wilt is wat Scormen uitgebreid getest heeft en met succes gemaakt heeft.
Net zoals alles wat hij perfect maakt.
Dit draadje begon het mee:
http://forum.ubuntu-nl.org/server-en-netwerk/probleemstelling-redundant-maken-netwerk/

Lees dit even door om wat algemene info op te doen over deze materie, zoals je ziet zijn we samen aan het brainstormen over dit idee.

Een goede How To hoe je dit moet realiseren vind je op zijn blog.
http://www.linuxontdekt.be/2008/07/16/twee-netwerk-interfaces-een-ip-adres-network-bonding/

Boekmark zijn blog meteen er staan verschrikkelijk veel toffe dingen.  ;)

Waaronder zijn laatste uitvinding " Linux anti diefstal - lokaliseer en fotografeer de dief!"
http://www.linuxontdekt.be/2009/03/31/linux-anti-diefstal-lokaliseer-en-fotografeer-de-dief/
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: 2 Samba Servers onder 1 ip en 1 alias
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/07, 12:48:37 »
Ik weet niet of deze oplossing zo één op één in te zetten wanneer het twee verschillende servers betreft die een ip adres van elkaar moeten kunnen overnemen? Volgens mij gaat het hier niet alleen om de kabels en de switch die moeten kunnen uitvallen, maar een hele server. Of zie ik dat verkeerd?

Re: 2 Samba Servers onder 1 ip en 1 alias
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/07, 13:06:51 »
Ik weet niet of deze oplossing zo één op één in te zetten wanneer het twee verschillende servers betreft die een ip adres van elkaar moeten kunnen overnemen? Volgens mij gaat het hier niet alleen om de kabels en de switch die moeten kunnen uitvallen, maar een hele server. Of zie ik dat verkeerd?

Dit klopt, het gaat hier om een hele server die uitvalt. ik bedoel dus eth0 op SERVER1 moet hetzelfde zijn eth0 op SERVER1. Dit is dus een beetje een andere situatie.

Wat jij wilt is wat Scormen uitgebreid getest heeft en met succes gemaakt heeft.
Net zoals alles wat hij perfect maakt.
Dit draadje begon het mee:
http://forum.ubuntu-nl.org/server-en-netwerk/probleemstelling-redundant-maken-netwerk/

Lees dit even door om wat algemene info op te doen over deze materie, zoals je ziet zijn we samen aan het brainstormen over dit idee.

Een goede How To hoe je dit moet realiseren vind je op zijn blog.
http://www.linuxontdekt.be/2008/07/16/twee-netwerk-interfaces-een-ip-adres-network-bonding/

Boekmark zijn blog meteen er staan verschrikkelijk veel toffe dingen.  ;)

Waaronder zijn laatste uitvinding " Linux anti diefstal - lokaliseer en fotografeer de dief!"
http://www.linuxontdekt.be/2009/03/31/linux-anti-diefstal-lokaliseer-en-fotografeer-de-dief/

ik heb dit gelezen, maar dit is niet echt van toepassing omdat het bij mij gaat om 2 servers, niet 1.

Ook is het probleem niet dat het ip address niet overgaat, dat gebeurt wel, het probleem is alleen dat ik mijn shares niet via het ip address kan bezoeken nadat het is overgegaan. Ik snap niet waarom dit niet lukt.

ps: zijn blog is idd goed, haal alles al binnen via rss :D

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er geen verstand van heb.. maar soms kan je per ongeluk iets zinnigs zeggen. Volgens mij is er op een netwerk een servertje aanwezig die de ip-adressen beheerd, dwz. ip-adressen koppelt aan hardware kenmerken. Ik kan me zo voorstellen dat het nodig is dat deze server deze koppeling van ipadres en hardware update nadat je server zijn ip-adres wijzigt om het verkeer naar de goede plek door te sturen. Bij uitval van een server heeft deze denk ik niet de mogelijkheid om het ip-adres dat deze geclaimed heeft vrij te geven, dat kan misschien problemen geven als een andere server dit ip-adres gaat claimen. Misschien is het mogelijk een commando te sturen naar deze server om dit af te dwingen op het moment dat de backupserver het overneemt?

