Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: opstart volgorde dualboot/OPGELOST  (gelezen 10248 keer)

opstart volgorde dualboot/OPGELOST
« Gepost op: 2009/09/22, 20:19:44 »
Hoe wijzig ik de volgorde van opstarten in dualboot  vista en ubuntu,Ik wil graag  Ubuntu automatisch laten staren.
Ronald
« Laatst bewerkt op: 2009/09/28, 10:09:52 door rvanrookhuizen »

Re: opstart volgorde dualboot
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/22, 20:26:05 »
Ter informatie: gebruik je een Wubi-installatie (dus geïnstalleerd via Windows) of een "echte" installatie? Bij een "echte" installatie staat Ubuntu namelijk al als eerste in de opstartlijst.

Offline Thijsg

  • Lid
Re: opstart volgorde dualboot
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/22, 20:26:46 »
Typ in de terminal:
gksudo gedit /boot/grub/menu.lst
Dat zijn de instellingen van de volgorde van opstarten. Bij mij begint het hiermee:
# menu.lst - See: grub(8), info grub, update-grub(8)
#            grub-install(8), grub-floppy(8),
#            grub-md5-crypt, /usr/share/doc/grub
#            and /usr/share/doc/grub-doc/.

## default num
# Set the default entry to the entry number NUM. Numbering starts from 0, and
# the entry number 0 is the default if the command is not used.
#
# You can specify 'saved' instead of a number. In this case, the default entry
# is the entry saved with the command 'savedefault'.
# WARNING: If you are using dmraid do not use 'savedefault' or your
# array will desync and will not let you boot your system.
default 0

Die nul aan het eind kan je veranderen in een ander getal om Ubuntu standaard op te starten.

Wat ook kan is de blokjes kopiëren en plakken.

mvg
Thijs

Re: opstart volgorde dualboot
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/22, 20:31:24 »
Hartelijke dank weer/en weer.
Ronald

Re: opstart volgorde dualboot
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/22, 20:33:10 »
Maar gebruik je nu een Wubi-installatie? Want dan gaat de methode van Thijsg niet werken. Mocht je "gewone" installatie hebben, dan hoeft dit niet per sé via de terminal, maar kan het ook via Startup Manager (te vinden in de pakketbronnen en vervolgens te starten via Systeem -> Beheer)
« Laatst bewerkt op: 2009/09/22, 20:34:59 door Cumulus007 »

Re: opstart volgorde dualboot
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/24, 21:49:22 »
Ik heb wubi installatie,wat dan te doen?

Offline Thijsg

  • Lid
Re: opstart volgorde dualboot
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/24, 21:55:16 »
Ik ben bang dat de heer Gates dat niet over zijn hart kan verkrijgen. Ik vraag me af of het mogelijk is om de concurrent standaard op te starten. Ik zou je een dualboot adviseren, maar dat mag je zelf weten. Met een dualboot ben je minder gebonden aan Windows. Als Windows een probleem heeft, ben je Ubuntu ook kwijt.

mvg
Thijs

Offline track

  • Lid
Re: opstart volgorde dualboot
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/25, 00:16:11 »
Hoi Ronald,

als je ook maar iets serieus met jouw Ubuntu wilt doen raad ik je dringend aan dat je
er een echte Dual Boot van maakt.  Anders ben je bij de eerste de beste stroomuitval
alles kwijt wat je in Uby hebt staan.  Gewoon omdat het bestandsysteem van Win.. dat
dan naar de soep stuurt !   Enkele dagen geleden net nog gehad bij iemand hier het forum !

Dus, bespaar je die ellende ...

track

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: opstart volgorde dualboot
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/25, 00:24:25 »
Hier vind je een handleiding voor een gewone tweevoudige opstart:
http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Offline ivotb

  • Lid
Re: opstart volgorde dualboot
« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/25, 10:46:48 »
Ik was precies op zoek naar dit antwoord.
Helaas wil het toch nog niet helemaal werken.
Ik wou mijn bootsequence zo veranderen dat Vista als eerste opstart, Ik moet er toch echt aan geloven met mijn studie. maar ik wil echt nog niet van Ubuntu af, dus dan maar vista als standaard booten en Ubuntu behouden voor wanneer ik snel wil werken zonder honderdduizen foutmeldingen...

Ik heb eerst volgens een aanwijzing die ik ergens anders heb gevonden mijn grub aangepast in het terminalvenster,
Daar heb ik Vista naar boven geplaatst en de default van 0 naar 1 gezet.

Later heb ik na de aanwijzing van Cumulus startup manager gedownload. Nu staat vista wel als eerste voor de boot, maar wil hij niet werken omdat hij een onvolledige path heeft of iets dergelijks.
Als jullie er iets mee opschieten kan ik er vanmiddag wel even een fototje van maken.

Ik denk echter dat ik in Grub een foutje heb gemaakt. Ik heb wel een backup gemaakt, maar ik heb natuurlijk weer een flauw idee waar die zich nu bevind en hoe ik 'm terug kan zetten. hopelijk kan iemand me daar even makkelijk mee helpen...

bvd,
Ivo.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: opstart volgorde dualboot
« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/25, 10:49:21 »
Nadat je de boel in oude staat hebt teruggebracht, kun je deze handleiding gebruiken om Vista als eerste te laten opstarten:
http://sites.google.com/site/computertip/windowseerst
« Laatst bewerkt op: 2009/09/25, 13:42:09 door Pjotr »

Re: opstart volgorde dualboot
« Reactie #11 Gepost op: 2009/09/25, 14:45:46 »
Om deze reden raad ik vaak af om handmatig in sources.list te rommelen (tenzij je echt weet wat je aan het doen bent). Door een kleine menselijke fout kan je hele computer niet meer booten, terwijl de kans dat er iets misgaat met een programma als Startup Manager vrijwel nihil is.

