Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: nieuwe pagina over Linux Mint  (gelezen 2654 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Tip: nieuwe pagina over Linux Mint
« Gepost op: 2012/12/29, 17:42:09 »
Vandaag heb ik een nieuwe pagina toegevoegd aan mijn documentatie, die is gewijd aan Linux Mint met Mate:
https://sites.google.com/site/computertip/mint

Binnenkort wordt die overigens nog uitgebreid.

--Toevoeging:
Voor alle duidelijkheid: ik blijf zelf een blije Xubuntugebruiker, want Xubuntu voldoet precies aan al mijn wensen.... Maar ik ben onder de indruk van de kwaliteit van Linux Mint met Mate. :)
« Laatst bewerkt op: 2012/12/29, 22:02:35 door Pjotr »

Offline cabra

  • Lid
Re: Tip: nieuwe pagina over Linux Mint
« Reactie #1 Gepost op: 2012/12/29, 17:49:50 »
super!
gebruik het nu op m'n desktop en m'n netbook,m'n laptop zal er ook binnenkort mogen aan geloven!
Medion Akoya S4214 - i5-3317U - 4GB RAM - intel HD 4000 - Adata mSATA 128GB SSD - WD 500GB HDD - W8

Esprimo mini PC - Xubuntu 12.04.02

Offline RikRik

  • Lid
Re: Tip: nieuwe pagina over Linux Mint
« Reactie #2 Gepost op: 2012/12/29, 17:50:13 »
Geweldig Pjotr, toch een opmerking:
Citaat
Cinnamon is vooralsnog geen aanrader: te onstabiel en bovendien een zware aanslag op de systeemkracht.
Hoewel mijn pc al een oudje is draait Cinnamon met Mint 14 hier super stabiel. Een een zware aanslag op m'n pc valt ook wel meer, beslist niet meer dan Ubuntu 12.10 met Unity.
 
 

Offline cabra

  • Lid
Re: Tip: nieuwe pagina over Linux Mint
« Reactie #3 Gepost op: 2012/12/29, 17:51:41 »
ik gebruikte reeds de tips dat op uw site staan ook al in mint ;)
Medion Akoya S4214 - i5-3317U - 4GB RAM - intel HD 4000 - Adata mSATA 128GB SSD - WD 500GB HDD - W8

Esprimo mini PC - Xubuntu 12.04.02

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: nieuwe pagina over Linux Mint
« Reactie #4 Gepost op: 2012/12/29, 17:55:12 »
Geweldig Pjotr, toch een opmerking:
Hoewel mijn pc al een oudje is draait Cinnamon met Mint 14 hier super stabiel. Een een zware aanslag op m'n pc valt ook wel meer, beslist niet meer dan Ubuntu 12.10 met Unity.
Compiz is een zwakke broeder onder de vensterbeheerders, wanneer het 3D-effecten betreft.... Zowel qua stabiliteit als qua systeemeisen.

Overigens moet je die opmerking van mij meer zien als een contrast met "lichtgewicht" Mate (waar ik behoorlijk van onder de indruk ben).  :)

Offline RikRik

  • Lid
Re: Tip: nieuwe pagina over Linux Mint
« Reactie #5 Gepost op: 2012/12/29, 17:59:59 »
Geweldig Pjotr, toch een opmerking:
Hoewel mijn pc al een oudje is draait Cinnamon met Mint 14 hier super stabiel. Een een zware aanslag op m'n pc valt ook wel meer, beslist niet meer dan Ubuntu 12.10 met Unity.
Compiz is een zwakke broeder onder de vensterbeheerders, wanneer het 3D-effecten betreft.... Zowel qua stabiliteit als qua systeemeisen.

Overigens moet je die opmerking van mij meer zien als een contrast met "lichtgewicht" Mate (waar ik behoorlijk van onder de indruk ben).  :)
Er zelfs een Chinnamon 2 D, de 2D variant gebruikt geen 3D-effecten  ;)
Mate vind ik geniaal, maar Chinnamon heeft ook z'n sterke kanten en nogmaals, het draait op mijn eenvoudig  computertje  buitengewoon stabiel.