Ik denk dat je verwijst naar DNS maar ik weet het niet zeker. In windows heb ik een DNS record gemaakt met het virtuele ip address en daarbij de de netbios alias die ik heb gespecificeerd in smb.conf

Ik ga eens verder op zoek naar het probleem, elke aanwijzing kan helpen.

Groetjes,
BadBoy4Live
« Laatst bewerkt op: 2009/05/07, 13:09:43 door .~|-BadBoy4Live-|~. »


Re: 2 Samba Servers onder 1 ip en 1 alias
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/07, 13:59:29 »
Ik verwijs niet naar DNS, die maakt een koppeling tussen domeinnamen en ip-adressen. Waar ik op doel is een ip-adres server op het netwerk die een koppeling tussen hardware adres van de ethernetkaart en ip-adres op het lokale netwerk maakt zodat netwerkapparaten weten naar welk apparaat pakketjes voor een bepaald ip adres heenmoeten. Ik denk dat dit de gateway, (router?) is die deze service in het algemeen vervuld. Maar zeker weten doe ik dit niet. Ik weet ook niet hoe je netwerk er uit ziet.
Maar ik kan me voorstellen dat het ipadres van de server die is uitgevallen niet vrij is gegeven, en dat daarom er een probleem kan zijn. Maar aangezien je wel kan pingen is het twijfelachtig of dit zo is natuurlijk..

Heb je al geprobeerd je samba te herstarten nadat de backup server het heeft overgenomen? En of het na een herstart van samba wel werkt? Dit zou ik in ieder geval zou proberen, maar dat is gewoon in het wilde weg.  :D

Re: 2 Samba Servers onder 1 ip en 1 alias
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/07, 15:22:58 »
Ik dacht dat jouw opzet door mij al aangehaald was in dit postje
http://forum.ubuntu-nl.org/server-en-netwerk/probleemstelling-redundant-maken-netwerk/msg280004/#msg280004
Zie plaatje lees de engelse tekst.

Probleem bij scormen was dat hij het met 1 server wilden doen.

Maar 1 - 2 of 3 of meer servers maakt in deze nix uit.
Het opzetten gaat op dezelfde manier.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: 2 Samba Servers onder 1 ip en 1 alias
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/07, 15:49:02 »
Ik dacht dat jouw opzet door mij al aangehaald was in dit postje
http://forum.ubuntu-nl.org/server-en-netwerk/probleemstelling-redundant-maken-netwerk/msg280004/#msg280004
Zie plaatje lees de engelse tekst.

Probleem bij scormen was dat hij het met 1 server wilden doen.

Maar 1 - 2 of 3 of meer servers maakt in deze nix uit.
Het opzetten gaat op dezelfde manier.
:D Ik heb pas nog in een draad over Ubuntuvaardigheidsniveaus Gandyman als expert aangehaald. "die heeft volgens mij altijd gelijk" Blijkt maar weer eens.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: 2 Samba Servers onder 1 ip en 1 alias
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/07, 16:27:38 »
Bedankt voor de lof, Gandyman. :)
Zolang we ons best doen, ons amuseren en niemand klachten heeft, zit het snor!

Ik heb helaas nog nooit gewerkt met keepalived, enkel met heartbeat.

Als server1 down is, en je pingt naar de hostname van server2, welk IP krijg je dan te zien?
Als server1 down is, start op server2 dan eens een tcpdump en probeer dan te verbinden via samba. Wat geeft dit in de tcpdump?

Zit op server2 toevallig toch geen firewall in de weg?

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Re: 2 Samba Servers onder 1 ip en 1 alias
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/07, 16:46:07 »
:D Ik heb pas nog in een draad over Ubuntuvaardigheidsniveaus Gandyman als expert aangehaald. "die heeft volgens mij altijd gelijk" Blijkt maar weer eens.

Voel me gevleid, dank U wel....

Moet echter eerlijk bekennen dat binnen mijn verknipte brein, na al die jaren, toch nog altijd het gevoel overheerst dat ik een gevorderden beginner ben......  :rolleyes:
Maagoe we doen ons best.
 ;)

@Scormen .

