Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Help, Ubuntu op externe harde schijf.  (gelezen 1237 keer)

Offline marrekie

  • Lid
Help, Ubuntu op externe harde schijf.
« Gepost op: 2014/04/20, 22:56:08 »

Beste mensen, ik heb een groot probleem.
Het volgende is gebeurd.
Vanwege het overstappen van Windows XP naar Ubuntu 12.04 had ik deze versie gedownload en op mijn externe hd gezet.
Door een stommiteit van mij heb ik ipv de Ubuntu te installeren op de hd van de pc deze op externe hd gezet.
Toen dit was gebeurt kon ik niet meer op deze hd komen om mijn bestanden die daarop staan te gebruiken.
De externe hd wordt wel gezien (de externe schijf staat genoemd in map schrijfgereedschap), maar verder kan ik er niets mee.
Ook op laptop met windows 7 kan ik de externe hd wel zien, maar ook verder niets mee beginnen.
Het is o zo belangrijk voor mij om de bestanden weer te kunnen gebruiken, aangezien er video's op staan van vrienden met hun zwaar gehandicapte zoon. Zij willen graag deze video's hebben.

Ik ben een leek wat Ubuntu betreft, en ik hoop van harte dat er onder jullie de kennis aanwezig is om mij met dit probleem te helpen. Ik heb veel gezocht en veel gelezen op het forum, maar ik ben dit probleem nog niet tegengekomen.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Help, Ubuntu op externe harde schijf.
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/21, 07:42:23 »
Hoe is je externe hd ingedeeld tav partities?
Of heb je de externe hd gewist?

Met ubuntu opstarten, dan nautilus starten, zie je de schijf niet links staan.
Anders kijk met disk utility(schijf gereedschap) waar de hd gemount is.

Offline jolo

  • Lid
Re: Help, Ubuntu op externe harde schijf.
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/21, 08:10:08 »
Dit lijkt op het probleem van vl907120 op het inmiddels gesloten computertotaal forum. http://computertotaal.nl/forumarchief/8-os-linux/186139-ramp-met-ubuntu--alles-kwijt waarin de TS de data met succes kon redden met TestDisk.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline marrekie

  • Lid
Re: Help, Ubuntu op externe harde schijf.
« Reactie #3 Gepost op: 2014/04/21, 19:45:57 »
Hallo jan11000, op de externe hd waren geen partities aangemaakt, althans niet toen deze onder windows gewoon draaide. Ik mag toch hopen dat er niets is gewist, ik heb het zelf niet gedaan.
We gaan proberen met de suggestie aan de gang te gaan. Ik houd jullie op de hoogte.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Help, Ubuntu op externe harde schijf.
« Reactie #4 Gepost op: 2014/04/22, 14:15:52 »
Door een stommiteit van mij heb ik ipv de Ubuntu te installeren op de hd van de pc deze op externe hd gezet.
Toen dit was gebeurt kon ik niet meer op deze hd komen om mijn bestanden die daarop staan te gebruiken.

Je hebt Ubuntu dus geïnstalleerd op de externe harde schijf. Hoe heb je dat precies gedaan? M.b.v. een usb-stick, of een cd/dvd?
Weet je nog welke optie je hebt gekozen in het venster met de keuzes om te installeren op een bepaalde harde schijf/partitie/anders? Heb je Ubuntu namelijk de hele externe harde schijf laten gebruiken, dan vrees ik dat alles wat er op die externe schijf stond, overschreven is en zou ik in ieder geval Ubuntu NIET meer opstarten, omdat de kans dat je de overschreven data nog terug kunt halen bij elke schrijfaktie minder wordt.

Je kunt het beste de pc opstarten met de usb-stick/cd/dvd waarmee je Ubuntu hebt geïnstalleerd omdat de harde schijf dan met rust wordt gelaten, kijken of de data op de externe er nog staat en die data naar een usb-stick of een andere externe harde schijf kopiëren voor je verder gaat met herstelpogingen.

En het is mosterd na de maaltijd, maar, zéker als het gaat om bestanden die onvervangbaar zijn, je had moeten zorgen dat je er een back-up van had. ;) 

Offline marrekie

  • Lid
Re: Help, Ubuntu op externe harde schijf.
« Reactie #5 Gepost op: 2014/04/22, 17:34:06 »
Het was een Wubi versie die ik op de externe schijf had gezet.
Ja Mikkel, altijd goed om een back-up te maken, de externe schijf was mijn back-up plus andere dingen.
Gedaan omdat ik Windows xp wilde gaan verwijderen en Linux zou installeren.