Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Email importeren in Thunderbird  (gelezen 8310 keer)

Offline John K

  • Lid
Email importeren in Thunderbird
« Gepost op: 2011/01/04, 19:05:49 »
Ik heb verschillende oude pop3 emailbackups van Thunderbird. Nu wil ik smtp emailmappen aanmaken en de oude gebackupte mails daarin plaatsen. Ik kan de oude instellingen niet gebruiken, want als ik ik deze verander van pop3 naar smtp, dan raak ik mijn mails op de server volgens mij ook kwijt, of zie ik dit verkeerd?
« Laatst bewerkt op: 2011/01/06, 22:06:27 door Vistaus »

Offline John K

  • Lid
Re: Emailimporteren in Thunderbird
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/04, 19:47:28 »
Bedoel ik misschien Imap? Ik wil alles wat op de server (lees Hoster) staat synchroniseren naar mijn Evolution en vice versa.

Ik heb al een probeer account gemaakt, maar het blijkt nu al dat niets werkt met Imap+ in Evolution!!!

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Emailimporteren in Thunderbird
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/04, 20:06:19 »
Is het een idee als je even in begrijpelijk Nederlands uitlegt wat je nou eigenlijk precies wilt?
Je hebt het nu over pop-mail, dat naar een smtp-account moet en als dat dan misschien niet blijkt te kloppen moet het ineens een Imap zijn.

Klopt het dat je een paar accounts hebt, ergens, die tot nu toe hebben gewerkt met pop instellingen? En dat de mail daar bij op de server bleef staan? Kan het dan zijn, dt je die mail tot nu toe als web-mail hebt benaderd? En klopt het dat je nu Evolution als mailprogramma wilt gaan gebruiken en eigenlijk wilt, dat dat gewoon kan, maar dat toch de mail op de server blijft staan? Ondanks het gebruik van Evolution?

Als dit niet klopt, snap ik het in ieder geval niet....


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline John K

  • Lid
Re: Emailimporteren in Thunderbird
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/04, 20:20:50 »
Ik wil op verschillende comps mijn email lezen (in Evolution), maken etc. Nu heb ik begrepen dat middels het imap(+) protocol dit mogelijk is d.m.v het synchroniseren van de mappen op de server met de mappen op de computers. Mijn vraag is hoe ik de 'oude' gebackupte mail in deze imap-emailboxen krijg.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Emailimporteren in Thunderbird
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/04, 21:08:15 »
Eens je je imap account hebt aangemaakt in Thunderbird, kan je je backup-emails met behulp van Thunderbird uploaden naar dat account door betreffende berichten te selecteren en te slepen naar een map van die die imap account. Die backupmails moeten dan wel geïmporteerd zijn in Thunderbird. Misschien is je vraag hoe die backupmails eerst in Thunderbird te krijgen? Dan moeten we van jou weten hoe je die backup aangemaakt hebt, en hoe die bewaard wordt.

Als je pop server en je imap server dezelfde zijn (m.a.w., de server ondersteunt zowel pop als imap, dan zal je na het aanmaken van de imap account de mails die er nu al op staan, ook zien.

Offline John K

  • Lid
Re: Emailimporteren in Thunderbird
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/04, 21:23:36 »
Op de server staan al mappen met email die ik niet kwijt mag raken. Mijn oude mails heb ik gebackupt door de hele .mozilla map (welke als pop3 ingesteld stond) te kopieren. Ik heb van mijn hoster begrepen dat wanneer ik mijn pop3 accounts omzet in Imap, bij synchronisatie of de account op de server ofwel de account op mijn computer door te synchronisreren wordt overschreven.

Als ik nu van al mijn accounts (op de server) op mijn comp(s) imap+ accounts maak download ik (volgens zeggen) alle mails van de server d.m.v. synchronisreren. Nadien moet ik dus zorgen dat de gebackupte mails in de account op de comp geplakt worden, waarna er na synchronisreren deze mails ook weer op de server en andere comps met imap te zien en te bewerken zijn.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Emailimporteren in Thunderbird
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/04, 22:05:28 »
Ik ken Evolution niet en kan alleen tips geven hoe ik dat met Thunderbird doe.
Belangrijk is sowieso dat de berichten op de server moeten blijven staan (server-instellingen: "berichten op de server laten staan").

