Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dvd afspelen fullscreen gaat nog steeds niet.  (gelezen 3507 keer)

Offline vanmill8

  • Lid
dvd afspelen fullscreen gaat nog steeds niet.
« Gepost op: 2011/05/05, 20:19:20 »
ik schop dit onderwerp weer hier op het forum. ik probeer de hele tijd uit te vinden hoe het kan dat ik dvd,s op full screen niet kan afspelen .
wanneer ik dit wil doen , schakelt het scherm uit en moet ik weer inloggen met mijn wachtwoord , mijn pc blijft wel gewoon aanstaan.
ik had dit niet onder ubuntu 10.10 versie. nu heb ik 11.04 . ik denk toch dat het de drivers zijn ik weet niet of ik daar updates voor krijg zo dat het wel gaat werken.
is er iemand hier die misschien wel een andere oplossing heeft ? , ik heb m, ook in  de klassieke uitgave staan.

Re: dvd afspelen fullscreen gaat nog steeds niet.
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/05, 22:05:55 »
Welke grafische kaart heb je? Open een terminal (onder hulpmiddelen) en type lspci (Eerste letter is een kleine L) en geef een ENTER
Tweede vraag, welke speler gebruik je?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanmill8

  • Lid
Re: dvd afspelen fullscreen gaat nog steeds niet.
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/05, 22:18:56 »
 betreft  ;  VIA VGA compatible controller
          K8M800/K8N800/K8N800A [S3 UniChrome Pro].

de media players zijn ; totem en  VLC

Re: dvd afspelen fullscreen gaat nog steeds niet.
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/05, 22:39:19 »
Ik neem aan dat je dit http://wiki.ubuntu-nl.org/MultimediaOndersteuningLucid#DVD al uitgevoerd hebt?
Zo ja, start eens een avi op deze op in de terminal  vlc - fullscreen naam_video.avi krijg je foutmeldingen te zien?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: dvd afspelen fullscreen gaat nog steeds niet.
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/05, 22:47:45 »
Via (en SiS) zijn wel beruchte probleemkaarten in Linux....
« Laatst bewerkt op: 2011/05/05, 22:56:11 door Pjotr »

Offline vanmill8

  • Lid
Re: dvd afspelen fullscreen gaat nog steeds niet.
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/05, 23:27:39 »
dit is wat ik krijg te zien  in terminalvenster ;     ter@peter-00000000000000000000000:~$  vlc - fullscreen naam_video.avi
VLC media player 1.1.9 The Luggage (revision exported)
Blocked: call to unsetenv("DBUS_ACTIVATION_ADDRESS")
Blocked: call to unsetenv("DBUS_ACTIVATION_BUS_TYPE")
[0x865a914] main libvlc: Start vlc met standaardinterface. Gebruik 'cvlc' om vlc zonder interface te gebruiken.
Blocked: call to setlocale(6, "")
Warning: call to srand(1305287915)
Warning: call to rand()
Blocked: call to setlocale(6, "")

(process:6348): Gtk-WARNING **: Locale not supported by C library.
   Using the fallback 'C' locale.
Blocked: call to setlocale(6, "")
[0x8a16dac] main stream error: cannot pre fill buffer

** (<unknown>:6348): CRITICAL **: giop_thread_request_push: assertion `tdata != NULL' failed


Re: dvd afspelen fullscreen gaat nog steeds niet.
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/05, 23:35:39 »
Natuurlijk wel een echte naam invullen, dit naam_video.avi is maar een voorbeeld, bijv. dit invullen Harry_Potter.avi of welke avi je hebt en ook in de juiste directory staan. Ook weer een voorbeeld. In de terminal type je cd Video en dan pas vlc - fullscreen Harry_Potter.avi
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline RikRik

  • Lid
Re: dvd afspelen fullscreen gaat nog steeds niet.
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/05, 23:35:57 »
Vervelend probleem, als je met google naar een oplossing gaat zoeken kom je jouw probleem met vrijwel elke besturingssysteem tegen. Ik heb zelf een uiterst eenvoudige en oude onboard videokaart die probleemloos full screen dvd's kan afspelen met Ubuntu 11.04 . Heb je al eens geprobeerd om je  beeldschermresolutie te verlagen voor minder rekenkracht?

succes !!

Offline RikRik

  • Lid
Re: dvd afspelen fullscreen gaat nog steeds niet.
« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/05, 23:36:46 »

Vervelend probleem, als je met google naar een oplossing gaat zoeken kom je jouw probleem met vrijwel elke besturingssysteem tegen. Ik heb zelf een uiterst eenvoudige en oude onboard videokaart die probleemloos full screen dvd's kan afspelen met Ubuntu 11.04 . Heb je al eens geprobeerd om je  beeldschermresolutie te verlagen voor meer rekenkracht?

succes !!