FrSu

  • Gast
Re: Tip: nieuwe pagina over Linux Mint
« Reactie #6 Gepost op: 2012/12/29, 19:22:35 »
Kwaliteit komt altijd boven drijven.... ;)

Re: Tip: nieuwe pagina over Linux Mint
« Reactie #7 Gepost op: 2012/12/29, 20:12:46 »
Pjotr, je stijgt meer en meer in mijn achting!
Heel wat mensen hebben een schat aan info dankzij jouw mooie website! (ik vind de smiley niet voor duim omhoog maar je krijgt hem van mij!  =D)
Linux Mint 18.3  Xfce

Re: Tip: nieuwe pagina over Linux Mint
« Reactie #8 Gepost op: 2012/12/29, 20:30:27 »
Geweldig Pjotr, toch een opmerking:
Hoewel mijn pc al een oudje is draait Cinnamon met Mint 14 hier super stabiel. Een een zware aanslag op m'n pc valt ook wel meer, beslist niet meer dan Ubuntu 12.10 met Unity.
Compiz is een zwakke broeder onder de vensterbeheerders, wanneer het 3D-effecten betreft.... Zowel qua stabiliteit als qua systeemeisen.

Overigens moet je die opmerking van mij meer zien als een contrast met "lichtgewicht" Mate (waar ik behoorlijk van onder de indruk ben).  :)

Cinnamon draait niet met Compiz maar met Mutter. Maar zwaarder is het wel, daar heb je gelijk in.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Tip: nieuwe pagina over Linux Mint
« Reactie #9 Gepost op: 2012/12/29, 20:53:28 »
Geweldig Pjotr, toch een opmerking:
Hoewel mijn pc al een oudje is draait Cinnamon met Mint 14 hier super stabiel. Een een zware aanslag op m'n pc valt ook wel meer, beslist niet meer dan Ubuntu 12.10 met Unity.
Compiz is een zwakke broeder onder de vensterbeheerders, wanneer het 3D-effecten betreft.... Zowel qua stabiliteit als qua systeemeisen.

Overigens moet je die opmerking van mij meer zien als een contrast met "lichtgewicht" Mate (waar ik behoorlijk van onder de indruk ben).  :)

Cinnamon draait niet met Compiz maar met Mutter. Maar zwaarder is het wel, daar heb je gelijk in.
Mate is standaard 2D (er is zelfs geen 3D optie)  Chinnamon draait standaard op 3 D maar men kan uitloggen en weer inloggen met 2D. Vraag mij af: is Chinnamon 2D (veel) zwaarder is dan Mate?  Ik heb beide desktops behoorlijk getest, op mijn pc merk ik totaal geen verschil, qua performance.
Hier het geheugen verbruik van Chinnamon 3D:
 

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: nieuwe pagina over Linux Mint
« Reactie #10 Gepost op: 2012/12/29, 21:53:04 »
Ik zal Cinnamom nog wel eens wat meer aan de tand gaan voelen, maar dan in 2D.....

Overigens, voor alle duidelijkheid: ik blijf zelf een blije Xubuntugebruiker. Xubuntu voldoet precies aan mijn wensen....

Maar ik stel wel vast, tot mijn genoegen, dat Linux Mint een volwassen distributie is, met een duidelijk eigen profiel en verrassend goede eigen toevoegingen.  :)

Alleen jammer dat ze Mint LXDE hebben stilgezet; Mint Xfce heeft m.i. te weinig bestaansrecht naast Mint Mate, die immers ook behoorlijk lichtgewicht is. Mint LXDE had, als vederlichtgewicht, veel meer eigenstandige betekenis. Enfin, dat zijn kleinigheden....

Offline midas

  • Lid
Re: Tip: nieuwe pagina over Linux Mint
« Reactie #11 Gepost op: 2012/12/29, 22:36:02 »
Cinnamon draait niet met Compiz...niet met Mutter...maar met Muffin :)

Bijgesloten link met wat meer achtergronden over Cinnamon 2D:

http://www.webupd8.org/2012/06/cinnamon-to-get-2d-session-more-new.html

Het schijnt dat er nog steeds problemen zijn met ATI-kaartjes i.c.m. Cinnamon. Maar goed, d'r valt voor 2D-desktop liefhebbers weer veel te kiezen: xfce, mate, cinnamon, elementary en gnome-classic. Maar ook KDE gaat zonder beeldscherm-effecten als een speer. Jammer dat Ubuntu zijn Unity-2D laat vallen.

