Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: WD harde schijf stuk?  (gelezen 26218 keer)

Offline John K

  • Lid
WD harde schijf stuk?
« Gepost op: 2011/10/04, 15:15:04 »
Ik heb een WD externe schijf welke ik niet meer kan benaderen. Wanneer ik de schijf in Gparted bekijk komt er een volgend verhaal tevoorschijn (zie plaatje). Ik wilde al Testdisk/ Photorec software recovery doen, maar volgens Gparted moet ik chkdsk /f erop loslaten. Moet ik eerst een datarecovery met Testdisk doen of eerst chkdsk /f ???

Groeten John K
« Laatst bewerkt op: 2011/10/04, 18:19:14 door John K »

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: WD harde schijf stuk?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/04, 17:34:02 »
Ik heb een WD externe schijf welke ik niet meer kan benaderen. Wanneer ik de schijf in Gparted bekijk komt er een volgend verhaal tevoorschijn (zie plaatje). Ik wilde al Testdisk/ Photorec software recovery doen, maar volgens Gparted moet ik chkdsk /f erop loslaten. Moet ik eerst een datarecovery met Testdisk doen of eerst chkdsk /f ???

Groeten John K
welk plaatje?

Offline John K

  • Lid
Re: WD harde schijf stuk?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/04, 18:21:36 »
Volledige plaatje was te groot, dit is een kleinere versie. De bestandsindeling is NTFS.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: WD harde schijf stuk?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/04, 18:25:28 »
Gewoon helemaal kaput... wil je je data redden moet je naar een groot bedrijf, waar alles veel geld kost ;)

Re: WD harde schijf stuk?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/04, 18:29:43 »
Nee, het is misschien nog te redden zoals het plaatje zegt.
Volg de instructies op ;)
Start Windows (als deze nog werkt/er op staat)
Open cmd.exe en voer chkdsk /f uit
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline John K

  • Lid
Re: WD harde schijf stuk?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/04, 18:38:56 »
het is gelukkig een externe schijf met alleen data. Ik heb inderdaad nog een Vista Windows die ik nooit gebruik, op mijn laptop.

CMD is de opdrachtregel? En hoe weet chkdsk /f welke schijf die moet analyseren?

Maar moet ik nu eerst een image maken of een Testdisk uitvoeren of eerst chkdsk /f???
« Laatst bewerkt op: 2011/10/04, 18:44:41 door John K »

Offline heir4c

  • Lid
Re: WD harde schijf stuk?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/04, 18:49:58 »
Ik ga maar even antwoorden ook al heb ik met dit probleem geen ervaring en gebruik windows op het moment helemaal niet.
Maar ik denk naar wat ik lees en begrijp dat je best eerst de chkdsk /f doet, wat vermeld word in de error melding in je afbeelding.

Ter info:
Afbeeldingen kan je ook uploaden naar een upload site en hier dan de link plaatsen.
Voorbeeld van uploadsite: http://tinypic.com en http://imgur.com Maak een account aan dan vind je jouw afbeeldingen snel terug.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: WD harde schijf stuk?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/04, 19:29:27 »
CMD is de terminal in Windows (Commandprompt).
In Windows:
Start > uitvoeren > cmd.exe
Dan chkdsk (volume letter) /f uitvoeren.
chkdsk /? geeft genoeg help al snap je het niet.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline John K

  • Lid
Re: WD harde schijf stuk?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/10/04, 21:01:20 »
dank je, ik ga oefenen

Offline jan11000

  • Lid
Re: WD harde schijf stuk?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/10/05, 19:06:20 »
En er staat 2 x rebooten in windows na chkdsk.

Vaak gebeurd dit als je de hd niet via software loskoppeld en dan pas de kabel lostrekt, dit moet altijd gedaan worden, omdat je anders vaker je schijf beschadigd of leeg is.

Re: WD harde schijf stuk?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/10/05, 20:40:35 »
Dit heb ik 2 keer gehad met een WD. Echt bagger.

Re: WD harde schijf stuk?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/10/05, 21:07:39 »
Dit heb ik 2 keer gehad met een WD. Echt bagger.
*dit* is een fout in de MTF, wat normaal komt door het niet veilig verwijderen van een schijf waardoor een schrijfopdracht slechts half voltooid kan worden.
dat licht niet in de schijf, ik heb dat ongeveer twee jaar geleden ook een keer gehad en de schijf waar ik het mee had word nu nog gebruikt en werkt perfect.

"veilig verwijderen" bestaat om te voorkomen dat je een schrijfopdracht afbreekt, als je dat wel doet dan zal je het bestandssysteem beschadigen.
de schijf zelf is waarschijnlijk prima, maar de MFT (Master File Table) is dat niet meer, dus hij weet niet meer welke partities er zijn.


als je chkdsk er overheen haalt zou die het MFT moeten herstellen, anders moet je de schijf formatteren, maar verder zal er niks mis mee zijn.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: WD harde schijf stuk?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/10/05, 21:45:58 »
Nou, bij mij ging WD dus 2 keer kapot. Sindsdien een Seagate external HD en nooit meer problemen gehad.