Offline woteb

  • Lid
Re: opstart volgorde dualboot
« Reactie #12 Gepost op: 2009/09/25, 14:57:51 »
Nadat je de boel in oude staat hebt teruggebracht, kun je deze handleiding gebruiken om Vista als eerste te laten opstarten:
http://sites.google.com/site/computertip/windowseerst

Kun je zoiets niet regelen met startupmanager? Daar kun je toch ook grafisch aangeven wat het eerste moet worden opgestart?
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Re: opstart volgorde dualboot
« Reactie #13 Gepost op: 2009/09/25, 15:08:36 »
Wel............niet dus ik heb in de opstartmanager ubuntu gezet maar VISTA start doodleuk op???
Weet iemand nog een tip want het werkte bij vorige installatie wel
Ronald

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: opstart volgorde dualboot
« Reactie #14 Gepost op: 2009/09/25, 15:14:45 »
Kun je zoiets niet regelen met startupmanager? Daar kun je toch ook grafisch aangeven wat het eerste moet worden opgestart?
Dat kan met de opstartmanager voor grub: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/OpstartManager

Maar... de vraagsteller heeft een wubi installatie en dus een windows-opstartmenu. Die kan niet met de opstartmanager worden aangepast.

Daar kan wel een windowsprogramma easyBCD voor worden gebruikt. Ik heb daar echter geen ervaring mee, zoek eens op easyBCD in google.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline track

  • Lid
Re: opstart volgorde dualboot
« Reactie #15 Gepost op: 2009/09/25, 15:16:20 »
Hoi Ronald,

je hebt in het grub- bootmenu dus  Vista in de eerste regel staan, maar die start niet standaard op ?

Dan zal je dat even handmatig aanpassen.  Start  gksu gedit  op en navigeer naar het bestand
/boot/grub/menu.lst .  Daar staat ergens bovenaan  deze regel:
Citaat
default      1
Daar zal je gewoon een  "0"  van maken (=eerste regel), opslaan en klaar.

Bij de volgende boot zal hij dan de eerste regel standaard pakken.

track

p.s.:  we hebben het over een echte Dual Boot nu, en niet meer over een wubi, juist ?
« Laatst bewerkt op: 2009/09/25, 15:17:59 door track »

Re: opstart volgorde dualboot
« Reactie #16 Gepost op: 2009/09/25, 16:18:59 »
vreemd toch,bij vorige ,zelfde installatie had ik wel de mogelijkheid,maar,tja,ik weet niet meer hoe ik  ikgesteld heb.
Ronald

Re: opstart volgorde dualboot
« Reactie #17 Gepost op: 2009/09/25, 16:29:22 »
als ik gksu edit in tik krijg ik en leeg bald met bovenin "1 niet  opgeslagen document.
Ronald

Offline track

  • Lid
Re: opstart volgorde dualboot
« Reactie #18 Gepost op: 2009/09/25, 16:52:24 »
Ja, dat is standaard zo.  Dan klik je gewoon op [openen] en zoekt vanuit [bestandsysteem]
via  /boot  enz. het bestand   /boot/grub/menu.lst  op.

Als je die opent ben je er.

track

Offline vanadium

  • Lid
Re: opstart volgorde dualboot
« Reactie #19 Gepost op: 2009/09/25, 18:18:21 »
Beste Track

We hebben hier een wubi installatie, en het opstarten wordt dan geregeld door een Windows opstartmanager, niet door grub. Jou advies is hier dus niet van toepassing.

Offline track

  • Lid
Re: opstart volgorde dualboot
« Reactie #20 Gepost op: 2009/09/25, 18:56:04 »
Heb ik het mis dan ?

Ik dacht dat niet alleen Ivo (anwoord # 9) was overgestapt naar een echte Dual Boot
maar ook Ronald.
Maar ... als hij nog met een wubi zit loopt hijt niet alleen een bijzonder risico  :o
hij moet de startprioriteiten ook elders instellen.  Ergens in de  C:\boot.ini  dacht ik.

track
« Laatst bewerkt op: 2009/09/25, 18:58:51 door track »

Offline vanadium

  • Lid
Re: opstart volgorde dualboot
« Reactie #21 Gepost op: 2009/09/25, 20:55:47 »
Die lange draadjes worden op de duur moeilijk te volgen. Mogelijk is er ondertussen inderdaad een herinstallatie gebeurd...

Re: opstart volgorde dualboot
« Reactie #22 Gepost op: 2009/09/26, 11:42:13 »
Wel dank voor alle goede raad,maar door de bomen zie ik her bos niet meer.
De vraag was:
Ik wil UBUNTU als eerste opstarten en niet behoeven te kiezen,als ik dan even omkijk start Vista op en dat wil ik dus niet.
Ronald

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: opstart volgorde dualboot
« Reactie #23 Gepost op: 2009/09/26, 11:52:24 »
- Verwijder je huidige Wubi-installatie *vanuit Windows*. Via Configuratiescherm - Software installeren/verwijderen.

- Installeer Ubuntu op een aparte partitie:
http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Probleem opgelost. En je hebt meteen een veel degelijkere installatievorm.  :)

Re: opstart volgorde dualboot
« Reactie #24 Gepost op: 2009/09/26, 12:11:02 »
Mocht dat een keer nodig zijn zal ik het  zo doen,alleen geen zin in weer een dag installeren.
Snap niet hoe het vorige keer wel kon,maar dank voor alle hulp.
Ronald