Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: .tar.xz  (gelezen 724 keer)

Offline Thunder

  • Lid
.tar.xz
« Gepost op: 2021/12/04, 16:46:46 »
Ik had een bestand gedownload met de extensie .tar.xz maar na het downloaden heb ik deze uitgepakt en omdat er geen .deb te vinden was heb ik dit bestand niet kunnen installeren.
nu ben ik niet verder geraakt. 
Hoe los ik dit verder op? Ik heb hier niets op het internet over gevonden.

Online vanadium

  • Lid
Re: .tar.xz
« Reactie #1 Gepost op: 2021/12/04, 17:38:13 »
"een" bestand met "een" extensie en er was geen deb bestand te vinden. Hoe los ik dit nu verder op?  :P Tja, ik vrees dat niemand je met de beschikbare informatie veel verder kan helpen.

Re: .tar.xz
« Reactie #2 Gepost op: 2021/12/04, 18:00:26 »
Ik denk dat de OP bedoelt dat z/hij verwachtte dat er in dat tar.xz-bestand na uitpakken een .deb te vinden moest zijn. Het zou al helpen als we weten om welk tar.xz-bestand het gaat & vanwaar gedownload.

Re: .tar.xz
« Reactie #3 Gepost op: 2021/12/04, 20:03:55 »
Heb je niet een tar gedownload met een appimage er in?

Meestal zit er in een ingepakt bestand een readme tekstbestand met uitleg....
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: .tar.xz
« Reactie #4 Gepost op: 2021/12/05, 12:41:46 »
Tja.....

Het zal handig zijn welke bestand.tat.xz het gaat zoals Vanadium het al aankaarte.

Als het om code gaat voor en driver e.d. zal men ook minimaal het pakket 'build-essential' nodig hebben.
sudo apt install build-essential
Het zal me ook verbazen dat er geen 'Read.Me' bestand er in zit zoals Partyrabbit het al aankaarte.


MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline Thunder

  • Lid
Re: .tar.xz
« Reactie #5 Gepost op: 2021/12/05, 13:57:46 »
Het gaat om een popcorn time bestand voor linux (afkomstig van de officiële  site popcorn time)  ik had de
 32-bit gedownload.
Er is inderdaad een read me.txt bij maar daar geraak ik niet wijzer uit.
Verder stond er ook geen iso-bestand/appimage in.
Het bestand .tar.xz is dus gedownload en uitgepakt door mij maar verder geraak ik niet.
Er zitten zeer veel gezipte mappen in met de extensie .map, die ik niet open krijg in dit gedownload
 en uitgepakte .tar.xz-bestand.


Offline Thunder

  • Lid
Re: .tar.xz
« Reactie #6 Gepost op: 2021/12/05, 14:18:13 »
! Inplaats van .map is het .pak!

Offline Willy3

  • Lid
Re: .tar.xz
« Reactie #7 Gepost op: 2021/12/05, 14:39:41 »
In z'n algemeenheid: Wil je een app buiten de officiële bronnen om in Ubuntu installeren en weet je zeker dat het veilig is en kom je er niet uit, dan is meestal een zoekopdracht met de naam van de app + Linux of Ubuntu voldoende om relevante resultaten te krijgen. Eventueel kun je daar iets van howto install aan toevoegen.
Ook een handige tip: Kom je ergens een verwijzing naar een Github pagina tegen, ga dan eens naar die pagina en voeg in de adresbalk /releases toe aan het adres. 10 tegen 1 dat je dan al een stuk verder komt.

In dit specifieke geval: Popcorn Time is eigenlijk illegaal en mag daarom op dit forum niet behandeld worden.
Voorheen bekend als Willy2 en Willy4

Online vanadium

  • Lid
Re: .tar.xz
« Reactie #8 Gepost op: 2021/12/05, 14:54:48 »
Een .tar.xz bestand is, zonder meer, een archief bestand, net zoals .zip. Een archiefbestand bundelt folders en bestanden in één enkel bestand. Zo een bestand kan veel gemakkelijker over het internet overgedragen worden dan de afzonderlijke bestanden en folders. Bovendien is zo een archiefbestand ook nog gecomprimeerd, zodat minder data moeten overgebracht worden.

Als software via een archiefbestand verspreid wordt, dan is het niet zonder meer duidelijk hoe je de inhoud moet gebruiken. Hiervoor moet de programmaontwikkelaar instructies meegeven. Soms bevatten dergelijke bestanden broncode: dan moet je gaan compileren en daarna installeren. Soms bevatten dergelijke bestanden een installatiebestand: dan moet je dat uitvoeren. Soms bevatten dergelijke bestanden een folder met een programma dat klaar is om rechtstreeks op te starten -  dan moet je eenvoudig die folder op een geschikte plaats kopiëren en het uitvoerbare bestand opstarten...

Hoe je voor Popcorn time het geleverde bestand kan installeren, staat (onder meer) hier uitgelegd. Terminal openen en geduldig en zorgvuldig stapgewijs de instructies volgen.
Het enige wat je met een archiefbestand kan doen, is het uitpakken en kijken wat er in zit. Wat je verder kan doen, hangt helemaal af van de

Offline Willy3

  • Lid
Re: .tar.xz
« Reactie #9 Gepost op: 2021/12/05, 16:17:30 »
En mocht het allemaal toch nog niet lukken dan download je een deb vanaf github   :rolleyes: ;)
« Laatst bewerkt op: 2021/12/05, 16:21:38 door Willy3 »
Voorheen bekend als Willy2 en Willy4