Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Oude kernel verwijderen  (gelezen 1768 keer)

Frederik

  • Gast
Oude kernel verwijderen
« Gepost op: 2014/12/15, 08:50:22 »
Volgens de aanwijzingen heb ik een hele reeks oude kernels verwijdert, wat bijna 1GB aan ruimte besparing heeft opgeleverd :)
https://sites.google.com/site/computertip/schoon
Na het systeem opnieuw opgestart te hebben en sudo apt-get autoremove
uitgevoerd te hebben, ben ik opeens de Nederlandse interface van LibreOffice kwijt.
Dat is geen ramp maar ik wil toch wel graag weten: waarom en hoe krijg ik die terug ?

Offline aartje

  • Lid
Re: Oude kernel verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 2014/12/15, 09:37:28 »
De language packs krijg je weer terug door in synaptic de
volgende packages(s) te installeren.

libreoffice-l10n-nl

en eventueel

libreoffice-help-nl


Met dat autoremove heb ik ook wel eens problemen gehad. Ik schoon mijn systeem
alrijd op door met een "ls -l /boot" te kijken welke kernels er nog ge-installeerd staan
en dan met synaptic te zoeken op kernelnummer (bv. 3.13.0) en dan alles behalve
de nieuwste te verwijderen.

Daarna doe ik in een terminalwindows "sudo apt-get clean"   (en niet autoremove dus)

Offline PKing

  • Lid
Re: Oude kernel verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: 2014/12/15, 10:43:15 »
Als je maar 1 kernel laat staan, verlies je dan de optie in de grub, dat je terug kan naar de vorige kernel?
Of heb ik het nu fout?
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Tom

  • Lid
Re: Oude kernel verwijderen
« Reactie #3 Gepost op: 2014/12/15, 10:47:14 »
De optie in je Grub juist ,die heb je dan niet meer  ,eventueel in Synaptic kun je hem terug halen (vinden) als je er nog in komt tenminste.  :)
Ik laat de oudste 1 week staan ,als alles dan goed werkt haal ik de voorlaatste weg ,en heb er dan nog 1.
« Laatst bewerkt op: 2014/12/15, 10:48:57 door Tom »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Oude kernel verwijderen
« Reactie #4 Gepost op: 2014/12/15, 11:03:05 »
Als je maar 1 kernel laat staan, verlies je dan de optie in de grub, dat je terug kan naar de vorige kernel?
Of heb ik het nu fout?

daarom schrijf ik ook, nooit 1tje laten staan maar 2.
Want anders heb je geen optie om naar een eerdere kernel terug te keren als er iets mis gaat.
Ik heb het vermoeden dat dit al gebeurt met sudo apt-get autoremove.

Deze opdracht heeft , bijmij dan, op verschillende *buntu systemen...
Alleen kernels op de laatste twee na verwijderd.

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Frederik

  • Gast
Re: Oude kernel verwijderen
« Reactie #5 Gepost op: 2014/12/15, 11:22:53 »
LibreOffice is weer terug in het Nederlands, bedankt aartje :) Weer wat geleerd al snap ik nog niet waarom die weggegooid moest worden.

Voor wat betreft de oude kernels: ik heb er één laten staan (3.2.0.73) en daar kan ik op terugvallen. Of dat zo voor mij essentieel is weet niet niet (denk het niet) omdat ik in geval van nood kan terugvallen op een systeemkopie. Dank voor al jullie aanvullingen :)

Frederik

  • Gast
Re: Oude kernel verwijderen
« Reactie #6 Gepost op: 2014/12/15, 12:47:22 »
Ik werk nu met kernel 3.2.0.74
En als ik opstart en in GRUB kom kan ik terugvallen op 3.2.0.73 Generic

Offline aartje

  • Lid
Re: Oude kernel verwijderen
« Reactie #7 Gepost op: 2014/12/15, 12:49:01 »

Voor wat betreft de oude kernels: ik heb er één laten staan (3.2.0.73) en daar kan ik op terugvallen. Of dat zo voor mij essentieel is weet niet niet (denk het niet) omdat ik in geval van nood kan terugvallen op een systeemkopie. Dank voor al jullie aanvullingen :)

Een in gebruik en 1 laten staan of heb je er nu nog maar 1?  ;)
Dat ik ze allen weghaal, behalve de laatste, komt omdat ik mijn rootdevice vaak met Clonezilla backup en in
geval van problemen dat zo weer terugzet( en ik ben een zuuunige aap). Updaten bij Mint/Ubuntu naar de laatste versie is ook maar een kwestie
van een paar minuten. (In tegenstelling tot Wxxx , daar ben je soms een halve/hele dag mee bezig om te updaten....pffffff.)

Re: Oude kernel verwijderen
« Reactie #8 Gepost op: 2015/01/07, 15:50:12 »
Dat zoeken naar kernels in Synaptic,wat voor zoekwoord werkt dan goed?Want ik heb al 4 zoekwoorden gebruikt en ik kom maar nergens de kernels tegen..(Ik heb 24-39-40 en 43)
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Nero

  • Lid
Re: Oude kernel verwijderen
« Reactie #9 Gepost op: 2015/01/07, 16:15:08 »
Zoek naar linux-image*

Re: Oude kernel verwijderen
« Reactie #10 Gepost op: 2015/01/07, 16:27:23 »
Aha!Die had ik nog niet gebruikt.. =D
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.