Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatieprobleem ubuntu 9.10 bij stap 4, geen besturingssysteem  (gelezen 1575 keer)

Offline Inge

  • Lid
Hallo allemaal
Vandaag wilde ik eindelijk ubuntu installeren op mijn pc en ik dacht dat het met de duidelijke aanwijzingen ook wel zou lukken. Echter bij stap 4 vindt hij niet mijn geinstalleerde XP. Ik heb maar 1 harde schijf, verdeeld in C en D. Van al die partities snap ik niet zo veel dus handmatig zelf wat instellen durf ik niet. Hoe kan het dat XP niet wordt gevonden? En wat doe ik er aan?

Groetjes en alvast dank voor de hulp
Inge

Offline Drummies

  • Lid
Re: installatieprobleem ubuntu 9.10 bij stap 4, geen besturingssysteem
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/18, 21:41:06 »
Welkom Inge bij deze een link v.w.b installeren 9.10 als dual boot te samen met xp
http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktop
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Thijsg

  • Lid
Re: installatieprobleem ubuntu 9.10 bij stap 4, geen besturingssysteem
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/18, 21:42:03 »
Hallo allemaal
Vandaag wilde ik eindelijk ubuntu installeren op mijn pc en ik dacht dat het met de duidelijke aanwijzingen ook wel zou lukken. Echter bij stap 4 vindt hij niet mijn geinstalleerde XP. Ik heb maar 1 harde schijf, verdeeld in C en D. Van al die partities snap ik niet zo veel dus handmatig zelf wat instellen durf ik niet. Hoe kan het dat XP niet wordt gevonden? En wat doe ik er aan?

Groetjes en alvast dank voor de hulp
Inge
Wat staat er op C en wat op D?

Kijk in de livesessie eens op System>Administration>Gparted. Daar staat op een grafische manier je schijf weergegeven. Daar kan je ook partities wijzigen. Je zal de XP-partitie moeten verkleinen en daarna een extended partitie aanmaken. Daarin moet je een Ubuntupartitie aanmaken, maar wel stap voor stap.

Als je een vraag hebt, laat het maar weten.

Offline Inge

  • Lid
Re: installatieprobleem ubuntu 9.10 bij stap 4, geen besturingssysteem
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/18, 21:57:17 »
Ik volg ook http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktop maar bij mij ziet hij dus XP niet

Ik heb alle programma's op C staan en mijn data op D. C is ongeveer 50 Gb en D 200

livesessie eens op System>Administration>Gparted   Wat bedoel je hier mee??? Ik ben echt groen vrees ik :-))

Groetjes, Inge


Offline Drummies

  • Lid
Re: installatieprobleem ubuntu 9.10 bij stap 4, geen besturingssysteem
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/18, 22:05:17 »
Citaat van: Inge
Ik volg ook http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktop maar bij mij ziet hij dus XP niet
Probeer het eens m.b.v deze link lees vooral de installatie tips door
http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Citaat
Biedt het installatieprogramma deze optie niet, en kunt u alleen maar kiezen om Ubuntu de hele harde schijf te geven? Dan zit u waarschijnlijk al aan uw maximum van vier primaire partities op de harde schijf.

Oplossing: vernietig een van de vier primaire partities, bijvoorbeeld met behulp van de Desktop CD van Ubuntu (System - Administration - GParted) of de GParted LiveCD.
Waarschijnlijk is dit van toepassing.Hoe te handelen staat overigens in dezelfde link omschreven
« Laatst bewerkt op: 2010/03/18, 22:21:23 door Drummies »
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Inge

  • Lid
Re: installatieprobleem ubuntu 9.10 bij stap 4, geen besturingssysteem
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/18, 22:22:00 »
Heb ik allemaal gelezen en gedaan.

Groetjes, Inge

Offline Drummies

  • Lid
Re: installatieprobleem ubuntu 9.10 bij stap 4, geen besturingssysteem
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/18, 22:26:00 »
Heb ik allemaal gelezen en gedaan.
En dat allemaal in nog geen uur tijd  ???.
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Inge

  • Lid
Re: installatieprobleem ubuntu 9.10 bij stap 4, geen besturingssysteem
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/18, 22:41:26 »
Nee hoor, voordat ik begon met installeren. Vandaar dat ik zo teleurgesteld was dat hij XP niet zag en ik toch wat moet gaan doen met die partities.

Groetjes, Inge

Offline Inge

  • Lid
Re: installatieprobleem ubuntu 9.10 bij stap 4, geen besturingssysteem
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/18, 23:55:09 »
OPGELOST

Nog een keer CHKDSK gedraaid en de cd er weer in en toen gaf XP zich gewonnen en kon ik Ubuntu installeren zoals aangegeven in de handleiding. Waarom het nu wel ging is mij een raadsel. Kan ik toch lekker slapen vannacht.

Groetjes, Inge

Offline Thijsg

  • Lid
Re: installatieprobleem ubuntu 9.10 bij stap 4, geen besturingssysteem
« Reactie #9 Gepost op: 2010/03/19, 08:39:42 »
OPGELOST

Nog een keer CHKDSK gedraaid en de cd er weer in en toen gaf XP zich gewonnen en kon ik Ubuntu installeren zoals aangegeven in de handleiding. Waarom het nu wel ging is mij een raadsel. Kan ik toch lekker slapen vannacht.

Groetjes, Inge
Als je opstart van je Ubuntucd, draai je een livesessie. Om het te installeren, heb je dat dus gedaan. ;)