NP ben nog iedere keer jaloers met wat jij doet.

Ontopic?

Ik vrees dat heartbeat ook beter is dan keepalived, en dat je je hierop moet focussen.

Wat misschien leuk is om even door te lezen, puur als kennis is deze How To.
http://www.markround.com/archives/44-Building-a-redundant-iSCSI-and-NFS-cluster-with-Debian-Part-1.html

Bestaat voorlopig uit 4 van de 6 hoofdstukken, maar geeft toch een hele goede indruk hoe en wat.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/07, 16:56:07 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: 2 Samba Servers onder 1 ip en 1 alias
« Reactie #10 Gepost op: 2009/05/07, 17:04:22 »
Oho, mooie howto, ga ik ook eens bekijken!
Hier nog eentje, gemaakt door Wido, oprichter van de ISP www.pcextreme.nl > http://crew.pcextreme.nl/~wido/doc/high_available_drbd_iscsi_setup_hardy.pdf
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Re: 2 Samba Servers onder 1 ip en 1 alias
« Reactie #11 Gepost op: 2009/05/07, 21:13:39 »

Heb je al geprobeerd je samba te herstarten nadat de backup server het heeft overgenomen? En of het na een herstart van samba wel werkt? Dit zou ik in ieder geval zou proberen, maar dat is gewoon in het wilde weg.  :D

Heb het net geprobeerd, werkte perfect :D. bedankt.

Oho, mooie howto, ga ik ook eens bekijken!
Hier nog eentje, gemaakt door Wido, oprichter van de ISP www.pcextreme.nl > http://crew.pcextreme.nl/~wido/doc/high_available_drbd_iscsi_setup_hardy.pdf

Ik vrees dat heartbeat ook beter is dan keepalived, en dat je je hierop moet focussen.

Wat misschien leuk is om even door te lezen, puur als kennis is deze How To.
http://www.markround.com/archives/44-Building-a-redundant-iSCSI-and-NFS-cluster-with-Debian-Part-1.html

Bestaat voorlopig uit 4 van de 6 hoofdstukken, maar geeft toch een hele goede indruk hoe en wat.

Heatbeat heb ik idd geprobeerd en succesvol opgezet, maar dan was het zonder iscsi, kheb op wiki gelezen dat dit een bepaalde raid1 over netwerk is, maar dat is drbd zelf toch al ? Of het is het mis.

Ben op school met een project bezig en probeer dit hiervoor te realiseren :D

Naja, probleem is bijna opgelost, nog 1 vraag.

Keepalived zorgt er nu alleen voor een ip transfer, net als wat heartbeat normaal doet. Ik zie idd dat keepalived een aantal functies mist, vooral 1 die ik nodig heb. mijn vraag is dus, Kan je met drbd ervoor zorgen dat wanneer de backup online is en er iets is opgeslagen op de backup, de primary server dit dan van de backup kopieert voordat hij zelf primair wordt, en worden hierbij dan ook de rechten behouden?

Hoop dat jullie kunnen helpe.

Groetjes,
BadBoy4Live

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: 2 Samba Servers onder 1 ip en 1 alias
« Reactie #12 Gepost op: 2009/05/07, 23:49:40 »
Sla me nu niet, maar neemt de gefailde server niet pas opnieuw over als de sync terug volledig voltooit is?
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Re: 2 Samba Servers onder 1 ip en 1 alias
« Reactie #13 Gepost op: 2009/05/08, 00:03:28 »
Bij het rechte eind Scormen.

Wat jij nu vraagt of verondersteld BadBoy4Live is het kip-ei verhaal.

ff resume.
Je praat over een primaire en backup server.
eigenlijk is dit een foute gedachten.

Je moet het zien als 2 primaire servers die redunant werken.
Ze moeten beide up to date zijn oftewel gelijk aan elkaar.
Nu valt er 1 weg door omstandigheden.

De ander blijft gewoon doorwerken dus de gebruikers merken nix.
Jij repareert de uitgevallen server, en start hem opnieuw op.