Re: WD harde schijf stuk?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/10/05, 21:47:34 »
Ik heb het ook gehad, en dat was geen WD.
Zoals foxofinfinety zegt, dat is het probleem.
Mogelijk beheerst Ubuntu MTF niet 100% wat tot zulke taferelen kan leiden.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: WD harde schijf stuk?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/10/05, 22:01:30 »
Nou, bij mij ging WD dus 2 keer kapot. Sindsdien een Seagate external HD en nooit meer problemen gehad.
dat kan, maar wat was dan wel een andere fout, en ik vind het dan weer knap dat die seagate goed werkt...., daar heb ik nogal veel mindere ervaringen mee.

maar dit is waarscheinlijk een schrijffout geweest, de keer dat ik het had, was wel een WD, maar, kwam door een stroomstoring, waardoor de schijf (en PC) zomaar uitvielen, tijdens het kopieren van data.


als het een Caviar Black is kan het wel de schijf zijn btw, die leven niet lang....ik heb net een verzend bevestiging voor de 2de vervanger in een half jaar...
en gelukkig, is de winkel accoord met een ander type als vervanger...


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline John K

  • Lid
Re: WD harde schijf stuk?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/10/10, 10:04:12 »
Dit heb ik 2 keer gehad met een WD. Echt bagger.
*dit* is een fout in de MTF, wat normaal komt door het niet veilig verwijderen van een schijf waardoor een schrijfopdracht slechts half voltooid kan worden.
dat licht niet in de schijf, ik heb dat ongeveer twee jaar geleden ook een keer gehad en de schijf waar ik het mee had word nu nog gebruikt en werkt perfect.

"veilig verwijderen" bestaat om te voorkomen dat je een schrijfopdracht afbreekt, als je dat wel doet dan zal je het bestandssysteem beschadigen.
de schijf zelf is waarschijnlijk prima, maar de MFT (Master File Table) is dat niet meer, dus hij weet niet meer welke partities er zijn.


als je chkdsk er overheen haalt zou die het MFT moeten herstellen, anders moet je de schijf formatteren, maar verder zal er niks mis mee zijn.

Jij hebt er zo te zien ervaring mee; ik heb de volgende vraag. Ik heb een WD van een vriend gekregen om zijn data te redden zoals ik al schreef. Het betreft dus een externe schijf zonder besturingssysteem die niet meer toegankelijk is. Gparted ziet de disk en geeft de hiervoor beschreven error en suggereert dat ik chkdsk /f er op los moet laten. Wanneer ik in Ubuntu in system- admin- disk utility kijk staat er dat deze schijf 'some bad sectors' heeft.

Maar als ik google op chkdsk /f krijg ik waarschuwingen dat ik data kan kwijtraken en dus eerst een backup moet maken. Dit ga ik doen (op een aangeschafte 2 gig schijf), maar het wordt dus een Image backup van een WD disk met inhoudt EN de errors/ fouten neem ik aan. Wat heeft die image dan voor zin, wat kan ik er mee? Ook vind ik in google onduidelijkheid omtrent chkdsk /f en chkdsk /f /r.

bij chkdsk /f staat; Fixes errors on the volume. The volume must be locked. If CHKDSK cannot lock the volume, it offers to check it the next time the computer starts.

en bij chkdsk /r; Locates bad sectors and recovers readable information (implies /f and /p). Unreadable data is lost. If CHKDSK cannot lock the volume, it offers to check it the next time the computer starts.

Wat is nu dus de veiligste optie om de disk te repareren zodat ie weer toegankelijk is EN de data te redden, daar gaat het tenslotte om en niet zo zeer om de disk. Kapot=jammer dan.

Groeten John

ps. te aanvulling, de eigenaar van de schijf zegt dat ie de disc zonder los te koppelen verwijdert heeft en ook eens heeft laten vallen.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/10, 10:05:57 door John K »

Re: WD harde schijf stuk?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/10/10, 12:20:40 »
het is inderdaad mogelijk dat je bestanden kwijt raakt als je chkdsk uitvoert, maar helaas is het niet mogelijk om dat echt te voorkomen.

de bestanden die je dan zou kwijt raken zijn namelijk dan zelf al beschadigd en kunnen niet hersteld worden, meestal is dan de header kapot zodat het bestand onherkenbaar word, en dan word die uit de index in het MFT verwijderd.


