Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Werkt Ubuntu op deze laptop? (het vervolg...)  (gelezen 7668 keer)

Offline glaasje

  • Lid
[OPGELOST] Werkt Ubuntu op deze laptop? (het vervolg...)
« Gepost op: 2011/07/07, 16:14:07 »
Hallo allemaal.

In mijn vorig topic heb ik jullie gevraagd of die laptop op Ubuntu werkt. :P

Ik heb nog eens liggen te kijken en ik heb een nog betere laptop gevonden die me nog beter bevalt.  :D
Namelijk: - Geen OS
               - Betere Grafische kaart
               - meer ram geheugen
               - enz...

Nu is de vraag of die ook werkt op ubuntu (of een van de varianten erop).

alvast bedankt. ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/07/19, 09:20:37 door Brumm3l »
sine errores, nos discere nihil.

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Werkt Ubuntu op deze laptop? (het vervolg...)
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/07, 16:53:04 »
Het zal op zich goed werken, alleen maakt deze laptop gebruik van NVidia's Optimus techniek en dat werkt nog niet vanzelf in Ubuntu. Er is inmiddels een manier om te wisselen tussen de grafische chips, maar je moet dat wel apart installeren en het werkt nog niet automatisch, zoals in Windows.

Offline glaasje

  • Lid
Re: Werkt Ubuntu op deze laptop? (het vervolg...)
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/07, 17:29:46 »
Het zal op zich goed werken, alleen maakt deze laptop gebruik van NVidia's Optimus techniek en dat werkt nog niet vanzelf in Ubuntu. Er is inmiddels een manier om te wisselen tussen de grafische chips, maar je moet dat wel apart installeren en het werkt nog niet automatisch, zoals in Windows.

Ik denk dat ik misschien het wisselen van grafische kaarten via een knopje of een toetsen combinatie doe.
(eerst kijken of dat wel kan :P)
sine errores, nos discere nihil.

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Werkt Ubuntu op deze laptop? (het vervolg...)
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/07, 17:39:15 »
Het is allemaal nog experimenteel, dus als je het gaat gebruiken moet je zeker regelmatig back-ups maken.

Zie voor meer informatie:
https://launchpad.net/~mj-casalogic/+archive/bumblebee/
http://www.omgubuntu.co.uk/2011/05/bumbleebee-brings-nvidia-optimus-gpu-switching-to-linux-users/


Offline glaasje

  • Lid
Re: Werkt Ubuntu op deze laptop? (het vervolg...)
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/07, 20:30:36 »
Vooral /usr zou ik dan erg goed backuppen ;)

Ik wist niet dat dat programma zoiets doet. :P
Ik zal van alles voortaan braaf een backup maken. ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/07/07, 21:23:45 door glaasje »
sine errores, nos discere nihil.

Re: Werkt Ubuntu op deze laptop? (het vervolg...)
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/07, 20:34:43 »
Dat probleempje is inmiddels wel verholpen maar moest er aan denken toen ik bumblebee zag staan.

Offline glaasje

  • Lid
Re: Werkt Ubuntu op deze laptop? (het vervolg...)
« Reactie #7 Gepost op: 2011/07/08, 00:04:28 »
Ik had ergens gelezen dat wine misschien niet goed werkt met de grafische kaart.
Kan dit?

ps: ik heb nog iets handigs gevonden over de grafische kaart. ;)
http://www.abforum.be/showthread.php?p=63258
« Laatst bewerkt op: 2011/07/08, 00:11:22 door glaasje »
sine errores, nos discere nihil.

