Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe laptop kopen  (gelezen 5976 keer)

Offline Haris

  • Lid
Nieuwe laptop kopen
« Gepost op: 2019/03/04, 17:43:15 »
Toe aan een nieuwe laptop en flink gespaard.
Heb eigenlijk geen W nodig.
Ik las dat je beter een Intel kunt nemen voor Linux...
Graag wat ervaringen en advies, ook leveranciers.
Dank.

Re: Nieuwe laptop kopen
« Reactie #1 Gepost op: 2019/03/04, 18:28:17 »
Hier prima ervaringen met Ubuntu en Lenovo Thinkpad, met Intel I3 processor.

Of dat je perse voor een Intel moet gaan is de vraag, Intel is de meest gebruikte in de laptops.
Lenovo Thinkpad 530 Edge dualboot win7/Ubuntu 16.04 LTS
Desktop win7, wacht op dualboot met Linux mint

Offline h2o

  • Lid
Re: Nieuwe laptop kopen
« Reactie #2 Gepost op: 2019/03/04, 19:15:29 »
Ik heb pas een HP 250 G6 voor mijn werk gekregen, die draait uitstekend op Linux, Debian in mijn geval, maar Ubuntu moet het daar ook prima op doen.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Nieuwe laptop kopen
« Reactie #3 Gepost op: 2019/03/04, 21:16:27 »
Met Dell zit je ook wel goed!
Dell verkoopt zelfs laptops met Ubuntu pre-installed!!!

Groet,

Steven

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Nieuwe laptop kopen
« Reactie #4 Gepost op: 2019/03/04, 22:01:13 »
Hier staan 18 leveranciers.......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pfoeh2

  • Lid
Re: Nieuwe laptop kopen
« Reactie #5 Gepost op: 2019/03/05, 13:35:54 »
Mijn vader heeft onlangs een laptop gekocht bij https://laptopzelfsamenstellen.nl/ (NovaCustom).
Bij bestelling kun je kiezen welke Linux variant je geïnstalleerd wilt hebben. Het merk van de laptop: Clevo. Geen idee of dit topkwaliteit is of juist niet.
Laptop werd snel geleverd en werkte aanvankelijk prima tot bleek dat er toch wel een paar dingen aan mankeerden. Laptop teruggestuurd, nieuw scherm, nieuwe kabel (meen ik) en gratis upgrade van processor. Zeer netjes opgelost.
Voordeel: je weet vooraf dat het werkt en de ervaren service was erg goed.

Groet,
Pfoeh 2
(voorheen nog gewoon Pfoeh :))


Offline koos4401

  • Lid
Re: Nieuwe laptop kopen
« Reactie #6 Gepost op: 2019/03/05, 13:47:33 »
Clevo is ook het onderliggende merk bij BTO.eu
Tot nu toe geen enkelprobleem en zeer tevreden!! (Anschaf 2 maanden terug)Deel van mijn inxi:
System:    Host: koos4401-BTO Kernel: 4.15.0-45-generic x86_64 bits: 64 compiler: gcc v: 7.3.0 Desktop: MATE 1.20.1
           Distro: Linux Mint 19.1 Tessa base: Ubuntu 18.04 bionic
Machine:   Type: Laptop System: Notebook product: N7x0WU v: N/A serial: <filter>
           Mobo: Notebook model: N7x0WU serial: <filter> UEFI: American Megatrends v: 7.11 date: 06/11/2018
Battery:   ID-1: BAT0 charge: 30.5 Wh condition: 43.5/43.8 Wh (99%) model: Notebook BAT status: Discharging
CPU:       Topology: Quad Core model: Intel Core i7-8550U bits: 64 type: MT MCP arch: Kaby Lake rev: A L2 cache: 8192 KiB
           flags: lm nx pae sse sse2 sse3 sse4_1 sse4_2 ssse3 vmx bogomips: 31872
           Speed: 652 MHz min/max: 400/4000 MHz Core speeds (MHz): 1: 600 2: 600 3: 600 4: 600 5: 600 6: 602 7: 600 8: 600
Graphics:  Device-1: Intel UHD Graphics 620 vendor: CLEVO/KAPOK driver: i915 v: kernel bus ID: 00:02.0
           Display: x11 server: X.Org 1.19.6 driver: modesetting unloaded: fbdev,vesa resolution: 1440x810~60Hz
           OpenGL: renderer: Mesa DRI Intel UHD Graphics 620 (Kabylake GT2) v: 4.5 Mesa 18.2.2 direct render: Yes
Audio:     Device-1: Intel Sunrise Point-LP HD Audio vendor: CLEVO/KAPOK driver: snd_hda_intel v: kernel bus ID: 00:1f.3
           Sound Server: ALSA v: k4.15.0-45-generic
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Nieuwe laptop kopen
« Reactie #7 Gepost op: 2019/03/05, 14:30:02 »
Clevo is ook het onderliggende merk bij BTO.eu
Tot nu toe geen enkelprobleem en zeer tevreden!! (Aanschaf 2 maanden terug)
Hier ook, ruim 4 jaar geleden gekocht, I7 op 3GHz, 16GB geheugen,  256GB SSD, 1TB HD.
Tot nu toe nog geen snellere en veelzijdiger laptop gezien dan deze.
Voordeel: in de winkel mocht ik testen met een Xubuntu DVD, dus ik wist dat de hardware ondersteund werd.
En wat gebruik ik op deze rappe laptop? ....... Xubuntu, niet omdat deze lichter is, maar omdat ik deze beter vind (voor mij).
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Haris