Offline vanmill8

  • Lid
Re: dvd afspelen fullscreen gaat nog steeds niet.
« Reactie #9 Gepost op: 2011/05/06, 00:20:36 »
ik  heb de beeldscherm resolutie verlaagt tot het laagste , maar geen reultaat , wanneer ik naar full screen ga sluit het scherm af en kan ik weer inloggen en alles opnieuw doen.
dit werkt dus ook niet .

Re: dvd afspelen fullscreen gaat nog steeds niet.
« Reactie #10 Gepost op: 2011/05/07, 10:07:13 »
Ik heb het zelfde probleem ( zie vorige post ) en na een nieuwe installatie is het niet over.
Ik ga nu toch denken dat het de videokaart  is die opspeelt , wel raar want onder 10.10 had ik hier geen last van.
Ik heb met
sudo lshw -html > ijzerwaren.html
een lijst van m'n hardware gemaakt en daar is mijn videokaart ook rood gekleurd

id:   
display
description:    VGA compatible controller
product:    K8M890CE/K8N890CE [Chrome 9]
vendor:    VIA Technologies, Inc.
physical id:    
0
bus info:    
pci@0000:01:00.0
version:    11
width:    32 bits
clock:    66MHz
capabilities:    pm agp agp-3.0 vga_controller bus_master cap_list
configuration:   
latency   =   64
mingnt   =   2
resources:   
memory   :   c0000000-cfffffff
memory   :   dd000000-ddffffff
memory   :   de000000-de00ffff

Ik weet niet wat de waarden betekenen of moeten zijn maar rood lijkt mij geen goed teken
 =D

« Laatst bewerkt op: 2011/05/07, 10:13:51 door jannenman63 »

Offline vanmill8

  • Lid
Re: dvd afspelen fullscreen gaat nog steeds niet.
« Reactie #11 Gepost op: 2011/05/07, 12:07:37 »
hallo. ik heb een andere oplossing gevonden ; ik heb een herinstallatie gedaan maar dan de 10.04 LTS , en wat denk je ?  dvd ,s spelen gewoon af in full screen !
het is niet de videokaart maar het is de 11.04 die is gewoon niet goed, nog niet, ik denk dat de drivers in 11.04 nioet goed zijn.
als het goed is wordt die 10.04 LTS ondersteunt tot april 2013 en in april 2012 komt de nieuwe weer uit, dus dan kan die altijd wel weer installeren.

Offline glupper68

  • Lid
Re: dvd afspelen fullscreen gaat nog steeds niet.
« Reactie #12 Gepost op: 2011/05/12, 16:47:12 »
Ik heb deze gevonden en werkt nu super met VLC:

sudo wget --output-document=/etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list http://www.medibuntu.org/sources.list.d/$(lsb_release -cs).list && sudo apt-get --quiet update && sudo apt-get --yes --quiet --allow-unauthenticated install medibuntu-keyring && sudo apt-get --quiet update

sudo apt-get install libdvdcss2
Intel Pentium  Core 2 duo 2.66 ghz, geheugen 4 gig, Grafische kaart  NVidia GeForce 7050, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

Ubuntu 11.04

Re: dvd afspelen fullscreen gaat nog steeds niet.
« Reactie #13 Gepost op: 2011/05/13, 01:19:35 »
Mocht je de kans hebben, koop dan een andere videokaart die in je moederbord past. Het hoeft niet eens zo'n dure te zijn.
Het liefst een Nvidia omdat deze het beste worden ondersteund.
Ik denk dat je dan van je problemen af bent. Want wat Pjotr zegt, die Sis En Via zijn probleemmakers.
ik heb je raad opgevolgd en heb een videokaart geïnstalleerd en ben nu van alle problemen af , voor mij is het nu dus opgelost maar ik kan de post titel niet veranderen 

Re: dvd afspelen fullscreen gaat nog steeds niet.
« Reactie #14 Gepost op: 2011/05/13, 11:54:30 »
euhm femke, het is vamill8 die dit topic heeft gestart.

Maar het klopt wel wat hier in dit draadje werd gezegd; 11.04 is voor oudere laptops (pc's enz) niet zo geschikt als je dat vergelijkt met 10.04 LTS.

Ik heb ook een heel vreemd probleem tegengekomen met de ondersteuning van de PCMCIA-kaarten (Wifi) met 11.04 ; de werkspanning voor die kaarten was gezakt met 1.5 Volt (!) waardoor die nauwelijks of niet ten volle konden werken.
Vlak daarna 10.04 erover gezet en jawel = 100% in orde dan.

Dus niet te snel overstappen (met oudere hardware) is wel de boodschap, vermoed ik.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort