Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LMDE 3 alleen 1 editie  (gelezen 784 keer)

DarkEra

  • Gast
LMDE 3 alleen 1 editie
« Gepost op: 2018/05/28, 12:50:59 »
Na het afschaffen van KDE met de komende uitgave van Linux Mint 19 blijkt dat ook de MATE editie van de Debian gebaseerde Mint LMDE eraan moet geloven volgens de blog post van April.

LMDE 3 zal dus alleen 1 editie bevatten en wel met de Cinnamon dektop in 32 en 64bit:
Citaat
LMDE 3 will be available in a single edition (Cinnamon), both in 32 and 64-bit.

Bron: https://blog.linuxmint.com/?p=3555

Offline rico70

  • Lid
Re: LMDE 3 alleen 1 editie
« Reactie #1 Gepost op: 2018/05/28, 13:11:39 »
Zag het vorige maand, heel erg jammer. Maar ook wel begrijpelijk. MATE in Debian stable is behoorlijk ouder dan MATE in de huidige en aankomende Mint versie. Als ik het begrepen heb GTK2 tegen GTK 3. Daarbij is het Mint team vrij klein, en om dan al de versies bij te houden / ontwikkelen die ze nu hebben is (te) veel werk.
Gelukkig hebben zowel Ubuntu als Mint nog mooie en goede MATE versies

DarkEra

  • Gast
Re: LMDE 3 alleen 1 editie
« Reactie #2 Gepost op: 2018/05/28, 14:48:17 »
MATE en Cinnamon worden naar mijn weten beiden onafhankelijk van de Debian repo's geupdate in LMDE. GTK2 en GTK3 kunnen ook geen probleem zijn want MATE is 100% geport naar GTK3 sinds MATE 1.18.
Ik denk eerder dat de hoofdreden inderdaad is dat het team wat aan de kleine kant is en Clem zich meer wil toespitsen op Cinnamon. Niet meer dan begrijpelijk.

LMDE is een stuk minder resource hungry als ik het vergelijk met de Ubuntu gebaseerde edities.

Offline h2o

  • Lid
Re: LMDE 3 alleen 1 editie
« Reactie #3 Gepost op: 2018/05/28, 14:58:44 »
Zelf heb ik LMDE 2 op een testlaptop staan. De standaard Cinnamon vervangen door XFCE en dat loopt prima. Ik ga binnenkort eens of dat ook kan migreren naar LMDE 3.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline rico70

  • Lid
Re: LMDE 3 alleen 1 editie
« Reactie #4 Gepost op: 2018/05/28, 15:44:53 »
Wat ik me nog herinner van de discussies was dat het behalve de team grootte ook met GTK2 / GTK3 te maken had.
Als ik nu in de Debian repos kijk zit MATE 1.16 in stable en 1.18 in stable backports
https://packages.debian.org/search?suite=default&section=all&arch=any&searchon=names&keywords=MATE
Beslissing is en blijft logisch. Ik vind het wel jammer dat er geen LMDE MATE meer komt, want het draaide wel  soepeler dan de Mint op Ubuntu gebaseerd.
Maar goed, beter 1 versie die volledige aandacht krijgt dan 2 versies waar de aandacht per versie wat minder is.

Offline koos4401

  • Lid
Re: LMDE 3 alleen 1 editie
« Reactie #5 Gepost op: 2018/05/28, 20:20:43 »
Negatief: "Sic transit gloria mundi".
Positief; Er komt ruimte op mijn HDD (sdb3 valt vrij)
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

DarkEra

  • Gast
Re: LMDE 3 alleen 1 editie
« Reactie #6 Gepost op: 2018/05/30, 14:01:47 »
Wat ik me nog herinner van de discussies was dat het behalve de team grootte ook met GTK2 / GTK3 te maken had.
Als ik nu in de Debian repos kijk zit MATE 1.16 in stable en 1.18 in stable backports
https://packages.debian.org/search?suite=default&section=all&arch=any&searchon=names&keywords=MATE
Beslissing is en blijft logisch. Ik vind het wel jammer dat er geen LMDE MATE meer komt, want het draaide wel  soepeler dan de Mint op Ubuntu gebaseerd.
Maar goed, beter 1 versie die volledige aandacht krijgt dan 2 versies waar de aandacht per versie wat minder is.

Dank je voor de verduidelijking. En ja, mee eens voor wat betreft de beslissing, de focus ligt immers op het parade paardje van Clem, Cinnamon, en natuurlijk ook op de Ubuntu gebaseerde uitgaven van Mint.