Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wiki indeling  (gelezen 9148 keer)

Rosalie

  • Gast
Wiki indeling
« Gepost op: 2007/04/30, 19:26:07 »
De Wiki begint steeds meer onderwerpen te krijgen.

Ik wil hierbij vragen om aandacht voor een beter catergorisering van de onderwerpen. Ik zag dat howto's ook wel weer in categorieen verdeeld kunnen worden. Dit zou mij beter helpen als beginner.

Misschien weet iemand een betere categorisering?

Bijvoorbeeld:

introductie
voorbereiding - hardware specificaties - verschillen versies - downloaden - branden - etc.
installeren ubuntu - kubuntu - xubuntu - partities - problemen - Problemen bij Windows dual-boot systemen - etc.
desktop - EyeCandy - Compiz - Beryl - meerdere desktops installeren -  Wisselen tussen Gnome, KDE en Xfce - etc.
multimedia - mp3 - xvid - codecs - flash - java - etc.
hardware -  Ubuntu & Wifi - video (Nvidia/Ati) - usb - printers (Niet ondersteunde printers) - bluetooth (Het installeren en gebruiken van BlueTooth) - etc.
software - software installeren - pakketbronnen - software deinstalleren - Games - Webmail lezen met Evolution -  Wine -  LAMP server - etc.
linux howto's (die niet met bovenstaande onderwerpen  te maken hebben) -  Een bootfloppy maken met Grub - Informatie verzamelen over je systeem

Offline eendje

  • Lid
Wiki indeling
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/30, 19:48:43 »
We zoeken nog iemand om het te coördineren, zie draadje: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/9377

Als je je geroepen voelt....
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

servaas-xubuntu-user

  • Gast
Wiki indeling
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/07, 23:55:45 »
het is wel handig om wat dingen opgesplitst te hebben

zoiets:

* algemeen                    (desktop onafhankelijk danwel standaard in elke *buntu smaak aanwezig)
    + hardware
          - toetsenbord
          - ...
    + software
          - sudo (is ook een programma eigenlijk of meer een aparte categorie commando('s) ?)
          - synaptic
          - ...
    + configuratie
          - bash
          - ...
    +...
* ubuntu
    + installatie
          - live cd
          - alternate cd
    + configuratie
           - ...
    + software
          - nautilus
          - ...
* xubuntu
    + installatie
          - live cd
          - alternate cd
    + configuratie
          - configuratie manager
          - ...
     + software
          - thunar
          - mousepad
          - ...
      + ...
* kubuntu
      + installatie
      + enz enz

dit maakt het volgens mij super snel vinden wat je nodig hebt als het er is ...

idee ?

Offline SWAT

  • Administrator
Wiki indeling
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/08, 10:29:03 »
Verlies niet uit het oog, dat veel van deze zaken simpelweg de vertalingen kunnen zijn van reeds bestaande Engelstalige pagina's ;) De onderverdeling per window manager lijkt me overdreven sinds de meeste onderdelen daarvan (zoals de installatie) heel erg veel op elkaar lijken. Een standaard beschrijving van de verschillende programma's is een optie, maar zorgt wel voor veel extra werk.
Opmerking: als een indeling of bepaalde teksten 'handig' lijken, moeten deze ook nog gemaakt worden. Niemand houdt je tegen om deze pagina's zelf te maken.

servaas-xubuntu-user

  • Gast
Wiki indeling
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/08, 10:43:25 »
ik had al gespeeld met het idee om een nieuwe pagina als onderdeel van de huidige zodat de bestaande indeling intact
blijft ik wil ook geen werk van een ander verknoeien hee

wat ik me ook afvraag is of de wiki meer gui danwel cli georienteerd moet zijn

of liever gui met cli als alternatief

?

Offline eendje

  • Lid
Wiki indeling
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/08, 21:37:27 »
Citaat van: servaas-xubuntu-user
ik had al gespeeld met het idee om een nieuwe pagina als onderdeel van de huidige zodat de bestaande indeling intact
blijft ik wil ook geen werk van een ander verknoeien hee

wat ik me ook afvraag is of de wiki meer gui danwel cli georienteerd moet zijn

of liever gui met cli als alternatief

?
Gewone gebruikers geven de voorkeur aan GUI. De iets gevorderde gebuiker gebruiken vaak CLI. Dus de tweede optie lijkt me beter (lees toegangkelijker).
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline siegi

  • Lid
Wiki indeling
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/08, 22:01:23 »
Het is over het algemeen voor ons ook gemakkelijker om bv sudo apt-get install firefox te zeggen dan start synaptic uit dat menu zoek op firefox vink het aan en druk op toepassen.
command line is meestal ook eenduidig, als ik presies sudo apt-get install firefox zegt gaat een beginner ook niet toevallig firefox-locale-chinees ofzow installeren omdat daar toevallig firefox instaat.
Is maar een voorbeeld.  Dit is ook hetzelfde voor configuratie bestanden.  