  • Lid
Re: Nieuwe laptop kopen
« Reactie #8 Gepost op: 2019/04/26, 11:36:17 »
Geinformeerd bij BTO om een model 15CL818 te kopen.
Bedankt voor je interesse in BTO. Wij beschikken enkel over officiële Windows 10 drivers. Wij kunnen dus niet garanderen dat Linux correct zal gaan werken, aangezien de fabriek hier geen drivers voor levert.
Niet echt Ubuntu minded...

Offline HWE64

  • Lid
Re: Nieuwe laptop kopen
« Reactie #9 Gepost op: 2019/04/26, 11:47:56 »
Ik hoor de van deze https://laptopzelfsamenstellen.nl/dat zij zelfs Linux installeerde met goede recensies.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline rico70

  • Lid
Re: Nieuwe laptop kopen
« Reactie #10 Gepost op: 2019/04/26, 12:03:10 »
@Haris BTO heeft ij ijsselstijn een showroom, mss kan je daar eens kijken
https://bto.eu/over-ons/

Ik heb een CL15 nog wat, werkt perfect met linux, is ondertussen bijna 5 jaar oud

Offline Haris

  • Lid
Re: Nieuwe laptop kopen
« Reactie #11 Gepost op: 2019/04/26, 12:35:51 »
@rico70.  Ik ga niet kijken bij BTO na wat ze geantwoord hebben: Wij beschikken enkel over officiële Windows 10 drivers. Wij kunnen dus niet garanderen dat Linux correct zal gaan werken, aangezien de fabriek hier geen drivers voor levert.

nahjo

  • Gast
Re: Nieuwe laptop kopen
« Reactie #12 Gepost op: 2019/04/26, 13:07:47 »
@rico70.  Ik ga niet kijken bij BTO na wat ze geantwoord hebben: Wij beschikken enkel over officiële Windows 10 drivers. Wij kunnen dus niet garanderen dat Linux correct zal gaan werken, aangezien de fabriek hier geen drivers voor levert.
Ik vind dit een hele nette reactie van BTO. Komen op mij eerlijk over.  ;)


Offline Haris

  • Lid
Re: Nieuwe laptop kopen
« Reactie #13 Gepost op: 2019/04/26, 14:04:14 »
Zeker, maar dan kan ik net zo goed een laptop met W erop kopen, nog goedkoper ook.

Re: Nieuwe laptop kopen
« Reactie #14 Gepost op: 2019/04/26, 15:13:20 »
Ik probeer ook uit te vinden of er een wifi kaart met Intel in zit. Helaas niet altijd goed aangegeven.
Ook wel eens een laptop tweedehands gekocht, zodat ik hem vooraf even goed kon proberen.
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Nieuwe laptop kopen
« Reactie #15 Gepost op: 2019/04/26, 16:27:14 »
Geinformeerd bij BTO om een model 15CL818 te kopen.
Bedankt voor je interesse in BTO. Wij beschikken enkel over officiële Windows 10 drivers. Wij kunnen dus niet garanderen dat Linux correct zal gaan werken, aangezien de fabriek hier geen drivers voor levert.
Niet echt Ubuntu minded...
Een goed antwoord, want DE Linux bestaat niet, het is afhankelijk wat er mee gecompileerd is in de kernel van je distributie.
BTO kan niet alle Linux distro’ s testen, dat zal je dus zelf moeten doen bij BTO zelf, of bij een dealer.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Haris

