Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Firejail voor xubuntu  (gelezen 1032 keer)

Offline rietje

  • Lid
Firejail voor xubuntu
« Gepost op: 2017/11/19, 13:17:50 »
Xubuntu 16.04
Nu eindelijk Firejail ge-installeerd en vlgs. mij goed werkend.
De versie die ik heb ge-installeerd is 0.9.38.12.1 amd64.deb LTS.
Weet iemand of dit de laatste versie is ? Ik lees nl. iets over een nieuwere versie 0.9.44.12.  Is die echter wel geschikt voor xubuntu debian ?
Men schrijft dat de versie die ik nu heb nogal wat bugs bevat.
M.vr.gr.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Firejail voor xubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2017/11/19, 13:50:59 »
Xubuntu 16.04
Nu eindelijk Firejail ge-installeerd en vlgs. mij goed werkend.
De versie die ik heb ge-installeerd is 0.9.38.12.1 amd64.deb LTS.
Weet iemand of dit de laatste versie is ? Ik lees nl. iets over een nieuwere versie 0.9.44.12.  Is die echter wel geschikt voor xubuntu debian ?
Men schrijft dat de versie die ik nu heb nogal wat bugs bevat.
M.vr.gr.
@rietje, ik heb nu ook dehenk@SATELLITE-C855-22E:~$ firejail --version
firejail version 0.9.38.12
binnen gehaald en geinstalleerd volgens instructie Pjotr ;). Ik dacht in Xubuntu het automatisch geupdate werd maar dat blijkt niet zo te zijn want ik had de 0.9.10.01. de 9.44.12 ken ik ook niet. Ik moet alleen nog even controleren of deze werkt????

Ja , het werkt want als ik een bestand hier wil toevoegen kan in alleen in de map Downloads komen. :) :)
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline rietje

  • Lid
Re: Firejail voor xubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2017/11/19, 14:47:51 »
Nu maar hopen dat iemand iets weet over de nieuwere 9.44.12.

Offline Tom

  • Lid
Re: Firejail voor xubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2017/11/19, 15:00:34 »
0.9.38.10 de lts versie heb ik staat ook in synaptic.
« Laatst bewerkt op: 2017/11/19, 15:02:13 door Tom »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline rietje

  • Lid
Re: Firejail voor xubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2017/11/19, 15:28:26 »
Ik merk wel nu dat een bijlage bij een mailbericht wel ook te openen is zonder eerst te plaatsen in de map Downloads/Bijlagen.
Hij is dus ook normaal te openen, dit had ik niet verwacht. Zou niet mogelijk moeten zijn.
De rest van firejail werkt wel goed.
Wie weet de oplossing?

nahjo

  • Gast
Re: Firejail voor xubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2017/11/19, 15:39:29 »
Nu maar hopen dat iemand iets weet over de nieuwere 9.44.12.
Dat is alweer een oude. Firejail 0.9.50 heeft de allernieuwste bugs.
De laatste LTS versie is 0.9.38.12

Offline Tom

  • Lid
Re: Firejail voor xubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2017/11/19, 16:03:06 »
09.38.12 is nog niet goed en word nog afgeraden door gedit zie bericht afbeelding het word aangeraden die uit de paket bron te gebruiken !.
« Laatst bewerkt op: 2017/11/19, 16:09:34 door Tom »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Firejail voor xubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2017/11/19, 16:05:37 »
Ik merk wel nu dat een bijlage bij een mailbericht wel ook te openen is zonder eerst te plaatsen in de map Downloads/Bijlagen.
Hij is dus ook normaal te openen, dit had ik niet verwacht. Zou niet mogelijk moeten zijn.
De rest van firejail werkt wel goed.
Wie weet de oplossing?
Rietje, staat alles zo in de starter?
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

nahjo

  • Gast
Re: Firejail voor xubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2017/11/19, 16:20:37 »
09.38.12 is nog niet goed en word nog afgeraden door gedit zie bericht afbeelding het word aangeraden die uit de paket bron te gebruiken !.
Is dus nog hetzelfde als in dit draadje?  =D

