Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ( OPGELOST) tar.tgz en tar.gz  (gelezen 653 keer)

Offline Panpan

  • Lid
( OPGELOST) tar.tgz en tar.gz
« Gepost op: 2012/05/27, 02:26:07 »
Hi,
Ik heb twee bestanden ge-dl en de twee lijken 2 verschillende extensies te hebben:
tar.tgz en tar.gz.
Als ik me niet vergis gaat het hier om twee verpakte/'zip' files.
Wanneer ik ze uitpak komen er andere files te voorschijn wat ik allemaal nog begrijp, maar daarmee zijn de proggies nog niet mee geinstalleerd als ik het goed begrepen heb.
Ik heb in de HOME folder een PROGRAM FILES folder aangemaakt en ze daar ingezet en uitpakt in ieder z'n eigen subfolder.
Hoe kan ik de file vinden om de proggies te installeren?
Gr.
Pan
« Laatst bewerkt op: 2012/05/31, 15:18:53 door Panpan »
Ik kan niet bij sites.google.com computertips wegens mijn locatie in China zonder VPN. Compaq Presario M2000 standaard met 1 uitzondering: 750 Mb
Xubuntu 12.04 LTS i386 32 bits

Re: tar.tgz en tar.gz
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/27, 07:44:10 »
tar.tgz en tar.gz bestanden (tarballs) zijn geen installatiebestanden, maar de bron. Het kan dus niet geïnstalleerd worden.
Je kan het programma natuurlijk wel uitvoeren. Waarschijnlijk zit er een .sh bestand (o.i.d.) in het tar.gz bestand. Als je die uitvoerbaar maakt en uitvoert, wordt je programma gestart.

Luckiboy

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: tar.tgz en tar.gz
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/27, 07:53:33 »
Soms kun je het wel installeren. Maar wel compileren eerst. Dat kun je met een erg handige guide van onze Vistaus doen: http://sites.google.com/site/ubukuntu/werken-met-kubuntu/compileren

Re: tar.tgz en tar.gz
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/27, 08:15:22 »
Als ik me niet vergis gaat het hier om twee verpakte/'zip' files.
Het zijn archiefbestanden, maar je kunt aan die extensies niet zien wat je ermee moet doen (behalve uitpakken). Er kunnen broncodebestanden in zitten, maar ook direct uitvoerbare bestanden die je niet hoeft te compileren.

Bij de bestanden die je hebt uitgepakt zou een bestand moeten zitten met een naam als README of INSTALL. Kijk daar eens in. Als zoiets er niet bijzit, zou je de benodigde informatie moeten kunnen vinden op de site waarvan je die archiefbestanden hebt gedownload.
Overigens is het niet zo'n goed idee met dit soort spul aan de slag te gaan, tenzij je zeker weet dat je de bron kunt vertrouwen.

Offline Panpan

  • Lid
Re: tar.tgz en tar.gz
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/31, 12:07:14 »
Hi Grizzler,
het gaat hier om een software proggie om Chinees te leren.
De naam is Anki 1,2.11
Dit is wat Google me gaf voor Anki:
http://www.archlinux.org/packages/community/any/anki/

Architecture:   any
Repository:   Community
Description:   Helps you remember facts (like words/phrases in a foreign language) efficiently.
Upstream URL:   http://ankisrs.net/
License(s):   GPL
Maintainers:   Sergej Pupykin
Package Size:   1.1 MB
Installed Size:   5.4 MB
Last Packager:   Sergej Pupykin
Build Date:   2012-05-20 19:30 UTC
Signed By:   Sergej Pupykin
Signature Date:   2012-05-20 19:42 UTC
Last Updated:   2012-05-20
Dependencies (8)
python2-pyqt
python2-sqlalchemy
python-beautifulsoup
python-pysqlite
python-simplejson
pyaudio (virtual) (optional) - audio recording
python-matplotlib (python2-matplotlib) (optional) - show graphs
sox (optional) - audio recording

Is dit onbetrouwbaar PPA stuff waarover gerept wordt op het forum?
Wat raad je me aan te doen? Overigens kon ik geen install file vinden wel 3 README files en een set up file met een PY extensie.

Gr.
Pan
Ik kan niet bij sites.google.com computertips wegens mijn locatie in China zonder VPN. Compaq Presario M2000 standaard met 1 uitzondering: 750 Mb
Xubuntu 12.04 LTS i386 32 bits

Re: tar.tgz en tar.gz
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/31, 12:09:44 »
Dat is een Arch Linux-pakket, dat op een totaal andere manier wordt geïnstalleerd... op Arch Linux. Niet op Ubuntu.

Offline Panpan

  • Lid
Re: tar.tgz en tar.gz
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/31, 12:12:58 »
Hi Cumulus,

M.a.w. zeg je dus: Niet aanraken Pan, files van Anki wegmieteren en op zoek gaan naar een ander proggie om Chinees te leren?

Gr.
Pan
Ik kan niet bij sites.google.com computertips wegens mijn locatie in China zonder VPN. Compaq Presario M2000 standaard met 1 uitzondering: 750 Mb
Xubuntu 12.04 LTS i386 32 bits

Re: tar.tgz en tar.gz
« Reactie #7 Gepost op: 2012/05/31, 12:22:23 »
Hi Cumulus,

M.a.w. zeg je dus: Niet aanraken Pan, files van Anki wegmieteren en op zoek gaan naar een ander proggie om Chinees te leren?

Gr.
Pan

In ieder geval niet de Arch installer, is dat de enige download voor Linux die ze aanbieden voor dat programma?

Offline axelv

  • Lid
Re: tar.tgz en tar.gz
« Reactie #8 Gepost op: 2012/05/31, 12:49:11 »
Op hun site (http://ankisrs.net/#linux) staat in elk geval een link naar een .deb  pakket. (als je dit programma bedoelt tenminste...)
Download niet de source, maar klik op Download Latest Release (1.2.11)

Dit kan je installeren door er op te dubbelklikken of via de terminal met "sudo dpkg -i anki_1.2.11-1_all.deb". Wel eerst een terminal openen in de map waar het bestand zich bevind, hoogstwaarschijnlijk in je Downloads map. Je opent een terminal en dan doe je "cd Downloads" en dan het bovenstaand commando.

Veel succes!
« Laatst bewerkt op: 2012/05/31, 12:51:58 door axelv »

Offline Panpan

  • Lid
Re: tar.tgz en tar.gz
« Reactie #9 Gepost op: 2012/05/31, 15:12:37 »
Hi,
Ik wil het volgende even kwijt; Nadat ik het Debian pakketje had gedownload en dubbel klikte werd het Ubuntu software center geopend om het vevolgens te kunnen downloaden/installeren.
Dat lijkt me een niet onbelangrijke notitie voor andere onkundige Linux gebruikers zoals mezelf.

Gr.
Pan
Ik kan niet bij sites.google.com computertips wegens mijn locatie in China zonder VPN. Compaq Presario M2000 standaard met 1 uitzondering: 750 Mb
Xubuntu 12.04 LTS i386 32 bits