  • Lid
Re: Nieuwe laptop kopen
« Reactie #16 Gepost op: 2019/04/27, 16:34:22 »
Bij zelflaptopsamenstellen.nl zeggen ze als noot onder Linux systemen:

Bij de keuze van open source software projecten kunnen wij gezien de aard, niet verantwoordelijk zijn voor alle hardware en software compatibiliteitsproblemen die een klant kan ervaren. Wel zullen wij ons uiterste best doen om een optimale Linux-configuratie te leveren. Neem voor meer informatie contact met ons op.

Dat klinkt wat vriendelijker, en ze installeren bij bestellen Ubuntu en andere systemen indien gewenst.


Offline palm

  • Lid
Re: Nieuwe laptop kopen
« Reactie #17 Gepost op: 2019/04/29, 09:09:17 »
Bij zelflaptopsamenstellen.nl zeggen ze als noot onder Linux systemen:

Bij de keuze van open source software projecten kunnen wij gezien de aard, niet verantwoordelijk zijn voor alle hardware en software compatibiliteitsproblemen die een klant kan ervaren. Wel zullen wij ons uiterste best doen om een optimale Linux-configuratie te leveren. Neem voor meer informatie contact met ons op.

Dat klinkt wat vriendelijker, en ze installeren bij bestellen Ubuntu en andere systemen indien gewenst.
Jammerlijk niet oem geïnstalleerd.

Offline Haris

  • Lid
Re: Nieuwe laptop kopen
« Reactie #18 Gepost op: 2019/04/29, 09:57:44 »
Dell levert oem geinstalleerd, maar de specificatie van hun systeem dat ik gezien heb vind ik niet zo interessant...

Offline palm

  • Lid
Re: Nieuwe laptop kopen
« Reactie #19 Gepost op: 2019/04/29, 10:57:51 »
Dell levert oem geinstalleerd, maar de specificatie van hun systeem dat ik gezien heb vind ik niet zo interessant...
https://www.ubuntushop.be/index.php/opensource-notebooks/ubuntu-notebooks.html]
« Laatst bewerkt op: 2019/04/29, 10:59:31 door Ron »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Nieuwe laptop kopen
« Reactie #20 Gepost op: 2019/04/29, 10:59:09 »
Kijk ook eens hier........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Haris

  • Lid
Re: Nieuwe laptop kopen
« Reactie #21 Gepost op: 2019/04/29, 18:24:11 »
Ik heb ze allemaal bekeken....
Ik heb er uiteindelijk 1 besteld bij laptopzelfsamenstellen.nl.
Dank voor alle adviezen!


Offline palm

  • Lid
Re: Nieuwe laptop kopen
« Reactie #22 Gepost op: 2019/08/30, 09:08:49 »
Ik hoor de van deze https://laptopzelfsamenstellen.nl/dat zij zelfs Linux installeerde met goede recensies.
Linux computers leveren met een standaard paswoord (dat zelfs op hun website staat) doe je niet. Zelfs bij windows of mac kan je bij opstart een paswoord kiezen.
Als je geen OEM installaties kunt leveren moet je geen linux notebooks aanbieden.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Nieuwe laptop kopen
« Reactie #23 Gepost op: 2019/08/30, 10:49:32 »
Linux computers leveren met een standaard paswoord (dat zelfs op hun website staat) doe je niet. Zelfs bij windows of mac kan je bij opstart een paswoord kiezen.
Als je geen OEM installaties kunt leveren moet je geen linux notebooks aanbieden.
@palm, ik moet zeggen dat ik er geen ervaring mee heb maar is in Linux het ww achteraf niet te wijzigen? Wat zijn de voordelen van  een OEM installatie????
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Nieuwe laptop kopen
« Reactie #24 Gepost op: 2019/08/30, 10:59:55 »
Wat zijn de voordelen van  een OEM installatie????
Dat is een installatie, bijna zonder configuratie.
De configuratie wordt gestart zodra het apparaat voor de eerste keer wordt opgestart, dan wordt ook pas de gebruikersnaam en het wachtwoord opgegeven.
Eigenlijk net zoals dat bij Windows gaat, maar dan binnen een minuut :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.