Offline HWE64

  • Lid
Re: Firejail voor xubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2017/11/19, 16:40:15 »
09.38.12 is nog niet goed en word nog afgeraden door gedit zie bericht afbeelding het word aangeraden die uit de paket bron te gebruiken !.
Is dus nog hetzelfde als in dit draadje?  =D
@nahjo, van mij uit niet. Jou gegevens heb ik voor TB angstvallig bewaard. Via de site van Pjotr heb ik de nieuwste Firejail gedownload en dat is 09.38.12 maar Tom zeg dat deze wordt afgeraden maar bij werkt hij goed voor zowel FF als TB.
Maar onderhand ben ik dit topic aan het kapen :police:.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline rietje

  • Lid
Re: Firejail voor xubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2017/11/20, 10:00:29 »
In mijn starter voor firefox staat in de opdracht exact hetzelfde als hierboven getoond. Maar in de starter voor Thunderbird staat:
firejail /usr/bin/thunderbird %u     Moet dit veranderd worden ?

Voor de goede orde: mijn versie , waar we het hier over hebben is 09.38.12.
Moet ik deze dan veranderen in 09.38.10  ? en hoe dan.
« Laatst bewerkt op: 2017/11/20, 10:14:44 door rietje »

nahjo

  • Gast
Re: Firejail voor xubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2017/11/20, 17:27:49 »
In mijn starter voor firefox staat in de opdracht exact hetzelfde als hierboven getoond. Maar in de starter voor Thunderbird staat:
firejail /usr/bin/thunderbird %u     Moet dit veranderd worden ?
Nee dat hoef je niet te wijzigen.
Citaat
Voor de goede orde: mijn versie , waar we het hier over hebben is 09.38.12.
Moet ik deze dan veranderen in 09.38.10  ? en hoe dan.
Is niet nodig zolang je geen problemen met firejail tegekomt  :)

Het probleem is dat firejail nu geen instellingen bestand heeft voor thunderbird zoals die er wel is voor firefox.
Je kan wel zelf een bestandje aanmaken waardoor je ook alleen in thunderbird de map Downloads kan gebruiken.

In je home map heb je een verborgen map .config die je zichtbaar kan maken in je verkenner met Ctrl-H
In die map .config maak je een nieuwe map met de naam firejail
En in de map firejail maak je een nieuw bestand aan en die geef je de naam thunderbird.profile
In het bestand thunderbird.profile plak je het volgende:
# Firejail profile for Mozilla Thunderbird
# Users have thunderbird set to open a browser by clicking a link in an email
# We are not allowed to blacklist browser-specific directories

noblacklist ~/.gnupg
# mkdir ~/.gnupg
whitelist ~/.gnupg

noblacklist ~/.thunderbird
# mkdir ~/.thunderbird
whitelist ~/.thunderbird

noblacklist ~/.cache/thunderbird
# mkdir ~/.cache
# mkdir ~/.cache/thunderbird
whitelist ~/.cache/thunderbird

include /etc/firejail/firefox.profile
Sla de gegevens op.
Herstart nu je thunderbird en als alles gelukt is heb je alleen nog toegang tot de map Downloads zoals in Firefox.

gr.

Johan




Offline rietje

  • Lid
Re: Firejail voor xubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2017/11/21, 10:01:34 »
Hallo Nahjo,
Alles uitgevoerd conform. Waar zie ik nu aan dat Thunderbird alleen in Documenten draait ?
Van oude berichten met bijlagen kan ik nog steeds de bijlagen overal opslaan en openen.
m.vr.gr.

Offline rietje

  • Lid
Re: Firejail voor xubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2017/11/21, 10:31:53 »
Hallo Nahjo,
Alles uitgevoerd conform. Waar zie ik nu aan dat Thunderbird alleen in Documenten draait ?
Van oude berichten met bijlagen kan ik nog steeds de bijlagen overal opslaan en openen.
m.vr.gr.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Firejail voor xubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2017/11/21, 10:42:28 »
Het probleem is dat firejail nu geen instellingen bestand heeft voor thunderbird zoals die er wel is voor firefox.
Firejail heeft wel degelijk standaard een eigen instellingenbestand voor Thunderbird. Zie:
cat /etc/firejail/thunderbird.profile
« Laatst bewerkt op: 2017/11/21, 10:44:32 door Pjotr »

nahjo

  • Gast
Re: Firejail voor xubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2017/11/21, 17:18:33 »
Hallo Nahjo,
Alles uitgevoerd conform. Waar zie ik nu aan dat Thunderbird alleen in Documenten draait ?
Van oude berichten met bijlagen kan ik nog steeds de bijlagen overal opslaan en openen.
m.vr.gr.

Dat is vreemd.  Kan het helaas niet zelf testen vanwege een nieuwere versie.

« Laatst bewerkt op: 2017/11/21, 17:34:13 door nahjo »

nahjo

  • Gast
Re: Firejail voor xubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2017/11/21, 17:32:30 »
Het probleem is dat firejail nu geen instellingen bestand heeft voor thunderbird zoals die er wel is voor firefox.
Firejail heeft wel degelijk standaard een eigen instellingenbestand voor Thunderbird. Zie:
cat /etc/firejail/thunderbird.profile
Klopt is een volkomen verkeerde omschrijving van mij. Mijn excuses daarvoor.
Ik zie nu ook dat in de versie 9.50 (is de test versie) het thunderbird.profile weer is zoals die voor de 9.38 versie was dus met alleen de Download map zoals bij Firefox. Dus dat bestand in  ~/.config/firejail is met de nieuwere versies niet meer nodig.


Offline rietje

  • Lid
Re: Firejail voor xubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2017/11/22, 10:11:15 »
Toevallig zojuist de versie Firejail 0.9.50-1 ge-installeerd.
Fantastisch, werkt perfekt. Dit is wat ik gezocht heb.
Bedankt allemaal voor alle goedbedoelde tips.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Firejail voor xubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2017/11/22, 10:45:59 »
Klopt is een volkomen verkeerde omschrijving van mij. Mijn excuses daarvoor.
Ik zie nu ook dat in de versie 9.50 (is de test versie) het thunderbird.profile weer is zoals die voor de 9.38 versie was dus met alleen de Download map zoals bij Firefox. Dus dat bestand in  ~/.config/firejail is met de nieuwere versies niet meer nodig.
@nahjo, ik wacht tot hij automatisch bijgewerkt wordt, of is dit niet zo???? Dit was in ieder geval niet zo met de update naar 09.39.12.
Als hij wel naar de 09.50 gaat kan hij danwel in de .conf/firejai blijven staan????
Ik heb al een tijdje terug deze in map Firejail gezet.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

nahjo

  • Gast
Re: Firejail voor xubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2017/11/22, 17:09:07 »
Klopt is een volkomen verkeerde omschrijving van mij. Mijn excuses daarvoor.
Ik zie nu ook dat in de versie 9.50 (is de test versie) het thunderbird.profile weer is zoals die voor de 9.38 versie was dus met alleen de Download map zoals bij Firefox. Dus dat bestand in  ~/.config/firejail is met de nieuwere versies niet meer nodig.
@nahjo, ik wacht tot hij automatisch bijgewerkt wordt, of is dit niet zo???? Dit was in ieder geval niet zo met de update naar 09.39.12.
Als hij wel naar de 09.50 gaat kan hij danwel in de .conf/firejai blijven staan????
Ik heb al een tijdje terug deze in map Firejail gezet.
Henk
Je mag verwachten dat bij een nieuwe LTS versie (bijvoorbeeld 9.6x ??) die bestanden ook de standaard profile bestanden in /etc/firjail worden aangepast.  In de 9.39 heeft men de uitstap gemaakt naar blacklisten in de thunderbird.profile maar in latere versies is men weer terug naar whitelisten.
Je huidige aanpassing in je .config/firejail kan je ook voor latere versies behouden maar in de toekomst (glazen bol) kan dat weer een beperking zijn voor Thunderbird. Maar of het ooit zover zal komen?  :)

Offline HWE64

  • Lid
Re: Firejail voor xubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2017/11/22, 17:20:11 »
Je mag verwachten dat bij een nieuwe LTS versie (bijvoorbeeld 9.6x ??) die bestanden ook de standaard profile bestanden in /etc/firjail worden aangepast.  In de 9.39 heeft men de uitstap gemaakt naar blacklisten in de thunderbird.profile maar in latere versies is men weer terug naar whitelisten.
Je huidige aanpassing in je .config/firejail kan je ook voor latere versies behouden maar in de toekomst (glazen bol) kan dat weer een beperking zijn voor Thunderbird. Maar of het ooit zover zal komen?  :)
@nahjo, Thx. Ik hou het in de gaten =D.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)