De wiki's zijn op dit moment denk ik zo geschreven (gui cli) naar voorkeur van de schrijvers.

Met de heronderverdeling zou ik nog wat wachten tot er meer wiki's geschreven zijn.  Veel belangrijker is wat mis je nog in de wiki.  Waar zou je nog graag documentatie van zien.

servaas-xubuntu-user

  • Gast
Wiki indeling
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/08, 22:09:33 »
Citaat van: SWAT
Verlies niet uit het oog, dat veel van deze zaken simpelweg de vertalingen kunnen zijn van reeds bestaande Engelstalige pagina's ;) De onderverdeling per window manager lijkt me overdreven sinds de meeste onderdelen daarvan (zoals de installatie) heel erg veel op elkaar lijken. Een standaard beschrijving van de verschillende programma's is een optie, maar zorgt wel voor veel extra werk.
Opmerking: als een indeling of bepaalde teksten 'handig' lijken, moeten deze ook nog gemaakt worden. Niemand houdt je tegen om deze pagina's zelf te maken.
mijn idee was als je xubuntu wil installeren dan kijk je bij xubuntu en dan lees je dat je de xubuntu cd in het laatje stopt in plaats van de kubuntu cd dat is een beetje de insteek

maar configuratie grafisch is echt wel verschillend
als er bijvoorbeeld opdracht gegeven wordt via het menu naar "networktools" te gaan en je vind het maar niet om dat je "network" hebt omdat je een andere desktop gebruikt dan is dat lastig

en in elke *buntu smaak zijn bepaalde programma's standaard aanwezig
bijvoorbeeld synaptic nou die prop je dan in algemeen eventueel kun je er een linkje naar toe plaatsen in de programma sectie van elke desktop

ik wil de pagina gaan maken maar heb geen haast wiki code moet ik gaan snappen en ik zoek een vraagbaak ;-)

er is een op te lossen nadeel aan deze manier van werken het is niet echt "howto" laat ik het zo zeggen

servaas-xubuntu-user

  • Gast
Wiki indeling
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/08, 22:19:05 »
Citaat van: siegi
Het is over het algemeen voor ons ook gemakkelijker om bv sudo apt-get install firefox te zeggen dan start synaptic uit dat menu zoek op firefox vink het aan en druk op toepassen.
command line is meestal ook eenduidig, als ik presies sudo apt-get install firefox zegt gaat een beginner ook niet toevallig firefox-locale-chinees ofzow installeren omdat daar toevallig firefox instaat.
Is maar een voorbeeld.  Dit is ook hetzelfde voor configuratie bestanden.  

De wiki's zijn op dit moment denk ik zo geschreven (gui cli) naar voorkeur van de schrijvers.

Met de heronderverdeling zou ik nog wat wachten tot er meer wiki's geschreven zijn.  Veel belangrijker is wat mis je nog in de wiki.  Waar zou je nog graag documentatie van zien.
als je mijn (vage) idee aanhoud

zou je ingangen met lege pagina's kunnen maken zodat de brokjes wat kleiner worden
bijvoorbeeld

* xubuntu
    + installatie
          - live cd
          - alternate cd
    + configuratie
          - configuratie manager
          - ...
     + software
          - thunar                                   {waarbij deze klaar is}
          - mousepad(verbeteren)           {en deze ook + delen kunnen beter}
          - xfburn(tedoen)                       {deze moet nog geschreven worden}

als iemand wil bijdragen wil is er meteen een startpunt

Offline siegi

  • Lid
Wiki indeling
« Reactie #9 Gepost op: 2007/08/08, 22:19:55 »
Dat word dan 3 * elke wiki en er zijn er nu al zo weinig in verglijking met de engelstalige.
Ik denk dat we er gewoon beter vanuit gaan dat de beginner begint met ubuntu.  
xubuntu is trouwens ook niet bij shippit omdat het niet voor de beginners is, antwoord van shuttleworth.  

