Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gmail filteren (Opgelost)  (gelezen 2014 keer)

Offline h2o

  • Lid
Gmail filteren (Opgelost)
« Gepost op: 2014/01/13, 11:28:37 »
Hallo, ik heb een filtervraag over Gmail. Ik wil -alle- mail door laten sturen naar twee verschillende adressen. Laten we het even op werk en privé houden.
Nu heb ik het even geprobeerd met doorsturen aan én filteren, maar dat werkt niet.
Nu wil ik alles via het filteren alleen laten lopen.

Hoe kan ik Gmail duidelijk maken dat alles met (alleen) voorwaarde afzender adressen = xyz@werk.domein.nl naar mijn nieuwe werkadres moet worden gestuurd maar..... dat de rest naar mijn privé adres moet worden doorgestuurd?

Kort samengevat in programmeer taal:
if
  xyz@werk.domein.nl
  goto werk
else
   goto prive
end

Alvast bdankt.
« Laatst bewerkt op: 2014/01/13, 23:04:53 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Gmail filteren
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/13, 14:16:24 »
Maak een filter aan dat zoekt op werk.domein.nl als afzender.
In het filter zal het er ongeveer zo uitzien:
from:(werk.domein.nl)

Kijk of hij nu alle mails selecteert die je nodig hebt en verder niets. Evt. kan je het filter uitbreiden door te eisen dat je bedrijfsnaam ook in de mail moet voorkomen of zo als er ook mails gevonden worden die je niet wil.

Gaat alles goed, ga dan naar de volgende stap. Hier kan je er labels aan hangen, zorgen dat het nooit als spam gemarkeerd wordt enz. En je kan hier ook kiezen om het te forwarden naar een adres naar keuze.

Voor de overige mails kan je een nieuw filter maken op basis van het oude filter en moet je het filter omdraaien:
from:(-werk.domein.nl)
Je zet er dus een min-teken voor zodat alle mails geselecteerd worden behalve degene met die afzender.

Voor meer info kijk hier:
https://support.google.com/mail/answer/7190?hl=nl
https://support.google.com/mail/answer/6579?hl=nl

Offline h2o

  • Lid
Re: Gmail filteren
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/13, 15:56:56 »
Bedankt voor de reactie. Daar zal ik wel wat mee kunnen. Kun je ook op *.domein.nl filteren i.p.v. werk.domein.nl? Het betreft namelijk meerdere werkplekken en iedere werkplek heeft zijn eigen subdomein.
Dan zou ik met *.domein.nl en -*.domein.nl klaar zijn.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline vanadium

  • Lid
Re: Gmail filteren
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/13, 17:12:33 »
Dan zal "domein.nl", of misschien ".domein.nl" wellicht volstaan als filtercriterium.

Re: Gmail filteren
« Reactie #4 Gepost op: 2014/01/13, 20:40:13 »
In de filters van Gmail hoef je inderdaad geen jokers te gebruiken zoals Pjotr aangeeft. Mocht je ook een G+ account hebben kun je voor Gmail tips ook eens hier kijken: https://plus.google.com/u/0/communities/115447749759512978935?partnerid=gplp0

Dat is de community Gmail mastery & Productivity, kun je ook in het Nederlands terecht.

Offline h2o

  • Lid
Re: Gmail filteren
« Reactie #5 Gepost op: 2014/01/13, 21:07:58 »
Ik heb het met jullie hulp voor elkaar gekregen. En precies zoals ik het wilde hebben.
De reden waarom ik het zo wilde hebben is het volgende.
Ten eerste: Op mijn werk (met meerdere vestigingen) zijn we op Office 365 overgegaan. Omdat ik op verschillende vestigingen werk heb ik voor elke vestiging een eigen e-mail adres gekregen. Daar zat ik niet op te wachten. Om te voorkomen dat ik mijn werk mail bij mijn privé mail krijg (Gmail) heb ik een account bij Outlook.com gemaakt. Op mijn werk accounts had ik alle mail al door laten sturen naar mijn Outlook.com account. Om nu alle werkmail uit Gmail te krijgen heb ik dus dit systeem nodig.

Ten tweede ben ik Gmail en beetje beu aan het worden. Om de rest van Gmail op een mailadres bij mij eigen provider te krijgen had ik dus die - filters nodig. Dat werkt nu prima.
Ook op mijn good old Nokia telefoons kan ik nu met Profimail en Roadsync mijn werkmail en mijn privémail binnen krijgen en verwerken. Gaat prima. Zowel Outlook.com als de mail van mijn provider ondersteunen ActiveSync en Imap Idle, waardoor ik alles meteen op o.a. mijn mobieltjes binnen krijg. Nu zijn er nog een heleboel collega's die de mail naar mijn Gmail sturen, en dat wordt er op deze manier prima uitgefiltert.
Zojuist kreeg ik er nog eentje binnen die nu naar mijn provider mail ging.

Waarom ik Gmail een beetje beu ben? Steeds meer instellingen die worden opgedrongen en steeds onprettiger werken. Ik doe dan ook alles via Icedove (Thunderbird voor Debian) en mijn Nokia's. Het vervelende bij Gmail is dat alles wordt uitgesplitst naar 'alle berichten' en de overige labels. Wanneer je bij je mobieltje of e-mail client een bericht weggooit, dan blijft het alsnog bij 'alle berichten' staan. Irritant als je dan het allemaal alsnog daar nog eens weg moet gooien.
Overigens houd ik mijn Gmail account wel aan voor de kalender en de contacten. Bovendien doet Gmail ook nog dienst als super spam voorfilter.

Hoe ik het allemaal het ingesteld? Ik heb een paar filters aangemaakt.
Filter werk.nl en filter anderezaak.net zorgen ervoor dat de mail naar mijn Outlook.com account gaan.
Filter -werk.nl,-anderezaak.net zorgt ervoor dat de rest naar het account van mijn eigen provider gaat.
De drie filters heb ik ook ingesteld dat ze nooit naar Spam gaan en worden verwijderd bij Gmail.
« Laatst bewerkt op: 2014/01/13, 22:29:16 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline bjeli

  • Lid
Re: Gmail filteren
« Reactie #6 Gepost op: 2014/01/13, 22:34:54 »
Handig. Helaas ondersteunt Online provider geen IMAP of iets dergelijks... En alleen webbased wil ik niet.
Ik blijf nog Gmail kiezen vanwege de labels en de uber search snelheid en resultaten.

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Offline h2o

  • Lid
Re: Gmail filteren
« Reactie #7 Gepost op: 2014/01/13, 23:04:15 »
Handig. Helaas ondersteunt Online provider geen IMAP of iets dergelijks... En alleen webbased wil ik niet.
Ik blijf nog Gmail kiezen vanwege de labels en de uber search snelheid en resultaten.
Ik zit bij Solcon. Dat biedt wel Imap, zelfs Imap idle. Gmail heeft ook voordelen, maar de nadelen gaan bij mijzelf steeds meer spelen. Ik gebruik Icedove en dat biedt ook conversatieweergave (net als Gmail doet). Dus dat voordeel heb ik ook. Ook zoeken gaat goed.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex