Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Sabnzbd sneller onder XP  (gelezen 1679 keer)

Offline Chris66

  • Lid
[Opgelost] Sabnzbd sneller onder XP
« Gepost op: 2009/02/19, 15:38:01 »
Hallo allemaal,

Ik gebruik sabnzbd om te downloaden, en de snelheid wil maar niet hoger komen dan 1700 Kb/s.
Op dezelfde machine draaide eerst windows XP, en deze combinatie haalde met gemak een snelheid van 3500 Kb/s

Als ik sabnzbd op een andere pc met XP erop laat downloaden, schiet de snelheid weer makkelijk door naar 3500Kb/s
Ik heb al van alles geprobeerd, maar het wil maar niet lukken om de snelheid beter te krijgen.

De PC is een Dell optiplex 260 met daarop een desktop versie van ubuntu 8.10 (deze draait headless)
De onboard NIC heb ik vervangen door een PCI NIC en dit geeft geen verbetering, tevens had ik iets gevonden over andere MTU waardes die ubuntu gebruikt t.o.v XP, maar ook dit heeft niet echt effect gehad.
 :D
Een andere tip was om Ipv6 uit te schakelen, ook dit had helaas niet het gewenste effect
Ook ben ik aan de slag gegaan met andere download programma's, Klibido en hellanzb.
Ook deze bleven rond dezelfde waardes hangen (Klibido gaf soms ander waardes aan, maar als je dan in system monitor meekijkt blijkt dit niet te kloppen.

Het syteem draait op een bedraad DHCP netwerk en alles lijkt verder gewoon te werken.
Als de Ubuntu machine aan het downloaden is, kun je met ander PC's niet meer op het netwerk omdat de ubuntu PC om een of ander rede als laat dichtslibben.
Beperk je dan de download snelheid in het programma kunnen ook de ander PC's weer internetten.

De router die ik gebruik is een SMCWBR14-G en heb daar verder nooit problemen mee gehad.

Heeft iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?

« Laatst bewerkt op: 2009/03/08, 22:18:15 door Chris66 »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Sabnzbd sneller onder XP
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/19, 19:05:26 »
Het onderwerp gaat over Sabnzbd maar omdat  ook andere programma's zoals hellanzb het probleem hebben lijkt dit meer een algemeen netwerkprobleem.

Is het alleen de waarde die in Kb/s wordt aangeven of duurt het downloaden ook veel langer?

Het syteem draait op een bedraad DHCP netwerk

Omdat je al zoveel geprobeerd hebt:
Heb je al geprobeerd het netwerk vast in te stellen in /etc/network/interfaces?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Chris66

  • Lid
Re: Sabnzbd sneller onder XP
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/19, 20:01:42 »
Hoi Testcees,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb nog niet geprobeerd om alles handmatig in te stellen, een tijdje geleden heb ik dat wel geprobeerd (op een andere Ubuntu installatie) maar dat lukte niet echt goed.
Dat resulteerde een netwerk waarin ik wel andere PC's zag, maar niet op internet kon (ik verwacht iets met DNS server instellen of zo)

Het downloaden gaat echt veel langzamer, wat normaal een kwartiertje duurde, heeft nu bijna een uur nodig.
Ik bedenk me net dat ik de headless PC bestuur via een Nomachine client/freenx server, maar ik verwacht niet echt dat dat een probleem is.
Ik deed bij XP hetzelfde, zei het met andere programma's

Ik ga een gooi doen naar een handmatige instelling, waarschijnlijk zal ik dit niet via de Nomachine client kunnen doen.
Dan kan ik meteen zeker stellen dat de Freenx server niet het probleem is.

Groetjes Chris


Goed, de gooi heb ik gedaan en alle settings zijn nu handmatig ingebracht.
Alles werkt zoals het hoort, maar helaas is de verbinding er niet sneller op geworden.
Wederom blijft de download op 1700 Kb/s hangen.

Ps de PC is een optiplex 270 en geen 260, maar ik denk dat dat verder niet relevant is.

Groetjes Chris
« Laatst bewerkt op: 2009/02/19, 21:57:40 door Chris66 »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Sabnzbd sneller onder XP
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/21, 12:18:23 »
Ik bedenk me net dat ik de headless PC bestuur via een Nomachine client/freenx server, maar ik verwacht niet echt dat dat een probleem is.
De besturing via freenx kost natuurlijk ook netwerkcapaciteit. Mogelijk zit daar een oorzaak van dit probleem.

Ik gebruik voor de besturing van mijn headless pc met hellanzb uitsluitend ssh (terminal). Na inloggen met ssh start ik een onafhankelijke sessie met de opdracht screen. In deze screen-sessie start ik dan hellanzb en met Ctrl-a-d verbreek ik de verbinding terwijl hellanzb op de achtergrond doordraait.
De ssh verbinding kan dan helemaal worden verbroken en gebruik ik alleen nog om een .nzb bestand te plaatsten of het resultaat van de download op te halen.

Hierdoor is de netwerkcapaciteit helemaal beschikbaar voor hellanzb en dat gaat op topsnelheid.

Sinds kort start de headless-pc zelfs automatisch een screen sessie met hellanzb door een zelfgemaakt script /etc/init.d/hellanzb.

Kan je (tijdelijk) zonder freenx besturing controleren of dit een oorzaak van je probleem is?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Chris66

  • Lid
Re: Sabnzbd sneller onder XP
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/08, 21:29:02 »
Hoi Testcees,

Sorry dat het zo lang duurde voordat ik weer iets van me liet horen.
Maar ik heb niet stil gezeten, ik heb de pc rechtstreeks aan mijn internet modem gehangen en dan gaat alles volle bak.
Het probleem zit hem dus in de combinatie tussen mijn Router, PC, en Ubuntu (ik heb intussen ook maar een ander Router besteld die een gigabit netwerk heeft)
IK heb in de tussentijd ook verschillende distro's geprobeerd (Kubuntu, Edubuntu, LXDE ubuntu, enz)
Kubuntu sprak me heel erg aan maar vond deze traag over Freenx en ook niet al te stabiel (desktop lag elke keer overhoop)
Ik ben terug naar Ubuntu gegaan (deze keer niet Intrepid, maar Hardy vanwege LTS) en tot mijn verbazing gaan Klibido, Lotta en Sabnzbd als een trein, en heb ik maar een klein verlies door de Router.
Mijn probleem is dus opgelost, maar ik heb geen idee wat er nu eigenlijk anders is in Hardy waardoor alles beter werkt?

Ik heb ook overwogen om een echte server installatie te doen, maar ik heb toch nog echt behoefte aan GUI omgeving.
Alhoewel het werken met de command line interface me steeds beter af gaat !!

P.s de netwerk monitor laat wel "sinus" pieken zien, terwijl de intrepid monitor een strakke lijn liet zien.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Sabnzbd sneller onder XP
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/08, 21:51:53 »
Cool Chris66,

Blij te lezen dat je het werkende hebt.

"al doende leert men"
Klik links bovenin op Documentatie