Mooie aanvulling van jouw webstek Pjotr ;)
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: nieuwe pagina over Linux Mint
« Reactie #12 Gepost op: 2012/12/29, 23:04:02 »
Cinnamon draait niet met Compiz...niet met Mutter...maar met Muffin :)

Inderdaad; dank voor de correctie. :)

Overigens valt me wel op, dat zelfs in Mate, een groot deel van Compiz standaard is geïnstalleerd:
- compiz-core
- compiz-plugins-default
- libcompizconfig0
- libdecoration0

Wat is daar de functie van, vraag ik me af....

Offline RikRik

  • Lid
Re: Tip: nieuwe pagina over Linux Mint
« Reactie #13 Gepost op: 2012/12/29, 23:52:08 »
Cinnamon draait niet met Compiz...niet met Mutter...maar met Muffin :)

Inderdaad; dank voor de correctie. :)

Overigens valt me wel op, dat zelfs in Mate, een groot deel van Compiz standaard is geïnstalleerd:
- compiz-core
- compiz-plugins-default
- libcompizconfig0
- libdecoration0

Wat is daar de functie van, vraag ik me af....
Geen idee, Compiz zelf is niet standaard geïnstalleerd en ook niet actief zo te zien:
 

Re: Tip: nieuwe pagina over Linux Mint
« Reactie #14 Gepost op: 2012/12/30, 09:53:23 »
Xubuntu vind ik super om te gebruiken (mega stabiel en snel). Ben na het installeren wel ietsje meer tijd kwijt om het precies zo te krijgen als ik het hebben wil. Prettig dat de menubalk(en) en items daarop te vergrendelen zijn (met dank aan de tip van Pjotr).

Het makkelijke aan Mint is dat zowel het uiterlijk (klassiek, rustig en ik vind het supermooi) gelijk voor mij ok is en dat de meeste programma's ook al geïnstalleerd zijn. Wat zaken erbij installeren en klaar. Heel erg fijn dat er een Mint hulppagina bij komt!

En voor mij ook belangrijk: mijn huisgenoten hoeven aan de layout en het menu niet te wennen. Alles is direct vindbaar. Denk ik de reden dat Mint het gewoon goed doet in de 'markt'. Kun je iedereen zonder gebruiksaanwijzing voorschotelen (zelfs mijn ouders van 80).
« Laatst bewerkt op: 2012/12/30, 10:10:25 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Re: Tip: nieuwe pagina over Linux Mint
« Reactie #15 Gepost op: 2012/12/30, 10:59:00 »
@midas: En raad eens waar Muffin op gebouwd is? Juist, Mutter.

Offline daido

  • Lid
Re: Tip: nieuwe pagina over Linux Mint
« Reactie #16 Gepost op: 2012/12/30, 11:32:12 »
Ik zal Cinnamom nog wel eens wat meer aan de tand gaan voelen, maar dan in 2D.....

Overigens, voor alle duidelijkheid: ik blijf zelf een blije Xubuntugebruiker. Xubuntu voldoet precies aan mijn wensen....

Maar ik stel wel vast, tot mijn genoegen, dat Linux Mint een volwassen distributie is, met een duidelijk eigen profiel en verrassend goede eigen toevoegingen.  :)

Alleen jammer dat ze Mint LXDE hebben stilgezet; Mint Xfce heeft m.i. te weinig bestaansrecht naast Mint Mate, die immers ook behoorlijk lichtgewicht is. Mint LXDE had, als vederlichtgewicht, veel meer eigenstandige betekenis. Enfin, dat zijn kleinigheden....

Ik gebruik voor mijn netbook Linux Mint 14 Xfce.  Dat is toch een afgeleide versie van Xubuntu ?
Ik vind namelijk dat Linux Mint 14 Xfce er mooier uitziet dan Xubuntu.

Hoe verhoudt qua systeemeisen Linux Mint 14 Xfce en Linux Mint 14 mate? Schilt dat veel?
En in verhouding met Ubuntu 12.04?



Re: Tip: nieuwe pagina over Linux Mint
« Reactie #17 Gepost op: 2012/12/30, 11:38:04 »
12.04 2D of 3D?

Offline daido

  • Lid
Re: Tip: nieuwe pagina over Linux Mint
« Reactie #18 Gepost op: 2012/12/30, 11:55:34 »