KDE is wel een volledige omgeving maar nog niet genoeg integreert in ubuntu naar mijn mening kwa system tools etc. kijk bv geen restricted driver manager.  Blijft alleen ubuntu over met gnome desktop waar onze focus op moet zijn.  
En ik ben dan nog een kubuntu gebruiker dus wel redelijk objectief over deze stelling.

en het is trouwens niet alleen kubuntu, ubuntu, xubuntu, ook er komen als maar smaken bij.

servaas-xubuntu-user

  • Gast
Wiki indeling
« Reactie #10 Gepost op: 2007/08/08, 22:28:34 »
kijk siegie
ik wil graag bijdragen de huidige todo list vind ik persoonlijk niet echt geweldig handig

ik gebruik xubuntu en daar weet ik het meest van dus daar wil ik voor schrijven

maar wat en waar zie ik op het moment niet zo

ik heb een wiki geschreven xubuntuthemainstalleren in howto-vorm

die staat op de hoofd pagina als ik er nog 13 voor xubuntu schrijf moet ik gaan scrollen

:-)

Offline siegi

  • Lid
Wiki indeling
« Reactie #11 Gepost op: 2007/08/08, 23:02:30 »
Je kan ook zelf een link maken naar een pagina waar je alle links verzameld over xubuntu op de wiki he.
Ik vind het natuurlijk goed dat je wiki's wil schrijven.  Maar ik zou eerst zorgen dat er wat wiki's geschreven zijn voor je de documentatie pagina gaat overhoop gooien.  Of gewoon een grote wiki over xubuntu schrijven en bovenaan een inhoudstafel zo zijn er ook een paar wiki's gemaakt kijk maar naar de faq's die is ook zo geschreven.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Wiki indeling
« Reactie #12 Gepost op: 2007/08/08, 23:25:18 »
Of gewoon pagina's maken met een duidelijke naam, alle Nederlandstalige pagina's moeten beginnen met Nl, je kunt dan misschien denken aan NlXu als begin voor Xubuntu, NlU... als begin voor Ubuntu en NlKu als begin voor Kubuntu.
De algemene dingen hebben dan als begin alleen de Nl.
't maar een idee ........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

servaas-xubuntu-user

  • Gast
Wiki indeling
« Reactie #13 Gepost op: 2007/08/09, 01:09:05 »
Citaat van: r0n.
Of gewoon pagina's maken met een duidelijke naam, alle Nederlandstalige pagina's moeten beginnen met Nl, je kunt dan misschien denken aan NlXu als begin voor Xubuntu, NlU... als begin voor Ubuntu en NlKu als begin voor Kubuntu.
De algemene dingen hebben dan als begin alleen de Nl.
't maar een idee ........
best een goeie

Citaat van: siegi
Je kan ook zelf een link maken naar een pagina waar je alle links verzameld over xubuntu op de wiki he.
Ik vind het natuurlijk goed dat je wiki's wil schrijven.  Maar ik zou eerst zorgen dat er wat wiki's geschreven zijn voor je de documentatie pagina gaat overhoop gooien.  Of gewoon een grote wiki over xubuntu schrijven en bovenaan een inhoudstafel zo zijn er ook een paar wiki's gemaakt kijk maar naar de faq's die is ook zo geschreven.
liever niks van een ander verknoeien :-)

ga de faq bekijken

servaas-xubuntu-user

  • Gast
Wiki indeling
« Reactie #14 Gepost op: 2007/08/09, 14:29:36 »
hoi ik weer,

ik heb wat gestart

https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie/NlXubuntuXfce4

dus neem een kijkje en geef je mening

ik ga vanavond verder prutsen

tijd is op nu :-)

Offline siegi

  • Lid
Wiki indeling
« Reactie #15 Gepost op: 2007/08/09, 18:09:04 »
Waarom niet een grote wiki en alles erin zetten boven een inhoudstafel met links waar het staat in het document etc.
Ik denk dat het gemakkelijker word om te lezen dan. Anders moet je altijd op vorige klikken en op de volgende link als je alles over xubuntu wil lezen.
Subwiki's word eigenlijk alleen handig als je lange handleidingen gaat schrijven met veel screenshots in, als dat allemaal op een pagina komt duurt het lang om te laden.

servaas-xubuntu-user

  • Gast
Wiki indeling
« Reactie #16 Gepost op: 2007/08/09, 19:36:18 »
je hebt gelijk en ik had er al over nagedacht
maar dit zijn nog de kleine programma's
ik red het nu nog met 1 plaatje per pagina
straks komt bijvoorbeeld

xfce4-terminal
thunar
configuratie manager
die hebben aardig wat opties
als ik het dan samen op een pagina zet
wordt het echt een hele lange wiki

ik kan vorige natuurlijk ook linken naar het vorige onderwerp in de lijst
volgende naar het volgende onderwerp
en bovenliggende naar wat nu vorige is
is dat niet wat

?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Wiki indeling
« Reactie #17 Gepost op: 2007/08/09, 19:51:25 »
Nee, te moeilijk wanneer een naam veranderd.
Gwoon een index pagina met linken en vanaf elke pagina terug linken naar deze index.
Kijk ook eens op de 3e manier: http://r0n.dyndns.org (Ubuntu powered Website ;))
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.