Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: beryl?  (gelezen 1086 keer)

beryl?
« Gepost op: 2007/03/10, 22:17:44 »
Beryl?
Ik lees al zo veel dingen en topic over beryl, maar ik begrijp nog steeds niet wat het  nu precies en wat kan ik er mee doen. Moet ik dit ook hebben?
Ik heb de site bekeken maar volgens mij is het een soort thema-site.
Hoe ga ik hiermee om?
Moet ik er iets speciaals voor installeren?
Wat kan ik dan meer doen met Ubuntu dan nu?
Nou ik heb nog wel meer vragen maar ik wacht even op wat reacties.

Groetz, Robert.
2009... het is alweer bijna voor bij. Ik geniet nog elke dag van Ubuntu. Natuurlijk heb ik ook een ander OS maar Ubuntu blijft voor mij de Nummer 1. :-)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
beryl?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/10, 22:20:59 »
Met Beryl kun je allerhande acrobatische 3D-effecten op je scherm toveren. Maar het is nog in alfastatus, niet stabiel, en kan je systeem reddeloos verzieken. Alleen voor ervaren Linuxgebruikers, voorlopig. Hopelijk komt er eind dit jaar een stabiele versie uit.

Overigens: ik geef er niks om, ik word zeeziek van die Beryl-effecten....  :-)

beryl?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/10, 23:03:11 »
Als je wilt weten wat het is en wat je ermee kan, dan moet je eens op youtube kijken.  Daar staan veel filmpjes onder de zoekterm "ubuntu + beryl".

Het is wel leuk als demonstratie, en element om op te scheppen tegenover niet-linuxgebruikers, maar het is nog niet echt nuttig en ook nog niet stabiel (momenteel nog in alfaversie).  Regelmatig springt hij bij mij terug naar metacity (standaardweergave in gnome) bij een foutje, soms blokkeert ook mijn hele pc bij een crash in beryl.

Als je bereid bent aan stabiliteit in te boeten, kan je het proberen.  Je moet er dan wel op letten dat je grafische kaart dit kan ondersteunen en dat je de proprietary drivers van je grafische kaart moet installeren tot er een valabele opensource-driver is met 3D ondersteuning.

Offline siegi

  • Lid
beryl?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/10, 23:43:56 »
Dat crashen valt bij mij redelijk mee.  Ik denk een keer in de week dat hij eens terug valt naar metacity.  Vastlopen is al heel lang geleden. Ik gebruik een repo met de laatste svn versie in deb package vorm.
www.beryl-project.org (is de site trouwens)

Offline Ramana

  • Lid
beryl?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/11, 08:47:49 »
Ik heb sinds een paar weken Beryl nagenoeg probleemloos draaien in Feisty. Sommige functies heb ik uitgeschakeld (die wat teveel systeembelasting vragen en weinig zinvol zijn). Over het algemeen vind ik de kleine, subtiele bewegingen van de vensters heel prettig. Ook de fonts lijken mij een stuk scherper.

Installeren in Feisty is heel eenvoudig geworden: voeg de repository toe en voer het script uit (zie de website van Beryl)

beryl?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/11, 14:35:34 »
Idereen hartelijk bedankt voor de informatie, ik weet nu dat ik er dus even niet aan moet beginnen, ten eerste ik ben nog pas een paar maanden bezig met Ubuntu en ik heb die nu eindelijk stabiel draaien. Ik geef verder niet zo om het uiterlijk van allerlei toeters en bellen.
Ik wil gewoon dat mijn systeem lekker draait en dat ik er mee kan doen wat ik wil. Ik heb zelf al enige wijzigingen aangebracht via de ingebouwde thema's en aanpassingen van de menu's.
Nee, dank jullie wel voor de info, ik blijf wel even wachten totdat de beryl lekker makkelijk is te installeren en "zoals ik lees" mijn systeem niet op hol slaat of vast loopt.

Ik ben nu een tevreden en enthousiaste gebruiker van Ubuntu en dat wil ik graag zo houden. Ik heb inmiddels andere mensen ook over de streep kunnen trekken en die willen dan beslist niet van mij horen #@!^@*. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Groetz, :) :) Robert :) :)
2009... het is alweer bijna voor bij. Ik geniet nog elke dag van Ubuntu. Natuurlijk heb ik ook een ander OS maar Ubuntu blijft voor mij de Nummer 1. :-)

beryl?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/03/13, 11:51:49 »
Ja wel, daar ben ik weer met Beryl.... hahaha wat een zeurpiet zullen jullie denken... nou geef niet.

Ik heb toch nog eens goed nagedacht en ik heb die leuke filmpjes op youtube bekeken, nou daar werd ik dus wel ff jalours op.

Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en een vriend gevraagd me te komen helpen. Tjongejonge, geweldig. Het verliep allemaal van een leie dakkie.
Ik ben in het bezit van een intel grafische kaart en schijnt het zo te zijn dat die kaart meteen al goed wodt ondersteund door Beryl.

Ben je ook in het bezit van een Intel grafische kaart ga dan naar deze link en volg de instructies exact uit, dan heb je binnen een half uurtje een goed werkend systeem.

https://help.ubuntu.com/community/CompositeManager/AIGLXOnEdgy

Ik ben erg tevreden en ik dank ieder nog voor de enthousiaste reacties. Ik ga nu maar eens een paar dagen al die opties bekijken en wat ik allemaal kan instellen. Ik ben nu al reuze enthousiast en tevreden. Als mijn broer straks komt die een trouwe aanhangers van windows is en nog steeds niet wilde overstappen naar linux dan weet ik nu dat ik hem hiermee de ogen kan uitsteken en likkenbaardend achter mijn pc kan zitten. Zijn eerste gezegde zal zijn: "Dat wil ik ook", en dat dank zij jullie goede adviezen. Hoef ik binnenkort niet meer zo vaak zijn puin te ruimen. Hahaha.

:) :) Groetz, Robert. :) :)
2009... het is alweer bijna voor bij. Ik geniet nog elke dag van Ubuntu. Natuurlijk heb ik ook een ander OS maar Ubuntu blijft voor mij de Nummer 1. :-)