met dit:
maar dit is waarscheinlijk een schrijffout geweest, de keer dat ik het had, was wel een WD, maar, kwam door een stroomstoring, waardoor de schijf (en PC) zomaar uitvielen, tijdens het kopieren van data.
toen ben ik ook een deel van de bestanden kwijt geraakt, en een paar anderen waren beschadigd.
je kan er echter helaas niet veel aan doen, zolang de MFT beschadigd is willen de meeste recovery programma's de schijf ook niet goed lezen, omdat ze dan de partities niet meer kunnen vinden.
soms kan je wel na het stellen van de MFT (dus met chkdsk /f) nog iets terug krijgen met recovery software, maar dat wil niet altijd.

dus het is, helaas, toch het beste om wel chkdsk /f te doen, omdat zolang je dat niet doet je vaak niks kan terug halen via andere programma's.



chkdsk /r kan overigens niet, dan moet je chkdsk /f /r doen, in de help van chkdsk staat dat al namelijk:
Citaat van: chkdsk /?
/R Vind beschadigde sectoren en hersteld leesbare gegevens (hiervoor is /F nodig)
gezien deze schijf ook gevallen is is het misschien wel handig om ook de /r parameter te gebruiken.


wel een ding nog, chkdsk duurt lang, maar, breek hem nooit af! dan kan je nog meer gegevens verliezen


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: WD harde schijf stuk?
« Reactie #17 Gepost op: 2011/10/10, 16:52:30 »
Je kan ook het geweldige stukje software van Gibson downloaden  Spinrite
Hiermee kan je niet alleen de HD repareren maar ook alle software die erop staat.
Als het met dit programma niet meer te repareren is dan kan het nooit meer gerepareerd worden.

Download voor Spinrite = http://www.google.nl/search?aq=1&oq=spinrite&gcx=c&sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=spinrite+download

Pak nu de 7e van bovenaf (Spinrite 6.zip - Upload and Download File for Free)

Op cd of stick zetten en hiervan booten.

Originele site vind je HIER - KLIK
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline jan11000

  • Lid
Re: WD harde schijf stuk?
« Reactie #18 Gepost op: 2011/10/10, 19:13:15 »
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1351243
Hier staan veel tips. Bekijk alle youtube filpjes en kijk naar meer films van dezelfde persoon.

- Indien de data zeer belangrijk is laat dit door recovery bedrijf doen(kost veel geld).
- Indien het een mechanische fout, dan is het mogelijk dat je maar 1 van kunt lezen van je schijf en dat de schijf hierna defect of erger beschadigd is.
Dus een copie/image maken met dmv bit for bit kopieren, dus de gehele schijf imagen, dan kun je deze image vaker op andere schijven zetten en door meerdere recovery software laten repareren.
Je hebt software die een kopie maakt vanaf begin hd en dan bij een slechte stuk staan blijft, dan kun je ook proberen vanaf het einde van de hd naar het begin een kopie te trekken, dus achteruit, tot aan de slechte stuk.
-Professionele recovery software gebruiken, deze haalt veel terug.

Offline John K

  • Lid
Re: WD harde schijf stuk?
« Reactie #19 Gepost op: 2011/10/10, 23:55:19 »
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1351243
Hier staan veel tips. Bekijk alle youtube filpjes en kijk naar meer films van dezelfde persoon.

- Indien de data zeer belangrijk is laat dit door recovery bedrijf doen(kost veel geld).
- Indien het een mechanische fout, dan is het mogelijk dat je maar 1 van kunt lezen van je schijf en dat de schijf hierna defect of erger beschadigd is.
Dus een copie/image maken met dmv bit for bit kopieren, dus de gehele schijf imagen, dan kun je deze image vaker op andere schijven zetten en door meerdere recovery software laten repareren.
Je hebt software die een kopie maakt vanaf begin hd en dan bij een slechte stuk staan blijft, dan kun je ook proberen vanaf het einde van de hd naar het begin een kopie te trekken, dus achteruit, tot aan de slechte stuk.
-Professionele recovery software gebruiken, deze haalt veel terug.

Is Gparted voor een image van de WD hd maken o.k? Maakt deze een bit voor bit image? Ik kan gezien de groote van de WD maar 2x een image maken en dus maar met 2x een recovery programma nakijken. Welke raad jij aan? Testdisk/ Photorec bijv.? En welke software is dit dan die "een kopie maakt vanaf begin hd en dan bij een slechte stuk staan blijf"??? En welke is de Professionele recovery software?

Wanneer ik een image maak en deze op een nieuwe functionerende hd zet, heb ik dan ook meer kans bestanden terug te halen en hoe gaat dat dan in zijn werk???

Groeten John

Groeten John

Re: WD harde schijf stuk?
« Reactie #20 Gepost op: 2011/10/11, 10:26:25 »
Is dat niet dezelfde van Shieldsup? Geloof van wel hè? Die maken goede software!!