Zodra hij opnieuw opgestart is zal hij zich eerst moeten herstellen en ervoor moeten zorgen dat alle bestanden van de lopende server weer in sync zijn met hemzelf.

Pas dan mag hij weer meedoen op het netwerk of kan hij pas weer meedoen op het netwerk totdat hijzelf of de ander uitvalt.
Dan begint het spelletje weer van voor af aan.

In wezen kan je het vergelijken met een raid opstelling van harddisken.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: 2 Samba Servers onder 1 ip en 1 alias
« Reactie #14 Gepost op: 2009/05/08, 08:44:15 »
Nee dat is ook een groot nadeel van keepalived, die schiet eigenlijk weer terug zodra de server up is, hij werkt aan de hand van priority, als een hogere priority up is, zal hij terug schieten. Of dat te vertragen is weet ik eigenlijk ook niet.

Heartbeat is een mooi programma in combinatie met drbd, maar niet zodra je meer dan 2 servers hebt en als test een netwerk kabel er
uit trekt, dan heb je een leuk probleempje :P

Re: 2 Samba Servers onder 1 ip en 1 alias
« Reactie #15 Gepost op: 2009/05/08, 12:13:43 »
Nee dat is ook een groot nadeel van keepalived, die schiet eigenlijk weer terug zodra de server up is, hij werkt aan de hand van priority, als een hogere priority up is, zal hij terug schieten. Of dat te vertragen is weet ik eigenlijk ook niet.

Heartbeat is een mooi programma in combinatie met drbd, maar niet zodra je meer dan 2 servers hebt en als test een netwerk kabel er
uit trekt, dan heb je een leuk probleempje :P

Vindt het wel jammer van keepalived, best wel goed en simpel progje, maar helaas heeft het maar een beperkte werking  :(.

Sla me nu niet, maar neemt de gefailde server niet pas opnieuw over als de sync terug volledig voltooit is?

  :rolleyes: waarom zou ik je nou slaan  :D.

maar klopt idd, de gefailde server zorgt dat hij eerst up to date is voordat hij primair wordt.

Bij het rechte eind Scormen.

Wat jij nu vraagt of verondersteld BadBoy4Live is het kip-ei verhaal.

ff resume.
Je praat over een primaire en backup server.
eigenlijk is dit een foute gedachten.

Je moet het zien als 2 primaire servers die redunant werken.
Ze moeten beide up to date zijn oftewel gelijk aan elkaar.
Nu valt er 1 weg door omstandigheden.

De ander blijft gewoon doorwerken dus de gebruikers merken nix.
Jij repareert de uitgevallen server, en start hem opnieuw op.

Zodra hij opnieuw opgestart is zal hij zich eerst moeten herstellen en ervoor moeten zorgen dat alle bestanden van de lopende server weer in sync zijn met hemzelf.

Pas dan mag hij weer meedoen op het netwerk of kan hij pas weer meedoen op het netwerk totdat hijzelf of de ander uitvalt.
Dan begint het spelletje weer van voor af aan.

In wezen kan je het vergelijken met een raid opstelling van harddisken.

das idd waar maar ik gebruik meer de termen van drbd en daarbij zijn er 2, primair en secondair snapje, misschien had ik het een beetje verwarrend getypt.

Maar dan nog deze vraag, wat doet iscsi wel dat heartbeat+drbd samen niet doen ? snap de functie nog niet helemaal daarvan.

Voor de rest is dit probleem opgelost!
Ik ga nu ff aan de gang met een image server maken die werkstations kan herstellen :D

Groetjes,

Badboy4live

Re: 2 Samba Servers onder 1 ip en 1 alias
« Reactie #16 Gepost op: 2009/05/10, 13:33:05 »
Nieuw probleempje,

De Failover werkt goed, Samba Werkt Goed, alleen wanneer ik 1 server offline haal en samba en winbind op de andere server wordt gestart door heartbeat moet ik samba nog eens herstarten voordat ik de shares dan opnieuw kan gebruiken in windows :S. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee, en misschien zelf een work-arround voor. deze servers zijn wel in virtualbox gemaakt, kan dit de oorzaak zijn?

