Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 8.04 wil niet werken !  (gelezen 8369 keer)

Offline Joshua822

  • Lid
Ubuntu 8.04 wil niet werken !
« Gepost op: 2008/06/29, 15:33:31 »
Ik probeer Ubuntu 8.04 te installeren op mijn nieuwe laptop. Ik installeer hem vanuit Windows XP + SP3 via Wubi maar als ik dan heropstart en Ubuntu kies kom ik in BusyBox terecht. Weet iemand wat ik moet doen om Ubuntu 8.04 te kunnen draaien ?

Specificaties :

 -AMD Athlon 64 x2 TK-55 Dual Core processor
  -1800 Mhz
  -512 KB Cache geheugen (2 x 256 KB)
 -Geheugen
  -2048 MB DDR2
  -667 Mhz
 -ATi Radeon Xpress 1200 Onboard Videokaart
  -256 MB toegewezen
 -Harde schijf
  -225.3 GB in totaal
  -Zeker genoeg ruimte voor Ubuntu.

Het is een ASUS PRO7OU

Ubuntu 8.04 wil niet werken !
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/29, 15:54:19 »
Even rondlezen op het forum zal je leren dat Wubi een windo proggie is waarme je Ubuntu kan testen en bekijken.
Goed werken is meestal niet echt het geval.
Je kan Wubi/Ubuntu gewoon weer uninstalleren in windo als het niet goed werkt.

Je kan beter booten van de cd om Ubuntu te bekijken en ervaren of het goed werkt op jouw pc.

Indien ja, kan je Ubuntu beter installeren als dualboot zodat je nog ff kan wennen en kan kiezen met welke je wilt opstarten.

INFO: http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Joshua822

  • Lid
Ubuntu 8.04 wil niet werken !
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/29, 16:02:15 »
Dat heb ik juist gedaan. cd'tje van Ubuntu erin, CD/DVD als first boot instellen in het BIOS, opnieuw opstarten en installeren. Maar als ik van de CD draai of probeer te installeren doet 'ie het niet. Ook niet met Wubi. Ik heb hier de cd'tjes voor x86 en AMD64 platforms.

Offline vanadium

  • Lid
Ubuntu 8.04 wil niet werken !
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/29, 16:06:50 »
Ik sta minder negatief tegenover Wubi dan Gandyman ;) Wubi is een Windows installatieprogramma dat wel degelijk een echt Ubuntu systeem installeert, zij het één dat op een virtueel bestandssysteem draait in plaats van op een echt. Ik vind het in elk geval een goede manier om met Ubuntu kennis te maken zonder ook maar iets aan je huidige systeem te veranderen. Dat terzijde.

Om eens na te gaan of die wel degelijk een Wubi-specifiek probleem is, zou je eens de live CD moeten opstarten. Hiermee kan je, ook zonder aan je systeem te raken, eens testen of Ubuntu wel kan starten op je systeem en of alles goed werkt. Als de live sessie goed verloopt, dan probeer je inderdaad best via dual-boot, wat tenslotte, en daar ben ik het met Gandyman eens, de meest optimale, maar niet de gemakkelijkste, manier is om beide besturingssystemen te hebben. Eerlijk gezegd weet ik niet wat die "BusyBox" is, want ik mag dan wel principieel voorstander zijn van Wubi, zelf heb ik er geen grammetje  ervaring mee (Ubuntu only, vandaar ...).

Offline Joshua822

  • Lid
Ubuntu 8.04 wil niet werken !
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/29, 16:21:14 »
Ik krijg die BusyBOx ook als ik vanaf de CD boot.

Ubuntu 8.04 wil niet werken !
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/29, 20:38:05 »
Welkom Joshua822.

Heb je de cd gecontroleerd op fouten? Als het goed is, staat die optie ertussen, wanneer je vanaf de live-cd opstart.

Ik adviseer je trouwens sowieso eerst de x86 versie te proberen.

Verder kun je ook de zoekfunctie proberen op dit forum. Zoek eens op BusyBox.

Niettemin kun je altijd je vragen blijven stellen natuurlijk. Zal proberen mee te denken  :-)

Offline Joshua822

  • Lid
Ubuntu 8.04 wil niet werken !
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/29, 21:23:08 »
Ik ben al Google aan het afzoeken. Maar kan het komen doordat de CD fouten bevat ? Zal het nu even draaien. En ik denk toch dat ik geen x86 nodig heb want ik heb een Athlon 64 x2.

Maar toch bedankt voor de hulp !

-edit-

Zelfs als ik de CD wil controleren kom ik in BusyBox terecht.

Ubuntu 8.04 wil niet werken !
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/29, 21:56:54 »
Citaat van: Joshua822
Ik ben al Google aan het afzoeken. Maar kan het komen doordat de CD fouten bevat ? Zal het nu even draaien. En ik denk toch dat ik geen x86 nodig heb want ik heb een Athlon 64 x2.

Maar toch bedankt voor de hulp !

-edit-

Zelfs als ik de CD wil controleren kom ik in BusyBox terecht.
OK. Foutencontrole werkt ook niet.
Krijg je toevallig ook een melding die ons verder kan helpen?

Je kunt eventueel de alternate-cd proberen, alleen heeft die geen uitprobeer-functie. Dan moet je direct installeren.


Probeer ook de zoekfunctie van dit forum zelf. Er is al e.e.a. over geschreven.

Ik had wel gezien dat je een Athlon 64 draait hoor  :-)
Maar de 64-bit versie kent nog enkele instabiliteiten - waar de x86 sowieso altijd draait.
Behalve nu dus.

Misschien weet iemand nog iets?

Offline Joshua822

  • Lid
Ubuntu 8.04 wil niet werken !
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/29, 22:11:30 »
Nee. Maar ik ga nu met de x86 CD Proberen.

Offline joop905

  • Lid
Ubuntu 8.04 wil niet werken !
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/29, 22:19:40 »
probeer het dan met de alternate-cd http://nl.releases.ubuntu.com/8.04/

Offline Joshua822

  • Lid
Ubuntu 8.04 wil niet werken !
« Reactie #10 Gepost op: 2008/06/29, 22:27:09 »
Wat doet die alternate CD ?

Net geprobeerd met de x86 versie. Niks uitgehaald, tweede keer kwamen er wel dingen als in grafische modus opstarten y/n y. Maar haalt niks uit.

Zijn die alternate CD's te bestellen ?

Offline joop905

  • Lid
Ubuntu 8.04 wil niet werken !
« Reactie #11 Gepost op: 2008/06/29, 22:36:33 »
voor bestelen http://www.ubuntu-nl.org/shipit/
Download gaat sneller

 de alternate cd. dit is geen live-cd, dus niet om uit te proberen, maar om direct te installeren.

Offline Joshua822

  • Lid
Ubuntu 8.04 wil niet werken !
« Reactie #12 Gepost op: 2008/06/29, 23:02:09 »
Ik zie nergens een optie om een alternate CD te bestellen.

Offline Joshua822

  • Lid
Ubuntu 8.04 wil niet werken !
« Reactie #13 Gepost op: 2008/06/30, 09:10:47 »
Dan zal ik het volgende maand eens proberen. Maar gaat de alternate CD wel werken, want ik krijg ook een BusyBox als ik direct wil installeren.

Ubuntu 8.04 wil niet werken !
« Reactie #14 Gepost op: 2008/06/30, 15:01:15 »
is hij wel iso gebrand de 8.04!!
maassluis 
eerste stad aan de waterweg.

Ubuntu 8.04 wil niet werken !
« Reactie #15 Gepost op: 2008/06/30, 15:24:09 »
Als ie op een CD'tje staat, dan neem ik aan dat ie als ISO gebrand is. Het bestand is tenslotte ook ISO.

Ubuntu 8.04 wil niet werken !
« Reactie #16 Gepost op: 2008/06/30, 20:22:38 »
Citaat van: Vistaus
Als ie op een CD'tje staat, dan neem ik aan dat ie als ISO gebrand is. Het bestand is tenslotte ook ISO.
Dat is - vrees ik - toch een verkeerde aanname.
Het bestand "gewoon" op cd zetten, levert een data-cd op, alwaar een iso-bestandje op staat. Maar dat wil je niet. Je wil, dat hij het iso als het ware uitgepakt brandt. Dat bedoelen we met "branden als iso".

Uit je reactie begrijp ik, dat je aan een dowload limiet vastzit? Dat is jammer.

Maar misschien heb je het iso-bestand nog, waarmee je eerder de LIVE-cd gemaakt hebt? Dan kun je het gewoon nog een keer proberen. Kost hooguit een cd.

In dat geval moet je in je brandsoftware (welke eigenlijk?) duidelijk de opdracht geven om "als iso" te branden. Dan zou het goed moeten gaan.

