Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: blackbox server  (gelezen 968 keer)

blackbox server
« Gepost op: 2011/01/27, 15:38:53 »
hallo allemaal.
ik heb een vraag tja anders kom je hier niet gauw als leek zijnde.
ik ben een poos geleden helemaal uitgekeken geraakt op windows xp laat staan vista en win7.
dus ben ik wat gaan uitproberen met ubuntu als eerste de desktop versie wat goed beviel.
toen kwam ik op het idee om een thuis server op tezetten dus google en de links en howto deden me duizelen.
ik vond dit http://www.blackboxserver.nl (hoopelijk mag deze link plaatsen anders bij deze gelijk sorry)
ik heb deze mooi howto geheel gedaan en opgezet was leuk en leerzaam.
maar mijn vraag is kan dit ook met ubuntu server in plaats van clearos en zo ja is er iemand die een howto heeft die net zo makkelijk is.
ik ben nammelijk niet zo blij met alle dingen waar extra voor betaald moet worden.
wat bij clearos wel het geval is.
daarbij vind ik Torrentflux-b4rt niet gebruiks vriendelijk en zou ik graag met wat anders werken.
graag jullie kijk op deze gateway server blackbox.

alvast bedankt voor alle reactie,s

Re: blackbox server
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/27, 17:17:29 »
Het kan allemaal met Ubuntu natuurlijk :D. Het vergt wel wat meer uitzoek werk.

Wat betreft gateway servers alla ClearOS ik ken ze eerlijk gezegd niet. Mijn ervaring is dat er of gefocussed wordt op security, loadbalancing, proxy server dat soort zaken. Daarbij dan los een storage oplossing en/of server. Hoe meer software je op je gatewayserver gaat zetten die verantwoordelijk moet zijn voor je beveiliging. Hoe meer potentiele security problemen er kunnen onstaan. Vaak wordt dit dan ook opgesplitst.

Zelf gebruik ik Pfsense als gateway en zaken als torrenten, backups, storage, webserver doe ik op een aparte machine.
Maar in principe kan je natuurlijk gewoon Ubuntu server edition installeren. Die inrichten als gateway server. Daar zijn op sourceforge.net wel tutorials over te vinden. En daarna los de componenten te installeren die je erbij wil hebben. Dat is met de gigantische repos van Ubuntu zelden een probleem. Kost meer tijd, maar kan je alles wel naar je hand zetten.

Verder zou ik idd Torrentflux laten varen dat is rommel verbruikt veel teveel resources en oogt erg jaren 90. rtorrent in combinatie met een rutorrent frontend. Dat ziet er schitterend uit is gebruiks vriendelijk, gebruikt weinig resources en er zijn allehanden plugins beschikbaar.

Re: blackbox server
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/27, 18:10:16 »
dank je karl voor de snelle reply.
inderdaad is clearos teveel gericht op security lijkt me ook.
en ik denk dat het best wel wat van je syteem vergt.
ik heb maar een 2.00 GHz cpu tebeschikking met 2 gb geheugen.

bedankt voor je mening hierop.

grt eric.