Klopt.
En Gibson is 1 van de weinige mensen die op een unieke manier software schrijven.
Daarom zijn de programma's ook zo verschrikkelijk klein.

@John K
Als Spinrite de HD niet kan herstellen is het afgelopen met de HD en de software die erop staat.
Er bestaat namelijk geen betere software !

Spinrite werkt op een unieke manier, hij leest de elektrisch geladen deeltjes die op de HD zitten.
Als die deeltjes niet goed zijn blijft hij dit lezen herhalen en schrijft eventueel dit deeltje terug om de elektrische lading te herstellen.
Als het hersteld is dan schrijft hij het weg op een leeg gedeelte van de HD.

Ieder bitje wat op de HD staat is elektrisch geladen en hier gaat het nog wel eens fout.
De elektrische lading is te laag waardoor het bitje voor normale software niet meer te lezen is.
Als dit bij een aantal bitjes is gebeurd is die foto of het stukje tekst niet meer terug te halen.

Omdat Spinrite dit hersteld kan na een run over de HD alle software weer eraf gehaald worden.
Vaak heb ik al meegemaakt dat een HD die onbruikbaar was geworden na een paar runs weer normaal
werkten, en nog een paar jaar mee kon.

Bekijk hier een filmpje

Heb ff geduld het laad erg langzaam.

Geloof me, als Spinrite de HD niet kan redden bestaat er geen andere software die dat wel kan.
En als Spinrite klaar is met de HD kan je gewoon alles op de normale manier eraf halen cq kopiëren naar een andere HD.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline John K

  • Lid
Re: WD harde schijf stuk?
« Reactie #21 Gepost op: 2011/10/11, 12:46:48 »
Maar moet ik nu eerst chkdsk /f of eventueel chkdsk /f /r doen of Spinrite???

Re: WD harde schijf stuk?
« Reactie #22 Gepost op: 2011/10/11, 20:42:42 »
Als je chkdsk wil uitvoeren doe het dan met chkdsk /f /r

Nu word alles nagelopen en gerepareerd.
Echter chkdsk repareert alleen bestanden die verbroken zijn in 2 of meerdere stukken.
Althans dat gaat hij proberen.
Voor de rest repareert hij helemaal niets.

Spinrite hersteld de electrisch geladen deeltjes op de schijf zelf, waardoor de bestanden weer leesbaar worden.

Bevinden die deeltjes zich op een beschadigde cluster van de HD dan kopieert hij die deeltjes naar een gedeelte van de HD die nog wel goed is.
Die beschadigde cluster is dus werkelijk kapot en kan nooit meer gerepareerd worden, je kan dus minder data op de HD zetten.

chkdsk doet dit dus niet en kan in theorie meer verloten dan herstellen, want hij kan die kapotte cluster toch niet meer lezen en zal daar dus geen enkele data vandaan halen.

Nogmaals simpel gezegd, chkdsk kan alleen leesbare data die verbroken is herstellen.

Spinrite hersteld de data van de HD.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline John K

  • Lid
Re: WD harde schijf stuk?
« Reactie #23 Gepost op: 2011/10/11, 22:40:45 »
Nog is het mij niet duidelijk; Gparted zegt dat ik chkdsk /f moet uitvoeren omdat de schijf niet toegankelijk is. Doet Spinrite hetzelfde, dus een niet toegankelijke schijf toegankelijk maken of moet ik voor ik met Spinrite aan de slag kan in ieder geval chkdsk /f /r uitvoeren en daarna dus Spinrite?

Ik ga als het lukt eerst een image maken van de niet toegankelijke WD schijf d.m.v Gparted, moet ik Spinrite op die backup loslaten of op die WD schijf? Wat is het meest safe?

Is Spinrite een Linux porgje in de repository?

Groeten John
« Laatst bewerkt op: 2011/10/11, 22:42:35 door John K »

Re: WD harde schijf stuk?
« Reactie #24 Gepost op: 2011/10/12, 09:57:27 »
Je mag doen wat je wilt.

Spinrite zit niet in de repository en is geen Linux tis ook geen windows.
Lees mijn eerdere post.

Spinrite download je.
(is eigenlijk bedoeld om in windows te werken)
Je opent Spinrite (start hem dus op)
Volg daarna de instructies, waarna de image op floppy of cd-rom gebrand word.

Daarna start je de pc op, (boot de computer) vanaf de floppy of de cd-rom.
Net zoals je van de live-cd van Ubuntu start.

Volg nu de instructies van het programma.

Spinrite is geen besturingssysteem dus zal geen last hebben om de HD te kunnen koppelen of wat dan ook.
Dus voor Spinrite hoef je geen chkdsk uit te voeren.

Als je de HD wilt aankoppelen in windows of in Ubuntu zul je wel een poging moeten doen met chkdsk
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D