Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: verschil python en perl  (gelezen 2390 keer)

Offline xellos

  • Lid
verschil python en perl
« Gepost op: 2009/04/15, 14:43:51 »
wat is verschil tussen python en Perl? behalve de syntax.
En kan je ze allebei voor hetzelfde gebruiken?

Re: verschil python en perl
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/15, 16:53:50 »
Dat is zo ongeveer vragen als, wat is het verschil tussen een appel en een peer, behalve de smaak? Kan je ze allebei eten?

Je kan met zowat iedere programmeertaal hetzelfde bereiken, het is alleen soms eenvoudiger om voor een bepaalde taal te kiezen, omdat die goede ondersteuning biedt voor wat je wilt doen.

Als ik jou vraag zo lees, denk ik dat je een programmeertaal wilt leren, maar niet kan kiezen of je Perl of Python gaat leren. Ik zou zeggen, leer ze allebei, en gebruik de taal die je voor je doel het beste acht. Alles hangt er van af wat je wilt doen en hoe je dat wilt bereiken. Experimenteer een beetje, kijk wat anderen doen, ...
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline charclo

  • Lid
Re: verschil python en perl
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/15, 21:06:36 »
Het zijn alletwee heel hoge programmeertalen. Dit wil eigenlijk zeggen dat ze eenvoudig te leren zijn.
Het grote verschil tussen perl en python is dat je in perl alles op verschillende manieren kan doen en als programmeur moet je kiezen wat voor jouw probleem de juiste manier is. Bij python heb je maar 1 manier om iets uit te voeren. (het motto van perl is "There's more than one way to do it")

Python is heel erg gericht op leesbaarheid. De ontwerpers van python zijn er van overtuigd dat code veel meer gelezen (bugs zoeken of onderhouden van code) dan geschreven wordt.

Ubuntu heeft ook een heel goed ondersteuning voor Python. Zowat alle grote bibliotheken hebben python bindings: gtk+, gstreamer, wxwindows, qt, ... Ik weet niet hoe dit juist zit met perl.

En inderdaad, je kan eigenlijk alleen maar weten welke programmeertaal bij jou past door ze uit te proberen. Eens je een programmeertaal kan leer je heel snel andere programmeertalen. En als programmeur ben je ook wel best dat je verschillende programmeertalen kent voor verschillende doelen.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/15, 21:13:07 door charclo »
HP Pavilion dv6660eb - Intel Core 2 Duo T7250 2 GHz - 2 GB ram - Nvidia GeForce 8400M GS 128 MB --> Dualboot Ubuntu en Windows Vista
P4 2.6 GHz - 1GB ram - NVIDIA GS7600 - 20 inch Benq widescreen --> Dualboot Ubuntu en Windows XP

deKeijzer

  • Gast
Re: verschil python en perl
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/15, 23:10:38 »
Het zijn alletwee heel hoge programmeertalen. Dit wil eigenlijk zeggen dat ze eenvoudig te leren zijn.

Waarbij eenvoudig uiteraard een relatief begrip is. Ik denk dat python een van de makkelijkste talen om te leren is, en een van de beste om mee te beginnen.
Omdat het je dwingt netjes te werken (geen haakjes maar inspringingen) zul je daar nog heel, heel, heel, heeeeel veel plezier van hebben. Ik zou zeggen, begin met python. Als je dat onder de knie hebt, probeer perl eens.