Klinkt op zich wel interessant. Ik programmeer zelf ook sinds enkele jaren een beetje in m'n vrije tijd, en het maken van een echt computerspel lijkt me ook leuk. Tot nu toe heb ik heel veel 'gespeeld' met verschillende libraries en engines, zoals Allegro, SDL, Ogre, wxWidgets en CrystalSpace. Ik begon aan talloze kleine programma's en spellen, voornamelijk om weer een nieuwe feature van desbetreffende engine of library uit te proberen. Maar er kwam nooit een echt eindresultaat uit, wat voldeed aan de verwachtingen die ik in het begin stelde. Op een gegeven moment kwam ik dan ook tot de conclusie dat ik iets fout deed. Ik begon altijd gewoon te programmeren, zonder eerst na te denken. Momenteel ben ik met een wat kleiner project bezig en hoop dat het nu eindelijk eens beter zal gaan.
Wat ik me tijdens het lezen van je post afvraag is allereerst hoeveel ervaring je hebt. Je zegt dat je redelijk kunt programmeren, maar heb je al wel kleinere spelletjes of programma's zelf gemaakt? Heb je al je kennis in je vrije tijd verzameld of heb je informatica oid gestudeerd (of studeer je dat)?
Ook denk ik dat je het veel te groot wilt aanpakken, zoals een
mega verhaallijn die je zelf ongeloofelijk naar je hand kan zetten, en
ben ik dus ook van plan om heel linux in het sple te integreren. met alles wat je maar wil zoals webbrowser, msn en layout en dergelijke.. Ik ben bang dat dat niet gaat lukken. Je wilt veel te veel. En wat voor nut heeft een webbrowser in een MMORPG? En in plaats van msn bedoel je waarschijnlijk een chatfunctie?
owke dus heeft iemand een idee waar er meer info over staat hoe je begint aan zoiets of gewoon hoe je aan dit alles best begint :p zegt het me en ik sta open vor alles
Schrijf allereerst een
realistisch game design document volgens de regels van de kunst. Je hebt het erover dat je dat met 5 man wilt doen, maar misschien kun je eerst zelf eens een eenvoudig concept schrijven, zodat mensen die geïnteresseerd zijn kunnen zien hoe het spel ongeveer gaat worden en of het hen ook leuk lijkt om aan zoiets mee te werken. Want als zij een heel ander spel in hun hoofd hebben dan jij, krijg je toch veel discussie.
Probeer vervolgens een geschikt team te vormen, waarin alle benodigde expertise aanwezig is, en probeer dan met dit team het spel te bouwen.
Ook zeg je niets over de financiële kant van de zaak? Is het open source of closed source? Commercieel of niet? Als het commercieel is, ga je dan de ontwikkelaars per uur betalen of delen ze mee in de winst? Hoe ga je winst maken? Als het niet commercieel is, hoe ga je dan servers etc. bekostigen?
Kijk ook eens
hier.