Offline ptb

  • Lid
Re: Werkt Ubuntu op deze laptop? (het vervolg...)
« Reactie #8 Gepost op: 2011/07/08, 00:52:06 »
Ik heb een redelijk vergelijkbare laptop van Medion.(MEDION® AKOYA® P6631 laptop alleen usb3 ipv esata en een 15.6 scherm)
Er wordt al wel flink doorgewerkt aan bumblebee.Sinds vanavond is bumblebee volledig via de launchpad ppa zoals ThomasN noemde te installeren.
Ik heb het nog niet helemaal practisch kunnen uitproberen, maar in ieder geval crashet het systeem niet zoal bij een eerdere poging die ik waagde.
Maw het zal wel gaan werken, maar automatisch omschakelen of via knopjes kun je voorlopig nog wel vergeten.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Werkt Ubuntu op deze laptop? (het vervolg...)
« Reactie #9 Gepost op: 2011/07/08, 09:36:06 »
Tja, eerlijk gezegd zou ik totaal geen vertrouwen hebben in Bumblebee.... Maar dan ook echt 100 % totaal niet. Een ontwikkelaar die zo'n gruwelijke uitglijer maakt in z'n code dat-ie je systeem sloopt, dat zegt wat over z'n vakbekwaamheid en zorgvuldigheid in het algemeen.

Gebruik Bumblebee niet op een productiemachine, of überhaupt op een computer waar je op moet kunnen vertrouwen.

Re: Werkt Ubuntu op deze laptop? (het vervolg...)
« Reactie #10 Gepost op: 2011/07/08, 09:54:27 »
Pjotr +1
Iets wat nog zo in ontwikkeling is http://www.omgubuntu.co.uk/2011/05/bumbleebee-brings-nvidia-optimus-gpu-switching-to-linux-users/ Even wachten nog, lijkt mij.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline glaasje

  • Lid
Re: Werkt Ubuntu op deze laptop? (het vervolg...)
« Reactie #11 Gepost op: 2011/07/08, 12:32:32 »
Ik denk dat ik wacht op een echt stabiele versie van bumblebee en die dan eens probeer ;)
sine errores, nos discere nihil.

Offline ptb

  • Lid
Re: Werkt Ubuntu op deze laptop? (het vervolg...)
« Reactie #12 Gepost op: 2011/07/09, 00:32:42 »
Ik kan ook niet zeggen dat het echt een verstandige keus was.
Maar ja, je hebt vertrouwen in ubuntu en de open source ontwikkelaars, of niet dan.
Zie ik na 6 jaar ook windows eens weer.
Maar zonder gekheid: laptops met switchable graphics zijn nu nog niet aan te raden voor ubuntu voorlopig.De ondersteuning voor deze harware staat nu nog in de kinderschoenen.

Offline glaasje

  • Lid
Re: Werkt Ubuntu op deze laptop? (het vervolg...)
« Reactie #13 Gepost op: 2011/07/09, 00:39:06 »
@ptb: als de laptop al maar standaard werkt, ben ik al tevreden. ;)
(de rest komt later wel. :P)
sine errores, nos discere nihil.

Offline glaasje

  • Lid
Re: Werkt Ubuntu op deze laptop? (het vervolg...)
« Reactie #14 Gepost op: 2011/07/09, 18:38:47 »
Ik heb iets gevonden waarmee ik (mischien ;) ) een van de grafische kaarten aan of uit kan zetten. :D

http://linux-hybrid-graphics.blogspot.com/2010/07/using-acpicall-module-to-switch-onoff.html

Is dit een slim idee om te doen of niet? :P
sine errores, nos discere nihil.