Hoop dat iemand hier meer informatie over kan geven

Groetjes,
BadBoy4Live

Re: 2 Samba Servers onder 1 ip en 1 alias
« Reactie #17 Gepost op: 2009/05/10, 15:37:48 »
Wat ik dan zou proberen is een vertraging vóór het starten van samba op de andere server. Maar dat is wederom in de wilde weg.  :)

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: 2 Samba Servers onder 1 ip en 1 alias
« Reactie #18 Gepost op: 2009/05/10, 19:30:20 »
Je bent dus overgestapt naar heartbeat? Hmm dan weet ik het niet, kan je geen restart script meenemen met heartbeat (weet ik niet meer zeker) /etc/init.d/samba restart ;)?

Re: 2 Samba Servers onder 1 ip en 1 alias
« Reactie #19 Gepost op: 2009/05/10, 22:56:18 »
Wat ik dan zou proberen is een vertraging vóór het starten van samba op de andere server. Maar dat is wederom in de wilde weg.  :)

mmm ja zal het proberen, maar dat betekent dan dat ik de failover tijd langer zou moeten maken en dat wil ik eingelijk niet :S. naja ik kijk ff

Je bent dus overgestapt naar heartbeat? Hmm dan weet ik het niet, kan je geen restart script meenemen met heartbeat (weet ik niet meer zeker) /etc/init.d/samba restart ;)?

Ja ben weer naar heartbeat gestart, wil best terug hoor :D als je een idee hebt hoe ik de schijven sync kan houden, dat is wel belangrijk :O. Heartbeat werkt ook simple(de oude versie dan)

Resources die je hebt toegevoegd aan haresources zoekt hij op in /etc/init.d/ of in /etc/ha.d/resource.d/. verder moet het een start en stop functie hebben, zoals de meeste scripts. ik ga eens kijken of ik een restart script toe kan voegen ;D

Bedankt voor je hulp in de goede richting, jullie horen van me.

Groetjes
BadBoy4Live

Re: 2 Samba Servers onder 1 ip en 1 alias
« Reactie #20 Gepost op: 2009/05/11, 18:29:29 »
oke alles werkt nu goed.

ik heb ff een script aan crontab toegevoegd die checkt of de server het virtuele ip address heeft. als hij dit heeft dan wacht hij 2 minuten voordat hij samba restart.

Eindelijk werkt het systeem helemaal goed.

ik heb nog wel een vraag meer kwee niet of ik nou een nieuwe topic moet openen of niet dus stel hem hier maar ff.

Ik wil via linux een deployment server opzetten waarmee ik images van windows en linux kan maken en ik deze via pxe boot kan pushen. heb FOG al geprobeerd en het werk wel goed. Vroeg me af of jullie nog alternatieven hebben

Erg bedankt voor alle hulp,

Groetjes,
BadBoy4Live

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: [Opgelost]2 Samba Servers onder 1 ip en 1 alias
« Reactie #21 Gepost op: 2009/05/13, 16:34:12 »
Ik was dit even uit het oog verloren. Fijn dat je het hebt kunnen oplossen!

Wat die images betreft, ik heb nog nooit met FOG gewerkt.
De laatste week ben ik in de weer geweest met LTSP, maar dat is niet echt wat je zoekt denk ik.

Ik heb even gegoogled naar FOG omdat ik er nog nooit van gehoord had...
Voor de geïnteresseerden: http://www.fogproject.org

Ga ik naar kijken!

Succes,
Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Re: [Opgelost]2 Samba Servers onder 1 ip en 1 alias
« Reactie #22 Gepost op: 2009/05/14, 21:04:41 »
Badankt voor het googelen maar dat idd niet wat ik bedoel, Linux Terminal Server Project is meer een soort thin client oplossinge samen met de mainfraimes voor vroeger. mijn bedoeling was alleen om images te maken en deze te pushen door het netwerk.

FOG werkt wel goed, maar ondersteunt linux maar beperkt, daarentegen is hij wel goed in windows images maken. Toch bedankt voor de moeite. denk dat ik toch maar bij FOG blijft :D.

Groetjes,
BadBoy4Live