Je kan volgens mij mails niet direct "plakken in een IMAP" omdat de IMAP-server in principe aan de locale user/account vertelt welke mails er zijn en in welke mappen. Maar het kan via een omweg.
Als ik een mail van bijv. webmails heb gedownload in het *.eml-formaat of een complete .mozilla-thunderbird-map heb, dan kan ik die importeren in een kopie-map van mijn "local folders". Hierna kan ik de mail verschuiven naar de mappenstructuur van een IMAP-account.

Je hebt nu de mappen en bestanden van .mozilla.

Stap 1:
Installeer deze add-on, die helaas niet op de officiële Thunderbird add-on site verkrijgbaar is.

Stap 2:
Blader in Thunderbird naar een locale kopie-map. Je ziet onder de rechter muisknop de optie "importeren/exporteren", kies voor "Mbox-bestand importeren". Als je dat in stukken uitvoert, en niet in 1 grote klap met de complete structuur, dan is de kans op succes groter (ik weet niet hoe groot ja mail-mappen zijn).

Stap 3:
Verplaatsen van de kopie-mails naar de mappen van de IMAP-account.

Deze acties moeten maar 1 keer uitgevoerd worden. Op de andere pc's worden alle mappen en mails de volgende keer gezien.
Je moet nog afwegen of je voor off-line downloaden kiest of dat je accepteert dat het benaderen van mails af en toe vertraagd wordt bij zware mails die weer van de server gedownload worden.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/04, 22:09:26 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline John K

  • Lid
Re: Emailimporteren in Thunderbird
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/04, 22:34:02 »
Is duidelijk. Nu moet ik alleen nog uitvinden hoe ik de Thunderbird mail in mijn Evolution kan importeren. Ahh, ik weet het! Eerst een imap met Thunderbird opzetten, alle mail erin, dan imap met Evo opzetten en...klaar. (Ik denk dat Evo toch wat meer mogelijkheden heeft dan Thunderbird wat betreft Groupwise achtige zaken en mailpush.)

Ken jij Offlineimap en hoe dit te gebruiken? Ik heb het geinstalleerd maar snap er niet veel van, ook de man pages niet...
« Laatst bewerkt op: 2011/01/04, 22:39:21 door John K »

Re: Emailimporteren in Thunderbird
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/06, 21:19:23 »
Ik wil op verschillende comps mijn email lezen (in Evolution), maken etc. Nu heb ik begrepen dat middels het imap(+) protocol dit mogelijk is d.m.v het synchroniseren van de mappen op de server met de mappen op de computers. Mijn vraag is hoe ik de 'oude' gebackupte mail in deze imap-emailboxen krijg.

Volgens mij kan je gewoon vanuit je mailprogramma naar de map met je backup gaan. Ik ga er dus vanuit dat je op dit moment vanuit je mail programma toegang tot die backup mail hebt. Je selecteert vervolgens een aantal mailtjes en verplaatst ze naar je imap inbox. Als het goed is komt die mail dan vanzelf in je imap te staan. Als het werkt kan je de rest ook verplaatsen, of desnoods kopieren. Ik zou niet alles tegelijk doen, maar in batches werken.
Linux op je desktop: Digiplace - http://www.digiplace.nl

Offline John K

  • Lid
Re: Email importeren in Thunderbird
« Reactie #9 Gepost op: 2011/01/10, 11:21:29 »
Ik kan mijn backup, welke in pop staat veranderen naar imap en dan met de server (bij mijn hoster) synchroniseren.

Mijn vraag is dan of alle mappen van mijn oude backup ook op de server worden aangemaakt? En wordt de inbox op de server overschreven me de oude backup mail of wordt deze bijgewerkt en blijven de mails die daar al opstaan bestaan?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Email importeren in Thunderbird
« Reactie #10 Gepost op: 2011/01/10, 11:42:56 »
Het is mij allemaal niet erg duidelijk hoe je preciese situatie is. Als je backup mail nog ergens op een pop server staat, zorg er dan alvast voor dat al die mails naar je lokale PC worden gedownload. Sleep daarna die mails naar een lokale archief folder. Dan kan je die later heel eenvoudig in Thunderbird terug vanuit die lokale archief folder naar een imap folder slepen.

Zelf hou ik mijn email backups bij in lokale folders per jaar. Die lokale folders worden dan samen met mijn gebruikersdata veilig gesteld op een reservekopie.

Die lokale folders staan op je harde schijf als mbox bestanden onder je thunderbird profieldirectory. mbox bestanden zijn grote bestanden zonder extensie in de naam. Zowel evolution als thunderbird als een aantal andere open source clients gebruiken ditzelfde bestandsformaat om emails op te slaan.

Offline John K

  • Lid
Re: Email importeren in Thunderbird
« Reactie #11 Gepost op: 2011/01/10, 12:14:16 »
Ik zal je toch de precieze situatie uitleggen.

Ik heb tot een jaar terug Thunderbird als mailclient gehad. Hiervan heb ik destijds een backup gemaakt met alle mail tot dan toe.

Ik ben verder gegaan met webmail met hetzelfde account(s) omdat het er maar niet van kwam de Thunderbird backup weer terug te zetten.

Nu heb ik dus de situatie dat ik in de backup van Thunderbird mails en mappen heb die ik niet kwijt wil en ik heb via webmail met hetzelfde mailadres mails aangemaak en verzonden etc, welke dus op de server staan.
Deze beide wil ik nu samenvoegen, en dan vervolgens de mailclient (Thunderbird of Evolution, daar be ik nog niet uit) in te stellen op Imap, zodat ik voortaan op meerdere computers dezelfde mails heb.

Is dit helderder?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Email importeren in Thunderbird
« Reactie #12 Gepost op: 2011/01/10, 13:00:15 »
Ik heb tot een jaar terug Thunderbird als mailclient gehad. Hiervan heb ik destijds een backup gemaakt met alle mail tot dan toe.
Hoe heb je dit gedaan?
Citaat
Ik ben verder gegaan met webmail met hetzelfde account(s) omdat het er maar niet van kwam de Thunderbird backup weer terug te zetten.
Dus ik begrijp dat alle mail die je hebt gebackupped, ook nog op die webmail staat?
Citaat
Nu heb ik dus de situatie dat ik in de backup van Thunderbird mails en mappen heb die ik niet kwijt wil en ik heb via webmail met hetzelfde mailadres mails aangemaak en verzonden etc, welke dus op de server staan.
Dus niet alle mails in je backup staan nog op de server.
Citaat
Deze beide wil ik nu samenvoegen, en dan vervolgens de mailclient (Thunderbird of Evolution, daar ben ik nog niet uit) in te stellen op Imap, zodat ik voortaan op meerdere computers dezelfde mails heb.
Na die operatie zal je onvermijdelijk dubbels hebben, maar zo zij het.

* Voor wat je oude thunderbird backup betreft: de mails worden opgeslaan in mbox bestanden, die je als dusdanig niet herkent, want ze dragen gewoon de naam van de thunderbird folder zonder extensie, vb. "Inbox".
vanadium@vanadium:~/.thunderbird/afgcfr4a.default/Mail/Local Folders$ ls -l Inbox
-rw------- 1 vanadium vanadium 1070725 2010-12-17 18:27 Inbox
vanadium@vanadium:~/.thunderbird/afgcfr4a.default/Mail/Local Folders$ file Inbox
Inbox: ISO-8859 mail text, with very long lines
Verlaat Thunderbird, hernoem zo een bestand naar bijvoorbeeld "Backup" en kopieer het naar de Mail/Local Folders directory van je huidige installatie. Bij het heropstarten van thunderbird zal je een nieuwe folder, "Backup" zien onder "Local folders", waarin je alle mails ziet.

* Voor wat de mails betreft die on line staan: Maak onder "Local folders" een nieuwe folder aan, vb "Onlinebackup". Download alle berichten en versleep ze van de Inbox van die account naar "Onlinebackup".

* Maak nu je nieuwe IMAP account aan. Je kan nu alle berichten uit "Backup" en "Onlinebackup" naar een folder onder die IMAP account slepen: nu staan ze ook op de IMAP server.

Dat is het principe. Dit zal misschien ook de vorige bijdragen verduidelijken.

Offline John K

  • Lid
Re: Email importeren in Thunderbird
« Reactie #13 Gepost op: 2011/01/10, 13:21:47 »
Ik zal jouw vragen 1 voor 1 beantwoorden;

Hoe heb je dit gedaan?

D.mv. de hele .thunderbird map te kopieren

Dus ik begrijp dat alle mail die je hebt gebackupped, ook nog op die webmail staat?

Waarschijnlijk niet allemaal, ik zal in webmail het nodige hebben verwijderd.

Dus niet alle mails in je backup staan nog op de server.

Nee


Hetvolgende in jouw uitleg snap ik niet;


* Voor wat de mails betreft die on line staan: Maak onder "Local folders" een nieuwe folder aan, vb "Onlinebackup". Download alle berichten en versleep ze van de Inbox van die account naar "Onlinebackup".

Als ik het goed begrijp installeer ik Thunderbird en maak ik dus een nieuw account als imap ingesteld, maak daar 2 mappen in onder local folders, Backup en Onlinebackup, dan download ik de inbox van de server en veplaats ik deze naar Onlinebackup.

Maar dan volg ik het niet meer;

"Verlaat Thunderbird, hernoem zo een bestand naar bijvoorbeeld "Backup" en kopieer het naar de Mail/Local Folders directory van je huidige installatie. Bij het heropstarten van thunderbird zal je een nieuwe folder, "Backup" zien onder "Local folders", waarin je alle mails ziet."

Kan je dit stap voor stap uitleggen????

Groeten John


Offline vanadium

  • Lid
Re: Email importeren in Thunderbird
« Reactie #14 Gepost op: 2011/01/10, 17:53:20 »
* Voor wat de mails betreft die on line staan: Maak onder "Local folders" een nieuwe folder aan, vb "Onlinebackup". Download alle berichten en versleep ze van de Inbox van die account naar "Onlinebackup".

Als ik het goed begrijp installeer ik Thunderbird en maak ik dus een nieuw account als imap ingesteld, maak daar 2 mappen in onder local folders, Backup en Onlinebackup, dan download ik de inbox van de server en veplaats ik deze naar Onlinebackup.
* Installeer Thunderbird
* Maak onder "Local folders" een map "Onlinebackup"
* Maak een account voor je "oude" POP server waarvan je de mails wil  backuppen.
* Sleep de mails van je oude POP server naar "Onlinebackup"
Citaat
"Verlaat Thunderbird, hernoem zo een bestand naar bijvoorbeeld "Backup" en kopieer het naar de Mail/Local Folders directory van je huidige installatie. Bij het heropstarten van thunderbird zal je een nieuwe folder, "Backup" zien onder "Local folders", waarin je alle mails ziet."
* Verlaat Thunderbird
* Ga met bestandsbeheer kijken in je oude .thunderbird backup en zoek daar de mbox bestanden.
* Hernoem eventueel en kopieer de mbox bestanden (vrij grote bestanden zonder extensie met de naam van de folders die je in Thunderbird zag) naar de profieldirectory van je huidige Thunderbird installatie. Bij mij is dat in een directory ".thunderbird/afgcfr4a.default/Mail/Local Folders" in mijn home directory. In bestandsbeheer, toon verborgen bestanden (Ctrl+H of View - Show hidden files). Nu zie je ook de bestanden en folders waarvan de naam met een punt begint.
* Herstart Thunderbird: de mbox bestanden die je hebt gekopieerd zouden nu zichtbaar moeten zijn als folders in Thunderbird.

Vanaf nu kan je door selecteren en slepen je mail verplaatsen naar waar je wil.