Als ik meer info van je heb over welke software je gebruikt, of op welke manier je eerder te werk ging, kan ik wellicht concreter helpen.

Oh ja: probeer eens in een verkenner de door jouw gebrande cd te verkennen. Wat zie je dan? Als je dan een iso-bestand ziet, is het niet goed.

Ubuntu 8.04 wil niet werken !
« Reactie #17 Gepost op: 2008/06/30, 20:26:59 »
Citaat van: sisosteven
Citaat van: Vistaus
Als ie op een CD'tje staat, dan neem ik aan dat ie als ISO gebrand is. Het bestand is tenslotte ook ISO.
Dat is - vrees ik - toch een verkeerde aanname.
Het bestand "gewoon" op cd zetten, levert een data-cd op, alwaar een iso-bestandje op staat. Maar dat wil je niet. Je wil, dat hij het iso als het ware uitgepakt brandt. Dat bedoelen we met "branden als iso".
Als ik in Windows dubbelklik op een ISO bestand, herkent Roxio hem gelijk als ISO bestand en brand ie hem keurig. Zelfde geldt voor CloneCD, het programma waarmee ik Ubuntu brandt.

De meeste computers hebben een programma dat automatisch ISO-bestanden herkent als je er op dubbelklikt. Dus daarom neem ik aan dat het goed gebrand is.

Offline Joshua822

  • Lid
Ubuntu 8.04 wil niet werken !
« Reactie #18 Gepost op: 2008/06/30, 20:32:28 »
Ik had mijn vorige CD besteld. Ligt dat aan fouten op die CD ? Ik heb ook al een openSUSE Live CD geprobeert van een vriend, precies het zelfde.

En is hier een handleiding over hoe een .iso te branden. De .iso van de alternate is al binnen.

Ubuntu 8.04 wil niet werken !
« Reactie #19 Gepost op: 2008/06/30, 20:37:23 »
Joshua,
Het kan zijn, dat je harde schijf niet wordt herkend.
In dat geval kun je een eerder versie van Ubuntu proberen.
En daarna "upgraden" via de automatische upgrade functie.

Offline Drummies

  • Lid
Ubuntu 8.04 wil niet werken !
« Reactie #20 Gepost op: 2008/06/30, 20:43:57 »
Citaat van: Joshua822
En is hier een handleiding over hoe een .iso te branden. De .iso van de alternate is al binnen.
Hoe maak ik een .ISO-bestand van een CD?

    *

      Doe een rechtermuisklik op het icoontje van de CD op uw bureaublad en kies "Schijf kopiëren".
    *

      Kies in het venster dat nu opent bij "Schijf kopiëren naar" voor "Beeldbestand".
    *

      Klik op Schrijven.
    *

      Er opent nu een venster waar u de naam van het ISO-bestand kunt opgeven en de gewenste doelmap. Klik op OK.
    *

      Wacht tot de knop Sluiten komt (en de melding "voltooid") en klik op Sluiten.
    *

      Uw ISO-bestand is nu klaar.

http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/ubuntubranden/
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Joshua822

  • Lid
Ubuntu 8.04 wil niet werken !
« Reactie #21 Gepost op: 2008/06/30, 21:06:11 »
Kent iemand een progsel voor Windows XP Home om informatie te zien over de HDD.
En is er een manier om een oudere Ubuntu zoals feisty te bestellen.

Ubuntu 8.04 wil niet werken !
« Reactie #22 Gepost op: 2008/06/30, 21:36:03 »
Joshua,

Ik vrees dat een oudere versie van Ubuntu alleen via download te krijgen is.
Uit je vraag maak ik op, dat je aan een downloadlimiet vastzit.

Misschien woont er van dit forum iemand bij je in de buurt, die je een cd zou kunnen opsturen? Kijk hier eens:
http://www.ubuntu-nl.org/kaart/
Wellicht is er een "steunpunt" bij je in de buurt.

Ubuntu 8.04 wil niet werken !
« Reactie #23 Gepost op: 2008/06/30, 22:40:26 »
Een programma om je hardware te zien op XP: Everest Home Edition (even Googlen ;))

Offline Joshua822

  • Lid
Ubuntu 8.04 wil niet werken !
« Reactie #24 Gepost op: 2008/06/30, 22:40:32 »
Maar zou een oudere versie van Ubuntu wel werken met mijn HDD.