Offline ptb

  • Lid
Re: Werkt Ubuntu op deze laptop? (het vervolg...)
« Reactie #15 Gepost op: 2011/07/09, 18:47:30 »
Bij mijn laptop werkt alles, behalve nvidia en het switchen van grafische kaart.
draadloos netwerk inschakelen moet ik handmatig via fn toets.Werkt wel, verder nog niet naar gekeken.
De rest van de hardware is practisch allemaal van intel, meestal goed ondersteund.
Je kunt de specificaties vergelijken op de sites.
Ik heb wel gemerkt dat de laptop merkbaar warmer wordt (rond 60 graden)  dan onder windows
In mijn laptop zit onderstaande hardware
P6631:~$ lspci
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation 2nd Generation Core Processor Family DRAM Controller (rev 09)
00:01.0 PCI bridge: Intel Corporation 2nd Generation Core Processor Family PCI Express Root Port (rev 09)
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation 2nd Generation Core Processor Family Integrated Graphics Controller (rev 09)
00:16.0 Communication controller: Intel Corporation 6 Series Chipset Family MEI Controller #1 (rev 04)
00:1a.0 USB Controller: Intel Corporation 6 Series Chipset Family USB Enhanced Host Controller #2 (rev 05)
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 6 Series Chipset Family High Definition Audio Controller (rev 05)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 6 Series Chipset Family PCI Express Root Port 1 (rev b5)
00:1c.1 PCI bridge: Intel Corporation 6 Series Chipset Family PCI Express Root Port 2 (rev b5)
00:1c.3 PCI bridge: Intel Corporation 6 Series Chipset Family PCI Express Root Port 4 (rev b5)
00:1c.5 PCI bridge: Intel Corporation 6 Series Chipset Family PCI Express Root Port 6 (rev b5)
00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 6 Series Chipset Family USB Enhanced Host Controller #1 (rev 05)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation HM65 Express Chipset Family LPC Controller (rev 05)
00:1f.2 SATA controller: Intel Corporation 6 Series Chipset Family 6 port SATA AHCI Controller (rev 05)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 6 Series Chipset Family SMBus Controller (rev 05)
01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation Device 0df4 (rev a1)
03:00.0 Network controller: Intel Corporation Centrino Wireless-N 130 (rev 34)
04:00.0 USB Controller: NEC Corporation uPD720200 USB 3.0 Host Controller (rev 04)
05:00.0 Ethernet controller: Atheros Communications Device 1083 (rev c0)

Offline ptb

  • Lid
Re: Werkt Ubuntu op deze laptop? (het vervolg...)
« Reactie #16 Gepost op: 2011/07/09, 18:59:24 »
Allemaal experimenteel, als je ervan houdt om problemen op te lossen en regelmatig te herinstalleren.
Als je een laptop wil die probleemloos werkt, waag je dan daar nog niet aan.
Klinkt wat vreemd van iemand die ook zoń laptop heeft, maar ik ging er van uit dat het al volledig zou werken.
Niet voldoende opgelet en gelezen van te voren.
Maar goed de laptop werkt, en dat is voor mij het voornaamste voorlopig.

Offline glaasje

  • Lid
Re: Werkt Ubuntu op deze laptop? (het vervolg...)
« Reactie #17 Gepost op: 2011/07/10, 14:47:43 »
Ik heb een mailtje gestuurd naar de winkel om te vragen of er misschien een optie in de bios zit waarmee ik Optimus kan uitzetten.  ;)

Citaat
Ik ben op zoek naar een laptop die Linux kan draaien.
Nu heb ik een mooie laptop gezien maar die maakt gebruik van Nvidia Optimus technologie om tussen de grafische kaarten te wisselen.

Link: http://www.alternate.nl/html/product/Notebooks_Intel(R)/ALTERNATE/17CL35_Basis_III/543867/?tn=BUILDERS&l1=Notebooks

Deze technologie werkt alleen niet onder linux.
(Nvidia heeft ook geen plannen om dit te ondersteunen.)
Is er misschien een mogelijkheid om dit uit te schakelen in de bios?
(zodat ik handmatig kan kiezen welke kaart ik ga gebruiken.)

@ptb: Ik heb anders berichten gelezen op een paar andere forums dat zolang je de standaard drivers gebruikt dat die dan gewoon werkt.
(Ik kanhet ook fout hebben gelezen. :P)
sine errores, nos discere nihil.

Offline glaasje

  • Lid
Re: Werkt Ubuntu op deze laptop? (het vervolg...)
« Reactie #18 Gepost op: 2011/07/11, 17:17:09 »
Ik heb eindelijk reactie terug gekregen van de winkel. :)
Ze zeiden:
Geachte heer/mevrouw,


Aan de voorzijde van de notebook zit een schakelaartje waarmee u de videokaart in of uit kan schakelen.

Hiermee ben ik eigenlijk geen steek wijzer geworden...
Dus ik reageerde terug:
Hallo,

Kunt u mij ook zeggen of dit werkt onder Linux?

en het antwoord was:
Geachte heer Glasius,
 
 
Helaas kunnen wij u dit niet garanderen omdat wij geen ondersteuning leveren voor Linux.
Wat u het beste kan doen is even contact opnemen met de fabrikant, dat is BTO en die kunt u bereiken op telefoonnummer: ***-*******

Hier ben ik dus ook niet veel wijzer uitgeworden. :P

Ik ga morgen maar eens dat telefoonnummer bellen.
(Maar hoe ga ik die uitleggen welke laptop ik bedoel? :P)
sine errores, nos discere nihil.

