Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Extra wachtwoord bij Update Manager HA6  (gelezen 1323 keer)

Extra wachtwoord bij Update Manager HA6
« Gepost op: 2008/03/14, 14:07:45 »
Ik heb net Xubuntu Hardy Alpha 6 geïnstalleerd en die werkt nu perfect ook met WPA. Vreemd is dat als ik de update manager gebruik ik een extra window krijg met iets over sleutels en de vraag voor een wachtwoord? Dit blijkt ook nu in Ubuntu te zitten.

Waar is dit voor en hoe zet ik dit uit?
Hulp, advies en verkoop computer hard- en software windows & Linux www.ccamstelveen.nl

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Extra wachtwoord bij Update Manager HA6
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/14, 14:12:32 »
Dat is de sleutelring, die beheert alle WPA-sleutels van alle draadloze netwerken waar je op inlogt. Zelf is de sleutelring beveiligd met je gewone wachtwoord voor Ubuntu.

Volgens mij kun je het niet uitschakelen. Nou ja, je gewone wachtwoord is natuurlijk meestal een stuk makkelijker dan je WPA-sleutel.....

Extra wachtwoord bij Update Manager HA6
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/14, 20:04:39 »
dus dit is om wat te beschermen?
Hulp, advies en verkoop computer hard- en software windows & Linux www.ccamstelveen.nl

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Extra wachtwoord bij Update Manager HA6
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/14, 20:07:11 »
Citaat van: EljoPc
dus dit is om wat te beschermen?
Zo kan iemand die even plaatsneemt achter je PC, in jouw account, niet snel even kijken wat de WPA-sleutel is. Tja, ik heb het zelf niet verzonnen, van mij hoeft het ook niet....  :-)

Enfin, beter wat veiligheid teveel, dan te weinig.

hosti

  • Gast
Extra wachtwoord bij Update Manager HA6
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/15, 00:07:58 »
Citaat van: EljoPc
dus dit is om wat te beschermen?
dit is meer aan handigheidje zodat je niet alle paswoorden zelf hoeft te onthouden ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Extra wachtwoord bij Update Manager HA6
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/15, 00:42:37 »
Citaat van: hosti
Citaat van: EljoPc
dus dit is om wat te beschermen?
dit is meer aan handigheidje zodat je niet alle paswoorden zelf hoeft te onthouden ;)
OK, maar waarom koppelen aan het Ubuntu-wachtwoord? Enigszins overdreven veiligheid, vind ik. Ach, er valt mee te leven, maar het is soms wat ergerlijk.

Offline siegi

  • Lid
Extra wachtwoord bij Update Manager HA6
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/15, 08:57:26 »
Lijkt me vooral handig bij automatisch inloggen.
Er kan bv ook ingesteld worden dat de computer na standby terug naar het wachtwoord vraagt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Extra wachtwoord bij Update Manager HA6
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/15, 10:47:29 »
Citaat van: siegi
Lijkt me vooral handig bij automatisch inloggen.
Bij mijn flaptop staan alle distro's op automatisch inloggen, dat klopt. Maar het opstarten van de computer kan alleen via een BIOS-wachtwoord, dat is gekoppeld aan een vingerafdruk. Dus de beveiliging is goed geregeld, goed genoeg voor mij in elk geval.

Ik heb wel eens geprobeerd om het sleutelring-wachtwoord uit te schakelen, via wat handleidingen hier op het forum. Maar het werkte niet bij mij. Weet jij misschien een manier die wel werkt?

Offline siegi

  • Lid
Extra wachtwoord bij Update Manager HA6
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/15, 13:43:42 »
Normaal heb je met die sleutelring geen problemen als je automatisch aanloggen niet gebruikt.
Bij kde kan je gewoon ervoor zorgen dat het paswoord voor de kdewallet leeg is, dan vraagt hij niet meer naar het wachtwoord. Misschien gaat dit bij gnome ook.

Extra wachtwoord bij Update Manager HA6
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/16, 00:22:40 »
Citaat van: siegi
Normaal heb je met die sleutelring geen problemen als je automatisch aanloggen niet gebruikt.
Bij kde kan je gewoon ervoor zorgen dat het paswoord voor de kdewallet leeg is, dan vraagt hij niet meer naar het wachtwoord. Misschien gaat dit bij gnome ook.
kijk kijk, hoe of waar kan ik deze optie vinden?
Hulp, advies en verkoop computer hard- en software windows & Linux www.ccamstelveen.nl

hosti

  • Gast
Extra wachtwoord bij Update Manager HA6
« Reactie #10 Gepost op: 2008/03/16, 02:22:21 »
enkel in KDE :) :) :)