Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hoe convert ik .exe bestanden  (gelezen 9404 keer)

imy017

  • Gast
hoe convert ik .exe bestanden
« Gepost op: 2008/02/16, 12:20:03 »
hoe convert ik .exe bestanden

ik heb met game maker een game gemakaakt:


test.exe


maar een game is swf, hoe convert ik mijn gam nu>?

hoe convert ik .exe bestanden
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/16, 12:42:06 »
Ik geloof dat we hier een paar dingen duidelijk moeten maken.

Ten eerste is Game Maker een Windows-programma. Ieder programma met de extensie 'exe' trouwens ook.
En wat bedoel je precies met "een game is een swf"? .swf is de extensie van een gecompileerd flash bestand. Games kunnen in verschillende talen/programma's geschreven worden. Flash, Shockwave (werkt niet op Linux, dus hier krijg je --denk ik-- geen ondersteuning voor hier), Java, C/C++ (=.exe onder windows), ... Game maker genereert gewoonweg een exe bestand dat even goed in C/C++ geschreven zou kunnen zijn. Dus feitelijk, games zijn niet alleen .swf's. Ik schrijf m'n spelletjes in Java, dus die worden .class, en na het inpakken .jar. En het is even goed een game, als je zowel Java als Flash geinstaleerd heb zie je nog eens niet het verschil tussen een .swf en een .jar.

Verder is er geen enkele mogelijkheid om een .exe naar een .swf te converteren, voormits dit totaal verschillende formaten zijn en .exe veel meer mogelijkheden biedt als .swf. Je kan inderdaad .swf naar .exe converteren, omdat .swf slechts een subset van de mogelijheden van .exe heeft. Je kan even goed .py, .pl, .class naar .exe converteren.

En nee, die .exe draait niet op Linux. Dat komt omdat die .exe in het PE formaat is gebouwd, terwijl Linux ELF-bestanden als uitvoerbare bestanden gebruikt.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Double12

  • Lid
hoe convert ik .exe bestanden
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/16, 12:47:44 »
Exe- bestanden (= uitvoerbare bestanden van Windows) converteren naar uitvoerbare bestanden voor Linux lijkt me vrij onmogelijk.
Wat wel kan:

Als je het exe-spel binnen Linux wilt spelen, kun je hem openen in het emulatieprogramma Wine.

Als je gewoon zelf de broncode van een spel schrijft in een programmeertaal (bijv. C++), kun je dat zowel voor Windows als voor Linux compileren. Maar iets wat al is gecompileerd valt niet zomaar om te zetten naar een gecompileerd bestand voor een ander platform.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
hoe convert ik .exe bestanden
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/16, 12:54:24 »
als je spelletjes wilt maken die op ubuntu (en soms ook windows) draaien kun je de volgende links een bekijken
http://www.g-java.com/doku.php/downloads
http://mokoi.sourceforge.net/
http://code.google.com/p/game-baker/
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

hoe convert ik .exe bestanden
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/16, 13:06:55 »
Citaat van: Double12
Exe- bestanden (= uitvoerbare bestanden van Windows) converteren naar uitvoerbare bestanden voor Linux lijkt me vrij onmogelijk.
Wat wel kan:

Als je het exe-spel binnen Linux wilt spelen, kun je hem openen in het emulatieprogramma Wine.

Als je gewoon zelf de broncode van een spel schrijft in een programmeertaal (bijv. C++), kun je dat zowel voor Windows als voor Linux compileren. Maar iets wat al is gecompileerd valt niet zomaar om te zetten naar een gecompileerd bestand voor een ander platform.
Hij zegt dat Game Maker (een Windows-programma) spellen aflevert in .exe. Ik heb game maker ooit gebruikt, en die geven helaas geen source code mee. Hij zegt dat games enkel en alleen het .swf formaat gebruiken, .swf is eigenlijk gewoonweg flash en er bestaan nog meer formaten, en wilt z'n .exe naar .swf converteren. Nee, dit gaat niet. Andersom gaat wel.

imy017, kan je wat meer uitleg geven? Zoals ik in je andere topic zei, hoe meer uitleg je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

En vergeet niet dat dit een Ubuntu-forum is. We helpen hier niet met problemen met Windows-programma's (tenzij om Windows-prog's in Wine gedraaid te krijgen).

Kort samengevat:
Je kan .exe's niet naar .swf's converteren.
Om .exe's in Linux te draaien, moet je Wine gebruiken. Dit werkt niet altijd even goed.
Als je echt .swf's wilt hebben, kan je geen gebruik maken van Game Maker.
Je kan wel proberen een wrapper in Java voor de .exe te maken. Dit vereist echter een programmeursachtergrond en een goede kennis van het PE formaat.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

imy017

  • Gast
hoe convert ik .exe bestanden
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/01, 10:16:17 »
hoe kan ik een exe-game online zetten zonder dat je hem eerst moet downloaden??

kan dit neit zou ik graag een GOEDe game software willen hebben!

pieterr94

  • Gast
hoe convert ik .exe bestanden
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/01, 10:43:09 »
Citaat van: imy017
hoe kan ik een exe-game online zetten zonder dat je hem eerst moet downloaden??

kan dit neit zou ik graag een GOEDe game software willen hebben!
Begin je weer over iets anders??

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
hoe convert ik .exe bestanden
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/01, 14:38:11 »
Bedoel je dat je van die online games zoekt waar je niet eerst bestanden voor moet downloaden en installeren voor je het kunt spelen? Er bestaan zo veel Flash games sites
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Alexxxxx

  • Lid
Re: hoe convert ik .exe bestanden
« Reactie #8 Gepost op: 2011/02/15, 17:19:19 »
Dit is een oud topic, maar ik zoek zo'n zelfde soort iets.
Hij (en ik ook) bedoelt dat hij in Windows een .Exe bestand heeft gemaakt voor gamemaker (of gedownload heeft), en hij wil dit op zijn eigen website zetten (zoiets als spele.nl), maar daarvoor moet je het naar .swf converteren.

Offline Alexxxxx

  • Lid
Re: hoe convert ik .exe bestanden
« Reactie #9 Gepost op: 2011/02/15, 17:30:08 »
De .exe is voor windows ja, maar dat haalt toch niks weg van het feit dat je hem kunt converteren naar .swf?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: hoe convert ik .exe bestanden
« Reactie #10 Gepost op: 2011/02/15, 17:40:34 »
Dat kan dus niet en is dus geen "feit".