Re: Werkt Ubuntu op deze laptop? (het vervolg...)
« Reactie #19 Gepost op: 2011/07/11, 17:50:27 »
Zo te zien is die BTO site, bedoeld voor dealers en niet zozeer voor particulieren. Maar zit er een schakelaar voor de kaart in en uit te schakelen?
Meestal kan je in de BIOS ook de kaarten in en uitschakelen. Als je de PC opstart zie je in beeld welke toets je in moet drukken om in de BIOS te komen, bijv F2 en DEL zijn veel gebruikte toetsen. Zolang je geen drivers installeert zal de VESA driver gebruikt worden, pas als je een Intel driver installeert, zal er volledig gebruik gemaakt worden van de intelkaart.

Als je belt vertel je gewoon welke laptop je hebt en dat je deze bij Alternate hebt gekocht, bijv. Medion bouwt ook voor meerdere winkel ketens, van de winkelketens weten ze welke modellen ze hebben geassembleerd.  :)
« Laatst bewerkt op: 2011/07/11, 17:53:57 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline glaasje

  • Lid
Re: Werkt Ubuntu op deze laptop? (het vervolg...)
« Reactie #20 Gepost op: 2011/07/11, 19:17:25 »
Ok :)

Dan zal ik morgen maar eens de fabrikant bellen. ;)

Edit:
even een vraagje tussendoor...
Past een 17 inch laptop in een laptoprugzak die eigenlijk gemaakt is voor 16 inch? :P
« Laatst bewerkt op: 2011/07/11, 20:21:27 door glaasje »
sine errores, nos discere nihil.

Re: Werkt Ubuntu op deze laptop? (het vervolg...)
« Reactie #21 Gepost op: 2011/07/11, 20:29:33 »
Als de rugzak van een elastisch materiaal is past het wel. XD
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline ptb

  • Lid
Re: Werkt Ubuntu op deze laptop? (het vervolg...)
« Reactie #22 Gepost op: 2011/07/11, 21:19:28 »
Het rugzakje is je minste probleem denk ik.
Je lijkt ws de nvidia hardwarematig, met dat knopje,te kunnen uitschakelen, dat zou misschien kunnen helpen.
wat gebeurt er wanneer beide ingeschakeld worden, werkt het dan zoals bedoeld?
Op de nouveau wiki staat een niet zo optimistisch bericht over optimus.
http://nouveau.freedesktop.org/wiki/Optimus
Als het gaat werken zal het toch van nvidia moeten komen of anders van een heel slimme programmeur die een manier vindt.

Offline glaasje

  • Lid
Re: Werkt Ubuntu op deze laptop? (het vervolg...)
« Reactie #23 Gepost op: 2011/07/11, 22:55:29 »
mmm...

Nu begin ik me echt af te vragen of deze laptop eigenlijk wel zo'n slimme keuze is. :|
Als de grafische kaart alleen maar energie ligt weg te zuigen en niet werkt, kan ik beter een andere laptop zoeken. :'(
(het liefste in dezelfde stijl ;) )

Ik weet eigenlijk even niet wat ik moet doen... :P
sine errores, nos discere nihil.

Re: Werkt Ubuntu op deze laptop? (het vervolg...)
« Reactie #24 Gepost op: 2011/07/11, 23:44:58 »
Als je in de BIOS een van de kaarten uit kan schakelen is dit al een probleem minder. Twee grafische kaarten die 1 beeldscherm tegelijkertijd  aansturen lijkt mij niet goed. Die Optimus schakeling, die zorg draagt voor het omschakelen van de kaarten, werkt nog niet onder Linux, maar dat wist je al. Wanneer wel, kan niemand jou garanderen, dat is nog koffiedik kijken.
Mocht je toch beslissen om een andere laptop aan te schaffen, zou ik zeker een laptop nemen met een NVIDIA kaart, de Intel kaarten werken nog niet optimaal onder Ubuntu.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.