Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu installeren en back-up maken van Windows  (gelezen 807 keer)

Offline pqscalvd

  • Lid
Ubuntu installeren en back-up maken van Windows
« Gepost op: 2006/06/29, 21:16:23 »
Hallo,

Ik lig vreselijk in de knoei. Windows kan niet herop gestart worden. Ook niet met de recovery CD
Via heb ik vernomen dat Ubuntu een mogelijke uitweg is om alle data te recupereren. Heb de laatste versie ondertussen in mijn bezit,
Kan niet te raden gaan bij kennissen aangezien ik in het buitenland verblijf.

Pentium 4 3Mhz, Windows XP Home SP2, HD 40GB NTFS (37MB gebruikt), Ext HD 60GB FAT32, 512MB waarvan 128 gebruikt wordt door ATI Radeon 9100

Heb de LiveCD nog niet geinstalleerd maar wel reeds bekeken en alles werkt
Hoe ga ik tewerk en ben wel een leek in dezw materie :

1) Kan Ubuntu eventueel op de Ext HD geplaatst worden en moet deze dan ingedeeld worden in partities en hoe.

2) Via Diskmanager kan ik wel de HD 40GB zien en deze heeft de benaming /dev/hda1 maar deze is niet te zien op het bureaublad, Hoe komt dit en hoe kan ik deze zichtbaar maken? De Ext HD is wel zichtbaar met benaming /dev/sda

3) Hoe kan ik indien beide zichtbaar zouden zijn, bepaalde mappen uit Windows overzetten of copieren?

Met dan bij voorbaat

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Ubuntu installeren en back-up maken van Windows
« Reactie #1 Gepost op: 2006/06/29, 21:26:11 »
Ik ben niet zo thuis in deze materie maar deze link zal u wel verder helpen:
http://jclark.org/weblog/Miscellany/Tech/ubrescue.html
HOWTO Recover Files from a Non-Bootable Windows PC using Ubuntu Live

Het is getest met de Breezy versie 5.10 maar de methode moet ongeveer dezelfde zijn voor Dapper 6.06
Je kan dat doen vanuit de live-cd, dus moet nog helemaal niets installeren
:D

En als je eenmaal je gegevens gevonden en gesaved hebt ... probeer Ubuntu dan eens uit ... ;)
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline woteb

  • Lid
Ubuntu installeren en back-up maken van Windows
« Reactie #2 Gepost op: 2006/06/29, 22:18:00 »
Citaat van: pqscalvd
1) Kan Ubuntu eventueel op de Ext HD geplaatst worden en moet deze dan ingedeeld worden in partities en hoe.

2) Via Diskmanager kan ik wel de HD 40GB zien en deze heeft de benaming /dev/hda1 maar deze is niet te zien op het bureaublad, Hoe komt dit en hoe kan ik deze zichtbaar maken? De Ext HD is wel zichtbaar met benaming /dev/sda

3) Hoe kan ik indien beide zichtbaar zouden zijn, bepaalde mappen uit Windows overzetten of copieren?
Allereerst een paar wedervragen.

1. Wil je met (K)Ubuntu verder gaan, of wil je het er naast gaan gebruiken?

2. Staat op die grote HD maar
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)